Home Blog Marketingowy szach-mat na Youtube – dobierz reklamy i pokonaj konkurencję

Marketingowy szach-mat na Youtube – dobierz reklamy i pokonaj konkurencję

Czas czytania : 5 min
04 stycznia 2017

YouTube to serwis oferujący możliwość dodawania i dzielenia się materiałami wideo, który powstał z inicjatywy trzech byłych pracowników firmy PayPal w 2005 roku. Od momentu powstania strona zdobyła ogromną popularność – w przeciągu roku liczba wizyt sięgnęła 20 milionów miesięcznie. Nic więc dziwnego, że portalem zainteresowali się najwięksi gracze na rynku internetowym, a największą determinacją wykazało się Google, wykupując serwis za 1,65 mld dolarów. Strona główna YouTube kilka miesięcy po uruchomieniu serwisu:

Strona główna YouTube obecnie:

 

YouTube jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się stron internetowych – co minutę dodawanych jest ponad 100 godzin nowego materiału wideo, a liczba unikalnych użytkowników jest szacowana na miliard miesięcznie. W tym czasie dochodzi łącznie do 3 mld operacji wyszukiwania, co stawia YouTube na drugim miejscu w rankingu wyszukiwarek i stanowi lepszy wynik niż łączne rezultaty dla Bing, Yahoo, Ask oraz AOL.

Gdyby uznać użytkowników YouTube za obywateli jednego państwa, byłby to trzeci najludniejszy kraj świata po Chinach i Indiach. Internauci oglądają w serwisie ponad 6 mld godzin wideo miesięcznie, a główną grupę widzów stanowią osoby w wieku 18-34. Nic więc dziwnego, że taka grupa docelowa stała się bardzo atrakcyjna z punktu widzenia marketingu. Biorąc jednak pod uwagę charakter serwisu, klasyczne formy reklamy (reklamy tekstowe, banery i grafiki) nie stanowią dużej wartości. W związku z tym rozwój możliwości marketingowych serwisu zmierza w kierunku reklam wideo.

Jak możemy podzielić możliwości reklamowe na Youtube?

Patrząc na możliwości jakie dają nam reklamy na YouTube, możemy wyznaczyć 3 główne typy:

  1. Banery reklamowe.

    Występują w formie graficznej lub tekstowej, a mogą się pojawiać obok wyświetlanego materiału bądź na filmie. Dzielimy je na reklamy displayowe w rozmiarze 300×250 pikseli lub 300×60 pikseli oraz nakładki reklamowe w rozmiarze 480×70 pikseli. Opłaty są tu naliczane za wyświetlenie lub kliknięcie w przypadku reklamy displayowej lub za kliknięcie w przypadku nakładki.

  2. Zakupy rezerwacyjne.

    Są one skierowane do dużych reklamodawców i wymagają określonego budżetu na działania, a ich realizacją zajmuje się zespół reklamowy Google. Przy tych typach kampanii mamy do dyspozycji dwa modele rozliczeń, a do każdego z nich przypisane zostały konkretne formaty: CPM i CPD.

W modelu CPM możemy wykorzystywać dwa formaty – standardowe reklamy In-Stream bądź reklamy In-Stream Select. Pierwszy z nich to reklamy wideo odtwarzane przed filmem, których nie można pominąć, a mogą trwać maksymalnie 15 lub 30 sekund (reklamy zakupione w tym modelu o długości 30 sekund są jednak wyświetlanie jedynie przed dłuższymi filmami, trwającymi co najmniej 10 minut). Z kolei, reklamy In-Stream Select dają użytkownikowi możliwość ich pominięcia po pierwszych 5 sekundach i mogą trwać do 60 sekund.

Drugim modelem rozliczeń jest CPD, czyli opłata za wyświetlanie naliczana jest za każdy dzień trwania kampanii. Dotyczy to jednego formatu reklamowego – mastheadu, czyli reklamy na stronie głównej YouTube. Występuje on w dwóch formach: na komputery oraz urządzenia mobilne, czyli smartfony i tablety (zarówno na przeglądarkach, jak i w aplikacjach).

  1. Promocja z wykorzystaniem systemu Google AdWords.

    Dzięki temu możliwe jest samodzielne ustawienie kampanii i kontrolowanie wydatków. Jak wspominałem w poprzednim tekście, reklamy wideo przestały być już medium dostępnym dla największych graczy, a na ich wykorzystanie może sobie pozwolić każdy. W przypadku promocji z wykorzystaniem Google AdWords, mamy do dyspozycji dwa formaty reklamowe: TrueView Discovery oraz TrueView In-Stream.

