Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Koszty pozycjonowania - z jakimi wydatkami należy się liczyć?

15 min 779
Michał Smajek | 24.06.2019

Pozycjonowanie - co to jest?

Pozycjonowanie strony internetowej to zbiór działań nastawionych na efekt w postaci osiągnięcia wysokiej widoczności w wynikach Google. Pisząc “widoczność”, mam na myśli zapewnienie sobie jak najwyższych pozycji na różne zapytania związane z biznesem/usługą/produktem. 

Źródło: Senuto, Strona: rolmarket.pl, początek współpracy z PromoTraffic 03.2017 r. 

Nie chodzi tylko o to, by na kilka najważniejszych słów kluczowych rankować na pozycjach w TOP10, ale także o to, by ruch z Google Organic systematycznie rósł na naszej stronie. 

Im więcej słów kluczowych będzie sprowadzało na naszą stronę potencjalnych klientów, tym lepiej. Oczywiście ważne jest także to, by ten efekt osiągać za pomocą wszystkich możliwości, jakie daje nam wyszukiwarka - także map, grafik czy video.

Wyzwania związane z pozycjonowaniem

1.    Nie ma nic za darmo

Czasy taniego pozycjonowania minęły bezpowrotnie. Algorytmy Google są niezwykle zaawansowane i bardzo trudno je zmylić “tanimi sztuczkami”, a już na pewno nie na dłuższą metę. SEO (pozycjonowanie) jest działaniem wysoko wyspecjalizowanym, opartym o jakościowe działania zarówno w obszarze treści, jak i link buildingu. A tam gdzie mowa o jakości, nie ma miejsca na darmowe czy tanie półśrodki. 

2.    Dawid kontra Goliat

W każdej kategorii mamy bardzo mocnych konkurentów, którzy działając od wielu lat, zbudowali i umocnili swoje pozycje. Czerpiąc duże korzyści z wysokiej widoczności, świadomie i profesjonalnie zabezpieczają je przed aspirującymi do roli lidera konkurentami. Stale wzmacniają swoje pozycje, inwestując w SEO, przez co każdy pretendent do zajęcia ich miejsca musi działać ze zdwojoną energią i kreatywnością, a więc i odpowiednimi budżetami.

3.    Ograniczony budżet

Każdy dysponuje ograniczoną kwotą, jaką może przeznaczyć na koszty pozycjonowania. To zrozumiałe i uzasadnione. Z tego właśnie względu kluczowym jest, by te środki zainwestować maksymalnie efektywnie. Nie próbować wygrać wojny, a wygrywać bitwy, które przyniosą korzyści wcześniej, także po to, by ten budżet mógł rosnąć w przyszłości.

4.    Wyzwania techniczne

Nie ma stron doskonałych. Google przedstawia kilkaset czynników rankingowych i w dotychczasowej karierze związanej z SEO nie miałem jeszcze do czynienia ze stroną, co do której można by powiedzieć, że spełnia je wszystkie. Dlatego biorąc sobie za cel poprawę widoczności w Google i zastanawiając się nad kosztem pozycjonowania, zawsze należy uwzględnić fakt, że pojawią się także dodatkowe koszty IT, związane z optymalizacją strony.

5.    Cierpliwość

To koszt dla wielu zbyt wysoki. A zupełnie poważnie mówiąc, koszty pozycjonowania często zwracają się w długich perspektywach czasu. Bywa, że musimy cierpliwie ponosić koszty przez wiele miesięcy, by wypracować efekt i zostać docenionym przez Google. Z racjonalnego punktu widzenia, nikogo nie powinno to dziwić, w końcu o te same słowa kluczowe i pozycje w Google walczą setki, jak nie tysiące stron internetowych. Jednak zwykle nie jesteśmy aż tak racjonalni i chcielibyśmy widzieć naszą stronę wysoko w wynikach natychmiast. Dlatego warto zaplanować także pośrednie cele, dzięki którym poznamy, że jesteśmy na właściwej drodze, i spokojnie będziemy mogli inwestować dalej.

Jak przebiega pozycjonowanie strony www

Poniżej przedstawię krótko proces pozycjonowania strony internetowej z punktu widzenia kosztów, jakie poszczególne elementy procesu generują.

