Pozycjonowanie marki można zdefiniować jako strategię, której celem jest stworzenie szczególnego wrażenia w świadomości grupy docelowej na rynku. Pozycjonowanie marki powinno być konkretne, jasne i odróżniające się od pozostałych konkurentów na rynku.
Skuteczne pozycjonowanie marki pozwala na łatwe odróżnienie marki danej firmy od konkurencyjnych marek na rynku. Odróżnienie naszej marki od innych marek może dotyczyć między innymi powiązanych zalet marki, korzyści dla użytkowników czy też nacisku na segment rynku.
Skuteczne pozycjonowanie marki dodatkowo podkreśla elementy przewagi wzdłuż jednego lub kilku wyróżniających się cech, które są cenione przez konsumentów.
Pierwsze pytanie – co pozycjonować: firmę jako całość czy pojedynczy produkt? A może jedno i drugie? To kwestia opłacalnych inwestycji. Pozycjonowanie firmy wymaga jednego budżetu reklamowego, natomiast pozycjonowanie produktu każdego z osobna wymaga budżetu na każdy z nich.
Jeśli Twój budżet jest ograniczony, warto promować jeden konkretny produkt, który chcesz pozycjonować i najbardziej odpowiada na potrzebę danej grupy docelowej. Nie ma gotowego rozwiązania na każdą okazję. Tylko dzięki testom i analizie zrozumiesz, co będzie dla Ciebie najlepsze.
Małe i średnie firmy zazwyczaj preferują pozycjonowanie produktów z danej kategorii. Jednak błędem byłoby rozpoczęcie pozycjonowania produktu przed posiadaniem wizerunku całej marki. To częsta przyczyna upadku firm. Właściwy wizerunek firmy kształtuje pozytywne postawy konsumenckie, wyróżniając jej produkty i usługi na tle konkurencji. Najpierw trzeba sprzedać ideę, zbudować zaufanie w umysłach odbiorców. Potem możesz rozpocząć promocję produktu. Jeśli firma o której nigdy nie słyszałeś, będzie chciała Ci sprzedać drogi produkt – raczej go nie kupisz. Zatem widać, jak istotny jest marketing w firmie.
Jeśli Twoja marka jest nowa na rynku, to ten pierwszy krok Cię nie dotyczy. Jeśli marka jest już ugruntowanym graczem na rynku i chce wzmocnić pozycję swojej marki i ogólne postrzeganie marki, wówczas ważne jest, aby zarząd firmy i dział marketingu i PR dokładnie zrozumiały i zidentyfikowały obecne pozycjonowanie marki oraz przeanalizowały, w jaki sposób działa ona na korzyść marki i realizacji jej celów biznesowych.
Jeśli odpowiedź brzmi nie, to zarząd firmy powinien znaleźć luki w obecnej strategii pozycjonowania marki i sprawdzić, czy istnieje potrzeba repozycjonowania marki.
Kolejnym etapem tworzenia pozycjonowania marki jest identyfikacja na rynku marek, które bezpośrednio konkurują z naszą marką – czyli są naszym rywalem ;). Wizerunek naszej marki jest bardzo istotny, jednak aby go dokładnie zrozumieć, musimy przeanalizować podstawową wartość, mocne strony, charakter oferowanych produktów i usług, podstawy konkurencyjnych marek, potrzeby konsumenta, a także dostrzec ich unikalne propozycje sprzedaży oraz czynniki, które czynią je odmiennymi i wyjątkowymi na rynku.
Kolejny krok obejmuje zrozumienie pozycjonowania konkurencyjnych marek, czyli określenie ich wizji, misji oraz podstawowych wartości. Bardzo ważne jest dokładne przeanalizowanie procesu pozycjonowania najbardziej konkurencyjnych marek, aby uzyskać unikalną i wyróżniającą się strategię pozycjonowania dla naszej firmy, dającą nam przewagę konkurencyjną na rynku.
Czwarty krok obejmuje dogłębną analizę marki i identyfikację podstaw, na których opiera się marka, mocnych stron, długoterminowej wizji oraz cech i atrybutów, które sprawiają, że marka jest wyjątkowa i różni się od pozostałych marek na rynku, oferujących podobne usługi/produkty dla naszej grupy docelowej.
