Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Chcesz prowadzić skuteczne kampanie reklamowe? Dowiedz się więcej o Adwords na sterydach

Jak wskoczyć na top w AdWords? Czyli o przydatności analityki słów kilka

5 min 1285
Magdalena Majewska | 15.05.2017

Czy potrafisz odpowiedzieć na to:

- Kto jest Twoją największą konkurencją?

- Kiedy ostatnio sprawdzałeś raport „Analiza konkurencji”?

- Jaki jest udział Twoich reklam w wyświetleniach?

- Czy w przeciągu ostatnich miesięcy na rynek wszedł nowy gracz?

- Czy konkurencja wyświetla się na Twoje słowa brandowe?

Jeśli zawahałeś się odpowiadając choćby na jedno z tych pytań, jest to artykuł dla Ciebie.  

Analiza konkurencyjna w AdWords

Słowo konkurencja pochodzi z łacińskiego słowa concurrere, które oznacza biec razem. Jednak obecnie właściwy sens tego określenia to przede wszystkim współzawodnictwo. Konkurenci rywalizują ze sobą w celu osiągnięcia tego samego celu. W AdWords konkurujemy o jak najwyższe miejsce przy jak najniższej cenie. Jednak celem ostatecznym jest zawsze zdobycie klienta, a wygrana w aukcji jest jedynie początkiem.

Analiza konkurencja jest jednym z pierwszych raportów jakie wykonuje się przed rozpoczęciem działań marketingowych. Sprawdzamy na jakie słowa kluczowe ktoś się wyświetla, jakie ma reklamy oraz jakie są jego mocne strony. Na podstawie tej analizy budujemy naszą późniejszą strategię marketingową. Od tego momentu analiza konkurencji staje się bardzo pobieżna. Swoją uwagę skupiamy na optymalizacji kampanii pod kątem tego, co już wiemy, często nie sprawdzając czy w międzyczasie nic się nie zmieniło. W dzisiejszym wpisie rozwiniemy aspekt prawidłowej analizy konkurencji.

Czym jest raport analizy aukcji?

Analiza aukcji pozwala poznać skuteczność reklam w porównaniu do reklam innych reklamodawców, którzy biorą udział w tych samych aukcjach. Raport ten można wygenerować na poziomie całego konta, kampanii, grup reklam lub słów kluczowych. Aby to zrobić wybierz, co chcesz poddać analizie, a następnie kliknij “Szczegóły” u góry tabeli statystyk. W pozycji „Statystyki aukcji” w menu kliknij „Wszystkie” lub „Wybrane”.

Raport zawiera sześć rodzajów danych dla kampanii w sieci wyszukiwania oraz trzy rodzaje danych dla kampanii produktowych. Średnia pozycja pozwala sprawdzić pozycję reklam poszczególnych reklamodawców konkurujących w tych samych aukcjach, co Ty. Im niższa pozycja konkurencji, tym lepiej. Udział w wyświetleniach to liczba wyświetleń w porównaniu do prognozowanej liczby wyświetleń. Powinniśmy dążyć do 100% udziału, jednak niekiedy lepiej wyświetlać się rzadziej, ale na wyższych pozycjach. Wszystko zależy od budżetu oraz branży. Współczynnik pokrywania się określa, jak często reklamy innego reklamodawcy były wyświetlane z Twoimi. Jeśli procent pokrycia jest duży oznacza to, że w większości wasze reklamy są blisko siebie. Warto więc zadbać, aby Twoje reklamy się wyróżniały.

Współczynnik wyższej pozycji informuje jak często reklamy konkurencji wyświetlały się wyżej niż Twoja. Jeśli przy domenach konkurencji wartość ta jest wysoka warto zastanowić się nad poprawą wyniku jakości reklam, aby wyświetlać się wyżej. Współczynnik wyświetleń na górze strony pokazuje jak często reklama wyświetlała się nad wynikami wyszukiwania. Idealnie, gdy Twój procent wyświetleń jest większy niż pozostałych. Udział w wygranych aukcjach to procent aukcji w których Twoja reklama uzyskała lepszą pozycję w porównaniu liczby wszystkich aukcji w których uczestniczyła lub wyświetliła się w przeciwieństwie do reklamy konkurencji.

