Aktualnie, gdy tak wiele firm korzysta z usług pozycjonowania i konkurencja w Google jest tak duża, pozycjonowanie na długi ogon tzw. long tail, to szansa na zdobycie wartościowego ruchu w stosunkowo krótkim czasie.
Długi ogon obejmuje frazy kluczowe, które składają się z 3-4 lub więcej słów i ich średnia miesięczna liczba wyszukiwań nie jest duża. Tego typu frazy kluczowe często zawierają szczegóły danego produktu lub usługi, której szuka użytkownik. Jeśli użytkownik korzysta ze ściśle określonej wyszukiwanej frazy kluczowej, to zwykle szuka dokładnie tego, co faktycznie chce kupić i jest w stanie od razu dokonać konwersji.
Praktycznie w każdym przypadku takie szczegółowe wyszukiwania znacznie częściej przekładają się na sprzedaż niż wyszukiwania ogólne, które są bardziej ukierunkowane na sprawdzenie produktów i usług, które zwykle przeprowadzają użytkownicy przed podjęciem decyzji o zakupie.
Bardziej szczegółowe frazy kluczowe są znacznie łatwiejsze w osiągnięciu wysokich pozycji w rankingu Google niż ogólne pojedyncze lub podwójne słowa kluczowe. Zatem dzięki temu sklep internetowy zacznie sprzedawać szybciej, niż w przypadku, gdy skupimy się jedynie na frazach o bardzo dużym potencjale.
Jeśli Twój sklep internetowy posiada bardzo dużą liczbę produktów, to warto zastosować pozycjonowanie szerokie. Jest to strategia, która zakłada pozycjonowanie się na minimum kilkadziesiąt słów kluczowych, dzięki którym zwiększamy szansę na zwiększenie ruchu i osiągnięcie docelowych wyników sprzedażowych.
Przykład
Sklep, który specjalizuje się w sprzedaży ekskluzywnej bielizny, aby zdobyć dużą ilość ruchu, powinien być w TOP10 na frazy kluczowe:
• bielizna damska – o potencjale 49 500,
• biustonosze – o potencjale 18 000.
Jednak skupiając się przede wszystkim na frazach z tak dużym potencjałem, na efekty będziemy zmuszeni poczekać kilka – kilkanaście miesięcy (w zależności od stanu obecnego i budżetu na działania).
Dlatego warto skupić się również na frazach z długiego ogona, które przyniosą nam efekt szybciej. Ruch, jaki pozyskamy będzie lepszej jakości, ponieważ trafią do nas użytkownicy, którzy faktycznie szukają bielizny z wyższej półki. Przykładowe frazy:
• ekskluzywna bielizna – o potencjale 880
• ekskluzywna bielizna damska – o potencjale 590
• luksusowa bielizna damska- o potencjale 110
W przypadku dużej ilości produktów w sklepie, warto również tworzyć dedykowane kategorie pod frazy kluczowe z długiego ogona. Dzięki temu będziemy w stanie idealnie dopasować nową podstronę pod daną frazę kluczową. Co znaczy dopasować? Elementy takie jak adres URL, nagłówek H1, treść najważniejszą frazę kluczową. Na przykład:
• dół od bikini – o potencjale 320
• góra od bikini – o potencjale 480
• bikini bez ramiączek – o potencjale 110
• Większy ruch na stronie – liczba użytkowników, którzy faktycznie są zainteresowani naszymi produktami/usługami wzrośnie.
• Niski współczynnik odrzuceń – długi ogon, to zwykle słowa, zawierające konkretne cechy produktu lub usługi, więc zwiększamy szansę, że użytkownik znajdzie to, czego chce.
• Większa liczba transakcji, celów na stronie – użytkownik, który dokładnie wie czego szuka, jest w stanie szybciej dokonać zakupu, niż osoba, która wpisuje słowa ogólne i tylko “bada rynek”.
• Szybsze efekty SEO niż na słowa ogólne – słowa z long tail, to kwestia kilku miesięcy, a słowa ogólne to często kilkanaście miesięcy, zanim pojawi się ruch z danego słowa.
• Idealne dopasowanie do grupy docelowej – skupiając się na słowach związanych z ekskluzywną bielizną, nie pozyskamy sesji od użytkowników, którzy szukają taniej bielizny. Skupiając się na słowach związanych ogólnie z bielizną, pozyskamy ruch od użytkowników, którzy szukają bielizny, a jeszcze nie wiedzą konkretnie jakiej.
• Niższy koszt – nakłady pracy oraz koszty link buildingu są zdecydowanie mniejsze. Najważniejsze jest dobrze zoptymalizowana podstrona pod dane słowo kluczowe.
• Wysoka stabilność pozycji – długi ogon stanowią słowa, które mają niską konkurencyjność. Dzięki temu łatwiej jest je utrzymać na uzyskanych pozycjach.
Jednym z najprostszych sposobów jest wpisanie tematu i rozpoczęcie pisania go w Google. Wówczas zobaczymy sugestie od Google, takie jak:
Tego typu szukanie fraz kluczowych jest efektowne, lecz czasochłonne, więc można skorzystać również z narzędzi takich jak:
Jest to narzędzie, które służy przede wszystkim do tworzenia, planowania i optymalizowania kampanii Google Ads. Jednak jest również pomocne pod kątem SEO, przy szukaniu fraz z długiego ogona. Narzędzie pokazuje nam listę słów kluczowych, ich konkurencyjność oraz średnią miesięczną liczbę wyszukiwań z podziałem na miesiące. Dodatkowo w przypadku małej liczby fraz, wyświetla również słowa pokrewne.
Ahrefs Keywords Explorer, w którym wystarczy wpisać temat, jaki nas interesuje i następnie posortować od najmniejszego potencjału. Możemy sprawdzić frazy w tej dziedzinie lub pytania, które mogą być pomocne do wybierania tematów blogowych.
Narzędzie bardzo łatwe w obsłudze, które podpowie nam słowa z long tail’a oraz tytuł artykułu blogowego.
Podsumowując: pozycjonowanie long tail jest skuteczne, a wyniki są zauważalne już po kilku tygodniach!
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.