Banałem będzie, jeśli powiem, że ciężko wyobrazić sobie dzisiaj jakąkolwiek firmę, sklep, markę osobistą bez profilu na Facebooku, Instagramie czy Twitterze, a stwierdzenie „Jeśli nie ma cię w social mediach – nie istniejesz” w ostatnich latach do znudzenia padało z ust specjalistów od marketingu już niemal tyle razy, ile dziennie użytkowników korzysta z mediów społecznościowych*. Jednak spanikowani stwierdzeniem, że każdy musi być na Facebooku, na szybko zakładamy fanpage, a działania często prowadzimy w nieprzemyślany, niespójny, i co najgorsze, nieskuteczny sposób.
Co musisz zrobić, aby nie popełniać tego błędu, nie marnować czasu na nieskuteczne posty i przede wszystkim, przestać zanudzać swoich użytkowników niedopasowanymi do ich potrzeb treściami? Natychmiast stwórz strategię social media – plan, dzięki któremu będziesz wiedział w jaki sposób twoja firma ma realizować cele biznesowe i marketingowe za pomocą social media marketingu. Umówmy się, tak jak niemożliwe jest zbudowanie domu bez szczegółowego planu budowy, tak ciężko jest bez strategii sprawnie i atrakcyjne prowadzić fanpage. Musisz stworzyć koncepcję, dzięki której twoja komunikacja z klientami w tych kanałach będzie atrakcyjna i nieprzypadkowa. Jakie kroki musisz wykonać, aby stworzyć dobrą strategia social media, dzięki której twoje działania będą spójne i co najważniejsze – skuteczne?
Na początku koniecznie zadaj sobie dużo pytań dotyczących obecnego stanu twoich działań w social mediach i bardzo szczegółowo na nie odpowiedz.
Dzięki takiej dogłębnej analizie dotychczasowych działań, będziesz miał okazję podjąć dużo lepsze decyzje, co do przyszłych kroków, zastanowisz się, co tak naprawdę chcesz osiągnąć i wyznaczysz dużo lepsze i bardziej realne cele.
Określenie celów, jakie chcesz osiągnąć, to jeden z najważniejszych punktów dobrej strategii. Pamiętaj tylko, że cele muszą być realne, konkretne, ograniczone w czasie i łatwe do zweryfikowania, np. zwiększenie liczby polubień strony na Facebooku o 10% w ciągu najbliższych 2 miesięcy. Tylko dzięki tak określonym zadaniom, będziesz mógł zweryfikować, czy dobrze i skutecznie prowadzisz działania.
Jakie powinny być twoje cele? Źródło: https://socjomania.pl/9-krokow-strategii-social-media
Cele, które możesz sobie wyznaczyć w działaniach w social mediach to między innymi:
Dobrze może sprawdzić się też podzielenie celów na:
Ustal też, w jaki sposób będziesz mierzyć postępy, analizować je i porównywać. Dzięki temu, dużo łatwiej będzie ci wciąż ulepszać działania. Pamiętaj też o tym, że jeden post w social mediach powinien realizować jeden cel. To trochę tak jak z wszystkimi rzeczami 3 w 1. Jeśli mają być skuteczne we wszystkim, prawdopodobnie nie będę skuteczne w ogóle.
Grupa docelowa to grupa twoich potencjalnych lub obecnych klientów, do których chcesz kierować swoje komunikaty. Im dokładniej ją określisz, tym twoje działania będą skuteczniejsze – łatwiej będzie ci dobrać właściwe kanały komunikacji, styl komunikacji, będziesz wiedział na jakie grupy targetować płatne kampanie. Stwórz kilka person – fikcyjnych postaci, które będą posiadać określone cechy. Nadaj im imiona, wiek, określ czym się interesują i czego mogą oczekiwać od twojej marki. Dużo łatwiej jest skutecznie formułować komunikaty, jeśli pomyślisz o konkretnej osobie – 27-letniej Monice z Warszawy, która chętnie czyta blogi lifestylowe i interesuje się minimalizmem, niż gdybyś miał próbować trafić z ofertą do bliżej nieokreślonych osób w wieku 20-35 lat.
Co powinna zawierać twoja charakterystyka persony? Źródło: https://www.socialmediaexaminer.com/essential-elements-social-media-marketing-strategy/
Persony możesz stworzyć tak, żeby reprezentowały kilka grup odbiorców i realizowały odmienne cele. Pamiętaj, różne grupy odbiorców to często różne sposoby komunikacji, różne kanały komunikacji i różne środki, za pomocą których musisz do niech dotrzeć, dlatego warto stworzyć przykładowe scenariusze zachowań person. Pomyśl, w jaki sposób korzystają one z mediów społecznościowych, z których kanałów, ile czasu spędzają w danym serwisie i w których godzinach? Jakie tematy czy materiały mogą przyciągnąć ich uwagę? Aby uzyskać takie dane, możesz skorzystać z Google Analytics, Sotrendera czy przeanalizować statystyki Facebooka.
