Z tego artykułu dowiesz się:
na czym polega działanie linku kanonicznego,
kiedy zastosowanie linku kanonicznego może nie wystarczyć,
jakie są metody wdrażania canonikali.
Canonical to link kanoniczny, który umieszcza się w kodzie strony internetowej w sekcji <head>. Jego celem jest wskazanie robotom Google, który adres URL jest oryginalny i który ma się wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Często stosowane na stronach paginacji, filtrowania i sortowania, aby uniknąć duplikatów na stronie internetowej. Dzięki temu Google otrzymuje informację, jakie adresy powinien traktować priorytetowo.
Linki kanoniczne stosujemy wtedy, gdy chcemy uniknąć powstania duplikacji wewnątrz serwisu. Konkretnie w przypadku:
• Sortowania – gdy użytkownik sortuje produkty, zmienia się adres URL, ale treść na podstronie kategorii pozostaje taka sama.
• Filtrowania – gdy użytkownik dodaje filtry, aby szybciej znaleźć produkt, którego szuka, zmienia się adres URL, ale treść na podstronie kategorii pozostaje taka sama. Dzięki zastosowaniu kanonicznego adresu unikamy zjawiska duplikacji treści.
• Paginacji – gdy mamy kategorię z dużą liczbą produktów, to przechodząc na kolejne strony – jeśli widzimy na nich również opis kategorii – bez canonikala pojawia się duplikacja wewnętrzna.
• Dobrą praktyką jest również, gdy canonical wskazuje na samego siebie – w przypadku adresów URL, na których nie występuje duplikacja.
Jest to alternatywna metoda uniknięcia duplikacji treści. Jest stosowana przede wszystkim w przypadku dużych sklepów internetowych. Nie mamy gwarancji, że Google potraktuje linki kanonicznie zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Warto w takich przypadkach zabezpieczać się pod kątem duplikacji ustawiając odpowiednie dyrektywy w robots.txt oraz blokując poszczególne grupy adresów w Google Search Console, takie jak np. sortowanie.
• tag <link> rel = canonical – pozwala zmapować nieograniczoną liczbę zduplikowanych stron, jednak może zwiększyć rozmiar strony,
• nagłówek HTTP rel = canonical – również pozwala zmapować nieograniczoną liczbę zduplikowanych stron, jednak nie powoduje zwiększenia rozmiaru strony,
• sitemapa – zalecana przez Google do dużych sklepów internetowych, gdyż jest łatwa do utrzymywania, szczególnie w przypadku częstych zmian.
Pamiętaj!
1. Jeśli na podstronach z paginacją nie jest powielana treść, nie musisz stosować canonicali.
2. Adresy URL, które wskazałeś w linku kanonicznym, powinny być zaindeksowane, nie mogą jednak znajdować się w pliku robots.txt ani posiadać noindex.
3. Dla 1 adresu URL nie wskazuj więcej niż 1 canonikala.
4. Stosuj tylko 1 metodę wdrożenia canonikali w całym serwisie.
Google traktuje strony kanoniczne jako główne źródło oceny jakości treści oraz jako docelowe adresy URL, które powinny wyświetlać się w naturalnych wynikach wyszukiwania, więc po wdrożeniu upewnij się, czy wszystko się zgadza. Powodzenia!
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.