Home Blog Zagraniczne rynki e-commerce: Rumunia

Zagraniczne rynki e-commerce: Rumunia

Czas czytania : 3 min
27 września 2021

Rumunia pod względem rozwoju sektora e-commerce jest jednym z wiodących krajów w Europie Południowo-Wschodniej. Pod kątem gospodarczym Rumunia wydaje się być krajem niedocenianym – jak się jednak dowiesz z poniższego artykułu, rynek e-commerce prężnie się rozwija i ma wiele do zaoferowania konsumentom. 

Z tego wpisu dowiesz się:

Specyfika rynku e-commerce w Rumunii i jego udział na tle innych krajów

Rynek e-commerce w Rumunii odnotował w 2020 r. przychody na poziomie 3 miliardów dolarów. Wynik ten plasuje rumuński rynek przed takimi krajami jak Bangladesz i Singapur oraz jasno pokazuje popularność handlu online w tym państwie. Wzrost o 49% w skali roku przełożył się również na światowe tempo rozwoju handlu elektronicznego na poziomie 29% w ubiegłym roku. 

Jak korzystają z internetu mieszkańcy Rumunii?

Z Internetu korzysta 71% obywateli Rumunii (dla porównania współczynnik ten dla Polski wynosi 78% a dla sąsiedniej Bułgarii 65%). Aż 81% użytkowników urządzeń mobilnych decyduje się na telefon lub tablet z systemem operacyjnym Android. iOS w Rumunii nie cieszy się zbyt dużą popularnością: korzysta z niego nieco ponad 17% użytkowników. 

W 2018 roku 53% Rumunów logowało się w sieci przynajmniej raz w ciągu dnia. W 2020 roku współczynnik ten wzrósł do 62%. Ciekawe dane dotyczą osób, które korzystają z internetu rzadziej niż raz w tygodniu: w ciągu ostatnich trzech lat (2018-2020) ten współczynnik się nie zmienił i wynosi 2%. Szczegółowe dane znajdują się na poniższym wykresie:

Źródło: https://www.statista.com/

Formy płatności online preferowane przez Rumunów

Korzystający z możliwości zakupów online Rumuni zdecydowanie najczęściej wybierają zapłatę gotówką przy dostawie (90%). Na drugim, odległym miejscu, plasuje się zapłata kartą (7%); na przelew decyduje się zaledwie 3% konsumentów. 

Ścieżka zakupowa użytkowników Internetu w Rumunii 

Aż 61% konsumentów swój pierwszy kontakt z produktem ma poprzez wyszukiwanie informacji w Internecie. Zaledwie 9% użytkowników zapoznaje się z produktem po zobaczeniu reklamy. 52% Rumunów porównuje oferty w internecie, a 36% konsumentów online traktuje jako źródło informacji przed zakupem w sklepie tradycyjnym. 68% Rumunów korzysta z wyszukiwarki podczas podejmowania decyzji o zakupie. 

Jak często Rumuni decydują się na zakupy w zagranicznych sklepach online?

Mieszkańcy Rumunii raczej sceptycznie podchodzą do zakupów online w zagranicznych sklepach, o czym świadczy fakt, że 60% z nich nigdy nie zdecydowało się na takie zakupy. 23% konsumentów deklaruje takie zakupy co najmniej raz w roku. Zakupy online zagranicą rzadziej niż raz w roku przeprowadza 7% obywateli. 

Najpopularniejsze sklepy internetowe i marketplace’y w Rumunii

W Rumunii działa około 5 tysięcy sklepów internetowych (według danych z 2019 roku). Liczba ta stale rośnie – w 2013 sklepów prowadzących działalność w sieci było o 11% mniej. Największym sklepem internetowym w Rumunii jest eMAG.ro, który w 2015 roku wszedł również na rynek Polski. Do sklepów online, które cieszą się w tym kraju największą popularnością, należą także: Altex, Domo, Flanco i Okazii.

Jakich wyszukiwarek używają Rumuni i jakie strony odwiedzają najczęściej?

Zdecydowanym liderem wśród wyszukiwarek w Rumunii jest Google (ponad 90% udziału w rynku). Na dalszych miejscach znajdują się bing i Yahoo! 

Źródło: https://gs.statcounter.com/

Poniżej znajduje się lista TOP 10 najczęściej odwiedzanych stron przez Rumunów (dane z 2014 roku). Pełna lista dostępna jest na stronie Romania-Insider.com:

Źródło: https://www.romania-insider.com/

Największym sektorem zakupów online w Rumunii jest moda. Popularnością cieszą się również branże związane z elektroniką, kulinariami i dbaniem o siebie. 

Źródło: https://ecommercedb.com/en/markets/ro/all 

Wpływ pandemii (Covid-19) na rynek e-commerce w Rumunii 

W 2020 roku, ze względu na konieczność przestrzegania restrykcji związanych z pandemią, sprzedaż e-commerce w Rumunii stanowiła najważniejszy filar wzrostu sektora detalicznego. Rok wcześniej rumuński rynek e-commerce był wart ponad 4 miliardy euro – w tym największy udział miały produkty modowe, a na drugim miejscu elektronika i media. Na popularności zyskały takie aplikacje jak: Glovo, Food Panda czy UberEats. 

 

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail wspolpraca@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic 
jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.

Jak bardzo podobał Ci się ten wpis?

Kliknij i oceń

Średni rating 0 / 5. Głosowanie 0

Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?