Home Blog Czym jest Cyber Monday i jak się do niego przygotować?

Czym jest Cyber Monday i jak się do niego przygotować?

Czas czytania : 7 min
25 października 2021

Z tego artykułu dowiesz się:

• Czym jest Cyber Monday?

• Jaka jest historia Cyber Monday i co ma wspólnego z Black Friday?

• Jak przygotować sklep na to wydarzenie?

Cyber Monday, czyli szansa dla e-commerce?

„Cyber Monday” – określany też jako „cyberponiedziałek”, „cybernetyczny poniedziałek” albo „cyfrowy poniedziałek” przypada w pierwszy poniedziałek po Święcie Dziękczynienia. To dzień dużych wyprzedaży, przede wszystkim w sklepach internetowych.

Jaka jest historia Cybernetycznego Poniedziałku?

Cyber Monday przywędrował do nas, podobnie jak Black Friday, z USA. Słynny „Czarny Poniedziałek” oznacza w Stanach Zjednoczonych początek sezonu zakupów przed Bożym Narodzeniem oraz ogromne promocje. Choć oba te „święta promocji” w XXI wieku rozprzestrzeniły się na cały świat, w niewielu krajach przyjmują aż taką skalę jak w Stanach. W Czarny Piątek wiele sklepów jest tam otwartych przez całą dobę, a zarówno promocje, jak i dochody handlu w tym dniu są jednymi z najwyższych w przeciągu całego roku. Nie bez powodu przy okazji Czarnego Piątku mówi się o „amerykańskim szaleństwie zakupowym”. Świat wielokrotnie obiegały zdjęcia klientów wdzierających się tego dnia masowo do sklepów czy walczących o najbardziej pożądane towary w niskich cenach. W 2008 roku na przykład w Walmart w Nowym Jorku tłum chętnych na zakupy sforsował drzwi, dwa tysiące osób w przeciągu kilku minut wdarły się do sklepu, a jeden z klientów zginął stratowany. Brzmi to wręcz niewiarygodnie, ale to zdarzenie pokazało jak wielka jest pozytywna i negatywna strona konsumpcji.

Tradycja Cyber Monday jest stosunkowo świeża – to określenie weszło do użytku w 2005 roku. Wprowadzenie cyfrowego poniedziałku wiąże się z upowszechnieniem dostępu do Internetu. Sprzedawcy internetowi również chcieli otrzymać „swój kawałek tortu” związany z Czarnym Piątkiem – ten w tamtym okresie był jednak kojarzony w Stanach przede wszystkim ze sklepami stacjonarnymi. „Stworzono” więc osobne święto, wiązane głównie z e-commerce. Terminu „Cyber – Monday” użyto w komunikacja prasowym w 2005 i został wymyślony przez National Retail Federation. Samo wprowadzenie nazwy zwróciło na poniedziałkowe wyprzedaże na tyle dużą uwagę, że sprzedaż tego dnia wzrosła o 26% – osiągając w 2005 roku około 486 milionów dolarów amerykańskich.

W kolejnych latach kultywowano nową tradycję, sprzedaż z milionów wzrosła do miliardów, a cybernetyczny poniedziałek stał się w Stanach równie modny jak Czarny Piątek… i po kilku latach zaczął być „obchodzony” także w innych krajach.

Warto zauważyć, że kategorie najchętniej wybierane przed konsumentów w tym okresie to elektronika i moda. Nie oznacza to jednak, że inne sklepy nie mogą sięgnąć po „swój kawałek tortu”.

Jak wygląda to w Polsce?

Polski e-biznes w ostatnich latach bardzo chętnie korzysta z czarnopiątkowych tradycji i Cyber Monday. Jak pokazują kolejne raporty – większość Polaków zna te pojęcia i coraz częściej planują zakupy w tym okresie (w 2019 było to 30%, w 2020 – około 40%). Jednocześnie jednak promocje w polskich sklepach są zwykle duże mniejsze niż w Stanach Zjednoczonych, a polscy konsumenci często uznają je za mało atrakcyjne. Często są to obniżki o 10 – 15% (porównywalne z np. mid-season sale), a te za okazje w 2019 (wedle Mobile Institute) uznaje tylko 6% Polaków.

W Polsce dodatkowo Czarny Piątek i Cybernetyczny Poniedziałek są ze sobą bardzo mocno kojarzone – i często „łączone” w jeden „Black Week”. Choć w teorii to cyfrowy poniedziałek jest dedykowany e-commerce, sklepy internetowe najczęściej zaczynają przeceny już w piątek – ewentualnie ogłaszają jedną promocję w Black Friday, a kolejną w poniedziałek.

