Home Blog Jak wskoczyć na top w AdWords? Czyli o przydatności analityki słów kilka

Jak wskoczyć na top w AdWords? Czyli o przydatności analityki słów kilka

Czas czytania : 4 min
15 maja 2017

Czy potrafisz odpowiedzieć na to:

– Kto jest Twoją największą konkurencją?

– Kiedy ostatnio sprawdzałeś raport „Analiza konkurencji”?

– Jaki jest udział Twoich reklam w wyświetleniach?

– Czy w przeciągu ostatnich miesięcy na rynek wszedł nowy gracz?

– Czy konkurencja wyświetla się na Twoje słowa brandowe?

Jeśli zawahałeś się odpowiadając choćby na jedno z tych pytań, jest to artykuł dla Ciebie.  

Analiza konkurencyjna w AdWords

Słowo konkurencja pochodzi z łacińskiego słowa concurrere, które oznacza biec razem. Jednak obecnie właściwy sens tego określenia to przede wszystkim współzawodnictwo. Konkurenci rywalizują ze sobą w celu osiągnięcia tego samego celu. W AdWords konkurujemy o jak najwyższe miejsce przy jak najniższej cenie. Jednak celem ostatecznym jest zawsze zdobycie klienta, a wygrana w aukcji jest jedynie początkiem.

Analiza konkurencja jest jednym z pierwszych raportów jakie wykonuje się przed rozpoczęciem działań marketingowych. Sprawdzamy na jakie słowa kluczowe ktoś się wyświetla, jakie ma reklamy oraz jakie są jego mocne strony. Na podstawie tej analizy budujemy naszą późniejszą strategię marketingową. Od tego momentu analiza konkurencji staje się bardzo pobieżna. Swoją uwagę skupiamy na optymalizacji kampanii pod kątem tego, co już wiemy, często nie sprawdzając czy w międzyczasie nic się nie zmieniło. W dzisiejszym wpisie rozwiniemy aspekt prawidłowej analizy konkurencji.

Czym jest raport analizy aukcji?

Analiza aukcji pozwala poznać skuteczność reklam w porównaniu do reklam innych reklamodawców, którzy biorą udział w tych samych aukcjach. Raport ten można wygenerować na poziomie całego konta, kampanii, grup reklam lub słów kluczowych. Aby to zrobić wybierz, co chcesz poddać analizie, a następnie kliknij “Szczegóły” u góry tabeli statystyk. W pozycji „Statystyki aukcji” w menu kliknij „Wszystkie” lub „Wybrane”.

Raport zawiera sześć rodzajów danych dla kampanii w sieci wyszukiwania oraz trzy rodzaje danych dla kampanii produktowych. Średnia pozycja pozwala sprawdzić pozycję reklam poszczególnych reklamodawców konkurujących w tych samych aukcjach, co Ty. Im niższa pozycja konkurencji, tym lepiej. Udział w wyświetleniach to liczba wyświetleń w porównaniu do prognozowanej liczby wyświetleń. Powinniśmy dążyć do 100% udziału, jednak niekiedy lepiej wyświetlać się rzadziej, ale na wyższych pozycjach. Wszystko zależy od budżetu oraz branży. Współczynnik pokrywania się określa, jak często reklamy innego reklamodawcy były wyświetlane z Twoimi. Jeśli procent pokrycia jest duży oznacza to, że w większości wasze reklamy są blisko siebie. Warto więc zadbać, aby Twoje reklamy się wyróżniały.

Współczynnik wyższej pozycji informuje jak często reklamy konkurencji wyświetlały się wyżej niż Twoja. Jeśli przy domenach konkurencji wartość ta jest wysoka warto zastanowić się nad poprawą wyniku jakości reklam, aby wyświetlać się wyżej. Współczynnik wyświetleń na górze strony pokazuje jak często reklama wyświetlała się nad wynikami wyszukiwania. Idealnie, gdy Twój procent wyświetleń jest większy niż pozostałych. Udział w wygranych aukcjach to procent aukcji w których Twoja reklama uzyskała lepszą pozycję w porównaniu liczby wszystkich aukcji w których uczestniczyła lub wyświetliła się w przeciwieństwie do reklamy konkurencji.

