Featured Snippets, to fragmenty tekstu (np. opisu kategorii/artykułu), które według Google najlepiej odpowiadają na zapytanie użytkownika. Wyświetlany jest on tuż nad pierwszym organicznym wynikiem w postaci ramki. Oprócz fragmentu tekstu pojawia się także link do strony, z której został on zaciągnięty, czasem także grafika, np.:
→ Podpowiedź w postaci Featured Snippets pojawia się tuż za płatnymi reklamami i przed pierwszym wynikiem organicznym, co sprawia, że jest ona widoczna dla użytkownika już na pierwszym ekranie → Forma, w jakiej jest wyświetlany ten wynik (ramka + często grafika) jest bardziej atrakcyjna i przykuwa wzrok użytkownika → Oba powyższe punkty sprawiają, że użytkownik częściej klika w przedstawioną mu podpowiedź, co wpływa na wzrost CTR, a w przypadku sklepu internetowego ma szansę przełożyć się także na wzrost sprzedaży.
Do końca niestety nie wiadomo, jakie kryteria Google bierze pod uwagę przy wyborze strony, z której zaciągnie treść w postaci podpowiedzi. Samo Google nie chce zdradzić, jaki jest przepis na Featured Snippets: Źródło: https://support.google.com/webmasters/answer/6229325?hl=pl-PL → To, co na pewno ma ogromne znaczenie, to użyteczność opisu/artykułu, który zawiera odpowiedź na pytanie zadane przez użytkownika. → Największe szanse na wyróżnienie w Featured Snippets mają strony będące już w TOP5 wyników na dane zapytanie. Warto więc starać się o jak najwyższe pozycje swojej witryny. → Ważne jest także, by w kodzie strony nie znajdował się zapis mówiący o blokowaniu Featured Snippets:
<meta name=”googlebot” content=”nosnippet”>
Powyższy fragment kodu skutecznie blokuje pojawienie się Twojej witryny w podpowiedziach przedstawianych przez Google. → Najczęściej w Featured Snippet pojawiają się fragmenty artykułów odpowiadających na pytania co?, dlaczego?, jak? – czyli odpowiedzi na zapytania związane z poradnikami. Jeśli więc prowadzisz bloga lub poradnik, zastanów się czy w artykułach, które publikujesz, użytkownicy znajdują odpowiedzi na pytania, które związane są z tematyką wpisu.
Mamy jednak case study, w którym w Featured Snippets pokazała się lista produktów dostępnych w jednej z kategorii apteki internetowej e-zikoapteka.pl, która jest naszym klientem. Kategoria „Lekarstwa na ból gardła” (http://www.e-zikoapteka.pl/lekarstwa-na-bol-gardla.html) w aptece e-Ziko pokazała się jako podpowiedź na frazę „leki na ból gardła” (880 wyszukań miesięcznie!): Od momentu pojawienia się kategorii www.e-zikoapteka.pl/lekarstwa-na-bol-gardla.html w podpowiedzi Google (początek września 2017) obserwujemy znaczny wzrost kliknięć w ten adres:
Źródło: Google Search Console, zakres dat: 01.08-30.09.2017
Widoczny jest także wzrost ruchu organicznego:
Źródło: Google Analytics, zakres dat: 01.08-30.09.2017
Warto dodać także, że wzrosty te mogą być powiązane również z naturalnym zainteresowaniem lekami na ból gardła w sezonie grypowym. Jednak wystąpienie tej kategorii produktów w Featured Snippets znacznie wzmocniło ruch i konwersję w porównaniu do poprzedniego roku. W porównaniu do tego samego okresu z roku 2016, kiedy strona kategorii nie była pokazywana w Featured Snippets, liczba organicznych wejść wzrosła o 237%!
Źródło: Google Analytics, zakres dat: 01.08-30.09.2016 do 01.08-30.09.2017
Jak widać, potencjał optymalizacji SEO na stronie kategorii www.e-zikoapteka.pl/lekarstwa-na-bol-gardla.html nie jest jeszcze w 100% wykorzystany (cały czas pracujemy nad tym 🙂 ), jednak przy zastosowaniu elementów, które wymieniłam w pierwszej części tego wpisu, udało się zdobyć Featured Snippets nawet dla strony, która nie jest poradnikiem. Od kilku dni Google pokazuje w Featured Snippets aptekę e-Ziko także na frazy: “Tabletki na pamięć” (1300 wyszukań/mc): “Leki na grypę” (1600 wyszukań/mc): “Biotebal cena” (6600 wyszukań/mc):
W związku z tym, że wyniki te pojawiły się dopiero kilka dni temu, dane na temat klikalności i CTR są przez nas jeszcze zbierane. A czy Wy macie jakieś case study dotyczące Featured Snippets, którymi możecie się podzielić? Zachęcamy do dyskusji!
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.