Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Właściwa analiza danych, kluczem do sukcesu! - Supermetrics w analityce Social Mediów

7 min 696
Gabriela Czerwińska | 13.05.2021

Najważniejsza w pracy na stanowisku Social Media Specialist wydaje się być kreatywność. Codziennie trzeba mieć przecież głowę pełną pomysłów na zaskakujące kampanie i posty, wyróżniające się na tle konkurencji.

Oczywiście, ciężko się z tym nie zgodzić, ale miejsce na piedestale należy, jak to zwykle bywa do liczb, a konkretniej analityki, bez której nawet najlepszy pomysł może nie przynieść rezultatów.

Dopiero napędzając naszą kreatywność skutecznym Data Driven, możemy mówić o przemyślanym i pełnowymiarowym prowadzeniu mediów społecznościowych, dążącym do realizacji celów.

Warto nawiązać w tym miejscu do słów Full Brain Marketera Lolsona Zawadzkiego „E-marketing bez analizy jest jak chodzenie w jaskini bez latarki”.

W naszej agencji dla e-Commerce PromoTraffic korzystamy z wielu narzędzi do analityki danych marketingowych, bez których nie wyobrażamy sobie naszej pracy, m.in.: Socialinsider, Google Analytics czy NapoleonCat. Według mnie na szczególną uwagę zasługuje tu Supermetrisc, który śmiało może być nazywany kluczem do sukcesu w social mediach.

Analytics

Z poniższego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest i jak działa narzędzie Supermetrics
  • Jakie dane odczytasz z narzędzia Supemetrics.
  • Jakie korzyści dla Social Media, daje nam narzędzie Supermetrics
  • Jak narzędzie Supermetrics pomaga nam w raportowaniu działań.
  • Dlaczego nie możemy mówić o prawidłowym prowadzeniu mediów społecznościowych bez właściwej analityki danych.
  • Dlaczego liczby nie kłamią.

Jak działa Supermetrics?

Supermetrics za pomocą arkusza Excel, przedstawia nam w formie prostej tabeli interesujące nas metryki i ich wartości z prowadzonych przez nas profili - według określonego zestawienia danych z wybranego okresu czasu.

Do narzędzia Supermetric mamy możliwość podpięcia wszystkich kluczowych kanałów Social Media takich jak Facebook, Instagram, TikTok, Linkedin, Pinterest i Twitter.

Jakie metryki i dane istotne z punktu widzenia Social Media, sprawdzimy w narzędziu Supermetrics?

Do wyboru mamy wiele istotnych metryk, dotyczących zarówno działań płatnych jak i organicznych, które możemy układać w dowolnej kolejności i dostosować do swoich potrzeb.

W naszej pracy w dziale Social Media najczęściej korzystamy z danych ogólnych profilu Klienta na Facebooku, gdzie możemy m.in. sprawdzić, czy nasz profil rośnie wedle zasady #GROWITHUS i czy istotne wskaźniki takie jak zasięg organiczny, zasięg płatny, zasięg całkowity, zaangażowanie, nowe polubienia rosną z miesiąca na miesiąc.

Przykład takiego zestawienia znajdziecie na poniższej ilustracji.

Supermetrics - data from Facebook

Dodatkowym atutem jest możliwość zastosowania kolorów, które jeszcze lepiej obrazują nam wszystkie wzrosty i spadki na prowadzonym przez nas profilu.

Jak wykorzystać tą wiedzę w praktyce?

Supermetrics daje nam odpowiedź czarno na białym, co zrobić, żeby osiągnąć sukces na profilu.

Jak to działa? Przykładowo widząc w danym miesiącu spadek zaangażowania w stosunku do miesiąca poprzedniego, wiem, że należy opublikować na profilu więcej treści angażujących. Dzięki danym zaciągniętym do narzędzia dowiaduję się również, czy powinny one być nastawione na wzrost reakcji, udostępnień czy komentarzy. 

Wzrost zasięgu organicznego mówi mi o tym, że prowadzona przeze mnie komunikacja jest skuteczna, a profil się rozwija.

Wzrost viralu oznacza, że użytkownicy mówią o marce Klienta, a spadek zasięgu płatnego, że należałoby zwiększyć działania reklamowe.

Takich przykładów jest mnóstwo, a wszystkie znacznie ułatwią specjaliście dopasowanie takich treści, by tabela świeciła się na zielono, do czego ostatecznie dążymy.

Co jeszcze daje nam Supermetrics w analityce Social Media?

Analizowanie potencjału poszczególnych postów.

Oczywiście, wyżej wymienione zastosowanie Supermetrics, to nie wszystko, co możemy osiągnąć i wykorzystać w działaniach Social Media.

