• 1
    • 8 min
    Milena Konieczko
    Napisane przez
    Milena Konieczko

    Rozważmy dwa przypadki. W pierwszym widzisz baner z wyraźnym przyciskiem „Kup teraz” lub „Dowiedz się więcej”. W drugim natomiast wchodzisz na ulubiony blog modowy i podziwiasz zdjęcia najnowszych stylizacji z opisem blogerki, informującym m.in. o tym, gdzie kupiła prezentowane ubrania. W którym przypadku zastanowisz się nad zakupem? Jak wynika z wielu badań, większość z nas zaufa raczej rekomendacjom. Dlatego też stale rośnie popularność influencer marketingu, a firmy chcą przeznaczać na współpracę z influencerami coraz większe budżety.

    Niektórzy tkwią w błędnym przekonaniu, że influencer to w każdym przypadku gwiazda. Nic bardziej mylnego! Oczywiście, wśród typów influencerów wyróżniamy celebrytów, ale oprócz nich są też m.in.: autorytety bądź osoby utożsamiane bezpośrednio z marką, którą reprezentują (tzw. marki osobiste). Planując konkretną kampanię, trzeba dopasować do niej odpowiedni typ influencera, gdyż wielokrotnie mniej popularna osoba może zdziałać więcej, niż ktoś bardzo znany.

    Definicji influencer marketingu jest mnóstwo. Krótko mówiąc, jest to wyszukiwanie wpływowych osób w branży i współpraca z nimi nad promocją konkretnego produktu czy marki. Osobiście, najbardziej przemawia do mnie definicja autorstwa Heydii Sullivan: „Being an influencer means you aren’t just informing people, but mobilizing them towards something, be that a product, an idea, or an action.”

    Jeżeli masz ochotę przyjrzeć się bliżej środowisku influencerów, oto kilka rankingów uwzględniających tych, którzy najlepiej sobie radzą:

    Współpraca z influencerami – pierwsze kroki

    Porównajmy Twój biznes do tańca. Załóżmy, że przygotowujesz się do ważnej uroczystości i chciałbyś być królem parkietu, ale zostało Ci bardzo mało czasu. Masz dwie drogi. Albo opracujesz własne kroki i będziesz się ich uczył samodzielnie, albo zdecydujesz się na pomoc instruktora. W pierwszym przypadku, jeśli dołożysz wielu starań, może wyjść coś ciekawego, ale raczej bez efektu „wow”. Natomiast w drugiej sytuacji Twój potencjał połączony z umiejętnościami profesjonalisty może sprawić, że nikt nie będzie mógł oderwać od Ciebie wzroku i zostaniesz zapamiętany jako prawdziwy mistrz. Kuszące, prawda? Pozwól, że przedstawię Ci teraz kilka podstawowych wskazówek, jak zostać mistrzem influencer marketingu.

    1. Stwórz personę i zrób research

    Aby Twoje działania nie zakończyły się fiaskiem, zacznij wdrażanie influencer marketingu od stworzenia persony. Jasno określ, jakie kryteria powinien spełniać Twój potencjalny influencer. Oprócz tzw. „must have”, czyli aktywności w social mediach i kreatywności, sprecyzuj np. cechy charakteru, zainteresowania, umiejętności czy tematykę, w której jest specjalistą.

    Uwaga! Twój influencer niekoniecznie musi mieć zasięg rzędu setek tysięcy odbiorców. Ważne, aby jego grupa docelowa w dużym stopniu pokrywała się z Twoją.

    Kiedy już określisz warunki kwalifikacji, przystąp do dokładnego researchu. Proponuję, abyś rozpoczął działania od prześledzenia użytkowników, którzy w jakiś sposób interesują się Twoją firmą, np. przekazują dalej Twoje tweety, udostępniają posty, dodają komentarze na firmowym profilu. Aby przyspieszyć poszukiwania, powinieneś skorzystać z przynajmniej jednego z narzędzi, o których dowiesz się w dalszej części artykułu.

