Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Poznaj zagraniczne rynki e-commerce: Wielka Brytania

76
Magdalena Kubasiewicz | 08.10.2021

Z tego wpisu dowiesz się:

  • Jak wygląda rynek e-commerce w Wielkiej Brytanii
  • Jak korzystają z internetu konsumenci w Wielkiej Brytanii
  • Czy warto wejść na brytyjski rynek e-commerce?

Jak duży jest brytyjski rynek e-commerce?

Brytyjski e-commerce jest czwartym na świecie pod względem wielkości, a jak podaje Statistamożna go uznać za najbardziej rozwinięty w Europie. Według danych z Office of National Statistics (z Wielkiej Brytanii) przychody brytyjskiego e-commerce w 2019 to około 693 miliardy brytyjskich funtów. W ciągu czterech lat oznacza to wzrost o około 197 miliardów. (Źródło.) E-izba z kolei szacuje, że obrót e-commerce na tym rynku wyniósł w 2019 ok. 79 miliardów USD.

Źródło: Statista

Liczba aktywnych internautów w Wielkiej Brytanii szacowana jest na 95 – 96% populacji (czyli okolice 65 milionów). Brytyjscy użytkownicy internetu chętnie kupują online: już w 2019 szacowano, że ponad 59 milionów Brytyjczyków przynajmniej raz w ciągu zrobiło zakupy online. W 2020, gdy nadeszła pandemia, liczba ta z pewnością wzrosła. Szacuje się, że przeciętny brytyjski konsument wydaje rocznie w sklepach internetowych 1326 USD.

Warto zwrócić uwagę także na dużą liczbę użytkowników mobilnych w UK – w 2019 roku szacowano ją na 55,5 miliona (czyli niemal 83% populacji). Znaczna część z nich (w zależności od źródła danych szacuje się, że jest to od 40 do 50%) korzysta z internetu wyłącznie za pomocą urządzeń mobilnych.

Jakie formy płatności preferują Brytyjczycy?

Jak wynika z danych Market Finder, mieszkańcy Wielkiej Brytanii preferują płatności kartą (56%). Na drugim miejscu znalazł się e-portfel) – 23%, a na trzecim przelew bankowy 9%. Około 7% decyduje się na opłatę zamówienia gotówką przy dostawie.

Ecommercenews wskazuje, jakimi metodami płatności posługują się Brytyjczycy bardziej ogólnie (w badaniu istniała możliwość wielokrotnego wyboru, bez konieczności wskazania jednej, preferowanej opcji). Płatność kartą (Visa/Mastercard) wybiera około 50%, z e-portfela korzysta 44%, a z kart lokalnych banków – 27%. Polecenie zapłaty wybiera 19% respondentów z Brytanii, a przelew bankowy – 8%.

Jak wygląda ścieżka zakupowa brytyjskiego internauty?

Nawet 70% konsumentów pierwszy kontakt z produktem ma poprzez wyszukanie go w internecie (wedle Market Finder). Jest to najwyższy odsetek w Europie. (Dla przykładu – we Włoszech wynosi 43%, w Szwecji 61%, w Niemczech – 57%). 52% porównuje oferty w internecie, 43% poszukuje online inspiracji i informacji, a 30% - przygotowuje się online do bezpośredniego zakupu offline. 

Jakie branże i sklepy internetowe są najpopularniejsze w Wielkiej Brytanii?

Największym segmentem rynku e-commerce w Wielkiej Brytanii jest moda – w 2019 odpowiadała ona za około 30% całego obrotu. Dużą popularnością cieszą się także elektronika i media. Brytyjczycy bardzo chętnie kupują online również materiały i artykuły powiązane z hobby, narzędzia i zabawki.

Najpopularniejszymi sklepami oraz marketplace w Wielkiej Brytanii w 2019 były:

  • Amazon.co.uk
  • Ebay.co.uk
  • Asos.com
  • Argos.Co.uk
  • Tesco.com
  • Marksandspacencer.com
  • Johnlewis.com.

