Czy jako specjalista mediów społecznościowych zadałeś sobie kiedyś pytanie: Co moi konkurenci robią w social media i czy ich strategia jest skuteczna?”.
W PromoTraffic patrzymy na biznes naszych klientów z szerokiej perspektywy, dlatego też obserwujemy również poczynania konkurencji naszych klientów. Pozwala nam to na bezpośrednie rekomendacje i wdrażanie skutecznych strategii marketingu internetowego. Analityka jest tym, co pomaga nam się rozwijać i ewoluować. To dzięki niej stajemy się lepsi w miarę upływu czasu. I nie chodzi tu tylko o analizę biznesu klienta, ale również o analizę jego konkurencji.
Przeprowadzając analizę konkurencji korzystamy między innymi z Socialinsider, narzędzia do analizy mediów społecznościowych, które zapewnia pełny wgląd w strategię cyfrową konkurencji na Facebooku, Instagramie i Twitterze.
Narzędzie dostarcza:
Istnieje wiele powodów, aby dowiedzieć się, co robią Twoi konkurenci.
Dzięki Socialinsider możesz mierzyć, raportować i dokonywać kompleksowej analizy mediów społecznościowych w różnych kanałach, takich jak dla Twojej marki na Facebooku, Instagramie, Twitterze, LinkedIn, YouTube i TikTok., zrozumieć wydatki na reklamę, uzyskać dogłębny wgląd w dowolny profil społecznościowy lub hashtag, przeprowadzić benchmarking konkurencji i stworzyć gotowe raporty prezentacyjne.
źródło: Social Insider
źródło: Social Insider
Wyszukaj profil, który chcesz monitorować, zaznacz go i wybierz zakres czasowy – możesz cofnąć się nawet o cały rok danych historycznych!
Kilka sekund później Twój raport jest gotowy.
Zobacz przegląd aktywności profili i followersów:
źródło: Social Insider
Sprawdź wszystkie najlepsze posty w wybranym okresie czasu, użyte hashtagi, typy postów oraz liczbę polubień, komentarzy i całkowite zaangażowanie:
źródło: Social Insider
źródło: Social Insider
Zobacz, jak często zamieszczane są nowe treści na dzień po dniu – to pomoże Ci ustalić, jak dużo powinieneś ich publikować:
źródło: Social Insider
Zaangażowanie według typu postu – pomoże zrozumieć,jakie typy treści wywołują większe zaangażowanie (obrazy, filmy, itp.):
źródło: Social Insider
I wreszcie, dzięki Social Insider możesz również dokonywać porównań. Możesz porównać dwie marki obok siebie lub dokonać porównania kilku stron.
źródło: Social Insider
Podczas opracowywania strategii marketingowej w mediach społecznościowych, jedną z rzeczy, od których powinieneś zacząć, jest analiza konkurencji. Pomoże Ci to stworzyć własną, skuteczną kampanię, ale także podpowie, czego unikać i jak wyróżnić się na tle konkurencji. Prawidłowo analizę konkurencji należy rozpocząć od stworzenia charakterystyki i poznania produktu lub usługi, który chcemy promować – jaki ma charakter, do czego ma służyć i komu. W ten sposób będzie nam łatwiej stworzyć listę podmiotów, które świadczą podobne usługi lub mają w ofercie produkty zbliżone do oferowanych przez nas. Po dokonaniu wyboru i zapoznaniu się z ofertą lub usługami konkurencji możemy już przystąpić do analizy. Powinna ona zawierać wszystkie informacje, które będą przydatne do dalszego planowania i realizacji strategii naszych działań.
Przede wszystkim warto sprawdzić, gdzie pojawia się nasza konkurencja – czy ogranicza się do najpopularniejszego Facebooka, czy może posiada również konta na innych portalach społecznościowych, takich jak Instagram, Twitter, YouTube, czy Tik Tok. Jeśli działa to w danym medium, może to oznaczać, że jest tam grupa docelowa, na których również możemy skupić nasze działania. Warto również pochylić się nad jednym z najważniejszych punktów działań mediów społecznościowych – zaangażowaniem fanów. Ważniejsza od liczby fanów jest informacja o ilości komentarzy i polubień filmów czy postów. Jeśli fani niechętnie wchodzą w interakcje z naszą konkurencją, może to oznaczać, że profil jest albo źle prowadzony i mało atrakcyjny, albo społeczność zainteresowana treścią nie jest zbyt chętna do działania, nie identyfikuje się z marką – a to także wskazówka dla nas. Dobrze sprawdzić, jakie treści publikuje konkurencja – zdjęcia, karuzele, animacje, czy filmy oraz jak poszczególne formaty angażują społeczność.
źródło: Social Insider
źródło: Social Insider
Podsumowanie
Każda analiza konkurencji ma jeden cel – wyciągnięcie wniosków. Jest praktycznie niemożliwe, aby stworzyć udaną strategię brandu bez znajomości swoich konkurentów oraz tego, gdzie i co robią. Dzięki analizie konkurencji jesteśmy w stanie określić, gdzie mamy szansę, aby się pokazać, a gdzie jest luka i gdzie powinniśmy podjąć dodatkowy wysiłek, aby zostać zauważonym, na tle konkurenta, bądź konkurencji. Warto zadać sobie pytanie, które narzędzia powinniśmy stosować, a które nie przynoszą wymiernych rezultatów?
Po opracowaniu i wdrożeniu strategii social media nie możemy jednak zapomnieć o późniejszej cyklicznej analizie konkurencji. Powinniśmy stale monitorować zachowania naszych konkurentów i w razie potrzeby dostosowywać do nich nasze działania. Nasi konkurencji rosną w siłę lub słabną, dokonują restrukturyzacji, a czasem przebranżowienia. Ale też na rynku pojawiają się nowi potencjalni konkurencji, którzy mogą wykorzystać moment nieuwagi i wbić się w pewną niszę, której nie zauważyliśmy wcześniej. Media społecznościowe obecnie są na tyle dynamiczne, że trzeba reagować zarówno szybko, jak i skutecznie na pojawiające się zmiany.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.