Home Blog Kampania YouTube dla producenta – a po co? A dlaczego?

Kampania YouTube dla producenta – a po co? A dlaczego?

Czas czytania : 5 min
01 czerwca 2017

Nie każda oferta nadaje się do promocji w każdym kanale reklamowym, tak jak nie każde ciastko trzeba od razu zjeść. Jak więc zdecydować, czy YouTube to dobre miejsce do promocji? Czy każdy film można wykorzystać jako reklamę? Jak wybrać do kogo spot powinien trafić? Dowiesz się tego z dzisiejszego wpisu.

Masz już kampanię telewizyjną? Użyj tego samego spotu w Internecie!

Inwestując w reklamę telewizyjną musimy liczyć się z dużymi, niekiedy bardzo dużymi kosztami. Dla przykładu, wyświetlenie jednorazowo 30-sekundowej reklamy po „Wiadomościach” na TVP1 w czerwcu kosztuje ponad 48 tys. A jak prezentują się zasięgi? Reklama trafi do ok. 4 mln osób*.

Z kolei przy średnim CPV 0,04 zł za tą samą kwotę możemy wyświetlić ją 4 800 000 razy na YouTubie i mieć pewność, że zapłacimy TYLKO za osoby, które obejrzały reklamę przez co najmniej 30 sekund. Statystycznie w tym przypadku byłaby to grupa około 1 200 000 osób, które obejrzały reklamę i z pewnością zapamiętają jej większą część. Jednak reklamodawcy rzadko chcą przeznaczać dodatkowe pieniądze na zmontowanie angażującego spotu. Należy się jednak zastanowić kto ogląda „Wiadomości” i czy jednorazowe pokazanie reklamy ma w ogóle sens? Czy da się wyselekcjonować odbiorców pod względem wspólnych cech? Czy są to osoby wartościowe dla biznesu? Korzystając z reklamy na YouTube możesz odpowiedzieć na wszystkie te pytania i zmieniać kierowanie kampanii w trakcie jej trwania.

Należy także zwrócić uwagę na to, że odbiorca oglądający reklamy w telewizji różni się od tego, który styka się ze spotami na YouTubie. Dlatego wybieranie tej samej reklamy dla tych dwóch kanałów jest częstym błędem, ponieważ z YouTube’a korzystają użytkownicy znajdujący się w specyficznym kontekście. Najczęściej są to osoby, które używają go do rozrywki, chcą się czegoś dowiedzieć lub chcieliby z jego pomocą wykonać określoną czynność (chodzi tu przed wszystkim o wszelkiego rodzaju tutoriale). Dlatego też reklamy powinny być do nich dostosowane nie tylko tematycznie, ale też wizerunkowo i czasowo.

Załóżmy, że zamierzasz zbudować altanę w ogrodzie. Masz już wizję tego jak siedzisz w jej cieniu. Szukasz poradnika, który pokaże co będzie ci potrzebne do jej stworzenia. Znajdujesz interesujący cię film, ale przed nim wyświetla się 60 sekundowa reklama gwoździ. Czy czujesz już frustrację?

Takie niedostosowanie poskutkuje tym, że promowana marka będzie się źle kojarzyć potencjalnemu klientowi i kiedy zdecyduje się on na zakup twoje produkty będą ostatnimi, które znajdą się w jego koszyku. Dlatego zawsze przed rozpoczęcie kampanii należy posegmentować odbiorców, dowiedzieć się czego szukają na YouTubie i starać się dostosować do nich przekaz.

Jakie formaty reklam dostępne są na YouTubie?

Decydując się na reklamę w serwisie YouTube poza selekcją odbiorców musisz zastanowić się też nad tym, w jaki sposób chcesz pokazać im reklamę. W systemie AdWords dostępne są dwa podstawowe formaty reklamy: TrueView In-Stream oraz TrueView Discovery. Pierwszy z nich zamiennie określany jest jako „pre-roll”. Są to spoty wyświetlane użytkownikom przed filmem (30-sekundowe materiały) lub w trakcie filmu czy na końcu (spoty dłuższe niż 30 sekund). W przypadku tej reklamy pierwsze 5 sekund jest niepomijalne. Reklamodawca płaci, gdy użytkownik obejrzy 30 sekund spotu lub jeśli zobaczy go do końca (dotyczy to wideo krótszego niż 30 sekund). Do tego formatu reklamodawca może dodawać np. nakładki z wezwaniem do działania lub banery towarzyszące. Są to elementy zachęcające użytkownika do interakcji.