Niczym „The Search Results Club”…

https://imgflip.com

Zanim zaczniesz porównywać swoje wyniki do innych dokładnie przyjrzyj się swojej konkurencji. Jak bohaterzy “Klubu winowajców” znaleźliście się w tym samym miejscu i czasie (w wynikach wyszukiwania) ale często pochodzicie z innych środowisk, mimo tego, że w głębi duszy jesteście do siebie podobni (w końcu wasze reklamy wyświetliły się na to samo zapytanie). Niektóre firmy będą osiłkami z dużymi budżetami dziennymi. Inne natomiast, to popularne królowe piękności, które są wszystkim znane. Znajdą się na pewno także „dziwacy”, którzy mają określoną specyficzną grupę docelową. Zastanów się którzy reklamodawcy mają taki sam cel jak ty oraz z kim jesteś w stanie konkurować.

Konkurencję można podzielić na:

Prawdziwą konkurencję – firmy, które mają taki sam cel jak ty, sprzedają podobne produkty tej samej grupie docelowej ORAZ

Duże ecommerce’y – znane sklepy internetowe z dużymi budżetami

Porównywarki cenowe – portale pozwalające porównać ceny w różnych sklepach

Strony z ofertami – typu allegro, olx

Twoich partnerów – firmy, które sprzedają Twoje produkty oraz pomagają promować Twoją markę

Jeśli Twój budżet jest ograniczony nie porównuj się do dużych sklepów internetowych, z którymi nie jesteś wstanie walczyć. Znajdź swoją niszę w wynikach wyszukiwania!  

Let’s get visual, visual!

https://imgflip.com

Raport Analizy aukcji pokazuje wyniki tylko wybranego okresu czasu w formie tabeli. Trudno jest natomiast porównać, jak zmieniały się wyniki konkurencji na przestrzeni czasu. Jedyną możliwością jest pobranie raportu z wybranym segmentem miesięcznym lub tygodniowym.

Jednak tabela w Excelu jest mało czytelna. Najlepszym narzędziem do tego jest skrypt stworzony przez BrainLabs, który za pomocą kilku kliknięć generuje raport pokazujący Twoją konkurencję na przestrzeni czasu. Skrypt dostosowany jest do wersji angielskiej, dlatego żeby zadziałał trzeba najpierw dostosować pobrany plik z AdWords. Jak to zrobić?

  1. Otwórz Google Sheets i ustaw w „Edycja” -> Ustawienie tego arkusza kalkulacyjnego -> Ustawienia regionalne na Wielką Brytanię.
  2. Otwórz plik pobrany z AdWords w Google Sheets. Sprawdź, czy dane wyświetlają się w formie angielskiej, z kropkami zamiast przecinków! Jeśli nie, popraw jeszcze raz ustawienia arkusza kalkulacyjnego.
  3. Zmień “Ty” na “You”.
  4. Skopiuj dane i wklej do arkusza z wgranym skryptem.
  5. Gotowe!

 

Dla każdego rodzaju danych utworzy się osobna karta w arkuszu. Pamiętasz jak trochę wyżej pisałam, aby najpierw poznać swoją konkurencję? Raport utworzony na podstawie całości pobranych danych wybierze pięć “największych” firm oraz pokaże ich wyniki. Dlatego zanim skopiujesz dane do odpowiedniego arkusza odfiltruj najpierw tylko tych konkurentów, z którymi naprawdę rywalizujesz. W końcu to ich chcesz przeanalizować. Następnie przyjrzyj się: – Kiedy konkurencja zwiększa swoje udziały w wyświetleniach? – Jak często wyświetla się obok Ciebie? – Czy ich wyniki nie poprawiają się z miesiąca na miesiąc? Na podstawie wniosków z analizy przygotuj strategię na kolejne miesiące.  

Don’t you forget about me!

Dobrze przeprowadzona analiza pozwoli wygrać i zdobyć klienta. Odłóż swoje ego na bok i konkuruj z równymi sobie. Tylko wtedy będziesz w stanie uzyskać satysfakcjonujące rezultaty przy odpowiednich kosztach. Nie daj się zaskoczyć konkurencji i generuj raport przynajmniej raz w miesiącu. Dbaj też o to, żeby Twoje reklamy miały wysoki wynik jakości. A przede wszystkim – nie daj o sobie zapomnieć! https://imgflip.com  

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.