Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Chcesz prowadzić skuteczne kampanie reklamowe? Dowiedz się więcej o Adwords na sterydach

Tematy blogowe z szansą na sukces - sprawdź, jak je wybrać

8 min 709
Aleksandra Połetek | 13.08.2019

Bez względu na to, czy jesteś początkującym autorem tekstów blogowych, czy możesz pochwalić się już dużym doświadczeniem w tym zakresie, cel przyświeca Ci ten sam: chcesz dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Dowiedz się, jak planować tematy artykułów oraz gdzie szukać inspiracji.

Poznaj swoich odbiorców i ich potrzeby

Stwierdzenie, że treści pisane dla każdego, są tak naprawdę dla nikogo, może nie jest zbyt odkrywcze, jednak w kontekście doboru tematu na bloga nie można go pominąć. Im lepiej poznasz swoją grupę docelową, jej problemy i zainteresowania, tym trafniejsze treści będziesz w stanie tworzyć. 

Określenie person to temat na osobny artykuł, dlatego w tym miejscu wspomnę tylko o tym, że pomocne w poznaniu czytelników są m.in. Google Analytics i profile w serwisach społecznościowych. Na podstawie zebranych danych będziesz mógł dostosować nie tylko tematy artykułów do ich zainteresowań, ale i określić sposób komunikacji

Planuj teksty z wyprzedzeniem

W doborze tematów na bloga ważne jest wzięcie pod uwagę sezonowości. Co kryje się pod tym pojęciem? Załóżmy, że prowadzisz internetowy sklep obuwniczy dla kobiet. Logicznym może się wydawać, że w lecie prym będą wiodły klapki i sandałki, a w zimie kozaki i śniegowce, co będzie wpływać na tworzone przez Ciebie treści.

Czy warto jednak opierać się na intuicji również w przypadku mniej oczywistych branż? Odpowiedź na to pytanie wydaje się oczywista, dlatego też możemy liczyć na wybór narzędzi, które będą stanowiły dla nas jasną podpowiedź, kiedy i jakie artykuły najlepiej przygotowywać. 

Poniżej znajdziesz kluczowe etapy tego procesu:

  • Określ frazy kluczowe swojej działalności/biznesu (w tym celu możesz skorzystać na przykład z Planera słów kluczowych).
  • Użyj darmowego narzędzia Google Trends – po wpisaniu żądanej frazy, uzyskasz informację, kiedy cieszy się ona największą popularnością wśród internautów.
  • Poznaj funkcje TrendWatch – dzięki temu narzędziu otrzymasz raport sprzedaży dla dowolnej branży.

Dlaczego sezonowość jest tak ważna? Pozwoli Ci nie tylko na poznanie potrzeb czytelników, ale i ułatwi sam proces pisania, ponieważ jest niezwykle istotną wskazówką w czasie tworzenia kalendarza publikacji. Świadomość tego, czego Twoja grupa docelowa szuka w Internecie i kiedy to robi, pomoże Ci w opracowaniu strategii content marketingowej

Nie ignoruj otoczenia

Jeśli zastanawiasz się, o czym pisać na blogu, prześledź poczynania konkurencji (w jej określeniu pomoże Ci narzędzie Similarweb). Skorzystaj z narzędzia Ahrefs, aby dowiedzieć się, jakie tworzone przez nią treści cieszą się największą popularnością wśród odbiorców. Oczywiście nie mam tu na myśli kopiowania rozwiązań, które u niej się działają (co nie tylko jest nieuczciwe, ale może również kosztować nas spadek pozycji strony w wyszukiwarkach), ale o zainspirowanie się i podejście do danego tematu na własny sposób.