Przykład Stanów Zjednoczonych pokazuje, że umiejętnie prowadzone kampanie reklamowe i przeceny w Czarnym Tygodniu mogą znacznie zwiększyć sprzedaż w sklepach internetowych. Jednocześnie strategie stosowane w polskim e-commerce często są chybione – wiążą się np. z niewielkimi promocjami, często dawanymi regularnie albo nawet… podnoszeniem cen pierwotnych, aby ta “po obniżce” była równa z dotychczasową. Konsumenci tymczasem oczekują prawdziwych okazji. Odpowiednie zagranie na atmosferze związanej z Cyber Monday może więc pomóc wyróżnić się na tle konkurencji, zachęcić do zakupów dotychczasowych klientów oraz przyciągnąć nowych.

Pięć porad, jak przygotować e-sklep na Cyber Monday

1. Zacznij działać odpowiednio wcześnie

Chociaż Cyfrowy Poniedziałek przypada na 29 listopada, przygotuj się do niego wcześniej. Warto nie tylko stworzyć dedykowaną strategię, ale także zacząć działania marketingowe zanim zbliży się zakupowe święto. Tu klaruje się dość prosta zasada – kto pierwszy, ten wygrywa. Dobrze zacząć przeceny – przynajmniej częściowo, w ramach „stopniowania napięcia” – już wcześniej. W innym przypadku ryzykujesz, że upatrzą konkretny towar u konkurencji np. w Czarny Piątek. Wczesne przygotowanie ułatwi Ci wyprzedzenie innych i przyciągnięcie do Twojej witryny nowych klientów.

Odpowiednio wcześnie powinieneś też zadbać o stany magazynowe albo – jeśli np. oferujesz towary wykonywane na zamówienie (jak ubrania) o odpowiednie moce przerobowe. Niedobrze, jeśli okaże się, że nie jesteś w stanie obsłużyć zwiększonej liczby zamówień! Jeśli spodziewasz się, że możesz mieć z tym problem rozważ opcję, jaką jest fulfillment, czyli logistyka skrojona na miarę potrzeb sklepów internetowych. W tym modelu operator logistyczny realizuje za Ciebie wszystkie operacje – od magazynowania, po pakowanie i wysyłanie zamówień. Jest on przygotowany na sezonowe promocje i peaki sprzedażowe, więc większa liczba zamówień do wysłania to dla niego nie problem. 

Pamiętaj, każde opóźnione zamówienie to poważny problem. Zbuduje to negatywne wrażenie u odbiorców i nie zachęci ich do ponownej wizyty w sklepie. O potencjalnym kryzysie w social media i negatywnych komentarzach w sieci już nie wspomnę. A właśnie social media mogą Ci bardzo pomóc w obsłudze klienta. Czat na żywo, czat na Facebook orz telefon i stały dostęp do maila – to pomoże Ci w utrzymaniu wysokiego poziomu satysfakcji oraz zaadresować presję klientów np. w kontekście późniejszych zwrotów czy reklamacji.

Kolejny aspekt jest stricte techniczny. Czy masz pewność, że Twoja strona e-commerce wytrzyma wzmożonych ruch i liczne transakcje? Czy firma hostingowa zoptymalizowała swoje serwery tak, aby uchronić klientów przed „black out”? 53% odwiedzin jest porzucanych, jeśli witryna ładuje się dłużej niż trzy sekundy. Według eyeviewdigital sekundowe opóźnienie w ładowaniu zmniejsza konwersje o 7%. Możesz przetestować obciążenie serwera swojego sklepu za pomocą narzędzi takich jak LoadImpact.com czy Blitz.io.

Każdy rynek e-commerce ma swoją specyfikę w zakresie upodobań płatniczych. Jeśli planujesz dużą aktywność promocyjną i wyprzedaże, koniecznie zadbaj o płatności online, możliwie najlepiej dopasowane do oczekiwań twoich klientów w danym kraju.

2. Opracuj strategię działań

Samo przecenienie artykułów o kilka procent nie wystarczy, aby pośród setek sklepów, ogłaszających promocje na Cyber Monday, klienci wybrali akurat twój. Przygotuj strategię, uwzględniającą specyfikę twojej branży, marki, grupę odbiorców, kanały, jakimi możesz do nich dotrzeć. Zastanów się, które produkty możesz przecenić – i jak dużo – aby oferta była atrakcyjna dla odbiorców, ale wciąż rentowna dla ciebie.

