Blog – jeden z głównych kanałów w komunikacji content marketingowej. Doceniany nie tylko ze względu na możliwość budowy bliskich relacji z odbiorcami, ale też generowania darmowego ruchu z wyszukiwarki. Zalety bloga można mnożyć – będą różniły się w zależności od specyfiki biznesu oraz person, do których skierujemy treści. W dobie inbound marketingu stanowi on rozwiązanie nie do przecenienia. Warto więc odpowiedzieć sobie na pytanie, jak bloga pisać. Chcąc przyciągnąć na stronę użytkowników, na których nam zależy, nie mamy innego wyjścia niż sprzęgnięcie działań contentowych z SEO-wymi. Przekonaj się, na czym to polega!
Zakładając firmowego bloga, musimy myśleć przede wszystkim o tym, jakie cele biznesowe pomoże nam on osiągnąć. Odpowiedź na to pytanie zazwyczaj nie brzmi tak prosto jak „zwiększenie sprzedaży”. Choć prowadzenie bloga rzeczywiście może mieć niemały wpływ na współczynnik konwersji, ten kanał komunikacji daje znacznie szersze możliwości. Jakie?
Nie w każdej branży wszystkie te cele będą miały jednakowy sens. Prowadząc bloga w e-commerce, warto monitorować przekładające się na sprzedaż konwersje wspomagane, w których bierze udział ten kanał. W firmach usługowych – np. z branży finansowej, prawniczej itp. – blog będzie miał jednak znaczenie bardziej wizerunkowe, zwłaszcza w przypadku nowych przedsiębiorstw, które nie cieszą się jeszcze dużą rozpoznawalnością i zaufaniem.
Jeśli zapytam Cię, o czym powinien traktować blog firmowy, pewnie odpowiesz, że o produktach lub usługach danego przedsiębiorstwa. Choć wydaje się to logiczne, wcale nie musi okazać się skuteczne. Wczuj się w czytelnika bloga. Czy na pewno będzie chciał przedzierać się przez teksty na temat tego, co znajduje się w ofercie sklepu? Czy takich informacji nie będzie szukał po prostu na stronach produktów?
Sztuka content marketingu polega na tym, żeby odpowiedzieć sobie na pytanie, o czym pisać bloga, żeby użytkownicy chcieli go czytać. Możesz się tego łatwo dowiedzieć z analizy słów kluczowych. Narzędzia takie jak planer słów kluczowych Google Ads, Semrush czy Senuto wskażą Ci powiązane ze stroną zapytania, które użytkownicy najczęściej kierują do wyszukiwarki. I choć wiele może odnosić się do produktów lub usług, znajdziesz wśród nich także frazy wprost stworzone pod pisanie bloga. Zwroty w formie pytań (np. „jak prowadzić bloga”, „o czym pisać bloga”) mogą być trudne do użycia na stronach usługowych. W poradnikowych artykułach blogowych mają jednak zupełnie naturalny charakter. Treści, które je wykorzystują, wprost odpowiadają na potrzeby użytkowników.
Mówi się, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. To samo dotyczy artykułów blogowych. Jeśli chcesz, żeby miały wartość dla każdego, prawdopodobnie nie trafisz z komunikatem do nikogo. Istotą prowadzenia bloga jest pisanie z myślą o konkretnych personach. Skąd czerpać o nich informacje?
Tworzenie bloga wymaga nie tylko nieograniczonych pokładów kreatywności, ale również analitycznego podejścia. Domyślam się, że czytając te słowa, większość copywriterów i specjalistów CM skrzywiła się z niesmakiem. Warto jednak przełamać niechęć do cyferek i wykresów, aby Twój artykuł został przeczytany i doceniony przez potencjalnych klientów. Kluczem jest więc wyciągnięcie odpowiednich danych z Google Analytics i stworzenie na ich podstawie wzorcowych person. Pomocne okażą się również informacje o fanach facebookowego profilu marki.
Prowadzenie bloga wymaga odpowiedzi na pytania, kim są Twoi odbiorcy. Przeważają wśród nich mężczyźni czy kobiety? Która grupa wiekowa jest najliczniejsza? Zastanów się, jak potencjalni czytelnicy bloga zachowują się w Internecie, jakie są ich najważniejsze cele i problemy. W czym możesz im pomóc? Tylko skompletowanie wszystkich informacji tego typu pozwoli Ci dobrać odpowiedni styl, język oraz merytoryczny poziom zaawansowania tekstów.
Nie ma po co wymyślać koła na nowo. Internet pełen jest inspirujących blogów na najróżniejsze tematy. Wiele z nich cechuje się kreatywnym podejściem i atrakcyjną tematyką. Warto przejrzeć benchmarki z danej branży pod kątem tego, co i jak publikują na blogach. Ciekawym rozwiązaniem jest także analiza tego, które artykuły są najchętniej czytane na blogach konkurencji. Z pomocą przyjdzie tu narzędzie Ahrefs.
Zakładanie bloga firmowego wiąże się oczywiście nie tylko z analizą twardych danych. Liczy się też niebanalny pomysł i łatwo przyswajalna forma. Artykuły muszą być przyjazne dla użytkowników. Te aspekty również możesz podejrzeć u konkurencji. Nie odwzorowuj ich jednak 1:1 – dodawaj coś od siebie, kreuj, myśl nieszablonowo.
Content Marketing i SEO są ze sobą nierozerwalnie połączone. Jedno bez drugiego nie istnieje, dlatego trzeba pamiętać o tym także przy zakładaniu i prowadzeniu bloga. Kreatywne podejście nie wystarczy, jeśli nie zadbasz o odpowiednie wypozycjonowanie artykułów, strukturę strony czy wewnętrzne linkowanie. Działania contentowe, takie jak narysowanie person, dostosowanie do nich stylistyki oraz wybór tematów, muszą więc iść w parze z działaniami SEO – choćby tak podstawowymi jak analiza słów kluczowych.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.