Home Blog Zobacz 5 świątecznych reklam, by dowiedzieć się, jak ocieplić wizerunek swojej firmy

Zobacz 5 świątecznych reklam, by dowiedzieć się, jak ocieplić wizerunek swojej firmy

Czas czytania : 4 min
27 marca 2020

Święta Bożego Narodzenia w świadomości zbiorowej to magiczny czas. Malownicza sceneria (świat pokryty białym puchem) i rodzinna atmosfera (spotkania z najbliższymi przy wigilijnym stole) sprzyjają przychylniejszemu patrzeniu na otaczającą nas rzeczywistość. Z tej otoczki, wypełnionej domową krzątaniną i słuchaniem kolęd, chętnie korzystają firmy, by w swoich działaniach marketingowych pokazać nieco inne oblicze.

Reklamy okolicznościowe pozwalają na ocieplenie wizerunku firmy i dotarcie do nowych odbiorców. W dzisiejszym artykule prezentujemy przykłady dobrze zrealizowanych reklam świątecznych – zobacz, co czyni je wyjątkowymi. Być może podobne pomysły sprawdzą się również w Twoim biznesie?

5. Naprawa rodzinnych więzi – reklama świąteczna Allegro 2019

Świąteczna reklama Allegro sprzed trzech lat – „Czego szukasz w święta? English for the beginners” – do dziś jest wymieniana jednym tchem jako jedna z bardziej udanych kampanii viralowych. Historia dziadka, który uczy się angielskiego, by móc się porozumieć z wnuczką mieszkającą zagranicą, stała się hitem nie tylko polskiego internetu.

Na sukces złożyły się sprawna realizacja, utrzymujący uwagę odbiorcy storytelling oraz prawdziwe spektrum emocji: od wzruszenia po śmiech. Tak było w 2016 roku, a co Allegro przygotowało na święta 2019?

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że świąteczna kampania reklamowa Allegro tym razem jest o wiele bardziej stereotypowa. W pierwszych ujęciach widzimy babcię, która przyjeżdża na święta do rodziny i nie znajduje porozumienia z wnuczką, która nad wizytę babci przedkłada zainteresowanie grą na urządzeniu mobilnym.

Okazuje się jednak, że obie kobiety, choć dzieli je pokoleniowa różnica wieku oraz odmienna suma osobistych doświadczeń, mogą znaleźć wspólny język właśnie dzięki nowoczesnej technologii. Nie ma tu tej urzekającej prostoty, co w spocie z 2016 roku, ale całość ponownie stanowi pochwałę rodzinnych więzi, jak i pokazuje, że nowoczesne technologie wcale nie muszą dzielić – mogą natomiast łączyć.

4. Szczypta humoru w zestawie powiększonym – świąteczny spot McDonald’s

Na humorystyczną puentę swojego spotu reklamowego postawił polski oddział McDonald’s. O tym, że wybór choinki nigdy nie należy do najłatwiejszych decyzji, wiemy wszyscy – wie to również chłopiec, który jest bohaterem świątecznego klipu popularnej jadłodajni. Nieoczekiwanie jednak w zalewie dorodnie prezentujących się drzewek wybiera choinkę cokolwiek ubogą. W przeciwieństwie jednak do swych rozłożystych odpowiedników jest to iglak, który po przywiązaniu do dachu samochodu pozwoli kierowcy podjechać pod okienko McDrive, gdzie nie mieszczą się auta powyżej 2,8 metra.

Wbrew utartym schematom świątecznych kampanii reklamowych McDonald’s nie stawia w tym roku na tani wyciskacz łez, a woli wywołać u odbiorcy uśmiech – choćby najmniejszy.