Pomyśl, czym możesz przyciągnąć klientów. Sama przecena 10% czy 15% rzadko wystarczy, aby przebić konkurencję. Z kolei naprawdę duże przeceny mogą uczynić transakcje dla Ciebie nieopłacalną. Możesz skupić się na większych przecenach np. towarów, na których masz największą marżę albo tych, które od dawna zalegają w magazynach. Poszukaj też dodatkowych rozwiązań. Poniżej kilka pomysłów, z których może wybrać te najlepiej pasujące do Twoich potrzeb:

• pakiety w atrakcyjnych cenach,

• darmowa przesyłka od pewnej kwoty,

• rabat naliczany w koszyku tym większy, im więcej produktów kupuje klient,

• dołączenie do każdej transakcji prezentu

• kod dodawany do każdego zamówienia, który później bierze udział w losowaniu atrakcyjnych nagród

• duży kod zniżkowy w zamian za zapisanie się do newslettera, co pozwoli później znów dotrzeć do odbiorcy

• limitowana edycja jakiegoś produktu

• Kod rabatowy do każdego zamówienia – w końcu Cyber Monday jest okazją do pozyskania i pobudzania lojalności nowych klientów!

Podczas przygotowywania strategii, postaw na analityczne podejście. Sprawdź, które towary najlepiej zyskują na znaczeniu np. korzystając z Google Trends albo Tradewatch. Oblicz, na jakie promocje możesz sobie pozwolić. Prześledź działania promocyjne, jakie prowadziłeś w przeszłości – zwłaszcza z okazji Cybernetycznego Poniedziałku i jakie przyniosły efekty. Dobrze też prześledzić akcje przeprowadzane w poprzednich latach przez konkurencję.

3. Zadbaj o promocję

Nawet jeśli twoja oferta będzie najbardziej atrakcyjna, nie zda się na nic, jeśli klienci się o niej nie dowiedzą. W IV kwartale roku – w związku z Black Friday, Cyber Monday, Mikołajkami i Bożym Narodzeniem – sklepy przeznaczają większe budżety na promocję. To podnosi poprzeczkę.

Oczywiście, dobrze pamiętać o tych „tradycyjnych” zabiegach (jak reklamy PPC, mailingi, posty w social media). Uruchomienie dodatkowych kampanii w Goodle Ads i na Facebooku to doskonały pomysł! Zaplanuj na nie dodatkowy budżet, wybierz starannie słowa kluczowe i grupy docelowe, a jeśli nie wiesz, czy zdołasz zrobić to skutecznie, rozważ współpracę z agencją marketingową wyspecjalizowaną w e-commerce. Live, konkurs, landing page, współpraca z influencerem – sposobów na zwrócenie uwagi właśnie na twoją markę jest wiele, przy czym nie każdy będzie skuteczny w danej branży czy kategorii asortymentu.

4. Przygotuj materiały graficzne i graj słowem!

Nie bez powodu poniedziałkowe obroty w e-commerce zaczęły rosnąć, kiedy tej okazji „nadano imię”. Cyber Monday to hasło zapadające w ucho, rzucające się w oko i budujące odpowiednie skojarzenia. Muszą być widoczne na twojej stronie. Wyeksponuj informację o tym, że sklep szykuje przeceny z tej okazji oraz zadbaj o dobrą widoczność najbardziej atrakcyjnych ofert. Pomyśl nad atrakcyjnymi grafikami i hasłami, które przyciągną uwagę klientów.

5. Nie zapominaj o… Czarnym Piątku

Czarny Piątek i Cyfrowy Poniedziałek to wbrew pozorom nie jest to samo. Różni się rodzaj najlepiej sprzedawanych towarów w danym dniu (np. elektronika sprzedaje się lepiej w Black Friday, a w Cyber Monday króluje kategoria fashion). Choć dla e-commerce teoretycznie dedykowanym świętem jest Cyber Monday, z dużym prawdopodobieństwem konkurencja rozpocznie przeceny już w piątek albo nawet parę dni wcześniej. To oznacza, że jeśli będziesz czekać, klienci mogą zaopatrzyć się w potrzebne towary u konkurenta. Dobrym pomysłem może być nie tylko oferowanie obniżek przez pełne cztery dni (piątek – poniedziałek) lub nawet przez cały tydzień, ale też np. przygotowywanie rożnych dodatkowych ofert na konkretne dni… i oczywiście zadbanie o to, aby klienci wiedzieli, co szykujesz. Tak pobudzisz motywację do śledzenia oferty!

 

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.