Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Chcesz prowadzić skuteczne kampanie reklamowe? Dowiedz się więcej o Adwords na sterydach

UX

UX w służbie contentu

5 min 952
Magdalena Baran | 22.08.2016

Bez wątpienia większość osób zainteresowanych tematyką SEO zna twierdzenie „Content is a king”. Dla wyszukiwarki Google nie ma nic cenniejszego niż wartościowe oraz unikalne teksty.

Jednak zawsze trzeba pamiętać, że tekst umieszczany na stronie nie jest tworzony tylko pod wyszukiwarkę Google. Ma on głównie służyć użytkownikom, odpowiadać na ich pytania, dlatego ignorowanie tego faktu jest dużym błędem. Zapewne Google w swoim rankingu bierze pod uwagę zaangażowanie użytkownika w treść na danej stronie (czas jaki tam przebywał, liczbę odwiedzonych podstron) i to właśnie ono określa wartość danej treści oraz całej strony.

SEO ma zasugerować, że strona jest odpowiedzią na pytanie, a UX ma użytkownika w tym przekonaniu utwierdzić. O czym w takim razie należy pamiętać, dbając o odpowiednie przystosowanie treści dla użytkowników?

1. Nagłówki

Stosowanie nagłówków w tekście kategoryzuje go wewnętrznie. Nagłówek jest krótkim streszczeniem tego, co opisuje dany akapit i jest jednym z najistotniejszych aspektów, które czynią tekst zrozumiałym.

Nagłówki jako nieliczny element tekstu mogą zostać napisane w całości dużymi literami. Zazwyczaj w tekstach drukowanych czy publikowanych w Internecie rzadko spotyka się treści w całości napisane dużymi literami. Nie dzieje się tak bez powodu. Duże litery kojarzą się z krzykiem, z negatywnymi emocjami i zazwyczaj używa się ich do uwidocznienia ważnych komunikatów informujących lub przestrzegających przed zagrożeniem.

Z racji rzadkiego używania dużych liter nie jesteśmy do nich przyzwyczajeni, dlatego też teksty pisane w tej formie czytamy wolniej. Z drugiej strony, drukowane litery przykuwają uwagę użytkowników oraz sprawiają, że dana część tekstu staje się wyróżniona i wyeksponowana, a przez to zwiększamy prawdopodobieństwo, że czytelnik przeczyta dany komunikat. Przykład złego formatowania

2. Tworzenie treści

Bez wątpienia tworzona treść musi zawierać słowa wybrane do pozycjonowana i w zasadzie na nich się opierać. Przed przystąpieniem do pisania tekstów należy również wykonać research słów kluczowych i skupić się na najczęściej wyszukiwanych frazach związanych z określonym tematem.

Podczas tworzenia treści należy również pamiętać o grupie odbiorców, do której kierujemy przekaz. Warto indywidualnie dobierać tematy oraz styl komunikacji, starając się odpowiedzieć na potrzeby grupy docelowej. Najczęściej w trakcie tworzenia treści zaleca się stosowanie prostego języka oraz ograniczenie liczby sylab.

Co więcej, należy mieć na uwadze fakt, że użytkownicy niekoniecznie zapamiętają z tekstu to, na czym nam najbardziej zależy, gdyż każdy z nich posiada inne doświadczenia i intencje czytania tekstu. Można natomiast zwiększyć prawdopodobieństwo przeczytania danego fragmentu, stosując pogrubienie, które wyróżni dane zdanie na tle pozostałych.

3. Użyty font

Jedną z istotniejszych kwestii związanych z tworzeniem treści przystosowanych do użytkowników jest używanie czytelnego fontu. Im mniej czytelny font, tym trudniej zrozumieć zapisany tekst. Nieczytelny font spowalnia rozpoznawanie liter i tym samym czytanie.

Warto tu podkreślić różnicę miedzy rozumieniem, a przeczytaniem tekstu. Użytkownik może przeczytać tekst, ale niekoniecznie go zrozumieć. Według badań Hyunjin Song i Norbeta Schwartza „udziwniona” czcionka powoduje, że wartość merytoryczna tekstu jest uznawana za trudniejszą do zrozumienia, choć w rzeczywistości wcale może taka nie być.

4. Rozmiar fontu

Kolejnym ważnym aspektem w kwestii wyglądu treści jest rozmiar fontu. Czasem zdarza się tak, że niektóre fonty pomimo tego samego rozmiaru, wydają się większe. Jest to spowodowane parametrem zwanym „wysokością X” czcionki. Warto więc pamiętać, by na stronie używać fontu o dużej wysokości X np. Tahoma czy Verdana. Dzięki takim fontom treść wydaje się optycznie większa, a tym samym bardziej czytelna.

Jeśli natomiast chodzi o rozmiar fontu w pixelach, utarło się, że dla strony internetowej dobrze jest stosować wielkość 16px.