Gdy masz już konkretne i dokładnie opisane persony, określ tematy, które mogą je zainteresować i którymi chcesz angażować ich na swoich profilach. Sformułuj jasny i zrozumiały przekaz, który będziesz przez najbliższe miesiące wysyłał do swoich odbiorców. Zobacz, jakie angażujące treści możesz publikować na swoim fanpage’u:
Źródło: https://geekcat.pl/co-warto-publikowac-w-social-media-20-pomyslow-na-angazujace-tresci/
Masz już komunikat, jaki chcesz przekazać swoim odbiorcom? Teraz musisz podjąć decyzję, jakimi kanałami to zrobisz. Zastanów się, czy branża, którą się zajmujesz daje ci możliwości prowadzenia skutecznych i ciekawych działań we wszystkich kanałach social media. Pomyśl nad specyfiką każdego z nich i wybierz te, które dadzą ci idealne połączenie między tym, gdzie znajduje się twoja grupa docelowa i tym, jakie masz możliwości komunikowania się z nią. Czy na pewno dysponujesz na tyle interesującymi i atrakcyjnymi zdjęciami by prowadzić profil na Instagramie? Czy twoi klienci na pewno znajdują się na Twitterze? Czy masz na tyle dużą bazę adresów mailowych klientów by wysyłać do nich regularny newsletter? Czy jesteś w stanie na blogu publikować regularne i wartościowe artykuły? Jeśli zdecydujesz się na obecność we wszystkich mediach, pamiętaj, że te działania muszą być spójne i podporządkowane ogólnej strategii komunikacji.
Myślisz, że da się prowadzić mocne i skuteczne działania w social mediach małym nakładem finansowym? Niestety, te czasy już dawno minęły. Teraz, gdy Facebook, a nawet już Instagram wciąż zmniejszają organiczne zasięgi, a reklamy mogą wyświetlać się w Messengerze czy w Insta Stories, bez płatnych promocji ciężko będzie ci dotrzeć do szerszego grona potencjalnych klientów. Warto też zgromadzić budżet na realizację zaplanowanych działań – sesje zdjęciowe, pozyskanie influencerów, tzw. influencer marketing, czy usługi profesjonalnego grafika. Stwórz też dokładny harmonogram działań – co, kiedy i do jakich person zamierzasz publikować.
Nawet najbardziej kreatywne i intensywne działania będą całkowicie bezskuteczne bez mierzenia ich efektów i ciągłej optymalizacji. Ustal jakimi narzędziami chcesz to robić. Do wyboru masz ich całe mnóstwo, m.in. Google Analytics, Napoleon Cat, Sotrender czy Facebook Insights. Zdecyduje też, jak często chcesz to robić – raz w miesiącu, raz na tydzień czy rzadziej? Najważniejsze jednak, żebyś po prostu to robił, bo tylko dzięki monitorowaniu działań i ich ciągłemu ulepszaniu, będą one przynosić oczekiwane efekty. Okresowe sprawdzanie wyników pozwoli ci na zmianę podejścia, jeśli działania okażą się nieefektywne, i ewentualne zdrożenie w życie planu B.
Warto w swojej strategii social media zarysować plan zarządzania sytuacją kryzysową. Powinien on zawierać podstawowe scenariusze tego, co może pójść nie tak, i zarys procedur i zachowań, jakie należy podjąć, gdy coś niepokojącego zacznie się dziać. Oczywiście nie jesteś w stanie przewidzieć wszystkich możliwych sytuacji, ale dzięki tak określonym standardom będziesz mógł szybko zareagować i zmniejszyć nasilenie się problemu. Wciąż zastanawiasz się czy warto mieć strategię social media? Gdyby Bieg Morskiego Komandosa miał strategię i określił w niej sposób komunikacji z użytkownikami, na pewno nie doszłoby do takiego kryzysu:
A gdyby Nivea czy Audi zastanowiły się dokładnie nad swoją misją i tym, kto jest ich odbiorcom i do kogo kierują swoje komunikaty, bardzo prawdopodobne, że marki nie musiałyby tłumaczyć się i przepraszać za tak gigantyczne wpadki.
Podsumowując, dobra i przemyślana strategia social media to klucz do skutecznych działań marketingowych w tych kanałach. Powinna zawierać analizę konkurencji i sytuacji wyjściowej twoich dotychczasowych działań, cele, które chcesz osiągnąć, charakterystykę twojej grupy docelowej i przykładowe persony. Sformułuj w niej swój przekaz do odbiorców, stwórz budżet i harmonogram działań. Ciągle monitoruj też działania i przygotuj się na sytuacje kryzysowe. Pamiętaj, aby działania w social mediach miały dobrą jakość i były skuteczne, musisz myśleć o nich poważnie. Podchodź do nich w strategiczny i długofalowy sposób, a zobaczysz, jak spektakularne wyniki dzięki nim osiągniesz. Sprawdź, czego możesz od nas oczekiwać w ramach strategii social media. 🙂
*Według raportu „Digital in 2017 Global Overview” przygotowanego przez We Are Social i Hootsuite, wynika, że liczba aktywnych użytkowników social media na świecie wynosi obecnie 2,789 miliardów.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.