Z pomocą tego narzędzia, możemy również m.in. wyciągnąć bardzo dokładne dane dotyczące konkretnych postów na profilu Facebook lub Instagram i sprawdzić, który wpis generował największe zaangażowanie lub zasięg. 

Analizowanie danych z kampanii reklamowych prowadzonych na mediach społecznościowych.

Bardzo wartościową funkcją w narzędziu Supermetrics zarówno dla Specjalisty Social Media jak i PPC, jest możliwość podpięcia konta reklamowego przypisanego danemu kanałowi i zaciągnięcie z niego danych sprzedażowych.

Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia e-commerce, kiedy naszym głównym celem jest sprzedaż, a media społecznościowe mają ostatecznie do jej zwiększenia prowadzić.

Obserwując spadki i wzrosty w przychodach Klienta z kampanii reklamowych takich jak np. Facebook ADS, jesteśmy w stanie szybko zareagować, poprawnie zoptymalizować działania i wyciągnąć z nich jak największą liczbę konwersji.

Ważne jest, by działania płatne i organiczne szły ze sobą w parze, dlatego tak ogromne znaczenie ma dla nas wizualizacja danych, którą daje nam narzędzie Supermetrics.

Czy Supermetrics zaciągnie dla nas dane z Google Analytics?

Tak i jest to bardzo ważna funkcja również z punktu widzenia Social Media.

Dlaczego? Ponieważ analizując za pomocą narzędzia Supermetrics przychody Klienta zaciągnięte z Google Analytics, możemy zaobserwować m.in.  jakie miesiące były dla nas najbardziej korzystne, kiedy nastąpił największy wzrost, a kiedy spadek dokonywanych zakupów.

Możemy też, zaciągnąć takie dane z konkretnego medium np. kanału Facebook.

Warto tu jednak zaznaczyć, że Supermetrics podaje nam dane z konwersji modelu last click, czyli takich, które zostały wykonane bezpośrednio po interakcji z danym kanałem marketingowym.

Nie zapominajmy jednak, że media społecznościowe mają przede wszystkim inspirować do zakupu, a w lejku sprzedażowym znajdują się na samej górze, dlatego ich pełen potencjał i dokładny przychód, jaki za ich pomocą osiągamy, sprawdzimy analizując konwersje wspomagane w narzędziu Google Analytics.

Data from Google Analytics

Numbers don't lie. Supermetrics jako jeden z najlepszych sposobów raportowania działań Social Media.

Żadne słowa, nawet te najpiękniej dobrane nie oddadzą tego, co pokażą nam liczby.

Można napisać Klientowi w raporcie, że osiągnęliśmy w tym miesiącu np. bardzo wysokie zaangażowanie, ale nic tak nie zobrazuje wartości naszych działań, jak przedstawienie rosnących wskaźników w tym obszarze i umieszczenie  w raporcie kolorowej tabelki z narzędzia Supermetrics.

Dzięki tak przedstawionym danym łatwiej jest rozmawiać z Klientem, przedstawiać mu zagrożenia, nasze sukcesy, wzrosty i ostatecznie wartość, jaką dają nam media społecznościowe.

Liczb nie da się w żaden sposób podważyć, to one są wyznacznikiem naszej pracy, kreatywności i przede wszystkim właściwej analityki danych, która jest niezbędnymi składnikami pełnego wykorzystania potencjału leżącego w Social Mediach.

Liczby nie takie straszne, jak je w Social Media malują.

Na koniec: krótka rada dla Wszystkich social media specjalistów, którym jak niegdyś mnie, liczby spędzają sen z powiek.

Skuteczny marketing to niestety ciągła analiza danych, nieważne czy mówimy o SEO, PPC, czy mediach społecznościowych.

I ponownie nawiązując do słów, Lolsona Zawadzkiego „Zadbaj o analitykę, to podstawa wszystkich działań!”.

Rozwijaj wiedzę analityczną.

Wato zgłębić ten temat, korzystać z narzędzi analitycznych, testować je i wyciągać wnioski.

Korzystajmy z tych możliwości, częściej odwiedzajmy Excel i nie bójmy się tego, ponieważ kreatywność jest ważna, ale dopiero oparta na danych liczbowych, sprawi, że nasze działania będą skazane na sukces.

Gabriela Czerwińska

Social Media Senior Specialist

Zawodowo social media specjalistka i grafik. W pracy stawia na kreatywność i nieszablonowe rozwiązania, które potrafi łączyć ze skuteczną analizą danych. Motto życiowe Gabrieli to: "zawsze kierować się na Księżyc", ponieważ wierzy, że nie ma rzeczy niemożliwych do osiągnięcia. Jej pasją są książki i muzyka. W wolnych chwilach spędza czas ze swoim ukochanym pieskiem Bajtkiem i pisze wiersze

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.