4 maja 2020 Google znów postanowiło zaskoczyć wszystkich i w trakcie trwania globalnej pandemii koronawirusa dało branży SEO kolejny powód do obaw – May 2020 Core Update.
Zaledwie 3 miesiące od ostatniej aktualizacji algorytmu Google wypuszcza w świat kolejną zmianę. To, co do tej pory wiemy o May 2020 Core Update, to:
choć minęło już 10 dni od dnia, kiedy ją ogłoszono, aktualizacja wciąż trwa,
jest to aktualizacja globalna, bez rozróżnienia na regiony i języki,
prawdopodobnie dotknie większości branż,
prawdopodobnie jest to kolejna aktualizacja skupiająca się na wartości contentu w obrębie strony
są przesłanki, by sądzić, że aktualizacja ta dotyczyć będzie także jakości linków kierujących do strony.
Majowa aktualizacja jest silniejsza i wpływa na większą liczbę SERP i pozycji. SEMRush pokazuje wynik 9,4, podczas gdy styczniowa aktualizacja była bliższa 8:
Według narzędzia MOZ, które śledzi aktualizacje według temperatury i pokazuje kilka poziomów ciepła, w ciągu ostatnich kilku dniach poziom ten wynosił 103 stopnie 4 maja i 112 stopni 5 maja:
MOZ wskazuje także, że May 2020 Core Update była drugą najwyższą aktualizacją Google na MozCast od sierpnia 2018 r.!
To, czego możemy się spodziewać po najnowszej aktualizacji, to z całą pewnością skupienie się na poprawie jakości globalnych wyników wyszukiwania poprzez dostarczanie użytkownikowi wartościowego contentu. Warto więc zastanowić się, czy treść, którą publikujemy na naszych stronach, jest aktualna, poprawna merytorycznie i stylistycznie, a także wyczerpuje dany temat w 100%. W tym przypadku pomocny może okazać się poradnik dla webmasterów przygotowany przez Google.
Wszyscy zastanawiamy się także, czy majowa aktualizacja algorytmu jest powiązana z pandemią koronawirusa. Wszystko wskazuje na to, że zmiany w wynikach wyszukiwania będą dotyczyć tzw. “nowej normalności” i prawdopodobnie zyskają te branże, które w obecnych czasach stały się nam niezbędne i dostarczają potrzebnych nam informacji.
W czasach zdominowanych przez Covid-19 obserwujemy zmianę zachowania usera, który jest bardziej zainteresowany tematami i newsami medycznymi, częściej korzysta on z zakupów on-line, serwisów streamingowych, platform edukacyjnych czy serwisów z grami. Google, który maksymalnie skupia się na użytkownikach, z pewnością bierze pod uwagę obecną sytuację na świecie.
W jednym z naszych ostatnich wpisów przeczytacie także o tym, jak koronawirus wpłynął na ruch organiczny w poszczególnych branżach.
Aktualizacja algorytmu dla branży SEO to dodatkowa trudność w niepewnych czasach koronawirusa, recesji i zmniejszania budżetów przez wielu klientów. Nie brakuje dyskusji w społeczności SEO wokół tej aktualizacji, zarówno na forach dyskusyjnych online, jak i w mediach społecznościowych. Niektórzy już teraz widzą, że stracili nawet ponad 90% ruchu organicznego, podczas gdy inni radzą sobie dobrze i odczuwają tylko pozytywny wpływ May 2020 Core Update. Z całą pewnością zależy to od dotychczas prowadzonych działań SEO.
Forum Google dla Webmasterów:
Fora internetowe, na których też poruszany był temat najnowszej aktualizacji:
Ponieważ aktualizacja algorytmu jeszcze się nie zakończyła, to nie możemy na 100% stwierdzić, jaki wpływ miała ona na klientów PromoTraffic. Jednak stale analizujemy powierzone nam strony i mamy już pierwsze obserwacje oraz pierwszych zwycięzców May 2020 Core Update. Spośród wszystkich klientów SEO Promotraffic na aktualizacji algorytmu zyskało do tej pory 32%, a niewielkie straty odnotowało 9%. Pozostali nie odczuli zmian wynikających z update’u. Na bieżąco jednak analizujemy sytuację i reagujemy.
Poniżej przedstawiamy reakcje witryn z różnych branż. Widoczność badana za pomocą narzędzia Senuto.
Branża odzieżowa:
Branża farmaceutyczna:
Branża budowlana:
Podsumowując, May 2020 Core Update przysporzył branży SEO oraz jej klientom dodatkowych zmartwień w sytuacji, w której i tak byliśmy już obciążeni tematem koronawirusa i jego wpływu na gospodarkę. To, co chcielibyśmy wam zarekomendować, to przyjęcie tych zmian ze spokojem i dogłębną analizę, zarówno spadków, jak i wzrostów na stronach, które macie pod opieką. W przypadku spadków jest to szansa na zmianę dotychczasowych działań i nową strategię SEO dostosowaną do obecnych standardów Google. Warto cały czas pracować nad witryną niezależnie od sytuacji, ponieważ tylko długofalowe działania przynoszą pożądane efekty.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.