1.    Analiza strony - audyt i wytyczne optymalizacyjne

Każda dobra strategia SEO zaczyna się od wnikliwej analizy strony www. Jej zadaniem jest wykrycie wszystkich technicznych i optymalizacyjnych obszarów, które mogą zostać negatywnie ocenione przez Google i hamować wzrost widoczności. To na tym etapie Specjaliści sprawdzają, czy strona indeksuje się poprawnie w Google, czy jest odpowiednio szybka, czy są zastosowane właściwe przekierowania, oraz wiele innych elementów. W PromoTraffic sprawdzamy ich ponad 200. 

Siłą rzeczy po tak gruntownej analizie musi powstać lista elementów do poprawy. I to one odpowiadają za konieczność poniesienia pierwszych kosztów pozycjonowania. Aby ułatwić zadanie, ale też zaoszczędzić środki budżetowe, w PromoTraffic dzielimy te błędy wg kategorii od priorytetowych i ważnych po te mniej istotne. Dzięki temu łatwo jest wycenić koszt ich naprawy lub usprawnienia.

2.    Analiza słów kluczowych i konkurencji

Im szerszy asortyment Twojego sklepu internetowego i popularniejsze/powszechniejsze są produkty czy usługi jakie oferujesz, tym więcej słów kluczowych, wg których mogą Cię poszukiwać Twoi potencjalni klienci. Bywa, że przeprowadzana przez nas analiza wskazuje nawet ponad 100 000 słów kluczowych, dla których warto, aby Twoja strona widoczna była  w Google.
Oczywiście im popularniejsze/powszechniejsze są produkty czy usługi, jakie oferujesz, tym większa jest także konkurencja, która walczy o ten kawałek potencjału. 

Najkrócej ujmując, dzięki przemyślanemu doborowi słów kluczowych oraz analizie konkurencji możemy stwierdzić, jakie działania należy podjąć, by skutecznie z tego potencjału zaczerpnąć. Zwykle działania te obejmują dwa obszary:

a.    on-site

On-site to, jak sama nazwa wskazuje, obszar działań na stronie internetowej. Zaliczamy do nich przede wszystkim rozbudowę strony o nowe podstrony, tworzenie treści dla poszczególnych stron, dla których chcemy zbudować widoczność dla wybranych słów kluczowych oraz tworzenie treści wspierających. Za treści wspierające uważam treści, dzięki którym możemy budować widoczność naszej strony na słowa kluczowe niepasujące do głównej części strony www. Zwykle są to zapytania tzw. poradnikowe, np. “jak…”, “po co …”, “porównanie … “. Najpowszechniejszą formą ich zagospodarowania jest blog na stronie, dzięki któremu możemy w naturalny sposób je wykorzystać, a przy okazji budować wizerunek wśród potencjalnych klientów.

Tak więc, myśląc o działaniach on-site, musimy się liczyć z kosztami pozycjonowania, wynikającymi z konieczności:

-    rozbudowy strony o nowe podstrony (koszty IT lub czasu Specjalisty, który dokona stosownych zmian w CMS’ie strony),
-    stworzenia i rozbudowy treści na stronie (koszty Copywritera lub czasu Pracowników, którzy te treści stworzą i opublikują).

b.    off-site

Off-site to działania promujące stronę na zewnątrz. Najprościej mówiąc, linki prowadzące do naszej strony są formą rekomendacji dla Google, że warto tę stronę prezentować wyżej w wynikach wyszukiwania. Czym więcej linków prowadzących do naszej strony, tym lepiej. Pod jednym warunkiem - że są to linki wysokiej jakości. Oczywiście idealnie, jeśli są to linki pozyskane w sposób naturalny, czyli dodane przez użytkowników internetu z własnej woli. Ale w rzeczywistości na taką bezpłatną i skuteczną promocję mogą liczyć nieliczni, zwykle liderzy, marki, które mają swoich fanów, wręcz wyznawców. 

Większość firm musi jednak wesprzeć proces poprzez zaplanowane działania nastawione na pozyskanie linków i ponieść koszt ich publikacji (bezpośrednio lub pośrednio). Koszt pozycjonowania strony w tym obszarze będzie więc zależał od 2 parametrów. Pierwszy to jakość linków, które zamierzamy pozyskać do promocji naszej strony, a jak wskazałem na początku - czasy niskiej jakości minęły bezpowrotnie (na szczęście dla wszystkich). Drugi to liczba linków, która jest determinowana liczbą linków konkurentów. Najkrócej rzecz ujmując - im więcej jakościowych linków prowadzi do stron konkurentów, tym intensywniej i dłużej będziemy musieli budować pozycję naszej strony internetowej w rankingu.

