• 0
    • 8 min
    Martyna Góra
    Napisane przez
    Martyna Góra

    Banałem będzie, jeśli powiem, że ciężko wyobrazić sobie dzisiaj jakąkolwiek firmę, sklep, markę osobistą bez profilu na Facebooku, Instagramie czy Twitterze, a stwierdzenie „Jeśli nie ma cię w social mediach – nie istniejesz” w ostatnich latach do znudzenia padało z ust specjalistów od marketingu już niemal tyle razy, ile dziennie użytkowników korzysta z mediów społecznościowych*.

    Jednak spanikowani stwierdzeniem, że każdy musi być na Facebooku, na szybko zakładamy fanpage, a działania często prowadzimy w nieprzemyślany, niespójny, i co najgorsze, nieskuteczny sposób.

    Budowa domu zaczyna się od planu. A budowa fanpage’a?

    Co musisz zrobić, aby nie popełniać tego błędu, nie marnować czasu na nieskuteczne posty i przede wszystkim, przestać zanudzać swoich użytkowników niedopasowanymi do ich potrzeb treściami? Natychmiast stwórz strategię social media – plan, dzięki któremu będziesz wiedział w jaki sposób twoja firma ma realizować cele biznesowe i marketingowe za pomocą social media marketingu.

    Umówmy się, tak jak niemożliwe jest zbudowanie domu bez szczegółowego planu budowy, tak ciężko jest bez strategii sprawnie i atrakcyjne prowadzić fanpage. Musisz stworzyć koncepcję, dzięki której twoja komunikacja z klientami w tych kanałach będzie atrakcyjna i nieprzypadkowa.

    Jakie kroki musisz wykonać, aby stworzyć dobrą strategia social media, dzięki której twoje działania będą spójne i co najważniejsze – skuteczne?

    1. Zbadaj swoją konkurencję i przeanalizuj sytuację wyjściową

    Na początku koniecznie zadaj sobie dużo pytań dotyczących obecnego stanu twoich działań w social mediach i bardzo szczegółowo na nie odpowiedz.

    • Pomyśl, co wyróżnia twoją markę spośród konkurencji, jaka jest jej misja, dlaczego twoi klienci odchodzą?
    • Dowiedz się, które z twoich dotychczasowych działań przyniosły dobre efekty, a które okazały się całkowicie nieskuteczne.
    • Czy działasz zgodnie z trendami i wykorzystujesz cały potencjał, który dają ci kanały, z których korzystasz?
    • Koniecznie sprawdź też, jak swoje działania prowadzi konkurencja i jak angażuje społeczność. Zawsze możesz się zainspirować, ale też zobaczyć, gdzie są ich słabe punkty i mocniej podziałać w tych miejscach ze swoją marką.

    Dzięki takiej dogłębnej analizie dotychczasowych działań, będziesz miał okazję podjąć dużo lepsze decyzje, co do przyszłych kroków, zastanowisz się, co tak naprawdę chcesz osiągnąć i wyznaczysz dużo lepsze i bardziej realne cele.

    1. Wyznacz cele

    Określenie celów, jakie chcesz osiągnąć, to jeden z najważniejszych punktów dobrej strategii. Pamiętaj tylko, że cele muszą być realne, konkretne, ograniczone w czasie i łatwe do zweryfikowania, np. zwiększenie liczby polubień strony na Facebooku o 10% w ciągu najbliższych 2 miesięcy. Tylko dzięki tak określonym zadaniom, będziesz mógł zweryfikować, czy dobrze i skutecznie prowadzisz działania.

    https://socjomania.pl/9-krokow-strategii-social-media

    Jakie powinny być twoje cele? Źródło: https://socjomania.pl/9-krokow-strategii-social-media

    Cele, które możesz sobie wyznaczyć w działaniach w social mediach to między innymi:

    • zwiększenie sprzedaży,
    • zwiększenie ilości przejść na stronę,
    • zdobycie określonej ilości leadów,
    • zwiększenie zaangażowania na fanpage’u.

