Home Blog Najważniejsze elementy koszyka e–commerce. Dlaczego klienci porzucają koszyki?

Najważniejsze elementy koszyka e–commerce. Dlaczego klienci porzucają koszyki?

Czas czytania : 4 min
08 lipca 2022

Z artykułu dowiesz się:

Funkcje koszyka

W krótkich, żołnierskich słowach przedstawiam poniżej podstawowe funkcje koszyka zakupowego. Koszyk:

  1. jest pierwszym krokiem do rozpoczęcia procesu zakupu w sklepie internetowym,

  2. pełni funkcję przechowalni, porównywarki produktów w danym e–commerce,

  3. to wirtualna ,,kartka papieru”, służąca do zapamiętywania wybranych artykułów, kalkulacji wydatków (nie tylko na same zakupy, ale też wysyłkę), konfiguracji produktów, wybierania ilości, dobierania tańszych zamienników czy zestawów.

Warto więc podkreślić, że klienci nie odwiedzają koszyka tylko raz, od razu przechodząc do płatności. Wracają do niego wielokrotnie.

Najważniejsze elementy składające się na dobrze zaprojektowany koszyk

1. Umieszczenie produktu w koszyku – informacja zwrotna

Informacja zwrotna rozumiana jest na kilka różnych sposobów. Użytkownik kupujący w sklepie musi mieć pewność, że artykuł dodany do koszyka jest właśnie tym, który chce nabyć. Informacja zwrotna powinna być widoczna tuż po dodaniu produktu do koszyka (w formie pop–upu czy rozwijanej informacji w głównym menu) oraz na karcie koszyka.

Informacja zwrotna to nic innego jak komunikat zawierający w sobie: ilość produktów znajdujących się w koszyku, a niekiedy także ich rodzaj i rozmiar (może być zaprezentowana w kontrastowej formie, widocznej na ikonie koszyka w głównym menu po lewej stronie). 

Kolejną interpretacją informacji zwrotnej jest lista produktów znajdujących się na karcie koszyka. W checkliście powinny znaleźć się elementy takie jak:

Ponadto informacja zwrotna może być także pojawiającym się okienkiem z napisem ,,dodano produkt do koszyka”, aby upewnić użytkownika, że jego interakcje ze stroną wywołują pożądany rezultat (kliknięcie przycisku dodaj do koszyka faktycznie dodaje produkt do koszyka). 

2. Informacja o dacie wysyłki, sumarycznym koszcie produktu, estymowanym czasie realizacji zamówienia.

Bardzo ważnym elementem koszyka są czytelnie podane, uporządkowane informacje dotyczące wysyłki oraz sumarycznych kosztów. Koszt zamówienia powinien zawierać kwotę produktu i kwoty dodatkowe (związane z podatkiem, wysyłką, cłem itd.). Powyższe informacje powinny pojawiać się już w pierwszym kroku, na karcie koszyka, a nie na samym końcu przy inicjowaniu procesu płatności. Dlaczego? Dzięki temu zwiększamy poczucie bezpieczeństwa klienta, a tym samym jego zaufanie do sklepu może wzrosnąć. 

3. Czytelna nawigacja – unikanie dezorientacji

Nawigacja w sklepie internetowym jest podstawową funkcjonalnością, dlatego zawsze warto pamiętać o linku ,,kontynuuj zakupy”, dzięki któremu możemy ponowić zakupy – wrócić na kartę produktu czy kategorii, zapisując przedmiot dodany do koszyka. Warto pamiętać także o jeszcze jednej rzeczy. Kliknięcie przycisku dodaj do koszyka powinno kierować użytkownika do tej strony, która wcześniej była przez niego oglądana. Dzięki temu można uniknąć dezorientacji użytkownika oraz przywrócić mu kontrolę nad procesem zakupowym.

4. Lista produktów – przede wszystkim uporządkowana

Przy projektowaniu koszyka warto zwrócić także uwagę na sposób prezentacji listy produktów – ma to duże znaczenie w kreowaniu pozytywnych doświadczeń użytkownika. Poprawna organizacja gra kluczową rolę przy dużych, kosztownych czy zróżnicowanych zamówieniach. 

Stosuję się do wytycznych UX, optymalizuję stronę, a klienci dalej porzucają koszyki. Dlaczego?

Warto podkreślić, że koszyk zakupowy nie jest już traktowany tylko jako etap na ścieżce konwersji. Część użytkowników ogląda asortyment sklepów internetowych, by jedynie zapoznać się z produktami. Nie planują niczego kupować – spontanicznie odwiedzają kolejne podstrony, działy, kategorie, by zrobić research czy po prostu się zainspirować. W tym celu mogą zapisywać artykuły w koszyku, by później do nich wrócić. Nie chodzi o robienie zakupów sensu stricto. 

Efektem powyżej opisanego podejścia konsumentów jest między innymi porzucony koszyk. Trzeba wiedzieć, że klient odwiedza sklep internetowy nie tylko po to, aby coś w nim kupić. Rezygnacja z produktu, pomyłki, zapisywanie artykułów w celu inspiracji to immanentna część ścieżki zakupowej klienta, z którą, jako sprzedawca internetowy, trzeba się pogodzić. 

Porzucony koszyk. Co teraz?

W niektórych przypadkach klienci wrzucają produkty do koszyka, by dokonać zakupu później – gdy porównają ofertę z tą z innych sklepów albo pojawi się promocja. Niekiedy po prostu zapominają o towarze. W takich sytuacjach warto przypominać się poprzez remarketing. Jest wiele sposobów na ,,pingnięcie” użytkownika, który zostawił pełny koszyk w Twoim sklepie. Kilka z nich przedstawiła na naszym blogu Małgorzata Iwańska z agencji UX Ideacto. Przeczytaj artykuł ,,Jak zadbać o konwersję w koszyku?”.

Podsumowanie

Doświadczenia z przeszłości mogą w dużym stopniu rzutować na zachowania oraz wybory użytkownika w przyszłości. Dlatego warto zadbać o dobrze zaprojektowany koszyk zakupowy, aby potencjalny klient pozytywnie kojarzył wizytę w Twoim sklepie internetowym. Więcej na temat koszyka, optymalizacji sklepu czy podróży klienta w Internecie dowiesz się z pozostałych artykułów. Czytaj naszego bloga i #GrowWithUS!

 

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 12 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.