Home Blog Jak live commerce zmienia podejście do sprzedaży online

Jak live commerce zmienia podejście do sprzedaży online

Czas czytania : 6 min
16 listopada 2021

Z tego artykułu dowiesz się:

Skąd wzięło się live commerce?

O „live commerce” (albo „livestreaming commerce”) często mówi się, że to nowe zjawisko. W istocie można jednak spojrzeć na nie jak na sięgnięcie po stare metody sprzedaży i dostosowanie ich do nowych warunków. Sprzedaż na żywo połączona z transmisją nie jest w handlu niczym nowym. Jeszcze kilka lat temu z dużym powodzeniem stosowano ją w telewizji, gdzie prezentowano produkty w programie, a odbiorcy mogli zamawiać je dzwoniąc pod podany numer. Nie jest niczym nowym także używanie do promowania marki formatu wideo.

Live commerce oczywiście funkcjonuje jednak na nieco innych zasadach. Najprościej rzecz ujmując, to transmisja online na żywo, podczas której są promowane (i sprzedawane) konkretne produkty. Samo promowanie produktu w ramach nagrania, obojętne czy odbywającego się na żywo, czy nagranego wcześniej, można uznać za „zwykłą” reklamę”. Live commerce to coś znacznie więcej. Istotna jest m.in. forma – angażująca na tyle, aby odbiorca chciał oglądać dalej. A także możliwość szerokich interakcji. Jak zadawanie pytań na czacie czy nawet wpływ odbiorców na prezentowane materiały (poprzez np. prośbę o pokazywanie produktów w konkretnych konfiguracjach). To sprzedaż nowej generacji, dostosowana do młodszych pokoleń odbiorców. Zabawniejsza, bardziej angażująca, docierająca do użytkowników zainteresowanych treściami audiowizualnymi, kupujących zazwyczaj poprzez mobilne urządzenia.

Przyjmuje się, że Chiny są kolebką tego trendu w e-commerce. Już w roku 2014 eksperymentowało z nim chińskie Moguji z branży fashion. Prawdziwy „szał” na live commerce rozpoczął się jednak w 2016, kiedy Taobao (z grupy Alibaba) połączyło transmisję online na żywo ze zakupami online. Widzowie mogli jednocześnie oglądać i kupować. Od 2016 datuje się gwałtowny wzrost popularności tej formy marketingu. Choć najbardziej upowszechniła się w Azji, to trend szybko rozprzestrzenił się na cały świat.

Live commerce - dziewczyna transmitująca sprzedaż

It’s show time, czyli – dlaczego to działa?

Czy live commerce działa? Tak, bardzo skutecznie! Estymuje się, że w Chinach wartość handlu prowadzonego w ten sposób sięgnęła 171 miliardów dolarów. Tylko kampanie Alibaby w ramach „Singles Day” w 2020 wygenerowały transakcje o wartości około 7,5 miliarda… w ciągu 30 pierwszych minut! 

Co takiego jest w transmisjach na żywo, że zapewniają taką skuteczność? Tutaj wskazać można wiele czynników. Między innymi:

banner content marketing

Tylko duże marki?

Live commerce nie należy utożsamiać z akcjami, które mogą organizować tylko duże marki. Owszem – „giganci”, nie tylko z Chin, bardzo chętnie sięgają po tę formę marketingu. Alibaba to tylko jeden z nich, bo wymienić można też m.in. eBay, Amazon czy Wayfair. Chętnie przywoływanym przykładem jest także case Kim Kardashian, która podczas transmisji na żywo sprzedała… 15 tysięcy sztuk perfum. 

Nie oznacza to jednak, że wyłącznie duże marki mogą skorzystać na tym trendzie. Jest wręcz przeciwnie. Chętnie adaptują go na swoje potrzeby także nawet niewielkie sklepy. Przykład? Wyprzedaż ostatnich sztuk – to forma live commerce chętnie wykorzystywana przez nieduże marki fashion (zyskująca na popularności również w Polsce). Transmisja prowadzona na Facebook pomaga zbudować zasięgi i wyczyścić magazyny. Daje to dużo większe korzyści niż po prostu „wrzucenie” paru ostatnich sukienek na stronę. Prowadząc live większe są szanse, że klientki szybko kupią produkty – ponieważ mogą je zobaczyć, a przy okazji wiedzą, że to „jedyna taka okazja”. Forma angażuje, wzbudza zaciekawienie, sprawia, że brand zostaje lepiej zapamiętany. Ich komentarze czy polubienia przy okazji zwiększają zasięgi organiczne wydarzenia i mogą sprawić, że nowi klienci dowiedzą się o marce.

Czy powinieneś zorganizować transmisję na żywo?

Na to pytanie odpowiedź – jak to zwykle bywa – brzmi: „to zależy”. Od rodzaju produktów, które promujesz, od twojej grupy docelowej, od kanałów marketingowych, z których korzystasz i od budżetów. Transmisja ze sprzedażą na żywo może świetnie sprawdzić się w przypadku sklepu odzieżowego, którego oferta jest kierowana głównie do kobiet w wieku 18 – 45 lat, ale już niekoniecznie sprawdzi się dla firmy oferującej baterie do laptopów i telefonów, które konsumenci rzadko kupują impulsywnie. Zanim zdecydujesz się na live, zastanów się, czy ta forma komunikacji będzie odpowiadać twoim klientom.

Jeżeli jednak prowadzisz działalność w branży fashion, beauty albo możesz zaoferować klientom w ramach live coś atrakcyjnego, jak najbardziej warto rozważyć zorganizowanie transmisji, ponieważ:

Na co zwrócić uwagę, przygotowując live commerce?

Wszystko zależy od tego, jaki ma to być live i co chcesz osiągnąć. Niewielką transmisją – np. ze wspomnianą wcześniej wyprzedażą ostatnich sztuk – powinieneś być w stanie zorganizować samodzielnie, stosunkowo niskim kosztem. Niezależnie od zakresu działań, powinieneś jednak zadbać o kilka elementów, m.in.:

Sprawa jest bardziej skomplikowana, gdy szykujesz większą akcję. W PromoTraffic na przykład dla jednego z klientów przygotowywaliśmy live, w którym wzięła udział popularna influencerka oraz zwycięzcy konkursu. Wiązało się to z szerzej zakrojoną akcją. Konieczne było m.in. nawiązanie współpracy, przygotowanie umów i regulaminów, wynajęcie studia oraz profesjonalnej ekipy, szeroko zakrojona promocja, stworzenie scenariuszu całego wydarzenia i skoordynowania go z innymi działaniami marketingowymi. Wymagało to dużych nakładów czasu i pracy kilku specjalistów. Jednak rezultaty kompensowały inwestycję z satysfakcjonującą nawiązką. 

Jeśli jesteś zainteresowany wdrożeniem live commerce, ale czujesz, że to wyzwanie może cię przerosnąć, skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy w rozwoju tego kanału sprzedaży w Twoim e-commerce.

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.