3. Przygotujcie chusteczki do otarcia łez – reklama Apple na święta 2019

Apple, w przeciwieństwie do McDonald’s, nie ma oporów, by w święta wyciskać z oczu odbiorców łzy. Póki nie jest to jednak tanie żerowanie na emocjach, a ciekawa kampania marketingowa poparta dobrze skrojoną historią, to możemy tylko pokiwać głową z uznaniem. Spot zatytułowany „Holiday” został zrobiony z wyczuciem i zwraca uwagę na wiele zastosowań sprzętu Apple’a.

Zwykły iPad może służyć rodzicom jako sprawdzony sposób na uspokojenie rozwrzeszczanych dzieci. Może też pobudzić ich wyobraźnię i służyć całej rodzinie jako interaktywne repozytorium wspomnień o bliskich, których z nami nie ma, a których brak jest szczególnie odczuwalny właśnie podczas świąt Bożego Narodzenia.

2. Mieszanka stylów i brak wigilijnego stołu – kampania świąteczna Zalando

Uroczysty charakter wigilijnej kolacji każe nam dobrać odpowiednią kreację do rangi wieczoru. Jednak, o czym przypomina nam świąteczna kampania reklamowa Zalando, „nie szata zdobi człowieka”. Marka w swoim spocie podkreśla prostą, acz zawsze aktualną prawdę: najważniejsze w świętach Bożego Narodzenia jest przebywanie w gronie bliskich, a nie sztywne podążanie za etykietą.

Właśnie dlatego w najnowszym spocie świątecznej kampanii reklamowej nie oglądamy rodziny przy stole, a zróżnicowaną grupę, którą mogą łączyć więzi przyjaźni i więzi rodzinne, która bawi się w najlepsze. Każdy jest inny, każdy wygląda oryginalnie, każdy zachowuje swój indywidualny charakter – mimo to nikt nie ma do nikogo pretensji, liczą się ludzie i wspólna zabawa, a nie odgórnie ustalony „dress code”.

1. John Lewis i bajkowa pochwała przyjaźni

Na bajkową estetykę postawiła firma John Lewis z Wielkiej Brytanii. Opowieść o nieporadnym smoczątku, które przypadkiem niszczy świąteczne dekoracje, wywołuje uśmiech ze względu na swą stronę wizualną (projekt małego rozrabiaki jest przeuroczy), zaś fabuła dostarcza zarówno okazji do śmiechu, jak i wzruszeń. Ten pierwszy wywołują przede wszystkim działania smoka, który nie potrafi zapanować nad swą ognistą naturą (mimo że bardzo się stara!).

Te drugie to z kolei zasługa finału krótkiego filmu i drugiej bohaterki spotu: małej dziewczynki, która jako jedyna nie postawiła na swym gadzim przyjacielu krzyżyka, mimo jego wielu niepowodzeń. Pochwała przyjaźni i przekonanie o tym, że dawanie drugich szans się opłaca – to konkluzja, która jak najbardziej wpisuje się w bożonarodzeniowy nastrój.

Przepis na udaną reklamę świąteczną

Może się wydawać, że tworzenie reklamy świątecznej przypomina gotowanie wigilijnego barszczu – potrzeba wielu grzybów, by znaleźć idealny smak. Na sukces świątecznych kampanii reklamowych z pewnością wpływa oryginalny pomysł (co zrobić, by się wyróżnić w zalewie podobnych treści?), sprawna realizacja i umiejętny storytelling (większość z opisanych tu przykładów opowiada historie, które mogłyby funkcjonować jako samodzielne filmy krótkometrażowe).

Nie ma tu miejsca na „szczucie logiem” – w części przykładów praktycznie się ono nie pojawia, ale fakt, że reklamy są szeroko dyskutowane w internecie, sprawia, że i tak każdy wie, jaka firma za nie odpowiada. Jest to wynik sumaryczny włożonego serca, zrozumienia oczekiwań odbiorcy i szczerych emocji, wywołanych u widza. Nikt nie mówił, że stworzenie viralowej kampanii świątecznej będzie proste. Ale chyba warto spróbować, prawda?
 

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.