Nie ulega wątpliwości, że czytając z ekranu komputera, wzrok męczy się szybciej, dlatego warto mieć na uwadze nie tylko wielkości czcionki, ale też kolor tła, na jakim jest umieszczona. Teksty na stronach WWW najlepiej prezentują się w zestawieniu: czarny tekst – białe tło.

5. Długość wierszy

Badania na temat szybkości czytania tekstów nie wskazują jednoznacznej liczby znaków w wierszu ułatwiającej percepcję, a jedynie przedziały, które różnią się w zależności od miejsca publikacji.

Dla przykładu Mary Dyson poprzez swoje badania odkryła, że szybciej czytamy wiersz o długości 100 znaków. Jednak badania preferencji czytelników wskazują, że wolą oni czytać wiersze krótkie lub średniej długość (45-72 znaków).

Jeśli więc chcesz, aby Twoje treści były czytane szybko, wtedy najlepiej zastosuj wiersze o długości 100 znaków., jeśli natomiast szybkość nie ma znaczenia, należy stosować krótsze wiersze.

Warto zaznaczyć, że powyższe badania były jednak przeprowadzanie na tekście drukowanym. Natomiast dla stron internetowych w wersji desktop przyjęło się, że optymalna długość wiersza wynosi 60-75 znaków, a dla stron mobilnych – 30-45 znaków.

Warto również pamiętać, by podzielić treść na mniejsze fragmenty, zastosować wypunktowania oraz wpleść w tekst obrazy i filmy. Każde z dodanych mediów powinno zostać podpisane.

6. Justować czy nie justować?

Dla przypomnienia, justowanie polega na wyrównaniu wierszy do jednakowej długości. Lektura książek i tekstów naukowych przyzwyczaiła nas do tego sposobu formatowania, gdyż w większości publikacji drukowanych, zastosowane jest wyrównanie tekstu do obu marginesów równocześnie.

Jednak przeglądając różnorodne witryny internetowe, w tym blogi oraz serwisy publicystyczne, można zauważyć, że publikowane w nich treści nie są wyjustowane. Czym jest to spowodowane, jak justowanie tekstu wpływa na czytelność artykułu i czy w ogóle warto justować teksty publikowane w Internecie?

W literaturze branżowej trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź na ostatnie pytanie – wszystko bowiem zależy od układu treści, tematyki samego artykułu oraz ostatecznego wyglądu tekstu. Niektóry twierdzą, że wyjustowanie tekstu nie ma wpływu na czytelność i można je z powodzeniem stosować dla treści internetowych. Inni natomiast uważają, że internetowe przeglądarki nie potrafią wiernie odwzorować justowania zawartego w tekstach drukowanych w języku polskim. Zwiększają jedynie odstępy miedzy wyrazami. Takie działanie zaburza płynność tekstu i teoretycznie zmniejsza czytelność. Jeszcze inni twierdzą, że lepiej nie justować treści krótszych niż 50 znaków, gdyż może dojść do pojawienia się „dziur” w tekście.

Większość jest jednak zdania, że tekst powinien być wyrównany do lewej i tylko taki typ jest prawidłowym rozwiązaniem w większości przypadków. Czasem warto też posłużyć się wyśrodkowaniem, ale tylko w przypadku nagłówków czy cytatów.

Podsumowanie

Pisząc teksty dostosowane do użytkowników Internetu, należy zwrócić uwagę na zastosowanie odpowiednich nagłówków, właściwy styl komunikacji i język, dobrać odpowiedni rozmiar fontu, dostosować długość wierszy oraz zadbać o formatowanie całego tekstu. Nie można również zapomnieć o dostarczeniu użytkownikom wartościowej i angażującej treści, która oprócz sposobu zaprezentowania tekstu na stronie, jest głównym elementem wpływającym na poziom zadowolenia użytkowników z przeczytania danego tekstu oraz dalszych zachowań na stronie. Odkryj znaczenie user experience - sprawdź nasz audyt UX.

Więcej interesujących informacji na temat podstaw budowania witryn można przeczytać w książce Susan Weinschenk pt. „100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach.” Audyt UX    

Magdalena Baran

PromoTraffic

Pełni żalu i bólu zawiadamiamy, że osoby piszącej ten tekst nie ma już wśród nas, pracowników PromoTraffic. Jesteśmy pewni, że doświadczenie zdobyte w naszej firmie sprawiło, że radzi sobie ona wyśmienicie w dalszym życiu zawodowym i wszystko u niej dobrze. Spodobał Ci się ten artykuł? Dołożyliśmy starań, by pozostałe były równie dobre i ciekawe! Piszemy o aktualnych tematach branżowych, śledzimy najnowsze trendy, analizujemy rynek i dzielimy się doświadczeniem. Wpisy na PromoBlogu pojawiają się mniej lub bardziej regularnie, ale nie uświadczycie tu „martwej ciszy”, jesteśmy pełni życia!

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "od briefingu do kickoffu - Jak dobrze zacząć współpracę (nie tylko z agencją)" bezpośrednio na Twoją skrzynkę.