Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Pinterest jako kolejny kanał Social Media dla e-commerce

7 min 1217
Karina Węgrzyn | 31.08.2020

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest Pinterest i jakie przynosi korzyści dla e-commerce?
  • Jakie cele reklamowe możemy zrealizować za pomocą tego serwisu?
  • Jak mierzyć efekty i skuteczność działań?

Prowadzenie skutecznej i zaplanowanej komunikacji na wielu kanałach w mediach społecznościowych pozwala dotrzeć do szerszej grupy odbiorców, przyczyniając się do generowania przychodów i realizacji celów biznesowych marki. Pinterest to kolejne miejsce w social media, które otwiera przed e-commerce wiele możliwości.

Czym jest Pinterest i jakie daje szanse e-commerce?

Pinterest, to serwis społecznościowy w głównej mierze oparty o “content graficzny”, często traktowany przez odbiorców jako sposób na znalezienie inspiracji i pomysłów. To miejsce na wizualne wrażenia, przepełnione elementami graficznymi, dopasowanymi do upodobań użytkownika, który może zapisywać je na swojej tablicy, tworzyć piny i dzielić się nimi z innymi.

Warto dodać, że wyszukiwarka platformy działa podobnie jak Google: wpisując odpowiednie słowa kluczowe, algorytmy dopasowują je do naszych zainteresowań. Co więcej, Pinterest sugeruje nam dopasowane wyrazy poszerzające już te wcześniej wpisane. Dlaczego Pinterest jest dobrym miejscem dla e-commerce? Platforma umożliwia markom realizację celów biznesowych, poprzez możliwość posiadania konta firmowego, które udostępnia wiele funkcjonalności, w tym prowadzenie płatnych kampanii. Jednak to nie wszystko: Pinterest przyciąga coraz większą liczbę użytkowników, gdyż ma naturalną formę, inspiruje i nie zasypuje na każdym kroku reklamami. Dodatkowo w dużym stopniu jest wolny od treści sponsorowanych i nie jest zamknięty na ściśle określoną grupę wiekową.

Przedstawianie produktów za pomocą inspiracji, może pomóc w poszerzaniu zasięgu marki, rozpowszechnianiu jej treści, a także generowaniu konwersji i ruchu do strony sklepu. W Polsce jeszcze niewiele firm zdaje sobie sprawę z potencjału tego serwisu - klienci już tam są i czekają na Twój ruch, który pomoże im w podjęciu decyzji zakupowej. Według danych statystycznych (statista.com):

  • 96% użytkowników Pinteresta korzysta z serwisu do zbierania informacji o produktach i usługach przed ich zakupem. 
  • 80% użytkowników kupiło coś w ciągu 3 tygodni od przypięcia. 
  • 66% osób kupiło produkt markowy po zobaczeniu go na Pintereście. 
  • 70% użytkowników oświadczyło, że o nowych produktach dowiaduje się z Pinteresta. Pinterest przyciąga do sklepów o 33% więcej ruchu niż Facebook, 71% więcej niż Snapchat i 200% więcej niż Twitter. 

Jakie cele reklamowe możemy zrealizować za pomocą tego serwisu?

Serwis ciągle się rozwija i umożliwia użytkownikom konta firmowego prowadzenie płatnych kampanii oraz sprzedaż katalogową, poprzez wgrywanie całych katalogów produktów, które następnie prezentowane są użytkownikom w formie pinów.

Bardzo ważnym elementem poprzedzającym tworzenie kampanii, jest skonfigurowanie tagu Pinteresta, który pozwala zmierzyć, jak skutecznie reklamy przekierowują ruch Twoją stronę. Umożliwia m.in. śledzenie konwersji, mierzenie wyników kampanii oraz zbudowanie nowej grupy odbiorców. Podobnie jak w przypadku Facebooka, Pinterest daje możliwość wyboru celu kampanii, który najlepiej pasuje do założeń biznesowych Twojej firmy.