    1. Zaimponuj wybranym

    Najważniejsza rada: nie myśl, że jesteś królem i gdy tylko wyślesz do wybranych osób prośbę o współpracę, padną przed Tobą na kolana. Kiedy Twoja firma jest popularna, oczywistym jest, że znalezienie influencera będzie łatwiejsze. Jednak co w przypadku małego biznesu? Musisz jakoś przekonać wytypowane osoby, aby włączyły się w Twoją kampanię. To nie takie proste! Popularność influencer marketingu rośnie, niektórzy blogerzy dostają pewnie kilka propozycji dziennie od różnych firm. Zdają sobie sprawę, jak bardzo są cenni, dlatego też musisz zaproponować im coś naprawdę wyjątkowego, aby przystali na Twoją propozycję.

     

     

    Rada z mojej strony: zanim skontaktujesz się z potencjalnym influencerem, szczególnie z takim, na którym bardzo Ci zależy, pokaż, że interesujesz się jego działaniami. Skomentuj coś na jego profilu lub stronie, zacznij obserwować, włącz się w dyskusję, udostępnij post – po prostu wejdź w interakcję.

    1. Ustal cele

    Załóżmy, że udało Ci się przekonać blogera, celebrytę lub instagramera, aby włożył swój wkład w Twoją kampanię. Co teraz? Przejdź do ustalenia głównych celów. Zadecyduj, na czym chciałbyś się skupić. Dróg jest naprawdę wiele. Możesz na przykład dążyć do wzrostu sprzedaży, pozyskania leadów, wzrostu wyświetleń poprzez np. zorganizowanie konkursu z nagrodami na Facebooku, specjalnego eventu czy kampanii na YouTube. Proponuję, abyś skupił się na jednym lub dwóch, aby Twoje działania były jak najbardziej spójne.

    Uwaga! Przy ustalaniu celów, określ, jakie kanały będą najbardziej odpowiednie do promocji (Snapchat, Twitter, Facebook itp.).

    1. Sporządź strategię komunikacji

    Uważaj, abyś przez działania influencer marketingowe nie zburzył reputacji swojej firmy. Bądź bardzo ostrożny, dbaj o szczegóły. Zadbaj o to, aby działania na każdym kroku były spójne z misją i wizją Twojej firmy. Jeżeli Twój ton komunikacji jest raczej poważny, nie sil się na sztuczne kreowanie zabawnych przekazów. Wiadomym jest, że nie przewidzisz wszystkiego, ale planując działania, znajdź też miejsce na ewentualne reakcje podczas kryzysowych sytuacji.

    1. Dbaj o relacje, nagradzaj

    Kampania ruszyła, obserwujesz jej imponujące efekty, coraz więcej ludzi przekazuje sobie Twój komunikat – to świetnie! Ale nie możesz spocząć na laurach. Miej ciągły kontakt z influencerami; udowodnij, że zależy Ci na tej relacji, nagradzaj za sukcesy (zamieść pochlebny komentarz w social media, napisz miłą wiadomość, wyślij kupon rabatowy). Pomysłów jest wiele.

    Uwaga! To bardzo ważny element współpracy. Pamiętaj, że dobry influencer może zdziałać cuda w krótkim czasie, ale kiedy straci do Ciebie zaufanie, możliwe, że będziesz musiał naprawiać błędy miesiącami.

    1. Monitoruj efekty i reaguj

    Bądź czujny! Kiedy w sieci pojawi się komentarz odnośnie do Twoich działań – reaguj. Podziękuj, wejdź w dyskusję. Jeśli jest to negatywna opinia, nie atakuj. Wytłumacz jasno i w miły sposób. Przyjmij krytykę i nie próbuj zatuszować negatywów.

    Wszystkie kroki opanowane? Teraz możesz śmiało zaczynać przygodę z influencer marketingiem, ale najpierw… przyjrzyj się inspirującym przykładom!

    Subiektywny Top 8 – najlepsze przykłady wykorzystania influencer marketingu

    1. Dzień z życia blogera. Jan Favre z bloga Stay Fly wziął udział w akcji, w której dzielił się swoją codziennością, pokazując w jaki sposób wykorzystuje produkty IKEA. Bloger pojawił się nawet na okładce katalogu IKEI.

    Źródło: stayfly.pl/2014/08/typowy-dzien-z-zycia-blogera/

    2. Contended by They.pl oraz Accorhotels zaangażowali bloggerów, którzy fotografowali Warszawę z wysokości 111 metrów. Akcja cieszyła się tak dużym zainteresowaniem, że organizatorzy zorganizowali ją również w Poznaniu i Gdańsku.