Źródło: https://www.youtube.com/user/NewOnNetflix, dostęp: 22.05.2017

Natomiast TrueView Discovery to reklama składająca się z tekstu oraz miniatury filmu. Obraz zaczerpnięty jest wprost z wideo. Ten typ reklamy wyświetla się:

Reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w miniaturę i rozpocznie oglądanie filmu.

 

dostęp: 22.05.2017

Dostępne są także inne formaty reklam na YouTubie. Jednym z nich jest Masthead. Jest to reklama, która wyświetla się na stronie głównej YouTube.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=USLnZXQrHSE&spfreload=9, dostęp: 22.05.2017

Reklama działa w systemie rezerwacyjnym. Oznacza to, że po kontakcie z przedstawicielem Google wnoszona jest opłata za wyświetlanie spotu. Dostępne są tu dwa formaty reklamy: pre-roll niepomijalne i first watch.

Kolejnym typem reklamy jest Bumper Ads. Są to krótkie 6-sekundowe spoty dedykowane do wyświetlania użytkownikom korzystającym z YouTube na urządzeniach mobilnych. Format ten świetnie nadaje się do prezentowania „zajawek” zachęcających do wejścia w interakcję z dłuższym formatem reklamy, kiedy widz będzie miał dostęp do komputera. Opłata jest tu naliczana za każde 1000 wyświetleń.

A może by tak… dostęp do kanału?

Połączenie konta AdWords z YouTube’m i wybranie formatu reklamy to dopiero pierwszy krok do stworzenia skutecznej kampanii wideo. Dopiero dostęp do kanału i YouTube Analytics pozwala wykorzystać maksimum możliwości jakie daje ten typ promocji. Bez dostępu do kanału YouTube niemożliwe jest tworzenie interaktywnych reklam wideo zawierających np.:

1. Karty – są to elementy przedstawiające cechy promowanych produktów lub usług, których celem jest budowanie zaangażowania klientów.

 

Źródło: https://www.youtube.com/user/MetalMindPoland, dostęp: 22.05.2017

Znak karty to „i” wpisane w koło. Po najechaniu na niego użytkownikowi wyświetlają się:

Źródło: https://www.youtube.com/user/MetalMindPoland, dostęp: 22.05.2017

Dzięki zastosowaniu tego elementu spot będzie znacznie bardziej interesujący dla klientów. Dodatkowo reklama ta ma możliwość uzyskania znacznie lepszego CTR, a ty zyskujesz możliwość zaprezentowania większej liczby filmów, przekierowania klienta poza film oraz nawiązanie z nim interakcji.

2. Ekrany końcowe – są one generowane automatycznie w AdWords i wyświetlają się w reklamach wideo tuż przed zakończeniem spotu. Ich celem jest pokazanie szczegółów promowanej oferty. Dzięki dostępowi do kanału możliwe jest tworzenie niestandardowych ekranów końcowych. Oznacza to, że samodzielnie wybiera się to, co użytkownik zobaczy. Warunkiem jest jedynie to, żeby film trwał minimum 25 sekund. 

 Źródło: https://support.google.com/adwords/answer/6335680?hl=pl, dostęp: 22.05.2017

Zastosowanie ekranów końcowych jest kolejnym elementem zachęcającym użytkowników do interakcji z filmem. Można w nich zamieszczać informacje dotyczące innych filmów, kanału, playlisty, zachęcać do subskrypcji itd.

 

Źródło: https://support.google.com/youtube/answer/6388789, dostęp: 22.05.2017

No dobrze. Ale po co?

Reklamy na YouTube nie tylko dają możliwość dotarcia do użytkowników przebywających w tej sieci wyszukiwania, ale także pozwalają wyświetlić reklamę osobom znajdującym się w specyficznym kontekście lub korzystających z danego urządzenia np. telefonu komórkowego. Tym samym możliwe jest bardziej precyzyjne wyselekcjonowanie potencjalnych klientów pod względem ich cech demograficznych, zainteresowań czy tematów filmów, które oglądają.

Należy zwrócić także uwagę na to, że reklama ta jest stosunkowo tania w porównaniu z siecią wyszukiwania.

Dlaczego więc nie wykorzystać maksimum możliwości jakie oferuje ten typ reklamy?

*dane: Cennik Czerwiec, https://www.brtvp.pl/25367365/cennik-czerwiec, dostęp: 22.05.2017

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.