Home Definicje Storytelling

Storytelling

Storytelling – w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego, jest to opowiadanie historii. Niektórzy określają storytelling nawet mianem sztuki tworzenia opowieści. To umiejętność, która znajduje zastosowanie w content marketingu. Dzięki storytellingowi wszelkiego rodzaju teksty są znacznie bardziej intrygujące i angażujące dla odbiorcy, a co za tym idzie – skuteczne. Storytelling to też sztuka prowadzenia narracji w taki sposób, by utrzymać uwagę użytkownika, co dziś jest szczególnie ważne i trudne. 

Storytelling – szablony

Aby storytelling był skutecznym narzędziem w działaniach marketingowych, warto bazować na szablonach. Nie chodzi jednak o sztampowe rozwiązania, a o takie podanie treści, aby były zrozumiałe i wywołujące skojarzenia. Rodzaje szablonów:

  1. Archetypy – Margaret Mark i Carol S. Pearson bazując na monomicie Josepha Cambella i modelu osobowości Carla Gustawa Junga, wyodrębniły dwanaście archetypów do budowania własnej tożsamości przez marki.  Przykłady: marka L’Oreal korzysta z archetypu Mędrca,  ponieważ w swojej komunikacji opiera się na danych z badań. Marka Lego z kolei wykorzystuje archetyp Twórcy, ponieważ podkreśla kreatywność, nietuzinkowe wizje, artyzm i pasje.
  2. Elementy, która powinna zawierać dobra opowieść: bohater, antagonista, konflikt, pomocnik, rozwiązanie, cel i wartości.
  3. Mit założyciela czy też lidera – przywódcy.
  4. Pokonanie potwora.
  5. Od pucybuta do milionera.
  6. Misja.
  7. Komedia.
  8. Tragedia.
  9. Ponowne narodziny (przykład: reklama Snickers „Nie jesteś sobą, kiedy jesteś głodny”).
  10. Szablon stworzony przez firmę Pixar – wszystkie bajki tego studia opierają się na podobnym schemacie. Przykład: świąteczna reklama Allegro[1].

Storytelling a content marketing

Gdy za konstrukcją marki stoi storytelling zyskujemy przestrzeń do tworzenia angażujących treści, ponieważ są one podparte emocjami. Stają się łatwiejsze do zapamiętania, a z samym przekazem łatwiej nam jest się utożsamić.


[1] Justyna Bakalarska – Stankiewicz, Content marketing. Od strategii do efektów, Helion SA, 2020.

Dzielimy się wiedzą

Sprawdź nasz blog

Jak uporządkować źródła z Facebooka w GA?

Optymalizacja grafik – jak zrobić to dobrze?

Google Analytics 4 – nowa epoka w świecie

Najczęstsze błędy w optymalizacji feedów

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.