O tym, jak ważna jest promocja w social mediach, nikomu chyba nie trzeba przypominać. Niemal każda większa marka posiada profil przynajmniej w jednym medium społecznościowym, a w niektórych branżach Facebook, Instagram czy Tik Tok bywają dla firm podstawowym środkiem komunikacji z klientami. Naszych ekspertów od social mediów zapytaliśmy o to, jak oceniają ten rok – jakie trendy były dominujące, jakie kampanie przyciągnęły ich uwagę i co prognozują na rok 2022.
W marcu 2021 roku zatrzymaliśmy oddech na Clubhouse. Społeczność oszalała – prestiżowa aplikacja, do której mogli dołączyć jedynie wybrani (użytkownicy systemów iOS, za specjalnym zaproszeniem osoby będącej już w aplikacji). Całość napędzana niełatwym dostępem do szeregów elity! Początkowo użytkownicy mieli ograniczoną liczbę zaproszeń. Internauci wystawiali na aukcję swoje zaproszenia, a ludzie pędzili zakupić nowe telefony firmy Apple. Pięknie opakowana platforma, a co w środku? Spotkania online tu i teraz, bez kamerek, jedynie głos. Aplikacja zasłynęła z łatwego kontaktu z popularnymi osobami oraz czerpania wiedzy od specjalistów w danej dziedzinie, zupełnie za darmo. Tematyczne spotkania tzw. pokoje dotyczą ogromnego spektrum branż – edukacyjnych, modowych, motoryzacyjnych, pielęgnacyjnych, aż po pszczelarstwo! Pokazało nam to, jak w trudnych czasach zamknięcia i ograniczeń, byliśmy głodni rozmów.
To był równie ważny rok dla TikTok’a. Platformy, która nosi miano najbardziej angażującej użytkowników, spędzających w niej średnio ponad dwie godziny dziennie. Jednym z wymienionych przez odbiorców atutów jest rozrywka i poprawa nastroju, a krótki format wideo wciąga na wiele godzin! W tym roku coraz więcej marek wkroczyło z kampaniami płatnymi do aplikacji. W czwartym kwartale 2021 roku użytkownicy otrzymali możliwość okrojonej płatnej promocji we własnym zakresie. Mechanika nie zwalnia tempa, a obecnie mocno wspiera transmisje na żywo.
Patrząc wstecz na 2021 rok, nie można nie wspomnieć o takich formatach, jak wideo, nagrania głosowe, transmisje live, czy nowość na polskim Instagramie – Reels.
Warto wybrać dla siebie kawałek tortu i przetestować to, co pokochała większość. Tak powstają trendy.
Na miano najważniejszego wydarzenia niewątpliwie zasługuje zmiana nazwy Facebook Inc. na Meta. Informacja rozgrzała internet do czerwoności! Nazwa Facebook była według Zuckerberga zbyt silnie związana z aplikacją. Mark Zuckerberg podkreślił, że plany firmy sięgają o wiele dalej, a pod jego skrzydłami rozwijane będą projekty, usługi i narzędzia zdecydowanie wykraczające poza Social Media.
Jego celem jest zbudowanie wirtualnego metawersum, w którym każdy użytkownik będzie reprezentowany przez swojego cyfrowego awatara, i do którego w każdej chwili będzie mógł się zalogować za pomocą urządzeń do wirtualnej bądź rozszerzonej rzeczywistości.
Z niecierpliwością czekam na kolejne hot newsy!
W tamtym roku w okresie świątecznym sporo mówiło się o “pięknej i długiej” reklamie Apartu, która doczekała się wielu niekoniecznie pochlebnych opinii i kilku zabawnych parodii. Tym razem swoją kampanią reklamową zaskoczyła nas inna marka biżuteryjna “YES”, która w przeciwieństwie do wyżej wymienionego konkurenta, zrobiła coś więcej niż ubranie znanych influencerek w błyskotki w tle ociekającej przepychem aranżacji.
