Wyszukiwarka Google z roku na rok aktywnie modyfikuje swoje algorytmy tak, aby móc jak najbardziej precyzyjnie dopasować wyniki wyszukiwania na zapytanie użytkownika i dostarczyć mu pożądane informacje. Obecność witryny w indeksie Google to bezwzględna podstawa, aby osiągnąć wysokie pozycje na wybrane słowa kluczowe.
Pozycjonowanie strony będzie mieć realny wpływ na zwiększenie przychodów, jeżeli w pierwszej kolejności zadbamy o techniczne SEO. Oczywiście, nie należy zapominać o treściach czy pozyskiwaniu linków, jednak nie wybudujemy domu bez porządnych fundamentów. Żeby Google indeksowało i na bieżąco odświeżało treści w indeksie wyszukiwarki musimy zadbać o crawl budget.
Z tego artykułu dowiesz się:
Crawl budget bądź też budżet indeksowania jest to liczba adresów URL, jakie wyszukiwarka Google może zaindeksować w danej witrynie. Crawl budget to kluczowy element decydujący o budowania pozycji słów kluczowych dla Twojej strony internetowej. Jeżeli crawl budget nie zostanie poprawnie zoptymalizowany, wyszukiwarka Google nie będzie docierał na przykład do nowo dodanych treści – w wyniku czego widoczność witryny nie będzie rosła.
Niestety, Google w swoich materiałach nie udziela bezpośrednich informacji na temat budżetu indeksowania.Naprowadza natomiast na dwie kolejne definicje związane ze skalą i częstotliwością wizyt robota na naszej witrynie.
Craw rate limit jest to liczba równoległych połączeń, których Google używa do indeksowania witryny. Czynnik crawl rate limit bierze pod uwagę wydajność serwera – im wolniejszy serwer tym mniejsza skuteczność indeksacji.
Dane dotyczące crawl rate limit można znaleźć w Google Search Console.
Crawl demand jest to czynnik, który określa, jakie podstrony i w jakiej ilości Google chce odwiedzać i indeksowaniać danego dnia. Jeżeli robot uzna dany adres URL za ważny to albo go zaindeksuje, odświeży bądź umieści w swoim harmonogramie.
Google podejmuje decyzję na podstawie kilku czynników:
Popularność – Jeżeli adresy url są często udostępniane i linkowane, to Google może uznać je za atrakcyjne. Wówczas mogą stać się ważne dla Google, przez co będą częściej indeksowane i odwiedzane przez roboty.
Aktualność – Nie da się ukryć, że Google ceni sobie aktualne treści. Będą one miały wyższy priorytet niż te, które na przykład nie zmieniły się od kilku miesięcy. Dodanie dużej ilości nowych podstron często wymusza na wyszukiwarce przeznaczenie budżetu indeksowania na podstrony, co widać w Search Console w stanie indeksowania.
Praca nad crawl budget łączy się z technicznymi aspektami SEO. Poniżej przedstawiam kilka podstawowych czynników, które warto uwzględnić podczas optymalizacji nie tylko budżetu indeksowania, ale także całej witryny:
Dzisiejsze działania w kontekście pozycjonowania stron nie powinny się odnosić wyłącznie do pozyskiwania linków czy publikacji treści. Oczywiście, jest to istotne, natomiast SEO będzie działać dopiero w momencie, w którym każdy z obszarów posiada odpowiednią optymalizację. Aktualnie crawl budge to fundament skutecznego generowania przychodów z wyników organicznych Google. Temat budżetu indeksowania jest bardzo obszerny, dlatego na blogu będa pojawiać się również artykuły, jak zabrać się za optymalizację techniczną SEO i polepszenie indeksacji adresów URL.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.