Z tego tekstu dowiesz się:
Content gap – czyli w dosłownym tłumaczeniu “luka w treści” – można zdefiniować jako braki w treściach, które są dostępne na Twojej stronie. To wszystkie artykuły, opisy, informacje, jakich potencjalni klienci poszukują i potrzebują, a które nie zostały przez Ciebie przygotowane. Innymi słowy: to luka pomiędzy treściami, jakie zamieściłeś w witrynie, a tymi, po jakie chce sięgnąć Twoja grupa docelowa.
To określenie łączy się z SEO, gdzie możemy mówić o “keyworld gap”: czyli słowach kluczowych, na które Twoja witryna nie jest widoczna w wyszukiwarkach, a które wpisują osoby, mogące zainteresować się Twoją ofertą. Analiza content gap powinna więc uwzględniać dobre praktyki zarówno CM, jak i SEO.
Jak wygląda to w praktyce? Załóżmy, że oferujesz instalacje fotowoltaiczne. Na Twojej stronie znajduje się sekcja blogowa, gdzie zamieszczasz artykuły m.in. o tym, jak instalacja fotowoltaiczna działa albo w jaki sposób wybrać panele. Nie zamieściłeś jednak treści na temat kosztów czy dofinansowań do fotowoltaiki. Tymczasem właśnie takie teksty są często wyszukiwane przez osoby potencjalnie zainteresowane zakupem. Użytkownicy, wpisujący w wyszukiwarkę więc np. hasło “fotowoltaika koszty” trafią do witryny Twojej konkurencji. Artykuły o kosztach czy możliwości dofinansowania instalacji solarnej to właśnie “content gap”.
W PromoTraffic analizę content gap przeprowadzamy zawsze, kiedy przygotowujemy strategię działań contentowych. Rekomendujemy podobne postępowanie wszystkim, którzy zaczynają działania contentowe lub chcą zwiększyć ich skuteczność.
Analiza content gap pomaga sprawdzić, czy twoja strona oferuje użytkownikom dokładnie te treści, których potrzebują. Dzięki niej możesz zobaczyć, czy docierasz do klientów na różnych etapach lejka zakupowego. Daje też możliwość upewnienia się, czy jesteś widoczny na słowa kluczowe, na które w wynikach wyszukiwania pojawia się konkurencja.
Na podstawie analizy content gap możesz przygotować listę tematów, które warto poruszyć na stronie czy w opisach produktów oraz wyłonić konkretne frazy kluczowe, jakie warto użyć w treściach. Tworzenie odpowiednich treści zaś pomaga w budowaniu świadomości sklepu, przekonaniu do zakupów, tworzeniu wizerunku eksperta, wyprzedzeniu konkurencji oraz poprawienie wyników organicznych.
Pewne elementy analizy można – a nawet powinno się – przeprowadzić po prostu dokładnie przyglądając się opublikowanym treściom i praktykom stosowanym przez konkurencję. Aby jednak analiza content gap była pełna, należy skorzystać także ze specjalistycznych narzędzi – takich jak Ahrefs, SemRush Senuto, Google Search Console i Google Analytics.
Na początku przyjrzyj się treściom, które już są dostępne na Twojej stronie internetowej oraz te udostępniane na witrynach konkurencji. Przeglądając je, spróbuj odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
Możesz także skontrolować wyniki publikowanych materiałów – sprawdź ich statystyki, upewnij się, że w ostatnim czasie liczba wyświetleń nie zaczęła spadać. (Tutaj bardzo przydatne będą dane z Google Analytics.) Inna opcja to też wpisanie w Google słów kluczowych powiązanym z danym artykułem i sprawdzenie, jakie wyniki otrzymasz.
Niestety – taka analiza jest niepełna i zdecydowanie niewystarczająca, jeśli chcesz działać naprawdę skutecznie. Aby uzyskać jasne wnioski, w tej sytuacji trzeba by było poświęcić wiele czasu na ręczne analizy, a wyniki i tak nie byłyby w stu procentach miarodajne. Dlatego warto analizować content gap przy pomocy specjalistycznych narzędzi.