TrueView Discovery to format reklamowy, przedstawiający miniaturę filmu oraz krótki tekst. Wyświetla się w takich miejscach jak strona wyników wyszukiwania YouTube, w pobliżu powiązanych filmów, na stronie głównej YouTube. Może również pojawiać się on jako nakładka na stronie odtwarzania. Opłata jest naliczana, gdy użytkownik kliknie miniaturę i zacznie oglądać film. Koszt jednej takiej interakcji wynosi około 1 zł. 

Podgląd –> http://bit.ly/2j3j0vr

Ostatnim formatem reklamowym dostępnym na YouTube jest TrueView In-Stream. To zdecydowanie najciekawsza metoda promocji materiału wideo, ze względu na duże możliwości kierowania, różnorodność materiałów do promocji, a przede wszystkim stosunkowo niskie koszty. W związku z tym, reklamy TrueView In-Stream zasługują na osobny wpis, który niebawem pojawi się na naszym blogu.

Bumper ads i TrueView for Shopping – faza testów

Dotychczas opisane formy to najbardziej popularne reklamy na YouTube. Nie zmienia to jednak faktu, że Google wciąż szuka nowych rozwiązań, mogących zapewnić reklamodawcom coraz lepsze efekty kampanii. Obecnie testowane są dwa pomysły, które z pewnością poprzedziła dokładna analiza zachowań użytkowników jak i możliwości ich implementacji –  bumper ads oraz TrueView for Shopping.

Bumper Ads to reklama stworzona z myślą o użytkownikach mobilnych wersji serwisu, gdzie trudno umieścić tradycyjne reklamy, na przykład banery. Będzie to krótkie wideo, mające 6 sekund, bez możliwości pominięcia. Głównym zadaniem będzie skłonienie użytkownika do obejrzenia dłuższej wersji wideo, tak więc mimo wszystko format ten nie jest osobnym bytem. Biorąc jednak pod uwagę badania, wsparcie Bumper Ads dla TrueView to ciekawa opcja, która pomoże zwiększyć skuteczność działań. Google w swoich działaniach od pewnego czasu stawia na łączenie reklam z kontem Merchant Center. Początkowo były to reklamy Product Listing Ads czy remarketing dynamiczny, a teraz nadeszła pora na dołączenie do portfolio reklam produktów na YouTube. 

Za pomocą TrueView for Shopping możliwa będzie reklama dostosowana do treści filmu, co pozwoli na pokazanie użytkownikowi produktów widocznych w danym wideo czy też działania bardziej ogólne, na przykład w filmach dotyczących naszej marki możemy pokazywać oferowane produkty. Skróci to ścieżkę konieczną do zakupu, co powinno mieć pozytywny wpływ na współczynnik konwersji. Co istotne, ten format jest dostosowany zarówno do komputerów, jak i urządzeń mobilnych.

 

Nie możemy również zapominać o możliwości powiązania reklam wideo z działaniami remarketingowymi. Dzięki połączeniu konta AdWords z kanałem YouTube możemy powiązać widzów z klasycznym remarketingiem, a do osób odwiedzających naszą stronę docierać w trakcie ich sesji na YouTube. Zbudowane w ten sposób zaangażowanie z pewnością pozwoli na osiągnięcie wymiernych korzyści, czy to w krótkiej (lepsze wyniki jakości, tańsze kliknięcia) czy dłuższej perspektywie (zakup, konwersje).

Podsumowanie

Dlaczego warto zainteresować się kampaniami reklamowymi wideo na YouTube? Jak już wspominałem, ten serwis to ponad miliard użytkowników miesięcznie, a największą ich część stanowią osoby w wieku 18-34, czyli główna grupa docelowa działań marketingowych. 

Reklamy wideo pozwalają również na swobodę wyboru reklamowanego materiału – możemy sprawdzić, co najbardziej przemawia do naszych odbiorców. Dodatkowo, opłatę ponosimy wtedy, kiedy użytkownika zainteresuje nasza reklama – kliknie w nią lub obejrzy w całości lub co najmniej 30 sekund materiału (w przypadku dłuższych reklam). Wszystkie te elementy stanowią zalety, dzięki którym reklamy wideo powinny znaleźć się w strategii marketingowej każdego reklamodawcy.  

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.