    Dobrze może sprawdzić się też podzielenie celów na:

    • cele biznesowy, na przykład: zwiększenie sprzedaży produktu/usługi;
    • cele komunikacyjne: powiązane z celami biznesowym (np. edukacja fanów na temat produktu/usługi);
    • cele szczegółowe: te, które możesz zmierzyć, np. przyrost fanów na Facebooku w ciągu 1 miesiąca.

    Ustal też, w jaki sposób będziesz mierzyć postępy, analizować je i porównywać. Dzięki temu, dużo łatwiej będzie ci wciąż ulepszać działania.

    Pamiętaj też o tym, że jeden post w social mediach powinien realizować jeden cel. To trochę tak jak z wszystkimi rzeczami 3w1. Jeśli mają być skuteczne we wszystkim, prawdopodobnie nie będę skuteczne w ogóle.

    1. Określ swoją grupę docelową i stwórz persony

    Grupa docelowa to grupa twoich potencjalnych lub obecnych klientów, do których chcesz kierować swoje komunikaty. Im dokładniej ją określisz, tym twoje działania będą skuteczniejsze – łatwiej będzie ci dobrać właściwe kanały komunikacji, styl komunikacji, będziesz wiedział na jakie grupy targetować płatne kampanie.

    Stwórz kilka person – fikcyjnych postaci, które będą posiadać określone cechy. Nadaj im imiona, wiek, określ czym się interesują i czego mogą oczekiwać od twojej marki. Dużo łatwiej jest skutecznie formułować komunikaty, jeśli pomyślisz o konkretnej osobie – 27-letniej Monice z Warszawy, która chętnie czyta blogi lifestylowe i interesuje się minimalizmem, niż gdybyś miał próbować trafić z ofertą do bliżej nieokreślonych osób w wieku 20-35 lat.

     

    Co powinna zawierać twoja charakterystyka persony? Źródło: https://www.socialmediaexaminer.com/essential-elements-social-media-marketing-strategy/

    Persony możesz stworzyć tak, żeby reprezentowały kilka grup odbiorców i realizowały odmienne cele. Pamiętaj, różne grupy odbiorców to często różne sposoby komunikacji, różne kanały komunikacji i różne środki, za pomocą których musisz do niech dotrzeć, dlatego warto stworzyć przykładowe scenariusze zachowań person. Pomyśl, w jaki sposób korzystają one z mediów społecznościowych, z których kanałów, ile czasu spędzają w danym serwisie i w których godzinach? Jakie tematy czy materiały mogą przyciągnąć ich uwagę? Aby uzyskać takie dane, możesz skorzystać z Google Analytics, Sotrendera czy przeanalizować  statystyki Facebooka.

    1. Sformułuj przekaz

    Gdy masz już konkretne i dokładnie opisane persony, określ tematy, które mogą je zainteresować i którymi chcesz angażować ich na swoich profilach. Sformułuj jasny i zrozumiały przekaz, który będziesz przez najbliższe miesiące wysyłał do swoich odbiorców.

    Zobacz, jakie angażujące treści możesz publikować na swoim fanpage’u:

    Źródło: https://geekcat.pl/co-warto-publikowac-w-social-media-20-pomyslow-na-angazujace-tresci/

    1. Wybierz kanały komunikacji

    Masz już komunikat, jaki chcesz przekazać swoim odbiorcom? Teraz musisz podjąć decyzję, jakimi kanałami to zrobisz. Zastanów się, czy branża, którą się zajmujesz daje ci możliwości prowadzenia skutecznych i ciekawych działań we wszystkich kanałach social media. Pomyśl nad specyfiką każdego z nich i wybierz te, które dadzą ci idealne połączenie między tym, gdzie znajduje się twoja grupa docelowa i tym, jakie masz możliwości komunikowania się z nią.

    Czy na pewno dysponujesz na tyle interesującymi i atrakcyjnymi zdjęciami by prowadzić profil na Instagramie? Czy twoi klienci na pewno znajdują się na Twitterze? Czy masz na tyle dużą bazę adresów mailowych klientów by wysyłać do nich regularny newsletter? Czy jesteś w stanie na blogu publikować regularne i wartościowe artykuły?

    Jeśli zdecydujesz się na obecność we wszystkich mediach, pamiętaj, że te działania muszą być spójne i podporządkowane ogólnej strategii komunikacji.

