Bez względu na to, czy jesteś początkującym autorem tekstów blogowych, czy możesz pochwalić się już dużym doświadczeniem w tym zakresie, cel przyświeca Ci ten sam: chcesz dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Dowiedz się, jak planować tematy artykułów oraz gdzie szukać inspiracji.
Stwierdzenie, że treści pisane dla każdego, są tak naprawdę dla nikogo, może nie jest zbyt odkrywcze, jednak w kontekście doboru tematu na bloga nie można go pominąć. Im lepiej poznasz swoją grupę docelową, jej problemy i zainteresowania, tym trafniejsze treści będziesz w stanie tworzyć.
Określenie person to temat na osobny artykuł, dlatego w tym miejscu wspomnę tylko o tym, że pomocne w poznaniu czytelników są m.in. Google Analytics i profile w serwisach społecznościowych. Na podstawie zebranych danych będziesz mógł dostosować nie tylko tematy artykułów do ich zainteresowań, ale i określić sposób komunikacji.
W doborze tematów na bloga ważne jest wzięcie pod uwagę sezonowości. Co kryje się pod tym pojęciem? Załóżmy, że prowadzisz internetowy sklep obuwniczy dla kobiet. Logicznym może się wydawać, że w lecie prym będą wiodły klapki i sandałki, a w zimie kozaki i śniegowce, co będzie wpływać na tworzone przez Ciebie treści.
Czy warto jednak opierać się na intuicji również w przypadku mniej oczywistych branż? Odpowiedź na to pytanie wydaje się oczywista, dlatego też możemy liczyć na wybór narzędzi, które będą stanowiły dla nas jasną podpowiedź, kiedy i jakie artykuły najlepiej przygotowywać.
Poniżej znajdziesz kluczowe etapy tego procesu:
Dlaczego sezonowość jest tak ważna? Pozwoli Ci nie tylko na poznanie potrzeb czytelników, ale i ułatwi sam proces pisania, ponieważ jest niezwykle istotną wskazówką w czasie tworzenia kalendarza publikacji. Świadomość tego, czego Twoja grupa docelowa szuka w Internecie i kiedy to robi, pomoże Ci w opracowaniu strategii content marketingowej.
Jeśli zastanawiasz się, o czym pisać na blogu, prześledź poczynania konkurencji (w jej określeniu pomoże Ci narzędzie Similarweb). Skorzystaj z narzędzia Ahrefs, aby dowiedzieć się, jakie tworzone przez nią treści cieszą się największą popularnością wśród odbiorców. Oczywiście nie mam tu na myśli kopiowania rozwiązań, które u niej się działają (co nie tylko jest nieuczciwe, ale może również kosztować nas spadek pozycji strony w wyszukiwarkach), ale o zainspirowanie się i podejście do danego tematu na własny sposób.
Co jeszcze pomoże Ci w szukaniu ciekawych tematów na bloga? Poniżej kilka wskazówek:
Dobrym tropem jest także sprawdzenie w Google Analytics, które artykuły dostępne na naszym firmowym blogu były najchętniej czytane, aby wiedzieć, co najbardziej interesuje czytelników.
Zazwyczaj jest tak, że na początku prowadzenia bloga wykazujemy się dużą pomysłowością w zakresie doboru tematów. Z czasem jednak możemy stanąć pod ścianą z poczuciem, że już więcej nie jesteśmy w stanie wykrzesać. Z drugiej strony musisz pamiętać, że nawet najbardziej odkrywczy tekst nie zostanie dostrzeżony, jeśli nie zadbasz o dopasowanie go do zapytań odbiorców.
Z pomocą w tej sytuacji przychodzą liczne narzędzia, które umożliwiają poznanie specyficznych zapytań internautów. Poniżej niektóre z nich:
Pierwszą myślą, która powinna Ci przyświecać w opracowywaniu treści na firmowego bloga, jest to, że muszą być one postrzegane jako unikalne i wartościowe dla Twoich użytkowników. Postaw się w sytuacji swojego potencjalnego odbiorcy: jakie czynniki sprawiłyby, że artykuł przykułby Twoją uwagę?
Pamiętaj, że treści pisane do sieci rządzą się swoimi prawami i nie ma w nich miejsca na „lanie wody”. Nierzetelne informacje, błędy merytoryczne, powtarzanie informacji, brak wyraźnej tezy – wszystko to sprawi, że czytelnik szybko opuści Twojego bloga.
Na koniec warto podkreślić, że nawet najbardziej przemyślany i interesujący artykuł blogowy nie będzie cieszyć się zbyt dużą popularnością, jeśli nie zadbamy również o jego atrakcyjną formę. Brak adekwatnych zdjęć, grafik, wypunktowań i rozwlekłe akapity utrudniają odbiór tekstu, sprawiając, że nasze wcześniejsze wysiłki pójdą na marne i czytelnik wyjdzie z naszej strony.
Do tego trzeba koniecznie mieć na uwadze kwestie związane z widocznością Twoich treści, o czym więcej przeczytasz w artykule: Jak prowadzić bloga? Kluczem jest symbioza SEO i Content Marketingu.
Ze swojej strony dodam, że chociaż zróżnicowanie tematyczne na blogu jest atrakcyjne z punktu widzenia czytelnika, to wychodzenie poza jego ramy może sprawić, że rozmyje się jego wizja i może stać się niezrozumiały w odbiorze. Zbyt duża dowolność tematyczna uniemożliwi Ci zrealizowanie założonych wcześniej celów.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.