Prowadzenie sklepu internetowego to dobry sposób na budowanie świadomości marki online, a jeśli za tym będą podążać dobre wyniki, to z czasem może się on stać Twoim głównym źródłem dochodu. Do obsługi sklepu internetowego dostępnych jest kilka rozwiązań i wiele platform. Ten krótki przewodnik pokaże Ci, jakie mamy rodzaje skryptów e-sklepu, jaki skrypt sklepu internetowego wybrać (czym kierować się przy wyborze?) i przedstawi przykłady popularnych skryptów sklepów internetowych. Zapraszam do lektury.
Sklep internetowy na platformie typu “Open source” – termin odnosi się do oprogramowania z kodem źródłowym, który każdy może sprawdzać, modyfikować i ulepszać. Kod źródłowy to część oprogramowania, której większość użytkowników komputerowych nigdy nie widzi. Jest to kod, którym programiści mogą manipulować, aby zmienić sposób jego działania.
Licencje „open source” dają użytkownikom pozwolenie na używanie oprogramowania w dowolnym celu. Wiele osób preferuje oprogramowanie „open source”, ponieważ pomaga im ono stać się lepszymi programistami. M.in. studenci mogą się na nim uczyć dzieląc się z innymi swoją pracą, zachęcając do komentowania i krytykowania. W efekcie finalnym rozwijają swoje kompetencje. Zwolennicy rozwiązania „open soruce” uważają go za bezpieczniejsze od pozostałych dostępnych opcji na rynku, ponieważ mogą bezpośrednio wpływając na kod źródłowy poprawiać błędy, których nie wychwycili autorzy oprogramowania.
Rozwiązanie typu „open source” zapewnia stabilność, ponieważ jego użytkownicy mogą mieć pewność, że jeżeli twórcy przestaną nad tym rozwiązaniem pracować, ulepszać, to ich długofalowa praca nie przepadnie. Ponadto oprogramowanie „open source” inspiruje i buduje społeczność. To ludzie, którzy produkują, testują, używają i promują oprogramowanie, które uwielbiają.
Skrypt SaaS – to model dystrybucji oprogramowania, w którym dostawca chmury hostuje aplikacje i udostępnia je potencjalnym użytkownikom. Dostawca oprogramowania hostuje aplikację i powiązane dane przy użyciu własnych serwerów, baz danych, zasobów sieciowych i obliczeniowych. W rezultacie firmy korzystające z aplikacji SaaS nie są odpowiedzialne za konfigurację i konserwację oprogramowania. Użytkownicy po prostu płacą abonament, aby uzyskać dostęp do oprogramowania, które jest gotowym rozwiązaniem.
Kod źródłowy aplikacji jest taki sam dla wszystkich klientów (lub: wszystkich klientów korzystających z danego pakietu). Po wydaniu nowych funkcji lub funkcjonalności również są one udostępniane wszystkim klientom. SaaS eliminuje potrzebę instalowania i uruchamiania aplikacji na własnych komputerach lub we własnych centrach danych. Eliminuje to koszty zakupu, udostępniania i konserwacji sprzętu, a także licencjonowania, instalacji i pomocy technicznej oprogramowania.
Przekształcenie kosztów w stałe wydatki operacyjne pozwala wielu firmom na lepsze i bardziej przewidywalne budżetowanie. Zamiast kupować nowe oprogramowanie, klienci mogą polegać na dostawcy SaaS, który automatycznie przeprowadza aktualizacje i zarządzanie poprawkami. Minusem jest na przykład to, że jeśli dostawca wypuści nową wersję aplikacji, zostanie ona udostępniona wszystkim jego klientom, niezależnie od tego, czy klient życzy sobie nowszej wersji czy też nie. Może to wymagać od klienta dodatkowych zasobów czasowych na szkolenia. Niektórzy dostawcy stosują zastrzeżone technologie i typy danych, co może generować trudności ze zmianą dostawcy.
Sklep internetowy dedykowany – jest to rozwiązanie dedykowane, tworzone zwykle przez firmę programistyczną na zamówienie i może być dostosowane do osobistych preferencji klienta. Ma to swoje zalety. Klient nie jest ograniczany przez zewnętrznych dostawców, ponieważ wszystkie rozwiązania są tworzone od podstaw. Tego typu metoda jest wykorzystywana zwłaszcza przez duże e-commerce-y, które mogą sobie pozwolić na większe koszty (co niewątpliwie jest wadą), a gotowe oprogramowania i darmowe platformy nie spełniają ich oczekiwań. Mniejsi gracze raczej decydują się na skorzystanie z open source bądź SaaS.
Platformy SaaS mają wszystkie niezbędne funkcje, aby szybko skonfigurować sklep internetowy i polegać na swoim dostawcy w zakresie opracowywania i wdrażania dodatkowych narzędzi i funkcji. Jednak ograniczony dostęp do kodu źródłowego sprawia, że zarówno dostosowywanie, jak i skalowalność są nieco utrudnione. Szukając konkretnej funkcji, musisz wybrać tę, która najlepiej odpowiada Twoim potrzebom. Czasami rozwiązanie, którego szukasz, może być niedostępne lub nieistniejące. W takim przypadku niewiele możesz zrobić, ponieważ samodzielne jego rozwijanie nie jest możliwe. Jedynie pozostaje kontakt z dostawcą i rekomendacja wdrożenia nowych funkcji.
