Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Poznaj zagraniczne rynki e commerce: Hiszpania

3 min 173
Magdalena Kubasiewicz | 23.08.2021

Z tego wpisu dowiesz się:

• Jak z internetu korzystają Hiszpanie?

• Jak wygląda hiszpański rynek e-commerce?

• Jak kupują e-konsumenci z Hiszpanii?

• Czy warto wejść z działalnością e-commerce na rynek hiszpański?

Jak Hiszpanie korzystają z internetu?

Wedle danych podawanych przez serwis statista.com, w 2020 roku w Hiszpanii było 31,39 miliona internautów. Liczbę mieszkańców Hiszpanii szacuje się na około 46,9 miliona (wedle Europejskiego Urzędu Statystycznego). Oznaczałoby to, że procent aktywnych użytkowników sieci sięga w Hiszpanii około 76%. Zdecydowanie bardziej optymistyczne jest Internet Words Stats: penetrację internetową w Hiszpanii szacują aż na 91,9% (42,961 milionów użytkowników – stan na grudzień 2020). Podobne wartości pojawiają się w raporcie „E-commerce in Europe 2020” (92% populacji to użytkownicy internetu) oraz w Data Report (91% internautów w styczniu 2021). Dane zebrane przez Market Finder z kolei wskazywały na to, że na początku 2020 aktywna populacja internetowa Hiszpanii wynosiła ok. 86%.

Niezależnie od źródła jednak, liczba potencjalnych e-konsumentów w Hiszpanii jest wysoka – wyższa niż chociażby w Polsce (gdzie liczba internautów to około 29,1 miliona).

W Hiszpanii można zaobserwować tendencję typową dla krajów rozwiniętych – wciąż rośnie liczba internautów mobilnych. Statista szacuje, że w 2021 procent mobilnych użytkowników internetu to ok. 64,71%.

Jak wygląda sytuacja na hiszpańskim e-rynku?

Hiszpania może jest mniejszym rynkiem zbyt dla e-commerce niż choćby Niemcy czy Francja, można ją jednak wskazać jako jeden z najbardziej obiecujących przestrzeni zbytu dla e-commerce w Europie. Dane dotyczące liczby konsumentów są różne – w niektórych raportach można znaleźć wzmiankę nawet o 90% w 2020 (źródło). Są to statystyki zapewne nieco zbyt optymistyczne, ale wedle IAB Spain w roku 2019 około 44% internautów pomiędzy 16 a 55 kupowało towary w internecie regularnie. (Warto tu jednak podkreślić, że 44% to liczba osób zamawiających online często, a 2020 rok i pandemia zapewne sprawiły, że procent ten wzrósł). Jak wskazuje IAB Spain, największą popularnością w 2019 cieszyły się kategorie: moda, turystyka, elektronika. Hiszpanie chętnie kupują też online bilety oraz książki.

Wedle prognoz Statisty – przewiduje się, że w 2021 przychody e-commerce na hiszpańskim rynku wyniosą ok. 27,225 m US$. Znaczna część dochodów jest generowana przez zakupy w Chinach, które upodobali sobie Hiszpanie.

W 2020 najpopularniejszymi stronami e-commerce w Hiszpanii były:

• Amazon Spain

• Milanuncios

• El Corte Ingles

• Ali Express

• eBay Spain

• Carrefour Spain.

Jak kupują hiszpańscy internauci?

Dane z Google Market Finder wskazują na to, że w przypadku 52% konsumentów do pierwszego kontaktu z produktem dochodzi przez wyszukanie informacji w internecie. Poprzez reklamę – w przypadku 10%. 30% przygotowuje się online do zakupów, których chcą dokonać. Offline. 34% poszukuje w internecie inspiracji oraz znajduje w nim pierwsze informacje (co może wskazywać na wartość choćby content marketingu, social mediów czy marketingu szeptanego). Hiszpańscy e-konsumenci często też porównują oferty w internecie (53%) albo szukają w nim porad (39%) i wykorzystują wyszukiwarkę, kiedy rozważają dokonanie jakiegoś zakupu (47%).

Jeżeli chodzi o metody płatności – Hiszpanie preferują płatność kartą. Na drugim miejscu znajduje się e-portfel, na trzecim zaś przelew bankowy.

Hiszpanie i zakupu za granicą

Hiszpańscy internauci stosunkowo często kupują towary sprowadzane z zagranicy. Najczęściej dokonują takich zakupów na Amazonie albo Aliexpress. Około 44,3% kupuje online za granicą przynajmniej raz w roku, a 11% rzadziej niż raz w roku (źródło: Google Market Finder). (Raport „E-commerce in Europe 2020” szacuje procent kupujących za granicą na około 70% - na wzrost miała wpłynąć pandemia).

Wedle raportu „Cross Border eCommerce” Hiszpanie wydają na zakupy zagraniczne zakupy wewnątrz UE ok. 198 euro, a poza UE – 102 euro.

Wejście na hiszpański rynek e-commerce

Rynek e-commerce w Hiszpanii jest spory, wciąż się rozwija i przyciąga przedsiębiorców za granicy. Jego niewątpliwy plus stanowi stale rosnąca liczba e-konsumentów i spory odsetek internautów, którzy już przywykli do kupowania towarów zza granicy (np. z Chin). Podczas ekspansji wykorzystać można także choćby dużą popularność witryny Amazon. Pośród czynników blokujących można wskazać jednak barierę odległości (w przypadku polskich sprzedawców konieczne jest zaplanowanie odpowiedniego łańcuchu transportowego), językową oraz fakt, że Hiszpanie na zakupy online za granicą wciąż wydają znacznie mniej niż choćby mieszkańcy Niemiec, Francji… a nawet Polski. Ekspansja na rynek hiszpański powinna więc być podparta o analizę sytuacji i przeprowadzana wedle starannie opracowanej strategii.

W PromoTraffic prowadzimy działalność marketingową – przede wszystkim PPC i SEO – na zagraniczne rynki. Wspieraliśmy już klientów zarówno we wchodzeniu na nowe rynki, jak i ugruntowywaniu za granicą pozycji i zdobywaniu nowych odbiorców. Jeśli chcesz dotrzeć do konsumentów w Hiszpanii, chętnie Cię w tym wspomożemy!

Magdalena Kubasiewicz

Content Marketing Specialist

Od dawna związana ze środowiskiem marketingu internetowego. Przez lata pracowała najpierw jako copywriter, później w roli content marketing specialist. Pisanie to dla niej nie tylko praca, ale także pasja, którą praktykuje również „po godzinach”.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.