    Źródło: nowymarketing.pl/a/6102,wspolna-akcja-contented-by-they-pl-i-accorhotels-blogerzy-fotografowali-warszawe-z-wysokosci-111-metrow

    Po tak wielkim sukcesie powstało kolejne interesujące wydarzenie. Blogerzy i fotograficy zostali zaproszeni na spacer po stolicy, podczas którego mieli okazję dowiedzieć się interesujących rzeczy na temat dawnej Warszawy.

    Źródło: nowymarketing.pl/a/9913,z-dachu-hotelu-na-ulice-przedwojennej-warszawy-accorhotels-i-contented-by-they-pl-zaprosili-blogerow-na-niezwykly-spacer-po-stolicy

    3. Daniel Wellington, producent szwedzkich zegarków, podjął współpracę z bloggerami na Instagramie w celu reklamowania kodu na 15- procentowy rabat. Zyski firmy zwiększyły się o 214 %, a na Instagramie przybyło ponad milion followersów!

    Źródło: mediakix.com/2016/05/instagram-marketing-case-study-daniel-wellington/#gs.Mzz6mHE

    4.W 2012 roku Lionel Messi oraz Kobe Bryant zostali zaangażowani do spotu reklamowego przez linie lotnicze Turkish Airlines. Reklama już po 6 dniach od emisji została wyświetlona 77 milionów razy!

    5.Niedługo przed Euro 2016 powstała reklama Nike z udziałem Christiano Ronaldo, w której doszło do zamiany ciał. Efekty? W 2 miesiące na Youtube materiał wyświetliło ponad 53 mln osób!

    6.Koncern motoryzacyjny Volvo włączył szwedzkiego piłkarza Zlatana Ibrahimovica do swojej najnowszej kampanii wizerunkowej. Pokazuje ona koniec jego reprezentacyjnej kariery oraz nawiązuje do początków przygody z profesjonalną piłką.

    „Tak jak ja, Volvo podąża swoją własną drogą i ma odwagę myśleć inaczej. Poprzednia kampania, którą tworzyliśmy była bardzo dobra, jednak tym razem hasłem kampanii jest Made by Zlatan, co wiele o niej zdradza” – podsumował Ibrahimovic.

    W nieco ponad 2 miesiące reklama zebrała na YouTube prawie 6,5 mln wyświetleń.

    7. Jakie jest najlepsze piwo smakowe na rynku? Oczywiście, że Somersby – po akcji z blogerami nikt nie miał ku temu cienia wątpliwości! Marka zaprosiła do współpracy aż 101 internetowych autorów, m.in. Fashionelkę, Segrittę, Kominka, Pawła Opydo czy Jessicę Mercedes. Pomysłowo wykorzystany kanał na YouTubie, profil na Instagramie, konkursy dla czytelników oraz wydarzenie główne – impreza Lorda Somersby – przyniosły marce bardzo pozytywny odbiór w mediach.

    sommersby influencer marketing

    źródło: http://www.jemerced.com/nowy-smak-od-lorda-somersby/

    8. Coca-Cola postanowiła zaangażować do swojej świątecznej akcji promocyjnej popularnych YouTuberów. Tuż przed Bożym Narodzeniem marka zaprosiła do współpracy znanych w polskim Internecie publicystów i autorów filmów, m.in. Abstrachuje i Martina Stankiewicza. Opowiedzieli oni między innymi o swoich emocjach związanych z tymi wyjątkowymi świętami, przygotowali wyjątkowy konkurs i zachęcili, by dzielić się radością płynącą ze świąt. To właśnie ona jest sensem Bożego Narodzenia!

    Narzędzia które pomogą Ci w zorganizowaniu Twojej kampanii influencer marketingowej

    1. Buzzsumo –znajdziesz tu Influencerów z największymi zasięgami w różnych branżach. Wystarczy, że wpiszesz temat, np. fashion bloggers. Istnieje także możliwość filtrowania listy.

    buzzsumo influencer marketing

    2. Klearza pomocą tego narzędzia sprawdzisz szczegółowe dane na temat influencerów.

     

    klear influencer marketing

     

    3. EpicBeatto narzędzie dostarczy Ci szczegółowych informacji nie tylko na temat Influencerów, ale też dotyczące popularności wpisanej frazy, np. marketing, fashion, technology.

