Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

SEO

Jak działa canonical?

4 1047
Justyna Dzielińska | 10.07.2020

Z tego artykułu dowiesz się:

  • na czym polega działanie linku kanonicznego,

  • kiedy zastosowanie linku kanonicznego może nie wystarczyć,

  • jakie są metody wdrażania canonikali.

Jak działa canonical?

Canonical to link kanoniczny, który umieszcza się w kodzie strony internetowej w sekcji <head>. Jego celem jest wskazanie robotom Google, który adres URL jest oryginalny i który ma się wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Często stosowane na stronach paginacji, filtrowania i sortowania, aby uniknąć duplikatów na stronie internetowej. Dzięki temu Google otrzymuje informację, jakie adresy powinien traktować priorytetowo. 

Kiedy stosujemy linki kanoniczne?

Linki kanoniczne stosujemy wtedy, gdy chcemy uniknąć powstania duplikacji wewnątrz serwisu. Konkretnie w przypadku:

•    Sortowania – gdy użytkownik sortuje produkty, zmienia się adres URL, ale treść na podstronie kategorii pozostaje taka sama. 
•    Filtrowania – gdy użytkownik dodaje filtry, aby szybciej znaleźć produkt, którego szuka, zmienia się adres URL, ale treść na podstronie kategorii pozostaje taka sama. Dzięki zastosowaniu kanonicznego adresu unikamy zjawiska duplikacji treści. 
•    Paginacji – gdy mamy kategorię z dużą liczbą produktów, to przechodząc na kolejne strony - jeśli widzimy na nich również opis kategorii – bez canonikala pojawia się duplikacja wewnętrzna.
•    Dobrą praktyką jest również, gdy canonical wskazuje na samego siebie – w przypadku adresów URL, na których nie występuje duplikacja. 

Kiedy zastosowanie tylko linków kanonicznych może nie być wystarczające?

Jest to alternatywna metoda uniknięcia duplikacji treści. Jest stosowana przede wszystkim w przypadku dużych sklepów internetowych. Nie mamy gwarancji, że Google potraktuje linki kanonicznie zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Warto w takich przypadkach zabezpieczać się pod kątem duplikacji ustawiając odpowiednie dyrektywy w robots.txt oraz blokując poszczególne grupy adresów w Google Search Console, takie jak np. sortowanie. 

Linki kanoniczne - metody wdrożenia

•    tag <link> rel = canonical – pozwala zmapować nieograniczoną liczbę zduplikowanych stron, jednak może zwiększyć rozmiar strony, 
•    nagłówek HTTP rel = canonical – również pozwala zmapować nieograniczoną liczbę zduplikowanych stron, jednak nie powoduje zwiększenia rozmiaru strony,
•    sitemapa – zalecana przez Google do dużych sklepów internetowych, gdyż jest łatwa do utrzymywania, szczególnie w przypadku częstych zmian.

Pamiętaj!

1.    Jeśli na podstronach z paginacją nie jest powielana treść, nie musisz stosować canonicali.
2.    Adresy URL, które wskazałeś w linku kanonicznym, powinny być zaindeksowane, nie mogą jednak znajdować się w pliku robots.txt ani posiadać noindex.
3.    Dla 1 adresu URL nie wskazuj więcej niż 1 canonikala.
4.    Stosuj tylko 1 metodę wdrożenia canonikali w całym serwisie.

Google traktuje strony kanoniczne jako główne źródło oceny jakości treści oraz jako docelowe adresy URL, które powinny wyświetlać się w naturalnych wynikach wyszukiwania, więc po wdrożeniu upewnij się, czy wszystko się zgadza. Powodzenia! 
 

Justyna Dzielińska

SEO Team Leader

pracuje w Promotraffic ponad 2,5 roku, a z branżą SEO jest związana od 6 lat. Ceni sobie pracę w SEO za to, że nigdy nie ma nudy - każdy projekt jest inny i dzięki temu wciąż się rozwija. Poza pracą lubi spacerować z psem, wyskoczyć na zajęcia aqua i odkrywać nowe, kulinarne miejsca na mapie Krakowa.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.