Kolejny etap w pozycjonowaniu marki obejmuje opracowanie unikalnych propozycji sprzedażowych w zależności od cech, celów, atrybutów, podstawowych wartości i mocnych stron marki, które nadadzą naszej marce unikalną i wyróżniającą się na rynku tożsamość w oczach klienta.
Następny krok to przygotowanie komunikacji na potrzebę głoszenia misji i wizji marki. Istotny jest również slogan marki, który jest dołączony z jej oficjalnym logo. Wszystkie komunikaty dla nabywców powinny być jasne, konkretne i oryginalne, zgodne z wizerunkiem firmy i nieodłącznym charakterem marki.
Unikalne i kreatywne pozycjonowanie marki nie tylko pozwala nam zrobić analizę o informacjach o naszym wizerunku na rynku, ale także daje czynnik wyróżniający markę w porównaniu z jej bezpośrednimi i pośrednimi konkurentami.
Kolejną zaletą pozycjonowania marki jest to, że pomaga kierownictwu firmy w uzasadnieniu strategii cenowej. Jeżeli wycena oferowanych przez markę produktów jest wysoka ze względu na najwyższą jakość (na przykład ze względu na cechy lub pochodzenie produktu), a pozycjonowanie marki jest sformułowane w taki sposób, aby eksponować czynnik jakości, to część cenowa zostaje automatycznie uzasadniona w świadomości klienta. To samo dotyczy produktów, które mają dobrą jakość i są przystępne cenowo, a pozycjonowanie marki jest odpowiednio zaplanowane i realizowane.
Pozycjonowanie silnej marki to podkreślanie w komunikacji podstawowych wartości i jej mocnych stron. Wpływ na wizerunek, mają również unikalne propozycje sprzedaży produktów, co w efekcie przynosi dobre wyniki w realizacji celów, zwiększenie udziału w rynku, lojalność klientów, przyciąganie nowych klientów.
Na rynku istnieje wiele brandów oferujących podobne linie produktów i usług dla tego samego rynku docelowego i odbiorców, ale to właśnie pozycjonowanie marki może sprawdzić, że dana marka wyda się inna i bardziej wyjątkowa od pozostałych. A jeśli firma jest w stanie wymyślić innowacyjny i nowatorski proces pozycjonowania, to ten brand nazywamy marką kreatywną.
Najczęściej dobre pozycjonowanie pomaga marce wyróżnić się na tle konkurencji i uzyskać przewagę konkurencyjną wraz z dodatkowym udziałem w rynku.
Pozycjonowanie Twojej marki powinno być dynamiczne i płynne. Nie oznacza to, że musisz co roku przeprowadzać gruntowny research. Powinieneś analizować i kontrolować co najmniej raz na kwartał, aby zobaczyć, jak możesz ten proces ulepszyć.
Nie twórz pozycjonowania swojej marki w próżni. Aby wiedzieć jakie potrzeby mają klienci, upewnij się, że słuchasz tego, co mają do powiedzenia. Postaw na grupy docelowe, wysyłaj ankiety lub po prostu rozmawiaj z klientami podczas wydarzeń i wykorzystaj wszystkie te spostrzeżenia, aby poprawić swój przekaz.
Czy pozycjonowanie Twojej marki to nie jest zbyt skomplikowany, długi proces? Czy nie straciłeś z oczu jednej lub dwóch rzeczy, które naprawdę czynią Cię wyjątkowym? Jeśli Twoje komunikaty tekstowe zatraciły się, wróć do podstaw, wracając do swoich początkowych badań (lub przeprowadzając nowe badania), aby sprawdzić, czy Twoje oświadczenie jest nadal skuteczne.
Jeśli jesteś małą firmą, która dopiero zaczyna, możesz nie mieć wystarczająco dużej liczby obserwujących, aby przetestować pozycjonowanie swojej marki. Jeśli potrzebujesz więcej potencjalnych klientów na swój przekaz, uruchom kilka płatnych reklam, aby przetestować slogan swojej firmy lub inne komunikaty tekstowe, aby zobaczyć, jak ludzie reagują na takie działania. Być może okaże się, że lepiej będzie je ulepszyć? Przy pozycjonowaniu marki testy są równie ważne, aby strategia działań przynosiła jak najlepsze korzyści – wpływała pozytywnie na wizerunek firmy.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.