Rumunia pod względem rozwoju sektora e-commerce jest jednym z wiodących krajów w Europie Południowo-Wschodniej. Pod kątem gospodarczym Rumunia wydaje się być krajem niedocenianym – jak się jednak dowiesz z poniższego artykułu, rynek e-commerce prężnie się rozwija i ma wiele do zaoferowania konsumentom.
Z tego wpisu dowiesz się:
Rynek e-commerce w Rumunii odnotował w 2020 r. przychody na poziomie 3 miliardów dolarów. Wynik ten plasuje rumuński rynek przed takimi krajami jak Bangladesz i Singapur oraz jasno pokazuje popularność handlu online w tym państwie. Wzrost o 49% w skali roku przełożył się również na światowe tempo rozwoju handlu elektronicznego na poziomie 29% w ubiegłym roku.
Z Internetu korzysta 71% obywateli Rumunii (dla porównania współczynnik ten dla Polski wynosi 78% a dla sąsiedniej Bułgarii 65%). Aż 81% użytkowników urządzeń mobilnych decyduje się na telefon lub tablet z systemem operacyjnym Android. iOS w Rumunii nie cieszy się zbyt dużą popularnością: korzysta z niego nieco ponad 17% użytkowników.
W 2018 roku 53% Rumunów logowało się w sieci przynajmniej raz w ciągu dnia. W 2020 roku współczynnik ten wzrósł do 62%. Ciekawe dane dotyczą osób, które korzystają z internetu rzadziej niż raz w tygodniu: w ciągu ostatnich trzech lat (2018-2020) ten współczynnik się nie zmienił i wynosi 2%. Szczegółowe dane znajdują się na poniższym wykresie:
Źródło: https://www.statista.com/
Korzystający z możliwości zakupów online Rumuni zdecydowanie najczęściej wybierają zapłatę gotówką przy dostawie (90%). Na drugim, odległym miejscu, plasuje się zapłata kartą (7%); na przelew decyduje się zaledwie 3% konsumentów.
Aż 61% konsumentów swój pierwszy kontakt z produktem ma poprzez wyszukiwanie informacji w Internecie. Zaledwie 9% użytkowników zapoznaje się z produktem po zobaczeniu reklamy. 52% Rumunów porównuje oferty w internecie, a 36% konsumentów online traktuje jako źródło informacji przed zakupem w sklepie tradycyjnym. 68% Rumunów korzysta z wyszukiwarki podczas podejmowania decyzji o zakupie.
Mieszkańcy Rumunii raczej sceptycznie podchodzą do zakupów online w zagranicznych sklepach, o czym świadczy fakt, że 60% z nich nigdy nie zdecydowało się na takie zakupy. 23% konsumentów deklaruje takie zakupy co najmniej raz w roku. Zakupy online zagranicą rzadziej niż raz w roku przeprowadza 7% obywateli.
W Rumunii działa około 5 tysięcy sklepów internetowych (według danych z 2019 roku). Liczba ta stale rośnie – w 2013 sklepów prowadzących działalność w sieci było o 11% mniej. Największym sklepem internetowym w Rumunii jest eMAG.ro, który w 2015 roku wszedł również na rynek Polski. Do sklepów online, które cieszą się w tym kraju największą popularnością, należą także: Altex, Domo, Flanco i Okazii.
Jakich wyszukiwarek używają Rumuni i jakie strony odwiedzają najczęściej?
Zdecydowanym liderem wśród wyszukiwarek w Rumunii jest Google (ponad 90% udziału w rynku). Na dalszych miejscach znajdują się bing i Yahoo!
Źródło: https://gs.statcounter.com/
Poniżej znajduje się lista TOP 10 najczęściej odwiedzanych stron przez Rumunów (dane z 2014 roku). Pełna lista dostępna jest na stronie Romania-Insider.com:
Źródło: https://www.romania-insider.com/
Największym sektorem zakupów online w Rumunii jest moda. Popularnością cieszą się również branże związane z elektroniką, kulinariami i dbaniem o siebie.
Źródło: https://ecommercedb.com/en/markets/ro/all
W 2020 roku, ze względu na konieczność przestrzegania restrykcji związanych z pandemią, sprzedaż e-commerce w Rumunii stanowiła najważniejszy filar wzrostu sektora detalicznego. Rok wcześniej rumuński rynek e-commerce był wart ponad 4 miliardy euro – w tym największy udział miały produkty modowe, a na drugim miejscu elektronika i media. Na popularności zyskały takie aplikacje jak: Glovo, Food Panda czy UberEats.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.