Niczym „The Search Results Club”…

https://imgflip.com

Zanim zaczniesz porównywać swoje wyniki do innych dokładnie przyjrzyj się swojej konkurencji. Jak bohaterzy “Klubu winowajców” znaleźliście się w tym samym miejscu i czasie (w wynikach wyszukiwania) ale często pochodzicie z innych środowisk, mimo tego, że w głębi duszy jesteście do siebie podobni (w końcu wasze reklamy wyświetliły się na to samo zapytanie). Niektóre firmy będą osiłkami z dużymi budżetami dziennymi. Inne natomiast, to popularne królowe piękności, które są wszystkim znane. Znajdą się na pewno także „dziwacy”, którzy mają określoną specyficzną grupę docelową. Zastanów się którzy reklamodawcy mają taki sam cel jak ty oraz z kim jesteś w stanie konkurować.

Konkurencję można podzielić na:

Prawdziwą konkurencję - firmy, które mają taki sam cel jak ty, sprzedają podobne produkty tej samej grupie docelowej ORAZ

Duże ecommerce’y - znane sklepy internetowe z dużymi budżetami

Porównywarki cenowe - portale pozwalające porównać ceny w różnych sklepach

Strony z ofertami - typu allegro, olx

Twoich partnerów - firmy, które sprzedają Twoje produkty oraz pomagają promować Twoją markę

Jeśli Twój budżet jest ograniczony nie porównuj się do dużych sklepów internetowych, z którymi nie jesteś wstanie walczyć. Znajdź swoją niszę w wynikach wyszukiwania!  

Let’s get visual, visual!

https://imgflip.com

Raport Analizy aukcji pokazuje wyniki tylko wybranego okresu czasu w formie tabeli. Trudno jest natomiast porównać, jak zmieniały się wyniki konkurencji na przestrzeni czasu. Jedyną możliwością jest pobranie raportu z wybranym segmentem miesięcznym lub tygodniowym.

Jednak tabela w Excelu jest mało czytelna. Najlepszym narzędziem do tego jest skrypt stworzony przez BrainLabs, który za pomocą kilku kliknięć generuje raport pokazujący Twoją konkurencję na przestrzeni czasu. Skrypt dostosowany jest do wersji angielskiej, dlatego żeby zadziałał trzeba najpierw dostosować pobrany plik z AdWords. Jak to zrobić?

  1. Otwórz Google Sheets i ustaw w „Edycja” -> Ustawienie tego arkusza kalkulacyjnego -> Ustawienia regionalne na Wielką Brytanię.
  2. Otwórz plik pobrany z AdWords w Google Sheets. Sprawdź, czy dane wyświetlają się w formie angielskiej, z kropkami zamiast przecinków! Jeśli nie, popraw jeszcze raz ustawienia arkusza kalkulacyjnego.
  3. Zmień “Ty” na “You”.
  4. Skopiuj dane i wklej do arkusza z wgranym skryptem.
  5. Gotowe!

 

Dla każdego rodzaju danych utworzy się osobna karta w arkuszu. Pamiętasz jak trochę wyżej pisałam, aby najpierw poznać swoją konkurencję? Raport utworzony na podstawie całości pobranych danych wybierze pięć “największych” firm oraz pokaże ich wyniki. Dlatego zanim skopiujesz dane do odpowiedniego arkusza odfiltruj najpierw tylko tych konkurentów, z którymi naprawdę rywalizujesz. W końcu to ich chcesz przeanalizować. Następnie przyjrzyj się: - Kiedy konkurencja zwiększa swoje udziały w wyświetleniach? - Jak często wyświetla się obok Ciebie? - Czy ich wyniki nie poprawiają się z miesiąca na miesiąc? Na podstawie wniosków z analizy przygotuj strategię na kolejne miesiące.  

Don’t you forget about me!

Dobrze przeprowadzona analiza pozwoli wygrać i zdobyć klienta. Odłóż swoje ego na bok i konkuruj z równymi sobie. Tylko wtedy będziesz w stanie uzyskać satysfakcjonujące rezultaty przy odpowiednich kosztach. Nie daj się zaskoczyć konkurencji i generuj raport przynajmniej raz w miesiącu. Dbaj też o to, żeby Twoje reklamy miały wysoki wynik jakości. A przede wszystkim - nie daj o sobie zapomnieć! https://imgflip.com  

Magdalena Majewska

PPC Team Leader

Team Leader działu PPC w PromoTraffic, gdzie prowadzi własne projekty i pomaga działowi osiągać jak najlepsze efekty. Od Erasmusa zakochana w Szwecji (co bezpośrednio przekłada się na miłość do tamtejszego jedzenia, bez którego nie wyobraża sobie świąt i uwielbienie dla skandynawskich kryminałów). Kolekcjonuje kolczyki i zegarki, a po każdym sezonie „Gry o Tron” stwierdza z pełnym przekonaniem, że „książka była lepsza”.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "od briefingu do kickoffu - Jak dobrze zacząć współpracę (nie tylko z agencją)" bezpośrednio na Twoją skrzynkę.