Co jeszcze  pomoże Ci w szukaniu ciekawych tematów na bloga? Poniżej kilka wskazówek:

  • śledź serwisy branżowe, fanpage'e firm i organizacji, które są związane z Twoją branżą, 
  • zapisz się do newslettera konkurencji,
  • skorzystaj z narzędzia Google Alerts,
  • czytaj komentarze pod swoimi treściami – mogą zainspirować Cię do poruszenia danego wątku w inny sposób.

Dobrym tropem jest także sprawdzenie w Google Analytics, które artykuły dostępne na naszym firmowym blogu były najchętniej czytane, aby wiedzieć, co najbardziej interesuje czytelników.

Szukaj inspiracji i nie lekceważ analityki

Zazwyczaj jest tak, że na początku prowadzenia bloga wykazujemy się dużą pomysłowością w zakresie doboru tematów. Z czasem jednak możemy stanąć pod ścianą z poczuciem, że już więcej nie jesteśmy w stanie wykrzesać. Z drugiej strony musisz pamiętać, że nawet najbardziej odkrywczy tekst nie zostanie dostrzeżony, jeśli nie zadbasz o dopasowanie go do zapytań odbiorców. 

Z pomocą w tej sytuacji przychodzą liczne narzędzia, które umożliwiają poznanie specyficznych zapytań internautów. Poniżej niektóre z nich:

  • Answer the public,
  • Google Trends,
  • Keyword Planner,
  • Senuto,
  • Buzzsumo.

Jak prowadzić dobrego bloga? Słowo klucz: przydatność

Pierwszą myślą, która powinna Ci przyświecać w opracowywaniu treści na firmowego bloga, jest to, że muszą być one postrzegane jako unikalne i wartościowe dla Twoich użytkowników. Postaw się w sytuacji swojego potencjalnego odbiorcy: jakie czynniki sprawiłyby, że artykuł przykułby Twoją uwagę?

Pamiętaj, że treści pisane do sieci rządzą się swoimi prawami i nie ma w nich miejsca na „lanie wody”. Nierzetelne informacje, błędy merytoryczne, powtarzanie informacji, brak wyraźnej tezy – wszystko to sprawi, że czytelnik szybko opuści Twojego bloga.
 

Zadbaj o atrakcyjną formę i widoczność

Na koniec warto podkreślić, że nawet najbardziej przemyślany i interesujący artykuł blogowy nie będzie cieszyć się zbyt dużą popularnością, jeśli nie zadbamy również o jego atrakcyjną formę. Brak adekwatnych zdjęć, grafik, wypunktowań i rozwlekłe akapity utrudniają odbiór tekstu, sprawiając, że nasze wcześniejsze wysiłki pójdą na marne i czytelnik wyjdzie z naszej strony.

Do tego trzeba koniecznie mieć na uwadze kwestie związane z widocznością Twoich treści, o czym więcej przeczytasz w artykule: Jak prowadzić bloga? Kluczem jest symbioza SEO i Content Marketingu

Ze swojej strony dodam, że chociaż zróżnicowanie tematyczne na blogu jest atrakcyjne z punktu widzenia czytelnika, to wychodzenie poza jego ramy może sprawić, że rozmyje się jego wizja i może stać się niezrozumiały w odbiorze. Zbyt duża dowolność tematyczna uniemożliwi Ci zrealizowanie założonych wcześniej celów. 
 

Aleksandra Połetek

Copywriter

W PromoTaffic pracuje na stanowisku copywriterki. Na co dzień uważnie dobiera słowa, przez co stara się kreować pozytywny wizerunek marek, z którymi ma przyjemność współpracować. Lubi udowadniać sobie i innym, że „gotować każdy może”, a wolne chwile najchętniej spędza na łonie natury (nie wiedzieć czemu, szczególnie ukochała sobie zimne polskie morze). Jak sama mówi: przepada za kryminałami w wersji zarówno literackiej, jak i filmowej, ma też słabość do psów.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "od briefingu do kickoffu - Jak dobrze zacząć współpracę (nie tylko z agencją)" bezpośrednio na Twoją skrzynkę.