Dostępność cyfrowa to nie tylko kwestia empatii czy poprawności politycznej. To realna potrzeba, a coraz częściej – także wymóg prawny. Od czerwca 2025 polskie sklepy internetowe będą musiały dostosować się do standardów WCAG 2.2 na poziomie AA. Co to oznacza i jakie korzyści biznesowe ze sobą niesie? Dowiedz się więcej o dostępności cyfrowej w e-commerce!
Z artykułu dowiesz się:
WCAG, czyli Web Content Accessibility Guidelines, to zestaw wytycznych opracowanych przez organizację W3C (World Wide Web Consortium). Ich głównym celem jest zapewnienie, że treści internetowe będą dostępne dla jak najszerszego grona użytkowników – w tym dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności: m.in. wzrokowymi, słuchowymi, ruchowymi czy poznawczymi.
WCAG pomaga projektować strony, które są czytelne, zrozumiałe i funkcjonalne bez względu na to, z jakiego urządzenia korzysta użytkownik i jakie ma ograniczenia. Takie podejście pozwala na budowanie internetu przyjaznego i inkluzywnego, na czym zyskują zarówno sami jego użytkownicy, jak i przedsiębiorcy.
Wytyczne WCAG bazują na 4 głównych zasadach:
Wdrożenie standardów WCAG 2.2 w myśl dostępności cyfrowej to nie tylko ukłon w stronę użytkowników z niepełnosprawnościami. To także rozsądny krok biznesowy, zwiększający zasięgi marki i poprawiający jej wizerunek. Argumenty przemawiające za stosowaniem tych wytycznych można rozpatrywać w 4 podstawowych kategoriach:
Wraz z publikacją WCAG 2.2 w 2023 roku, wytyczne dostępności cyfrowej zyskały zestaw aktualizacji, które lepiej odpowiadają na potrzeby użytkowników w różnym wieku i o różnych możliwościach poznawczych czy motorycznych. Wymogi wzbogacono o 9 nowych kryteriów sukcesu, koncentrujących się na ułatwieniu nawigacji, interakcji i bezpieczeństwa w środowisku cyfrowym. Należą do nich:
Warto zwrócić także uwagę na usunięcie kryterium 4.1.1 – Poprawność kodu, które wymagało, aby strony internetowe były zgodne ze specyfikacjami HTML/XML. Za taką decyzją stała ogólnikowość wytycznej i trudności w jej praktycznym egzekwowaniu. Nie przekładała się ona bezpośrednio na poprawę dostępności treści, toteż większy nacisk położono na konkretne zachowania interfejsu.
Wbrew pozorom wytyczne WCAG 2.2 wcale nie utrudniają pozycjonowania strony, a wręcz mogą czynić je łatwiejszym i skuteczniejszym. Na poprawę widoczności w Google wpływają przede wszystkim takie elementy dostępności cyfrowej jak:
Jednym z kluczowych aspektów dostępności jest logiczne oznaczenie nagłówków (H1, H2, H3 itd.). Pomaga to osobom korzystającym z czytników ekranu szybko zrozumieć hierarchię treści, ale doceniają to również boty indeksujące. Warto pamiętać również o jasnych opisach linków i przycisków, które z jednej strony ułatwiają użytkownikom nawigację, a z drugiej wspierają semantykę strony. Dla SEO jest to istotne szczególnie w kontekście crawlowania i analizowania wewnętrznej struktury witryny.
Techniczna optymalizacja strony polega m.in. na zmniejszeniu rozmiaru plików, eliminacji zbędnych skryptów czy przyspieszeniu ładowania zasobów. Wszystko to przekłada się nie tylko na lepsze doświadczenia użytkownika, ale także na wyższy wynik PageSpeed Insights – czynnika, który Google bierze pod uwagę w indeksowaniu stron.
Zgodnie z WCAG każdy obraz na stronie powinien posiadać atrybut alt. Zasada ta ma też ogromne znaczenie dla pozycjonowania witryny w Google. Alternatywne teksty pozwalają robotom zrozumieć, co znajduje się na obrazku, a to zwiększa jego szanse na pojawienie się w wyszukiwarce grafik. Co więcej, dobrze opisane obrazy wzbogacają semantykę strony, pozytywnie wpływając na ogólną ocenę treści.
Strony zgodne z WCAG 2.2 są projektowane z myślą o czytelności, intuicyjności i dostępności na różnych urządzeniach. Właściwości te sprawiają, że użytkownicy spędzają w witrynie więcej czasu, wobec czego rośnie wskaźnik zaangażowania, a spada współczynnik odrzuceń. Są to oczywiście sygnały, które Google interpretuje jako dowód wysokiej jakości strony i powód do zaindeksowania jej wysoko w wynikach wyszukiwania.
Dostępna strona to taka, po której łatwo się poruszać – nie tylko użytkownikom, ale i botom Google. WCAG kładzie nacisk na spójną i logiczną strukturę linków wewnętrznych, a to ułatwia indeksację podstron. Intuicyjna nawigacja pozytywnie wpływa więc zarówno na przejrzystość witryny, jak i na jej pozycję w wyszukiwarce.
Jak już wiesz, do 28 czerwca 2025 r. wytyczne WCAG obowiązują instytucje publiczne oraz podmioty realizujące zadania publiczne. Wraz z wdrożeniem EAA przepisy obejmą jednak dodatkowo:
Do stosowania wytycznych WCAG 2.2 zobowiązane zostaną wszystkie podmioty prywatne (z wyłączeniem mikroprzedsiębiorstw), które oferują produkty lub usługi cyfrowe na terenie Unii Europejskiej. Nie ma przy tym znaczenia, czy ich siedziba znajduje się w jednym z państw członkowskich, czy poza granicami Wspólnoty.
Wdrożenie wytycznych WCAG 2.2 to proces, który wymaga strategicznego podejścia i zaangażowania całego zespołu. Od czego zacząć, aby przygotować stronę firmową na nadchodzące zmiany prawne?
Zastanawiasz się, dlaczego warto wdrożyć WCAG 2.2 na swojej stronie internetowej? Do korzyści płynących z takiej decyzji należą:
Jak widzisz, na dostępności cyfrowej możesz tylko zyskać. Nie czekaj więc, aż nowe przepisy wejdą w życie, tylko już dziś zadbaj o wdrożenie wytycznych WCAG 2.2 na swojej firmowej stronie internetowej. Zapewnisz sobie w ten sposób czas na szczegółowy audyt, przygotowanie planu wdrożenia i wprowadzenie niezbędnych zmian. Masz pytania lub potrzebujesz wsparcia? Skontaktuj się z Grzegorzem Maliszewskim, Head of Business Development w PromoTraffic. Pomożemy Ci obrać właściwy kierunek!
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail wspolpraca@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.