Z tego wpisu dowiesz się:
W 2019 roku austriacki rynek e-commerce urósł o 8% względem roku poprzedniego. W 2020 pierwotnie przewidywano 7-procentowy wzrost, ostatecznie jednak będzie on niższy. Z czego wynika zmniejszenie tempa? Już przed pandemią COVID-19 wskazywano na wysokie nasycenie rynku. Do 2025 roku można się spodziewać wzrostu dochodów rynku e-commerce z 6 miliardów i 184 milionów euro do ponad 8 miliardów euro. Tempo to przez najbliższych kilka lat powinno wynieść około 5,5%. Austriacki rynek sprzedaży internetowej nie rozwija się w szaleńczym tempie, ale wynika to z etapu, a którym się znajduje.
Ponad połowa austriackich konsumentów robiąc zakupy online, wybiera płatność przelewem. Na następnych miejscach pod względem popularności znajdują się: karta płatnicza – 25% i tzw. e-portfel – 17%. Na zapłacenie gotówką przy odbiorze decyduje się jedynie 3% klientów.
Z Internetu korzysta 88% obywateli Austrii – to dobry wynik nawet w skali krajów “starej” Unii Europejskiej. Aż 70% użytkowników urządzeń mobilnych decyduje się na telefon lub tablet z systemem operacyjnym Android. iOS-a używa nieco mniej niż 28%. W 2018 roku 76% Austriaków logowało się w sieci przynajmniej raz w ciągu dnia.
Źródło: statista.com
52% konsumentów z Austrii pierwszy kontakt z kupowanym przez Internet produktem ma w sieci, zaś 10% zapoznaje się z nim poprzez reklamę w wyszukiwarce, na poszczególnych witrynach lub w mediach społecznościowych. Porównywanie ofert w internecie to czynność, którą wykonuje aż 49% konsumentów z Austrii. Online do bezpośredniego zakupu offline przygotowuje się natomiast 29% z nich. 41% korzysta z wyszukiwarki podczas podejmowania decyzji o zakupie produktu.
Źródło: Hootsuite (dane z 2019 roku)
63,4% austriackich internautów robi zakupy online za granicą co najmniej raz w roku. Rzadziej zdarza się to 18,7% z nich, natomiast 14% użytkowników nigdy nie kupiło niczego przez sieć w zagranicznym sklepie.
Źródło: Eshop World
Do najpopularniejszych austriackich sklepów online należą Amazon, Zalando i wielobranżowy Universal. Dużymi e-commerce’ami są również apteka Shop-Apotheke i sprzedający między innymi ubrania i meble Ottoversand. Liderem w kategorii elektronika jest Media Saturn, natomiast największy sklep meblowy należy do XXXL Gruppe. W segmencie modowym świetnie radzi sobie H&M. Warto zauważyć, że spośród pięciu poniżej wskazanych stron aż dwie to marketplace’y, w których swoją ofertę prezentuje wielu sprzedawców.
Źródło: Ecommercenews.eu
Przytłaczająca większość – aż 94,17% – wybiera w Austrii wyszukiwarkę Google – to w nią należy brać pod uwagę przy optymalizacji sklepu. Bing posiada 3,61% rynku, natomiast DuckDuckGo niespełna 1%.
Przewidywany czas doręczenie do Austrii przesyłki zamówionej w Polsce to zazwyczaj 2 dni robocze.
Shöpping.at, austriacki marketplace, podał niedawno, że liczba jego użytkowników zwiększyła się od początku pandemii aż czterokrotnie. Zauważono również, że Austriacy zaczęli chętniej kupować sklepach online lokalnych przedsiębiorców – to oczywiście reakcja na restrykcje nałożone na sklepy stacjonarne. Sprzedawcy szukają sposobu na przetrwanie, a użytkownicy chętnie wspierają okoliczne biznesy. Co tydzień do Shöpping.at dołącza około 100 sprzedawców.
Źródło: Hootsuite (dane z 2019 roku)
Austriackie prawodawstwo jest nieco korzystniejsze dla sprzedawcy – obowiązuje na przykład 7-dniowy termin zwrotu produktu – w Polsce wynosi on 14 dni. Rynek austriacki jest również silnie związany z rynkiem niemieckim – tak kapitałem, jak i językiem. Wejście ze swoją ofertą do Austrii dla sklepów działających na terenie Niemiec wiązać się będzie z niższym kosztem (przede wszystkim nie są potrzebne tłumaczenia) i powinno być logicznym, kolejnym krokiem w rozwoju e-commerce działającego za naszą zachodnią granicą.
Źródła:
Google Market Finder
Nordtrade.com
Ecommerce news.eu
Ecommercenews.eu
Statista.com
Statista.com
Ecommercedb.com
GS Statcounter
DHL
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.