     

    epic beat influencer marketing

     

    4. Hey Presstutaj wyszukasz dziennikarzy-influencerów, osiągających największe zasięgi. W Hey Press możesz znaleźć reprezentantów takich mediów, jak: The Guardian, The Washington Post czy TechCrunch.

    heypress influencer marketing

    5. Followerwonk – bardzo proste w obsłudze narzędzie, które pozwala wyszukać użytkowników z dużą liczbą followersów na Twitterze.

    followerwonk influencer marketing

    6. Reach a bloggerużywając tego narzędzia, możesz filtrować influencerów, wybierając m.in minimalną liczbę fanów/czytelników, kwotę, jaką chcesz przeznaczyć na współpracę, interesującą Cię kategorię, typ zlecenia lub po prostu wpisać nazwę konkretnego bloga. 

     

    reachablogger influencer marketing

     

    7. Influ – bardzo przydatne i praktyczne narzędzie, pozwalające w szybki sposób znaleźć odpowiedniego dla nas influencera w różnych typach mediów, po wcześniejszym określeniu słowa kluczowego, tematyki lub lokalizacji.

    influ influencer marketing

     

    8. IndaHash – narzędzie do przeprowadzania akcji promocyjnych z udziałem influencerów na Instagramie. Dzięki niemu cały proces ulega znacznej automatyzacji (co ma za równo swoje wady jak i zalety), a zarabiać na swoim koncie na Instagramie może zacząć niemal każdy.

    indahash influencer marketing

    9. Podsłuchane –  sieć podcastów. „Audycje radiowe” dostępne z poziomu twojego urządzenia mobilnego czy strony Internetowej ciągle zyskują na popularności. W zabieganym świecie są idealną opcją na to, by dowiedzieć się czegoś ciekawego i rozwijającego jadąc do pracy lub na uczelnię. Strona założona przez blogera Pawła Opydo zrzesza wielu profesjonalnych podcasterów, z którymi jako marka możesz nawiązać współpracę komercyjną.

    podsłuchane

    Podsumowanie

    Podsumowując, korzystanie z pomocy Influencerów może przynieść naprawdę imponujące efekty np. w postaci wzrostu sprzedaży produktów i usług, zwiększenia świadomości marki czy uzyskania dużej ilości leadów. Pamiętaj jednak, żeby dobrać influencera, który będzie pasował do prowadzonych przez Ciebie działań, aby Twój wysiłek nie poszedł na marne. Ważne, aby społeczność, która skupia się wokół potencjalnego influencera Twojej marki, była podobna do przedstawicieli Twojej grupy docelowej.

    Skoro już wiesz, jak wiele korzyści może przynieść Ci odpowiednio przeprowadzona kampania z udziałem influencerów – działaj! Poszukujesz partnera, który Ci w tym pomoże, skontaktuje z odpowiednimi osobami i zajmie wszelkimi kwestiami formalnymi? Dobrze trafiłeś – wypełnij brief i nasz żyjący światem Social Media zespół we wszystkim Ci pomoże!

    Skoro już wiesz, jak wiele korzyści może przynieść Ci odpowiednio przeprowadzona kampania z udziałem influencerów – działaj! Poszukujesz partnera, który Ci w tym pomoże, skontaktuje z odpowiednimi osobami i zajmie wszelkimi kwestiami formalnymi? Dobrze trafiłeś – wypełnij brief i nasz żyjący światem Social Media zespół we wszystkim Ci pomoże!

    Milena Konieczko
    Napisane przez
    Milena Konieczko

    Dodaj komentarz

    1 Komentarz do "Jak wykorzystać potęgę influencer marketingu?"

    Powiadom o
    avatar
    Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
    Adrianna Kubik-Przybył
    Gość

    Cześć! Dziękujemy za wyróżnienie naszego case study z działań dla sieci hoteli AccorHotels. Pozdrawiam w imieniu zespołu Contented by They.pl!

    wpDiscuz