...
Home Blog Czy mapowanie przekierowań 301 to żmudna konieczność?

Czy mapowanie przekierowań 301 to żmudna konieczność?

Czas czytania : 8 min
21 lipca 2023

Niemal każda strona internetowa co najmniej raz przechodzi migrację lub przeprojektowanie, które powoduje zmiany w strukturze adresów URL. W takich przypadkach mapowanie przekierowań 301 staje się kluczowym działaniem – niezbędnym dla zachowania widoczności organicznej w wyszukiwarkach internetowych.

W poniższym artykule wyjaśniamy, dlaczego mapowanie przekierowań tak istotne, jak wygląda ręczne mapowanie (i jakie są ograniczenia z tym związane) oraz jak nasze innowacyjne narzędzie – Redirect PRO Mapper – znacząco usprawnia ten proces. Zapraszamy do lektury!

Z artykułu dowiesz się:

Mapowanie przekierowań 301 – czym jest?

Mapowanie stron to nic innego jak łączenie w pary starych wersji adresów internetowych (URL) do ich najbliższych odpowiedników wśród nowych adresów URL. Każda wartościowa strona internetowa w starej wersji powinna zostać w ten sposób sparowana ze swoim odpowiednikiem w nowej wersji. Jeżeli jednak dana strona nie zostanie przeniesiona na nową wersję witryny, to należy ją przekierować na możliwie najbardziej zbliżoną inną stronę.

Wyjściem tego procesu jest mapa przekierowań, czyli zestawienie wszystkich par stary-nowy adres URL. Jest to niezbędne podczas migracji czy przeprojektowania strony internetowej. 

Przykładowo, podczas migracji strony internetowej, musimy stworzyć mapę URLi, tak jak pokazano poniżej:

Stara stronaNowa strona
https://www.old-site.com/https://www.new-site.com/
https://www.old-site.com/watches/cat_17https://www.new-site.com/c/watches/

Dlaczego mapowanie przekierowań strony internetowej jest tak ważne?

Każda strona w internecie odkryta i oceniona przez Google posiada swoją wartość w oczach wyszukiwarki zwaną autorytetem. Autorytet budowany jest na przestrzeni czasu, poprzez m.in. ilość i jakość linków zewnętrznych i wewnętrznych prowadzących do niej czy też jakość i trafność znajdującej się na niej treści. Autorytet ten wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania – na pewno spotkałeś się z sytuacją, gdzie raz dodany artykuł sukcesywnie polepszał swoje pozycje nawet bez dalszych zmian.

Nie chcemy stracić tego autorytetu podczas zmiany adresu strony (na przykład podczas migracji na nową platformę). Pociągnęłoby to za sobą utratę pozycji, widoczności i ruchu.

Dlatego stosujemy tzw. przekierowania 301, które informują wyszukiwarki, że dana strona zmieniła swój adres na stałe. Wyszukiwarki otrzymują jasny sygnał: cały autorytet z poprzedniej lokalizacji powinien zostać przeniesiony na nową. Dzięki temu autorytet jest przenoszony na nowy adres, a my nie tracimy pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jednak aby proces ten przebiegał sprawnie, potrzebujemy właśnie mapy przekierowań 301. Taka mapa powinna zostać wykorzystana przez specjalistę SEO lub web developera do wdrożenia wszystkich zawartych w niej przekierowań 301 wraz z migracją. Nawet kilkudniowe opóźnienie najprawdopodobniej oznaczać będzie początek erozji widoczności w wyszukiwarkach.

Pomyśl o autorytecie strony jak o reputacji marki. Reputacja ta jest zbudowana na przestrzeni czasu przez różne czynniki: jakość produktów, doskonałą obsługę klienta, pozytywne recenzje – podobnie jak autorytet strony budowany jest przez wiek strony, ilość i jakość linków zewnętrznych i wewnętrznych czy jej trafność. To reputacja marki decyduje o jej pozycji na rynku, podobnie jak autorytet strony wpływa na jej pozycję w Google i w innych wyszukiwarkach.