Szczególnie przydatne do analizy treści na stronie będą Ahrefs oraz Semrush. W obu tych narzędziach możesz sprawdzić, na jakie słowa kluczowe rankuje Twój blog/strona – i jakie zmiany w pozycjach zaszły ostatnio. Masz także możliwość skontrolowania, na jakie słowa kluczowe rankuje konkretny artykuł. Możesz w nich też śledzić ogólne wyniki strony – liczbę wejść oraz ogólną liczbą słów kluczowych, na które widoczny jest blog. Przede wszystkim jednak: dzięki nim łatwo porównasz, jakie wyniki w Google osiągasz w porównaniu z konkurencją.
Np. jeśli prowadzisz bloga o fotowoltaice, i chcesz sprawdzić w narzędziu Ahrefs, czy twój artykuł o kosztach instalacji wyświetla się na hasło “fotowoltaika koszty” możesz zrobić to w ten sposób:
Ta metoda pozwala Ci skontrolować ogólne wyniki strony albo sprawdzić, jak radzi sobie konkretny artykuł. Jeśli nie rankuje on na na pożądane słowo kluczowe z kolei, przydatne może być narzędzie Surfer SEO – które “podpowiada”, jakich słów użyć w tekście, aby pojawił się w organicznych wynikach wyszukiwania na konkretną frazę. Możesz w nim utworzyć szablon pod słowo kluczowe, wkleić do niego swój tekst i sprawdzić, czy wymaga optymalizacji.
Optymalizację tekstu można sprawdzić także np. w Senuto albo Semrush.
Jednocześnie jednak, kontrolowanie wyników w ten sposób, choć bardzo przydatne przy diagnozowaniu braków w treści, to jeszcze nie analiza content gap. Tę przeprowadzamy wybierając po lewej stronie opcję “content gap”.
Następnie wpisujemy głównych konkurentów naszej strony. Warto tu podkreślić, że nie zawsze główną konkurencją w Google są strony konkurencji biznesowej. Może się okazać, że np. najlepszym źródłem wiedzy na dany temat jest niekomercyjny blog – i na nim warto szukać inspiracji.
Kiedy wpiszesz głównych konkurentów oraz swoją stronę, otrzymasz listę słów kluczowych, na które konkurencji rankują w top 10, a na które nie wyświetla się twoja strona.
Pokazują one nie tylko braki w SEO, ale też mogą wskazywać na to, że w treściach, które zamieszczono na blogu/stronie, są braki merytoryczne. To zaś umożliwia zadbanie o optymalizację oraz ułatwia wybór tematów, na które warto stworzyć artykuły.
Do analizy content gap można wykorzystać również narzędzie Semrush.
W tym celu:
W efekcie otrzymujemy:
Oto przykład wykresu dla trzech polskich księgarni internetowych:
Listę fraz kluczowych można wyeksportować do excela. Oczywiście – należy spojrzeć na nie krytycznym okiem, zwracając uwagę na te, które faktycznie pasują do oferty sklepu i mogą być wyszukiwane przez potencjalnych klientów. Tutaj więc jeszcze mocniej wchodzimy na pole SEO – w ramach wyboru słów kluczowych z dużym potencjałem.
Analiza content gap może pomóc w wyborze najskuteczniej strategii marketingowej w contencie, dać odpowiedzieć na pytanie, dlaczego konkurencja jest lepiej pozycjonowana oraz pomóc tworzyć lepsze, efektywniejsze treści. Jej przeprowadzenie wymaga trochę czasu, wiedzy na temat CM i SEO oraz (aby było w pełni skuteczne) również specjalistycznych narzędzi, które znacznie ułatwiają prowadzenie działań content marketingowych.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.