Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

SEO

Anchor tekst - czym jest i jakie ma znaczenie dla SEO?

5 min 348
Agnieszka Rączka | 10.01.2022

Anchor Text (lub anchor tekst) to pojęcie, które bardzo często pojawia się w języku osób związanych z marketingiem, dlatego poświęcimy dzisiejszy wpis podjęciu tego tematu. Stanowi jeden z ważniejszych czynników branych pod uwagę przez algorytm wyszukiwarki Google podczas oceny jakości linków na stronie internetowej. Interesując się prowadzeniem działań zwiększających organiczną widoczność w wyszukiwarce, warto zrozumieć i poprawnie operować tym - być może jeszcze tajemniczym - pojęciem.

https://promotraffic.pl/seo-dla-ecommerce

Czym jest anchor?

Anchor tekst (znany też jako "anchor text") po bezpośrednim przetłumaczeniu na język polski oznacza “kotwicę tekstową”, można również określić go jako treść linka. Jest ona najczęściej wyróżniona poprzez inny kolor czcionki niż pozostały tekst. Najechanie myszką na kotwicę powoduje, że użytkownik widzi, gdzie zostanie przekierowany po kliknięciu w odnośnik. Dla pełnego doprecyzowania technicznego warto dodać, że Anchor Text znajduje się pomiędzy znacznikami <a> i </a> w kodzie strony.

Podział anchor tekstów

Pośród anchor tekstów, które możemy zastosować w kodzie html naszej witryny, wyróżnia się kilka głównych rodzajów:

  • brandowe – linki posiadające w kotwicy nazwę własną - np. nazwę strony, marki czy miejsca: „Promotraffic”,
  • adres URL – kotwice pokazujące adres (fragment lub cały link) prowadzący do wybranej strony, na przykład: promotraffic.pl
  • Exact Match Anchor – uwzględniające w sobie słowa kluczowe np. „najlepsza agencja marketingowa”,
  • Zero Match – wskazujące użytkownikowi sugestie do wykonania dalszej czynności np. „kliknij i dowiedz się więcej”.

Powyżej wskazane rodzaje anchor tekstów są nejczęściej używanymi rodzajami zakotwiczenia.

 Jakie anchor text stosować?

Odpowiedź na to pytanie - jak to często bywa w świecie marketingu - nie jest jednoznaczna i zależy od wielu czynników. Uogólniając, zaleca się stosowanie różnych rodzajów kotwic i rotowanie ich użycia na stronie w zależności od potrzeb. Używanie anchorów powinno być praktyką naturalną i upraszającą odbiorcom poruszanie się w witrynie. Dywersyfikowanie rodzajów podlinkowywania jest również działaniem wskazanym w SEO. Jeśli zdecydowalibyśmy się na bazowanie tylko na samych dopasowaniach brandowych lub Zero Match, mogłoby to wyglądać podejrzanie i nienaturalnie dla algorytmu Google, czego należy unikać za wszelką cenę dodając linki wewnętrzne czy kierujące na inną stronę.

Zastanawiając się nad odpowiednim doborem anchora dla dodawanego linku, należy pamiętać, by wziąć pod uwagę kilka czynników i przeanalizować, który aspekt jest dla nas najważniejszy:

- potrzebę wskazania pełnego adresu poprzez linkowanie url - bardzo pozytywne dla zbudowania poczucia bezpieczeństwa odbiorcy, który od razu zobaczy, gdzie chcemy go skierować,

- wyróżnienie nazwy własnej marki przez linkowanie brandowe - na przykład na początkowym etapie jej budowania, kiedy chcemy, aby nazwa na dobre wpisała się w pamięć,

- skorzystanie z linków exact match uznając za priorytet wypozycjonowanie strony na konkretną frazę - wskazanie funkcji linku poprzez zastosowanie zero match - czyli co stanie się po kliknięciu - np. rozwinięcie wpisu.

Niezależnie od głównego celu wprowadzenia do treści linków, priorytetem nade wszystko powinno być ułatwienie nawigacji użytkownikowi i dostarczenie poprzez odnośnik dodatkowej wartości.

Dobre praktyki w stosowaniu Anchor text

Anchor text najczęściej stosowany w pozycjonowaniu strony to Exact Match Anchor, ponieważ tekst zakotwiczenia może zawierać frazy kluczowe. Wówczas algorytmy Google traktują anchor tekst jako wskazówkę, że adres url z treści linka i dotyczy tematu wskazanego przez kotwicę. W efekcie takiego działania profil linków jest skupiony wokół fraz, które mają pozostać wzmocnione pod kątem widoczności w wyszukiwarce.

Nawet jeśli skupimy się na linkowaniu nastawionym na SEO i działaniu pod wymagania algorytmów Google, rekomendowane jest utrzymywanie jakości dla użytkownika. Dodawanie linków losowo, celem “ogólnego wzmocnienia widoczności”, zadziała najpewniej całkowicie odwrotnie do zamiarów. Google sprawdza, na ile podlinkowana strona jest skorelowana z treścią kotwicy. Jeśli wykryte zostanie przesadne nasycenie linkami, także nie zyskamy pozytywnych wyników z kanału organic.

Podstawowe czynności, których należy dokonać przed dodaniem linków, to weryfikacja czy żaden z nich nie zwraca błędu 404, czy docelowe linkowanie prowadzi do strony powiązanej z anchorem oraz czy stanowi to intuicyjną pomoc odpowiadającą na przewidywane potrzeby czytającego.

Podsumowanie 

Kotwice linków to temat ważny w budowaniu widoczności witryny. Odpowiednie wykorzystanie tego parametru nie tylko zaowocuje pozytywnymi wynikami SEO, ale również będzie stanowiło wartość dla korzystających ze strony użytkowników, którzy z pewnością docenią ten aspekt. Nawet jeśli wprowadzony zostanie adres prowadzący do zewnętrznej, wybranej strony internetowej, który sprawi, że któryś z odbiorców przejdzie na inną witrynę, to nie należy odczytywać tego jednoznacznie w kategorii straty. Jeśli dostarczymy odbiorcy tekst z dobrym jakościowo, przydatnym i wartościowym dla niego linkiem, mimo pozornej “ucieczki”, niewątpliwie zapamięta naszą stronę pozytywnie - jako pomocną i wygodną wykorzystaniu - co z dużym prawdopodobieństwem zaowocuje kolejną wizytą.

 

Agnieszka Rączka

SEO Specialist

związana z branżą SEO od 4 lat. Techniczno-artystyczne wykształcenie pomaga Agnieszce spoglądać na pozycjonowane strony holistycznie, ze zrozumieniem aspektów wizualnych i programistycznych.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Pobierz bezpłatny e-book

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.