Przekierowania 301 to jak informowanie wszystkich naszych klientów i partnerów o zmianie adresu naszej firmy. Nie chcemy, aby nasi klienci zapukali do drzwi starego biura, tylko po to, aby dowiedzieć się, że jesteśmy już w nowym miejscu. Również nie chcemy, aby nasi partnerzy wysłali do nas ważną korespondencję na stary adres.

Przekierowania 301 to nasze powiadomienie dla wyszukiwarek, że „przeprowadziliśmy się” i chcemy, aby nasza „reputacja”, czyli autorytet, został przeniesiony na nowy adres. Bez tego możemy stracić pozycję w wynikach wyszukiwania, podobnie jak firma może stracić klientów, jeśli nie poinformuje ich o zmianie adresu.

Proces migracji strony internetowej bez mapy przekierowań to jak przeprowadzka bez listy adresatów, do których powinniśmy wysłać informację o zmianie adresu. Może to prowadzić do utraty kontaktu z klientami i partnerami, a w przypadku SEO – do erozji widoczności strony w wyszukiwarkach.

Główny minus ręcznego mapowania stron internetowych: czasochłonność

W biznesie czas jest jednym z najcenniejszych zasobów. Nie inaczej jest w SEO. Każda minuta specjalisty spędzona na żmudnych zadaniach, takich jak ręczne mapowanie stron, to czas, który mógłby być przeznaczony na działania rozwojowe czy analizy.

Czasochłonność ręcznego mapowania stron wynika z konieczności porównania każdej pojedynczej strony ze starej wersji witryny z wszystkimi nowymi adresami URL w nowej wersji celem znalezienia najlepszego odpowiednika. W przypadku małych stron wizytówek ręczna praca może zamknąć się w kilku godzinach. Niestety, w przypadku średnich stron z tysiącami adresów URL może to potrwać wiele godzin. W skrajnych przypadkach olbrzymich serwisów proces może trwać przez wiele dni i wymagać zaangażowania całego zespołu.

No dobrze, ale jak tak właściwie wygląda ręczne mapowania przekierowań? Najpopularniejsze metody ręcznego mapowania to:

Przy wszystkich tych metodach, niezależnie od tego, jak wydajne są narzędzia, ręczne mapowanie jest czasochłonne i zwiększa ryzyko błędów. Jest to prawdziwsze zwłaszcza przy dużej skali migracji. Jak więc sobie poradzić z tymi problemami?

Nowe rozwiązanie: Redirect PRO Mapper w wersji URL

Zdając sobie sprawę z tych wyzwań, nasi eksperci SEO w PromoTraffic stworzyli nowe, innowacyjne narzędzie – Redirect PRO Mapper. Redirect PRO Mapper to program desktopowy, który automatyzuje proces mapowania przekierowań 301, skracając wielokrotnie czas ich trwania.

Przykładowo, ręczne mapowanie kilku tysięcy adresów URL może trwać nawet 15-20 godzin. Tymczasem Redirect PRO Mapper skraca ten czas do 2-3 godzin potrzebnych do weryfikacji wyników działania programu i ręcznego zmapowania ułamka adresów URL, dla których rozwiązanie automatyczne nie wystarczy.

Jak działa Redirect PRO Mapper?

Użytkowanie Redirect PRO Mappera można porównać do korzystania z automatu do sortowania listów. Użytkownik dostarcza dane w formie pliku CSV, który jest jak zestawienie listów do wysłania. W jednej kolumnie pliku znajdują się wszystkie stare adresy (miejsca, do których listy były wcześniej wysyłane), a w drugiej nowe adresy (miejsca, do których listy mają trafić teraz).

Uruchamianie programu to jak wrzucenie wszystkich listów do automatu – program zajmie się resztą, podczas gdy specjalista może zająć się innymi zadaniami.

