Home Blog 7 funkcji Facebook Analytics, dzięki którym lepiej poznasz swoich odbiorców

7 funkcji Facebook Analytics, dzięki którym lepiej poznasz swoich odbiorców

Czas czytania : 5 min
30 marca 2020

Analityka internetowa to bez wątpienia podstawa wszystkich działań związanych z marketingiem online. Internetowi giganci tacy jak Google czy Facebook stale próbują konkurować ze sobą w dostarczaniu marketerom coraz to lepszych narzędzi do poprawiania ich wyników biznesowych. 

Bez wątpienia stwierdzić można, że na chwilę obecną najpopularniejszym narzędziem do analityki internetowej jest Google Analytics. W dzisiejszym artykule chciałbym jednak przedstawić nieco nowsze narzędzie od firmy Marka Zuckerberga, jakim jest Facebook Analytics.

Facebook Analytics – podstawowe informacje

Facebook Analytics to narzędzie pozwalające w kompleksowy sposób zagłębić się w pojęcie analityki internetowej. Mimo że jest to narzędzie stosunkowo nowe i stale rozwijane (część z funkcji jest nadal w fazie beta) to już teraz może okazać się przydatne w pracy wielu marketerów i osób chcących szerzej podejść do analizowania działań marketingowych w Internecie. 

Aby w pełni wykorzystać potencjał Facebook Analytics, warto wspomnieć, iż należy mieć na swojej stronie internetowej zainstalowany Pixel Facebookowy. Pozwoli to interpretować nam nie tylko dane zbierane w portalu społecznościowym, lecz także zachowania użytkowników, którzy opuścili Facebook i przeszli na przykład na naszą stronę internetową. Mówiąc w skrócie, możemy zbierać i mierzyć dane z:

Facebook Analytics – kluczowe zastosowania

1. Aktywni użytkownicy

W zakładce tej możemy zapoznać się z wykresem przedstawiającym ilość wejść na naszą stronę internetową, stronę na Facebooku, profil na Instagramie czy aplikację mobilną. Wykres ten można także podzielić ze względu na kilkadziesiąt innych różnych zdarzeń (chociażby takich jak liczba rdzeni procesora użytkowników czy model ich urządzenia). 

Warto tutaj także wspomnieć o dwóch głównych metrykach:

2.    Przychód

Przy odpowiedniej konfiguracji Pixela z naszą stroną internetową Facebook Analytics dostarcza nam informacji o przychodach oraz zakupach dokonywanych w naszym sklepie internetowym. Możemy więc sprawdzić, w jakim wieku są osoby, które kupują u nas najwięcej, z jakich urządzeń korzystają, z jakiej są miejscowości czy kraju. Są to bez wątpienia informacje przydatne dla każdego właściciela sklepu internetowego, które w znaczący sposób potrafią wspomóc rozwój biznesu.

Oczywiście wyżej wspomniane opcje możemy sprawdzić również w Google Analytics. Facebook dostarcza nam jednak dodatkowych informacji, których niestety nie znajdziemy w narzędziu analitycznym od Google. Wykorzystując odpowiedni filtr, możemy przykładowo dowiedzieć się czy posty, które publikujemy na naszej stronie na Facebooku wpłynęły w jakikolwiek sposób na wygenerowanie sprzedaży w naszym sklepie. Aby to sprawdzić, należy utworzyć filtr “post impressions” lub “post comments”, a naszym oczom ukażą się dane odnośnie osób, które zobaczyły lub skomentowały nasze posty i dokonały zakupu w naszym sklepie. Tego typu informacje z pewnością pomogą stwierdzić, czy content który tworzymy, przyczynia się do konwersji.

3. Lejki

Facebook Analytics pozwala tworzyć także różnego rodzaju lejki. Opierając się na wyżej wspomnianym przykładzie, w kontekście zakupów, możemy utworzyć lejek bazujący na osobach, które zareagowały na nasz post i dokonały konwersji w naszym sklepie. Taki podstawowy lejek może składać się z następujących zdarzeń:

4.    Nakładanie

W zakładce nakładanie możemy sprawdzić, w jakim stopniu docieramy do tych samych osób w różnych kanałach naszej działalności. Możemy wybrać grupy osób składających się z użytkowników naszej strony internetowej, strony na Facebooku czy profilu na Instagramie. Oprócz tego możemy także zweryfikować nakładanie się naszych grup odbiorców w kontekście systemu operacyjnego (IOS oraz Android).