Z drugiej strony platformy open-source przewyższają możliwości dostosowywania i skalowalności. Nie musisz polegać na właścicielu platformy – Twój zespół techniczny może po prostu zbudować funkcję, która będzie dostosowana do Twoich konkretnych wymagań, kiedy tylko tego potrzebujesz. Co ważne, możesz łatwo dostosować różne aspekty swojego sklepu i uczynić go bardziej atrakcyjnym dla określonej grupy odbiorców.
Decydując, którą platformę eCommerce wybrać, warto pomyśleć o celach i przyszłości swojego biznesu. Firmy, które nie mają aspiracji do znaczącego skalowania lub dostosowywania, i nie wymagają specyficznych funkcji oraz rozwiązań, mogą uzyskać wszystko, czego potrzebują, z platformy SaaS. Przedsiębiorstwa szybko się rozwijające powinny jednak przemyśleć skorzystanie z platform open source lub stworzenie sklepu dedykowanego, który może zaspokoić wszystkie ich potrzeby.
Jeśli chodzi o cyberataki, eCommerce jest drugą najczęściej atakowaną branżą na świecie. Dlatego bezpieczeństwo danych osobowych Twoich klientów (np. obsługa systemów płatności) powinno mieć dla Ciebie ogromne znaczenie.
Każdy rodzaj platform jest w stanie zapewnić bezpieczeństwo sklepów internetowych. Jedyna różnica polega na tym, że w przypadku rozwiązań typu SaaS o bezpieczeństwo i konserwację dba dostawca, podczas gdy użytkownicy open source i sklepów internetowych dedykowanych muszą zlecić swojemu zespołowi technicznemu zapewnienie bezpieczeństwa i aktualizacji sklepu.
Większość platform typu SaaS działa w modelu abonamentowym, więc użytkownik musi uiścić miesięczną opłatę abonamentową, aby móc dalej korzystać z rozwiązania. Ponadto istnieją dodatkowe opłaty – takie jak na przykład opłaty transakcyjne. Z drugiej strony typu platformy są dość łatwe w użyciu i nie wymagają dodatkowej pomocy programistów, aby działały. Dzięki temu nie musisz się martwić, że Twój projekt będzie wiązał się z dodatkowymi kosztami rozwoju. Jeśli potrzebujesz szybko rozpocząć sprzedaż swoich produktów, to wskazane rozwiązanie jest dla Ciebie odpowiednie.
Z drugiej strony platforma eCommerce typu open source, taka jak Magento, jest całkowicie darmowa. Czasami zdarzają się wersje płatne z dodatkowymi korzyściami, ale wszystko, czego potrzebujesz do rozwoju sklepu eCommerce, jest również dostępne w wersji darmowej.
To, jaka platforma jest najlepsza, pozostaje więc uzależnione od rodzaju biznesu, planów na przyszłość, potrzeb i wymagań.
WooCommerce to jedna z najlepszych darmowych platform e-commerce, oparta na języku programowania PHP. Jest rozszerzeniem CMS WordPress firmy Jigoshop. WooCommerce ma ponad 30% udziału w światowym rynku. Może być łatwo zainstalowany nawet przez początkującego, a konfiguracja na dowolnym hoście PHP to tylko kwestia sekund. Jeśli korzystasz z Cloudways, WooCommerce można zainstalować jednym kliknięciem. Ponieważ CMS do zarządzania treścią jest używany przez ponad 4 miliony użytkowników, oferuje ogromną bazę motywów i wtyczek. Oczywiście niezbędne będzie również także zadbanie o odpowiedni hosting.
Magento to jedna z najbardziej znanych i lubianych darmowych platform e-commerce. CMS Magento to platforma z wbudowanym PHP, która pozwala programistom z łatwością budować skalowalne strony internetowe. Zawiera wiele rozszerzeń umożliwiających łatwą integrację odpowiednich aplikacji innych firm ze sklepem e-commerce.
Magento jest trzecim najczęściej używanym kreatorem sklepów e-commerce i ma prawie 10-procentowy udział w rynku. Twórcy tego systemu postawili sobie jako jeden z głównych celów – stworzenie najszybszych sklepów eCommerce na świecie, co jest istotne z perspektywy użytkownika. Jeśli chodzi o SEO, to Magento jest na bieżąco z najnowszymi czynnikami rankingowymi budując tym samym przewagi nad konkurencją. Magento jest idealnym rozwiązaniem dla firmy o każdej wielkości.
PrestaShop to darmowa platforma e-commerce typu open source. Oprogramowanie jest napisane w języku programowania PHP i publikowane na licencji Open Software License. CMS Presta to idealne rozwiązanie dla użytkowników, którzy mają niewielkie doświadczenie techniczne lub mają do dyspozycji wsparcie programistyczne. Dzieje się tak, ponieważ natura programu o otwartym kodzie źródłowym pozwala na ogromną elastyczność i personalizację.