Efektem działania programu (czyli naszego automatu do sortowania) jest gotowa mapa przekierowań 301 – to jak wydrukowany raport, który zawiera trzy kolumny: stare adresy URL (miejsca, do których trafiały do tej pory listy), znalezione najbliższe ich odpowiedniki wśród nowych adresów URL (gdzie listy powinny trafiać po migracji) oraz tzw. Match Score (pokazuje, jak dobrze automat dopasował adresy).

Match Score to metryka w skali od 1 do 100 określająca stopień podobieństwa sparowanych adresów URL. 1 to zupełny brak podobieństwa, a 100 to identyczny odpowiednik. Stopień podobieństwa jest oceniany poprzez porównanie samych adresów URL.

Jeśli „Match Score” wynosi mniej niż 60 (domyślna wartość), para URLi oznaczana jest jako „No Match”.

Gdy program skończy działanie, specjalista musi jedynie przejrzeć sparowane adresy URL pod kątem poprawności. Im niższy „Match Score”, tym większe ryzyko, że konieczne będzie ręczne dopasowanie. Ręczne mapowanie będzie też niezbędne dla „Match Score” o wartości „No match”. Z reguły jednak adresy takie stanowią tylko niewielki ułamek wszystkich mapowanych adresów URL.

Główne zalety Redirect PRO Mapper

Redirect PRO Mapper to narzędzie, które zmienia reguły gry w SEO:

Kiedy Redirect PRO Mapper sprawdzi się bardzo dobrze?

Redirect PRO Mapper sprawdzi się doskonale w sytuacjach, gdy zmiany w adresach URL są ograniczone do części wspólnej, np.:

Narzędzie może też pomóc w sytuacji, gdy zmianie uległa część adresu URL dotycząca konkretnej strony, np.:

Kiedy narzędzie może się nie sprawdzić?

Słowem przypomnienia, Redirect PRO Mapper mapuje adresy URL ze sobą na podstawie ich podobieństwa do siebie.

Z tego powodu Redirect PRO Mapper może nie działać efektywnie, gdy:

W takich przypadkach ręczne mapowanie adresów URL może okazać się konieczne. Jednak nie spoczywamy na laurach. Jesteśmy świadomi tego ograniczenia i pracujemy nad rozwiązaniem, które pomoże nam osiągnąć jeszcze większą efektywność w automatycznym mapowaniu. W naszych planach jest rozbudowanie funkcjonalności Redirect PRO Mapper o możliwość porównywania adresów URL na podstawie ich treści. Dzięki temu narzędzie będzie w stanie poradzić sobie z automatycznym mapowaniem niezależnie od stopnia zmian, jakie zaszły w adresach URL.

Podsumowanie

Redirect PRO Mapper jest nowoczesnym podejściem do procesu mapowania stron internetowych. Przyspiesza ona proces, minimalizując ryzyko błędów, a jednocześnie pozwala specjalistom SEO skupić się na innych kluczowych obszarach strategii marketingowej.

W dynamicznie zmieniającym się świecie nieuniknione są zmiany również na stronach internetowych. Nasze narzędzie zapewnia płynną migrację, zachowując cenny autorytet Twojej strony w oczach wyszukiwarek. Co więcej, wciąż pracujemy nad udoskonaleniem narzędzia, dodając funkcje takie jak porównywanie treści stron, aby sprostać nawet najbardziej złożonym wyzwaniom migracyjnym.

Potrzebujesz wsparcia przy migracji? A może potrzebujesz ogólnego wsparcia w SEO lub w innych obszarach marketingu? Jesteśmy gotowi pomóc! Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się, jak nasze narzędzia i usługi mogą przyczynić się do osiągnięcia przez Twoją firmę sukcesu online. Pamiętaj, przyszłość należy do tych, którzy są gotowi na zmiany.

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.