W ciągu ostatnich kilkunastu lat przechodził przez czas dynamicznego rozwoju. Według danych Statisty dd 2009 do 2019 obroty w branży wzrosły niemal pięciokrotnie – osiągając wartość 48.5 miliarda euro. (Źródło.) Ecommercedb.com szacuje, że rynek włoski jest czternastym w skali globalnej pod względem wielkości.
Procentowy udział internautów w ogóle populacji jest we Włoszech stosunkowo niski w porównaniu z innymi krajami Europy – w zależności od źródła podawane są wartości 73 – 75%. Warto jednak podkreślić, że w ostatnich latach liczba użytkowników internetu w tym państwie szybko wzrastała. Podobnie jak liczba osób kupujących online – Statista wskazuje, że w 2017 wynosiła ona 21,7 miliona, a w 2020 już 26.9 milionów.
Włochy mogą więc wzbudzać zainteresowanie polskich sprzedawców jako rynek nie tylko stosunkowo duży, ale także wciąż rozwijający się – a więc dający pole do stałego poszerzania działalności.
Na rozwój rynku wpłynęły m.in. poprawa tamtejszej infrastruktury, rosnąca popularność urządzeń mobilnych oraz korzystne zmiany prawne.
Market Finder wskazuje, że najczęściej wybieranymi przez Włochów formami płatnością są karta (48%) oraz e-portfel (31%). 8% Włochów preferuje przelewy bankowe, a 7% – gotówkę przy dostawie.
Ecommercenews prezentuje dane bardziej szczegółowe, co do tego, jakie formy płatności wybierają Europejczycy. (Wielokrotny wybór, procenty nie sumują się do 100.) 53% Włochów korzysta z wirtualnych portfeli, 41% z Visa/Mastercard, 40% „pre-paid cards” i e-money, 15% – płatności gotówką przy dostawie. Warto zwrócić uwagę na miejsce piąte – 10% e-konsumentów wykorzystuje karty prezentowe oraz vouchery. Wprowadzenie takiej formy płatności może więc być dobrą strategią podczas działań na włoskim rynku.
We Włoszech (według Market Finder) pierwszy kontakt z produktem ma miejsce w internecie stosunkowo rzadko – dotyczy to 43% przypadków. Online do bezpośredniego zakupu offline przygotowuje się ok. 26% osób. Większy odsetek za to poszukuje w internecie inspiracji i pierwszych informacji (37%), szuka porad (36%) oraz porównuje oferty (53%).
Pod względem popularności poszczególnych kategorii w e-commerce, Włochy są typowym, europejskim krajem rozwiniętym. Dużą popularnością cieszą się działy:
· Elektronika i media (29% przychodów)
· Moda (26% przychodów)
· Zabawki, hobby, DIY (17 % przychodów)
· Jedzenie i środki do higieny osobistej (15% przychodów)
· Meble oraz dodatki. (14% przychodów).
Za: https://ecommercedb.com/en/markets/it/all
Z kolei Statista, analizując zakupy online Włochów (dane z 2018) zwraca uwagę na popularność przede wszystkim wycieczek, książek i artykułów związanych z muzyką, ubrań, biletów na wydarzenia oraz produktów z kategorii „beauty”.
Jeśli weźmiemy pod uwagę przychody, to wg danych ecommercedb.com najpopularniejszymi sklepami oraz marketplace we Włoszech w 2020 roku były:
· Amazon.it – z przychodami rzędu 4,1 miliarda USD
· Esselungaacasa.it – 720 milionów USD
· Shein.com – 681 milionów USD
· Zalando. It – 600 milionów USD
· Unieuro.it – 598 milionów USD
Disfold pokazuje natomiast estymowaną liczbę wizyt użytkowników:
· Amazon.it – 180 milionów wizyt miesięcznie
· Ebay.It – 76.9 milionów wizyt miesięcznie
· Mediaworld.it – 11.3 milionów wizyt miesięcznie
· Unieuro.it – 10.4 milion wizyt miesięcznie
· It.Aliexpress.com – 8,65 milionów wizyt miesięcznie
· Zalando.it – 8.1 miliona wizyt miesięcznie.
I tu ciekawostka: Włosi bardzo chętnie kupują online w zagranicznych sklepach! Market Finder wskazuje na to, że przynajmniej raz w roku robi to 45,1% – i jest to jeden z najwyższych odsetków w Europie (wyższy wskaźnik jest tylko w Szwajcarii, Irlandii i Norwegii).
W 2019 roku włoski rynek importu zagranicznych usług i dobór osiągnął około 8,1 miliardów dolarów. (Źródło.) Wedle raportu „E-commerce in Europe” (oprac. Postnord) prym wiodły zamówienia ze sklepów z siedzibą w Wielkiej Brytanii, Chin i Niemczech.
Włochy są dużym, wciąż dynamicznie rozwijającym się rynkiem. Konsumenci chętnie kupują online i wielu z nich decyduje się także na zakupy zagraniczne. Jest to jednak także rynek trudny. Sklepy, decydujące się wyjść ze swoją ofertą na rynek włoski, muszą liczyć się przede wszystkim z bardzo dużą konkurencją: we Włoszech działa nie tylko wielu lokalnych sprzedawców, ale też międzynarodowi giganci, z którymi ciężko walczyć o pozycję. Co więcej konsumenci włoscy mają wysokie oczekiwania co do jakości dostarczanych produktów. Problemem może być także organizacja sprawnego łańcucha dostaw – aby odbiorcy przyzwyczajeni do szybkiej dostawy nie musieli czekać.
Na wejście na rynek włoski warto zdecydować się przede wszystkim, jeśli marka jest duża i ma już pewne doświadczenie w działalności za granicą.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.