Im większe jest nakładanie się na siebie diagramów, tym w większym stopniu docieramy do tych samych użytkowników. Analogicznie – im mniejsze nałożenie diagramów, tym użytkownicy są bardziej rozbieżni.

5.    Kohorty

Analiza kohortowa daje odpowiedzi na wiele interesujących i ważnych aspektów dla różnych typów biznesów i działalności. Jedną z takich informacji, jakich możemy dowiedzieć się korzystając z kohort, może być stopień lojalizacji naszych klientów w sklepie internetowym. 

Przykładowo, wybierając parametry purchase to purchase, dostrzeżemy klientów, którzy powracają ponownie do naszego sklepu, dokonując w nim zakupów w określonym czasie.

6.    Osoby

Analizując zakładkę osoby, możemy dowiedzieć się o użytkownikach naszej strony internetowej, strony na Facebooku czy profilu na Instagramie nieco więcej. Główne dane, które możemy uzyskać w tym panelu to: 

●    Dane demograficzne –  znajdziemy tu informacje odnośnie kraju pochodzenia naszych użytkowników, miejsca ich zamieszkania, wieku (warto zaznaczyć, że znajduje się tutaj grupa określana jako “nieznana” – wynika to z faktu, iż nie wszyscy użytkownicy wchodzący na naszą stronę internetową posiadają konto na Facebooku, przez co nie może on pobrać danych zawartych w profilu użytkownika), czy stopnia ich wykształcenia. Oprócz tego możemy również dowiedzieć się, na jakim stanowisku pracują oraz jaki jest ich status w związku.  Informacje te przedstawione są w porównaniu do wszystkich użytkowników (nasza grupa odbiorców vs wszyscy użytkownicy Facebooka).
●    Zainteresowania – w zakładce tej znajdziemy główne zainteresowania naszej grupy odbiorców. Posegregowana została ona na podstawie kategorii stron (np. ulubieni aktorzy, kanały telewizyjne, blogi czy marki odzieżowe) jak i polubionych fanpage przez naszych użytkowników.
●    Technologia – znajdziemy tu informacje chociażby takie jak kanały z jakich wchodzą użytkownicy na nasz strona na Facebooku lub stronę internetową, system operacyjny urządzenia, model urządzenia czy wersję aplikacji. 
 

7.    Wartość całkowita

W zakładce tej znajdziemy wykres obrazujący w jaki sposób zmienia się wartość całkowita użytkowników. Przykładowo możemy podzielić sobie użytkowników na wszystkich, którzy odwiedzili naszą stronę oraz na tych, którzy dokonali zakupów. W przypadku “płacących użytkowników” wykres przedstawia średnią ważoną wartość dla pierwszego oraz dla następnych dokonywanych zakupów (w przypadku “wszystkich użytkowników” wartość pierwszego zakupu z zakładki płacących użytkowników dzielona jest przez wszystkie osoby, które były na naszej stronie.

Takie informację mogą być z pewnością przydatne w kontekście analizy kosztu konwersji oraz rentowności prowadzonych przez nas kampanii.

Podsumowując Facebook Analytics to kompleksowe narzędzie analityczne. Przy odpowiedniej konfiguracji pozwala dostrzec wiele przydatnych w rozwoju biznesu informacji, które niedostępne są w żadnym innym narzędziu do analityki internetowej. Oczywiście powyższy artykuł nie wyczerpuje w pełni powyższego zagadnienia, dlatego możecie spodziewać się jeszcze wielu artykułów na naszym blogu z tego zagadnienia. 

A jeśli chciałbyś/chciała sprawdzić “na własnej skórze” co oferuje Facebook Analytics, zapraszam Cię do testowania wersji demonstracyjnej tego narzędzia, w której zawartych jest sporo ciekawych danych: https://analytics.facebook.com/get-started
 

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.