    1. Stwórz budżet i harmonogram

    Myślisz, że da się prowadzić mocne i skuteczne działania w social mediach małym nakładem finansowym? Niestety, te czasy już dawno minęły. Teraz, gdy Facebook, a nawet już Instagram wciąż zmniejszają organiczne zasięgi, a reklamy mogą wyświetlać się w Messengerze czy w Insta Stories, bez płatnych promocji ciężko będzie ci dotrzeć do szerszego grona potencjalnych klientów. Warto też zgromadzić budżet na realizację zaplanowanych działań – sesje zdjęciowe, pozyskanie influencerów, tzw. influencer marketing,  czy usługi profesjonalnego grafika.

    Stwórz też dokładny harmonogram działań – co, kiedy i do jakich person zamierzasz publikować.

    1. Wciąż ulepszaj

    Nawet najbardziej kreatywne i intensywne działania będą całkowicie bezskuteczne bez mierzenia ich efektów i ciągłej optymalizacji. Ustal jakimi narzędziami chcesz to robić. Do wyboru masz ich całe mnóstwo, m.in. Google Analytics, Napoleon Cat, Sotrender czy Facebook Insights. Zdecyduje też, jak często chcesz to robić – raz w miesiącu, raz na tydzień czy rzadziej? Najważniejsze jednak, żebyś po prostu to robił, bo tylko dzięki monitorowaniu działań i ich ciągłemu ulepszaniu, będą one przynosić oczekiwane efekty. Okresowe sprawdzanie wyników pozwoli ci na zmianę podejścia, jeśli działania okażą się nieefektywne, i ewentualne zdrożenie w życie planu B.

    1. Przygotuj się na kryzys

    Warto w swojej strategii social media zarysować plan zarządzania sytuacją kryzysową. Powinien on zawierać podstawowe scenariusze tego, co może pójść nie tak, i zarys procedur i zachowań, jakie należy podjąć, gdy coś niepokojącego zacznie się dziać. Oczywiście nie jesteś w stanie przewidzieć wszystkich możliwych sytuacji, ale dzięki tak określonym standardom będziesz mógł szybko zareagować i zmniejszyć nasilenie się problemu.

    Wciąż zastanawiasz się czy warto mieć strategię social media?

    Gdyby Bieg Morskiego Komandosa miał strategię i określił w niej sposób komunikacji z użytkownikami, na pewno nie doszłoby do takiego kryzysu:

    Chcesz dowiedzieć się jak stworzyć dobrą obsługę klienta w social mediach? Przeczytaj test o 4 rzeczach, które musisz zapamiętać, aby Twoja obsługa klienta w social mediach była dobra 

    A gdyby Nivea czy Audi zastanowiły się dokładnie nad swoją misją i tym, kto jest ich odbiorcom i do kogo kierują swoje komunikaty, bardzo prawdopodobne, że marki nie musiałyby tłumaczyć się i przepraszać za tak gigantyczne wpadki.

    Podsumowanie

    Podsumowując, dobra i przemyślana strategia social media to klucz do skutecznych działań marketingowych w tych kanałach. Powinna zawierać analizę konkurencji i sytuacji wyjściowej twoich dotychczasowych działań, cele, które chcesz osiągnąć, charakterystykę twojej grupy docelowej i przykładowe persony. Sformułuj w niej swój przekaz do odbiorców, stwórz budżet i harmonogram działań. Ciągle monitoruj też działania i przygotuj się na sytuacje kryzysowe.

    Pamiętaj, aby działania w social mediach miały dobrą jakość i były skuteczne, musisz myśleć o nich poważnie. Podchodź do nich w strategiczny i długofalowy sposób, a zobaczysz, jak spektakularne wyniki dzięki nim osiągniesz.

    Sprawdź, czego możesz od nas oczekiwać w ramach strategii social media. 🙂

    *Według raportu „Digital in 2017 Global Overview” przygotowanego przez We Are Social i Hootsuite, wynika, że liczba aktywnych użytkowników social media na świecie wynosi obecnie 2,789 miliardów.

    Martyna Góra
    Napisane przez
    Martyna Góra

    Dodaj komentarz

    Bądź pierwszy!

    Powiadom o
    avatar
    wpDiscuz