W 2021 wedle danych Disfold doszło na tej liście do drobnych zmian i obecnie przedstawia się ona następująco:

  • Amazon.co.uk
  • Ebay.co.uk
  • Argos.co.uk
  • Tesco.com
  • Next.co.uk
  • Asda.com
  • Marksandspacencer.com
  • Diy.com
  • Screwfix.com.

Jak często Brytyjczycy robią zakupy online w zagranicznych sklepach?

38,1% dokonuje zakupów online za granicą co najmniej raz do roku. Rzadziej niż raz do roku robi to 17,1%. Tylko raz takich zakupów dokonało 7,8% Brytyjczyków, a nigdy – 31,2%. Biorąc pod uwagę dużą liczbę internautów w Brytanii, na tamtejszym e-rynku są miliony konsumentów, potencjalnie zainteresowanych zakupami za granicą.

Czy warto wejść na rynek w Wielkiej Brytanii po brexicie?

W 2020 roku Wielka Brytania opuściła Unię Europejską. Brexit przyniósł ze sobą wiele problemów w handlu dla firm już działających w Wielkiej Brytanii  oraz uczynił wejście na brytyjski rynek trudniejszym. Na liście barier wystarczy wymienić tutaj wzmożone kontrole na granicach i w portach (które w początkowym okresie po brexicie doprowadziło wręcz do paraliżu dostaw), utrudnienie transportu niektórych towarów (m.in. artykułów spożywczych) czy zmiany w wysyłkach do Wielkiej Brytanii. (M.in. wszystkie paczki podlegają teraz odprawom celnym oraz opłatom za nie.)

Nowe bariery handlowe utrudniają więc ekspansję, w szczególności w zakresie większych kosztów (cło) i zaplanowania łańcucha dostaw. Wciąż jednak rynek brytyjski – przez lata będący jednym z najchętniej wybieranych przez polskich producentów – posiada ogromny potencjał sprzedażowy. Dzieje się tak ze względu na dużą penetrację internetu, wysoki odsetek e-konsumentów kupujących online oraz zasobność portfeli brytyjskich odbiorców. Jednocześnie planując ekspansję trzeba wziąć pod uwagę nowe ograniczenia i obowiązki. 

Z jednej strony po brexicie działalność na rynku brytyjskim wiąże się z większymi kosztami – chociażby związanymi z koniecznością opłacenia cła czy trudnościami przy wwożeniu artykułów spożywczych. Z drugiej – jak stale donosi prasa, nawet kilkanaście miesięcy po brexicie, po części także ze względu na pandemię, Wielka Brytania boryka się z problemami z dostawami. (Pisał o tym m.in. brytyjski Guardian w sierpniu 2021). A to tworzy dodatkową szansę dotarcia do klientów, którzy nie mogą wygodnie zakupić pewnych towarów offline.

Wchodząc na rynek w Wielkiej Brytanii warto uwzględnić w strategii m.in. dużą popularność marketplace (jak Amazon), preferencje Brytyjczyków dotyczące form płatności, znaczący odsetek mobilnych internautów oraz liczbę konsumentów, poszukujących informacji o produktach online.

 

Potrzebujesz wsparcia w ekspansji na rynek e-commerce w Wielkiej Brytanii? W PromoTraffic mamy doświadczenie w działaniach na rynkach zagranicznych. Możemy wesprzeć Cię między innymi w planowaniu strategii, kampaniach PPC i SEO. Skontaktuj się z nami!

https://promotraffic.pl/kontakt

Źródła:

Statista.pl

Theguardian.com

Eizba.pl

Ecommercenews.eu 

Market Finder

 

 

Magdalena Kubasiewicz

Content Marketing Specialist

Od dawna związana ze środowiskiem marketingu internetowego. Przez lata pracowała najpierw jako copywriter, później w roli content marketing specialist. Pisanie to dla niej nie tylko praca, ale także pasja, którą praktykuje również „po godzinach”.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.