“Żyjemy w świecie, w którym my kobiety ciągle słyszymy NIE. Słyszymy NIE(…) Chcemy tworzyć świat, w którym wszystkie kobiety, zamiast NO, słyszą YES”- tak marka wypowiada się na temat swojej nowej, moim zdaniem przełomowej kampanii reklamowej “Jestem Kobietą”. Przedstawia pięć historii, których bohaterkami są niezwykłe, silne i odważne kobiety:
Biorąc pod uwagę obecną sytuację w Polsce, uważam, że marka wykazała się ogromną odwagą, by poruszyć tak ważne tematy. Dzięki temu nie tylko ukazała swoją biżuterię w nieco innej odsłonie, ale stała się również symbolem słowa TAK jako sprzeciwu kobiet na stereotypy, z którymi spotykają się na co dzień. Dzięki temu ich produkt zyskał nie tylko wartość użytkową, ale również emocjonalną, dzięki czemu odbiorcy zyskali dodatkowy powód do wyboru biżuterii marki “YES”.
O pozytywnym odbiorze kobiet, świadczyć mogą same komentarze na facebooku, które możemy przeczytać pod spotem reklamowym. Poniżej kilka przykładów:
Co warto dodać, obecnie kampania reklamowa marki promowana jest nie tylko w mediach społecznościowych, ale również w telewizji. Jest emitowana w publicznych stacjach, z wyjątkiem TVP, które odrzuciło reklamę, twierdząc, że godzi ona we wrażliwość widzów.
Nie zaszkodziło to jednak marce, która dzięki temu zyskała jeszcze większy rozgłos, a obecnie jest prawdziwym przykładem na to jak, powinna wyglądać współczesna kampania, w której coraz częściej odchodzi się od wyidealizowanych scen, ludzi i zachowań, ale uderza się w rzeczywistość i przede wszystkim prezentuje idee, o których marki nie mogą zapominać chcąc stworzyć autentyczny content.
Lekcja marketingowa dla wszystkich płynąca z tej kampanii brzmi – nie bójmy się być autentyczni, nie bójmy się mówić o rzeczach ważnych i nie łapmy się bezpiecznych i łatwych rozwiązań, bo współczesny marketing należy do odważnych. Takim kampaniom reklamowym mówimy ogromne “YES”.
Nie wszystkie kampanie marketingowe są sukcesem. Przekonała się o tym marka H&M, która we wrześniu rozpoczęła kampanię reklamową promującą nową funkcję mobilnej aplikacji – dobieranie garderoby do stylu klienta. Głównym motywem akcji promocyjnej H&M było hasło reklamowe: “Mężczyzna nie prosi o pomoc. Nie musi, bo…“ i wokół którego rozpętała się zasadna burza.
Dyskusję o nietrafionej i szkodliwej kampanii H&M rozpoczął swoim facebookowym wpisem trener sprzedaży Krzysztof Rzepkowski. “W zeszłym roku w Polsce niemal 6 tys. osób popełniło samobójstwo, z czego 4,6 tys. to mężczyźni. W tym samym roku 205 tys. kobiet leczyło się na depresję w ramach publicznej służby zdrowia, a tylko 68 tys. mężczyzn. Dlaczego? Bo mężczyzna nie prosi o pomoc. Bo chłopaki nie płaczą” – pisał na Facebooku, uzupełniając wpis o zdjęcie baneru reklamowego H&M, na którym wizerunek brodatego (stereotypowego) mężczyzny jest przykryte napisem “Mężczyzna nie prosi o pomoc. Nie musi, bo…”.
Co gorsza kampania H&M zaistniała w przestrzeni publicznej kilka dni po międzynarodowym dniu zapobiegania samobójstwom (obchodzony 10 września).
Konsumenci szybko i trafnie zareagowali na niepotrzebne powielanie krzywdzących stereotypów patriarchatu. Marka H&M jednoznacznie przeprosiła za swój niefortunny slogan, nie stosując standardowego schematu non-apology apology, “naszą intencją było przedstawienie z przymrużeniem oka stereotypów związanych z decyzjami zakupowymi” i zobowiązała się do usunięcia toksycznych haseł ze swoich sklepów.
