Home Blog Co to jest Above The Fold i jakie ma znaczenie dla SEO?

Co to jest Above The Fold i jakie ma znaczenie dla SEO?

Czas czytania : 4 min
29 marca 2022

Co to jest above the fold? Jakie są dobre praktyki przy projektowaniu zawartości above the fold? Jakie ma znaczenie dla SEO? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Co to jest above the fold?

Termin “Above the fold” odnosi się do części strony internetowej widocznej bez potrzeby scrollowania. Czyli: Above the fold określa sposób, w jaki Google i użytkownicy strony widzą zawartość strony po załadowaniu, bez konieczności jej przewijania. Termin “the fold” odnosi się do niewidzialnej linii dzielącej treść widoczną przed przewinięciem i treść dostrzegalną dopiero po rozpoczęciu przewijania strony. Na umiejscowienie foldu może mieć wpływ rozmiar ekranu, rozdzielczość czy typ urządzenia (np. urządzenie mobilne czy ekran monitora).

Na szczęście jednak istnieje reguła, którą możemy się kierować przy ustalaniu linii above the fold: linia foldu ma około 1000 pikseli szerokości i 600 pikseli wysokości.

Jak wykorzystać above the fold w SEO?

Above the fold to przestrzeń, która podczas wizyty użytkownika jest widoczna jako pierwsza. W tym miejscu umieszcza się ważne nagłówki, które przyciągają uwagę oraz atrakcyjne zdjęcia, zachęcające użytkownika dalszego korzystania z witryny. To rozmieszczenie elementów w tej przestrzeni decyduje o tym, jak pokierujemy uwagą użytkownika na stronie oraz w jaki sposób wykorzystany zostaniepotencjał above the fold dla SEO.

To tutaj należy umieścić najistotniejsze informacje oraz wezwanie do działania np. w postaci przycisków i chwytliwych nagłówków. Podczas planowania tej przestrzeni powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy chcemy, aby użytkownik wszedł w interakcję ze stroną z poziomu above the fold, czy zainteresował się tym, co znajduje się poniżej.

Z drugiej strony badania nad zachowaniem użytkowników na stronie wskazują, że przestrzeń above the fold jest najszybciej przewijanym elementem strony i często użytkownicy pomijają ten obszar, zanim strona w pełni się załaduje. Około 70% użytkowników trafiających na stronę główną, dostrzega zawartość above the fold. Obszar ten jest jednym z najkrócej przeglądanych obszarów na stronie.

Źródło: https://www.lukew.com/ff/entry.asp?1946

Wśród innych zachowań użytkowników na stronie zaobserwowano, że czytelnicy, którzy przewijają stronę, spędzają na niej więcej czasu. Aby zmaksymalizować czas ekspozycji na stronie i uwagę użytkownika, powinniśmy skupić się na wykorzystaniu obszaru above the fold i części od 600 do 1000px poniżej linii foldu.

Inne badania nad wykorzystaniem above the fold do zwiększenia konwersji wskazują, że umieszczenie wezwania do działania poniżej tego obszaru, potrafi zwiększyć konwersję nawet o 20%.

Czy above the fold jest ważne?

Obecnie Google wykorzystuje sztuczną inteligencję i przetwarzanie języka naturalnego do zrozumienia treści. Roboty Google mogą dziś lepiej rozumieć treść i nie muszę jej odgadywać w sposób, w jaki robiły to wcześniej.

Obecnie algorytm Google szereguje strony pod kątem treści, które znajdują się na górze, w środku i na dole strony. Średnia różnica pomiędzy tym, jak użytkownicy traktują informacje znajdujące się na i pod foldem, wynosi 84%.

Użytkownicy przewijają stronę tylko wtedy, gdy uznają, że informacje znajdujące się w above the fold są na tyle przydatne, że chcą poświęcić na nie więcej czasu i przeglądać dalszą część strony. Ta intencja jest niezależna od wielkości ekranu.

Zadaniem above the fold jest przykucie uwagi czytelnika do strony i zachęcenie do przewijania jej w dół w celu zapoznania się z pozostałymi informacjami. Badania nad zachowaniem użytkowników pokazują, że konsumenci są bardziej zainteresowani pozyskaniem informacji i zrozumieniem marki przed dokonaniem zakupu.

Ta zmiana w zachowaniu zakupowym oznacza, że spędzają oni więcej czasu na zdobywaniu informacji, zanim podejmą ostateczną decyzję.

Na czym skupić się przy projektowaniu above the fold?

Treści powyżej strony głównej pomagają ukształtować postrzeganie marki przez odwiedzającego oraz to, czego może on oczekiwać od danej strony. Rolą treści above the fold nie jest napędzanie konwersji, ale po prostu stworzenie okazji do ich wystąpienia.

Treści poniżej foldu uzupełniają treści z górnej części strony, zamieniając uwagę i zaangażowanie w konwersje.

Elementy, na które należy zwrócić uwagę przy tworzeniu zawartości above the fold:

●      Przygotowanie unikalnej oferty sprzedażowej,

●      Przygotowanie głównego contentu wokół unikalnej oferty,

●      Umieszczenie dodatkowej treści poniżej obszaru above the fold,

●      Obrandowanie strony, logo, fonty i kolory marki,

●      Przejrzysta i intuicyjna nawigacja (max. 5-7 elementów),

●      Łatwo dostępny kontakt,

●      Zastosowanie wezwania do działania.

●      Umieszczenie kluczowej frazy w tagu H1,

●      Unikanie karuzeli ze slajdami,

●      Unikanie zbyt wielu elementów na stronie,

●      Unikanie dodatkowych reklam,

●      Stosowanie dobrych praktyk SEO dla pop-upów na stronie,

●      Zadbanie o responsywność i pozytywne doświadczenie użytkownika.

Treści nad stroną nie powinny być zbyt zajmujące ani rozpraszające. Postaraj się, aby strona była uporządkowana, prosta i przyjazna dla użytkownika. Spróbuj użyć jednego zdjęcia, filmu lub GIF-a oraz krótki nagłówek wprowadzający na stronę i jedno lub dwa zdania pod nim, opisujące nieco bardziej szczegółowo to, co oferujesz.

Oto co sądzi John Muller o treści w above the fold:

“Najważniejsze jest to, że chcemy widzieć treść w above the fold. Na przykład, jeśli użytkownik wchodzi na twoją stronę i widzi tylko duże zdjęcie z wakacji i musi przewinąć stronę w dół, aby dostać się do treści o hotelu, to będzie to dla nas problematyczne.

Ale jeśli użytkownik wejdzie na stronę główną i zobaczy na górze zdjęcie, a także trochę informacji o hotelu, np. w przypadku strony hotelu, to będzie to w porządku.

Nie chodzi więc wyłącznie o to, że sama treść musi znajdować się w above the fold. Ale… część treści na pewno musi się tam znajdować”.

 

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.