Użytkownicy mogą programować dodatkowe moduły i funkcje oraz rozmieszczać komponenty, aby tworzyć unikalne rozwiązania dla siebie i swojego rodzaju działalności. Dodatkowo twórcy CMS-a PrestaShop oferują szkolenia zarówno dla nowych sprzedawców, jak i programistów, dzięki czemu możesz uczestniczyć w zajęciach osobiście lub online, aby zapoznać się z oprogramowaniem. Ponadto mają do dyspozycji bardzo aktywne fora, na których użytkownicy mogą omawiać aktualizacje i nowe funkcje, a także dzielić się wskazówkami i poradami ze społecznością.
Selly to gotowa i jednocześnie skalowalna platforma typu SaaS. Została stworzona z myślą o właścicielach małych firm, którzy potrzebują czegoś więcej niż tylko funkcjonalności e-commerce na swojej stronie internetowej, jak również dla przedsiębiorców, chcących rozszerzyć swoją działalność na nowe rynki i szybko osiągać dochody bez konieczności ponoszenia zbyt dużych kosztów.
Selly posiada bazę integracji, którą rozbudowuje od ponad 10 lat. Na tej platformie możesz bezpłatnie wypróbować oprogramowanie sklepu internetowego przez 14 dni. Przy zamówieniu indywidualnej szaty graficznej otrzymasz dodatkowych 60 dni bezpłatnego testowania oprogramowania.
Selly specjalizuje się w indywidualnych integracjach z hurtowniami. W planie abonamentowym Selly Pro masz możliwość indywidualnej integracji ofert z dosłownie każdym dostawcą produktów. Platforma daje możliwość integracji z większością popularnych systemów finansowo-księgowych, czy możliwość integracji opisów produktów z wykorzystaniem systemu Content Cloud. Jeśli zdecydujesz się przenieść swój sklep na platformę Selly, to możesz liczyć na pełne wsparcie zespołu. Dodatkowo firma zapewnia pełną opiekę techniczną i aktualizacje oprogramowania, dzięki czemu możesz skupić się wyłącznie na sprzedaży.
Idosell to platforma typu Saas, która istnieje na rynku od ponad 21 lat. W przeciwieństwie do konkurencyjnych systemów „Open source” jest to platforma, która daje nieograniczone wsparcie techniczne świadczone przez zespół doświadczonych programistów. Aktualnie Idosell obsługuje ponad 6000 sklepów o łącznym rocznym obrocie ponad 12 mld. zł, wysyłając rocznie ponad 50 mln paczek.
To rozwiązanie płatne, które może być dostosowane zarówno do mniejszych sklepów z mniejszymi potrzebami jak i dużych e-commerc-ów, które potrzebują dedykowanego, skalowanego wsparcia technicznego. Idosell zapewnia integrację z Allegro, Amazonem, czy eBay, moc serwera jest dostosowywana do bieżących potrzeb, a certyfikat SSL jest dostępny bez dodatkowych kosztów.
Shoper to platforma typu Saas, która odpowiada kompleksowo za cały proces realizacji zamówienia, od jego przyjęcia, przez wysyłkę, aż do etapu rozliczenia księgowo-magazynowego. Jest to gotowe rozwiązanie z inteligentnym interfejsem, własnymi płatnościami online, możliwością integracji z Allegro, Ceneo, Subiektem, czy najważniejszymi kurierami. Shoper zapewnia dedykowane wsparcie sprzedaży w postaci aplikacji zaprojektowanych specjalnie dla swoich klientów.
Duża ilość szablonów graficznych udostępnianych przez Shopera pozwala na szybkie dostosowanie szaty graficznej do nowego sklepu. Shoper jest płatnym rozwiązaniem, które oferuje 4 różne pakiety abonamentowe zależne m.in. od ilości produktów w sklepie. Wybierając pakiet Shoper Premium, zyskuje się pierwszeństwo kontaktu i wsparcie dedykowanego opiekuna, który posiada zaawansowaną wiedzę techniczną w zakresie konfiguracji i obsługi sklepu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu na polskim rynku Shoper mocno dostosował silnik pod wymogi polskiego rynku e-handlu, dlatego to rozwiązanie dedykowane zarówno dla mniejszych sklepów, jak i dla dużych graczy na rynku.
Niezależnie od tego, czy posiadasz już sklep stacjonarny i chcesz rozwijać się online, czy też masz podstawową wiedzę programistyczną i dopiero chcesz założyć swój pierwszy e-commerce, wybór skryptu spośród wielu dostępnych rozwiązań na rynku nie jest łatwym procesem. Planując pracę pamiętaj, aby zacząć od prognozy budżetowej, wypisania niezbędnych elementów, które chcesz żeby znajdowały się na stronie i strategii długofalowego wzrostu. Mając te wszystkie elementy możesz dokonać wyboru dopasowując skrypt sklepu internetowego do Twoich oczekiwań.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.