Myślę, że w 2022 roku Specjaliści Social Media muszą szczególną uwagę zwrócić na pozostałe platformy, które wspólnie z Facebookiem i Instagramem tworzą cały ekosystem Social Mediów. Odbiorcy coraz mocniej się rozpraszają, dlatego tworząc komunikację dla marek musimy szukać grupy docelowej coraz szerzej. Tutaj warto zwrócić wzrok na Pinteresta, który jest miejscem poszukiwania inspiracji z branży fashion, beauty czy też wystroju wnętrz. Bardzo fajnym sposobem na budowanie zaangażowania na tej platformie jest zaproszenie odbiorców do tworzenia treści w postaci wspólnych tablic, na których mogą oni wrzucać również swoje piny.
Drugim istotnym medium jest TikTok – telewizja współczesnych czasów, który świetnie sprawdzi się w działaniach na górę lejka sprzedażowego. W 2021 rok aplikacja zebrała w Polsce 7,5 miliona użytkowników, z czego 40% grupy odbiorców to osoby w wieku 18-24 lat, a 80% całości stanowią kobiety. Warto zwrócić uwagę na zaangażowanie, które generuje aplikacja – średni dzienny czas spędzany na TikToku to 1 h dziennie. Jeśli chodzi o brandy z branży fashion i beauty to uważam to za absolutny #musthave w działaniach komunikacyjnych w social mediach! Ale również inne branże nie powinny zostać w tyle. Ostatnio natrafiłam na reklamę producenta kamer do monitoringu nagraną w bardzo ciekawy sposób, który do dziś zapadł mi w pamięć. Dlatego uważam, że Specjaliści nie powinny skupiać się na szukaniu barier w produkcji contentu, tylko na kreatywnym podejściu do sprawy.
To był intensywny rok. Rosnąca popularność TikToka, jak również niesłabnące zainteresowanie wydarzeniami live wymagały od nas nie tylko szybkiego uczenia się następnych narzędzi i platform, ale także błyskawicznego wprowadzania nowych rozwiązań dla naszych klientów. Nie było to zadanie, które należało do najłatwiejszych, jednak dzięki odpowiedniemu podejściu i umiejętności adaptacji do tak zmiennego środowiska, jakim są media społecznościowe, rok kończymy z kilkoma sukcesami na koncie. Nie tylko zorganizowaliśmy wiele live’ów dla firm z przeróżnych branż (fashion, beauty, a nawet instalacyjnej), ale wprowadziliśmy także komunikację klientów na nowe platformy, co niejednokrotnie miało niebagatelny wpływ na rozwój ich biznesów.
Prawdziwą wisienką na torcie okazała się być gala rozdania nagród Global Social Media Awards, podczas której nasze case study Data-Driven Social Media Strategy for e-commerce zajęło pierwsze miejsce w kategorii Best Use of Social Media for Retail! Było to nie tylko piękne zwieńczenie pracy wykonanej rok wcześniej, ale również ogromna dawka motywacji na kolejne miesiące.
Jeśli już przy planach na przyszłość jesteśmy, to niezmiennie będziemy trzymać rękę na pulsie, aby znaleźć kolejne możliwości rozwoju dla naszych klientów. W końcu, gdy rosną ich biznesy, my rośniemy wraz z nimi.
Rok 2021 był przełomowy dla naszego działu SM. Zdobyliśmy nagrodę w prestiżowym konkursie Global Social Media Awards 2021 w kategorii Best Use Social Media for e-commerce. Byliśmy również nominowani w European Search Awards 2021. Dodatkowo nasze portfolio ciągle rozwija się o coraz silniejsze brandy na rynku.
Przed nami 2022 i nowe wyzwania – otwieramy się coraz mocniej na Klienta spoza e-commercu dla którego chcemy działać mocniej na górnych etapach lejka i pomóc mu w budowaniu świadomości marki, mam nadzieję, że przy kolejnym podsumowaniu będę mogła napisać o kilku dużych akcjach, które udało nam się przeprowadzić wspólnie ze wspaniałym zespołem Social Media PromoTraffic.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.