Możesz wybrać kolejno cel taki jak: kreowanie świadomości marki, nakłanianie do rozważenia zakupu oraz uzyskanie konwersji. Kolejnym krokiem jest ustalenie grupy odbiorców, ich zainteresowań; wybór: słów kluczowych oraz ustalenie budżetu. Możesz też bezpośrednio opublikowane piny na swojej tablicy dystrybuować organicznie, łączyć w grupy, a także promować za pośrednictwem reklam produktowych. Taka reklama od razu przenosi do sklepu, gdzie można sfinalizować transakcję, a więc ścieżka zakupowa jest o wiele krótsza.

Dodatkowo kampanię produktową można targetować pod kątem wieku, płci, języka, urządzenia czy też lokalizacji. Nie trzeba dodawać słów kluczowych czy zainteresowań odbiorcy, ponieważ Pinterest zrobi to automatycznie, bazując na danych źródłowych i wiedzy o użytkownikach. Sklepy online mogą korzystać z funkcji retargetowania reklam produktowych, a więc ponowne dotarcie do osób, które odwiedziły witrynę sklepu lub dodały do koszyka produkt, ale nie dokończyły zakupów.

Podczas tworzenia treści na Pintereście nie zapominajmy o optymalizacji pinów pod kątem seo, dzięki czemu piny są lepiej widoczne przez, co trafiają do większej liczby odbiorców.  Powoduje to również zwiększenie ich widoczności w Google w odpowiednich wynikach wyszukiwania. Opanowanie SEO na Pintereście oznacza jednoczesne poprawienie pozycji w wyszukiwarkach na Pintereście i w Google. Algorytm Smart Feed decyduje o tym co pojawi się na wallu Pinteresta. 

W jaki sposób mierzyć skuteczność prowadzonych działań?

Do oceny skuteczności naszych działań możemy wykorzystać wewnętrzne narzędzia Pinteresta, jakim są “Statystyki”, które umożliwiają przegląd konta pod względem organicznym oraz płatnym. Dostęp do danych analitycznych jest dostępny wyłącznie dla posiadaczy konta firmowego. Podzielone są na kategorie, takie jak:

  • Przegląd (statystyki dla pinów) 
  • Statystyki grupy odbiorców (kto reaguje z profilem i dostępnymi treściami)
  • Film (statystyki dla pinów video). 

Informacje uzyskane dzięki Statystykom pomagają na bieżąco w dostosowywaniu odpowiednich działań na Pintereście; warto wyróżnić wskaźniki takie jak:

  • Wyświetlenia, czyli łączna liczba wyświetlonych pinów. Możemy dowiedzieć się, ile osób rzeczywiście widziało nasze treści za pomocą pinów z profilu Klienta i przepiętych pinów, co pozwala lepiej zrozumieć rzeczywisty wpływ ostatnich pinów i przepięć.
  • Zaangażowanie to łączna liczba działań wykonanych przez użytkowników suma zapisanych pinów (otwarcia pinów i kliknięć linków).
  • Otwarcie pinów, czyli łączna liczba osób, które oglądały pełną wersję pina (na osobnej stronie).
  • Zapisane piny, to łączna liczba przypadków, gdy ktoś zapisał pin na swojej tablicy (przepięcia). Pomagają w sposób organiczny zwiększyć zasięg.
  • Kliknięcia linków, czyli łączna liczba kliknięć do docelowego adresu strony sklepu. Wskaźnik pozwala m.in. określić sukces obecności marki na Pintereście.

Kolejnymi narzędziami, które możemy wykorzystać do mierzenia postępów, są Google Analytics, dzięki któremu możliwe jest zmierzenie odwiedzin, przychodów, liczby zamówień generowanych z ruchu na Pintereście, a także mierzenie ścieżki konwersji, a także Supermetrics, który pomoże wygenerować topowe tablice oraz piny pod względem ilości osób obserwujących, zapisów oraz przepięć. 

Pinterest to bez wątpienia platforma, która daje nowe możliwości, skraca proces ścieżki zakupowej oraz pomaga zwiększyć sprzedaż sklepów online. To kolejny kanał social media umożliwiający rozwój Twojego e-commerce.
 

Karina Węgrzyn

Promotraffic

W pracy skupia się na nieszablonowym podejściu do każdego z realizowanych projektów. Z branżą social media związana od ponad dwóch lat. Jej pasją jest makijaż i analiza kolorystyczna. W wolnych chwilach szlifuje swoje umiejętności językowe.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.