Tak więc, myśląc o działaniach off-site, musimy się liczyć z kosztami pozycjonowania, wynikającymi z konieczności:

-    pozyskania linków do strony (koszty publikacji linków oraz czasu Specjalisty, który zajmie się kontaktem ze stronami, które te linki opublikują),
-    stworzenia treści, w których link będzie umieszczony (koszty Copywritera lub czasu Pracowników, którzy te treści stworzą).

Koszty pozycjonowania strony - podsumowanie

Podsumowując, jeśli chcesz by Twoja strona na stałe zagościła w rankingu Google, zajęła wysokie pozycje na najważniejsze dla Twojego biznesu słowa kluczowe, musisz liczyć się z inwestycją w następujących obszarach:

1.    IT - konieczne będą modyfikacje w obszarze kodu i rozbudowy strony.
2.    Treści - nie obejdzie się bez stworzenia fajnych, atrakcyjnych dla odbiorcy treści, jako opisów dla poszczególnych typów podstron (np. kategorii czy strony głównej), ale także regularnego prowadzenia bloga.
3.    Link-buildingu - niezbędne będzie systematyczne publikowanie treści z linkiem do Twojej strony na innych stronach internetowych (tylko nieliczne uda się pozyskać za darmo).
4.    Zarządzania procesem SEO - jeśli nie jesteś pasjonatem SEO, który na bieżąco śledzi zmiany w algorytmie i wytycznych od Google - potrzebujesz Specjalisty, który będzie zarządzał całym procesem pozycjonowania i dbał o to, by Twoja strona spełniała wszystkie wymagania.

Na koniec chciałbym jeszcze zwrócić Twoją uwagę na dodatkowe koszty pozycjonowania, o których nie pisałem wcześniej. Mam tu na myśli koszty narzędzi, które wspierają cały proces SEO. Oczywiście masz do dyspozycji wiele bezpłatnych narzędzi oraz intuicję, która pomoże Ci dobrać odpowiednie słowa czy zaplanować właściwe treści. Ale to zbyt mało na podjęcie rywalizacji o najważniejsze “trofea”. Tak naprawdę musisz jeszcze uwzględnić koszt narzędzi płatnych, pomocnych w podejmowaniu właściwych decyzji, dzięki którym lepiej zrozumiesz działania konkurencji oraz mądrzej zainwestujesz budżet SEO. Oczywiście pracując z agencją nie musisz tych kosztów uwzględniać, bo szanująca się agencja powinna posiadać dostęp do wszystkich najważniejszych narzędzi SEO.

Podsumowując. Koszty pozycjonowania strony są uzależnione od wielu parametrów. Najważniejszym z nich jest konkurencyjność branży, w której działasz. To wcale nie oznacza, że w bardzo konkurencyjnych obszarach należy wywiesić białą flagę. Raczej - że należy mierzyć siły na zamiary i dostosowywać strategię, ale też oczekiwania do swojego budżetu na SEO. Efekty działań będą zawsze, a z czasem ruch z organica będzie najtańszym i jakościowo najlepszym źródłem potencjalnych klientów, którzy odwiedzą Twoją stronę. Jednak bez inwestycji i zbudowania trwałych fundamentów nie uda się tego osiągnąć. 

Michał Smajek

Wiceprezes Zarządu

W 2003 roku ukończył studia na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, na kierunku Ekonomia. Od ponad 20 lat związany z mediami i marketingiem. W latach 2000-2008 w ramach koncernu mediowego Agora pracował dla spółek AMS oraz Grupa Radiowa Agory. Zdobywał doświadczenie mediowe oraz w zarządzaniu kolejno na stanowiskach: Specjalisty ds Reklamy, Menadżera Zespołu Sprzedaży, Dyrektora Sprzedaży oraz Regionalnego Dyrektora Sprzedaży. Ostatnim rozwijanym projektem w ramach współpracy z Agora SA był projekt rozwoju oferty reklamowej dla internetowego radia Tuba.fm. Od 2011 roku związany z branżą digital oraz e-commerce. W tym czasie budował dział new business oraz obsługi klienta w Agencji Semahead należącej do Grupy Interia.pl, a od 2016 roku w roli Head of Client Service w Agencji PromoTraffic. W roku 2017 został udziałowcem agencji PromoTraffic, w której w roli Wiceprezesa Zarządu odpowiada za rozwój obszarów: Customer Success, SEO, Content Marketing oraz Marketing Automation.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.