Live streaming w mediach społecznościowych to jeden z najważniejszych trendów w marketingu internetowym. Dzięki transmisji “na żywo” jesteśmy w stanie reagować w czasie rzeczywistym na zachowania użytkowników: pytania, sugestie czy zamówienia. To sprawia, że zaangażowanie naszych potencjalnych klientów zdecydowanie wzrasta, podobnie jak ich zainteresowanie ofertą i poziom lojalności wobec marki. Streaming live po prostu się opłaca! Najbardziej mogą na nim skorzystać sklepy internetowe. Aby transmisje okazały się skuteczne, muszą jednak być przeprowadzane zgodnie z przyjętym scenariuszem, w wysokiej jakości obrazu i przekazu audio. Transmisje live możemy wykorzystać również jako sposób do szybkiego zaangażowania fanów na profilu, poprzez organizację z ich pomocą konkursów typu memory lub koło fortuny.
Kluczem do udanej transmisji live jest właściwie stworzony scenariusz oraz koncepcja całego wydarzenia. Na Facebook’u obecnie pełno jest transmisji, które prowadzi się na grupach. Niestety często są one niskiej jakości, zazwyczaj nagrywane telefonem.
E-commercy, które są już dużo bardziej rozwinięte i stawiają na wizerunek, powinny postawić na prowadzenie transmisji w sposób profesjonalny. W tym celu warto postawić na ekipę, która korzysta z wysokiej jakości sprzętu. Używanie dobrze łapiącego mikrofonu, profesjonalnej kamery, światła, miksera oraz właściwego oprogramowania przełoży się właściwą jakość obrazu i dźwięku podczas streamingu na Facebook’u, Instagramie bądź YouTube. Nie bez znaczenia jest też tutaj miejsce, z którego transmitujemy. Możesz postawić na gotowe i zaaranżowanie studio lub wybrać klimatyczne mieszkanie – w każdym z tych przypadków warto zwrócić na uwagę na właściwe oświetlenie. Tworząc scenariusz na transmisję na żywo warto zmaksymalizować efekt zasięgowy i zastosować kilka trików, które przełożą się na komentarze, lajki i udostępnienia podczas Facebook live. Oto one:
Chciałbyś, żeby zasięg Twojego profilu eksplodował? Koniecznie zaproś do współpracy topowego influencera z branży, który nie tylko przyciągnie swoich odbiorców, ale również dzięki crosspostowaniu transmisji na jego profil, zyskasz jeszcze lepsze efekty, a jego fani poznają Twoją markę. Warto też przy tworzeniu całej koncepcji zastanowić się, jak wypracowane efekty zasięgowe, mogą przełożyć się na sprzedaż. Tutaj istotnym elementem jest stworzenie takiej koncepcji, która odpowie na obecne potrzeby Klientów. Jeśli prowadzisz e-commerce z branży fashion strzałem w 10-tkę będą stylizacje odpowiadające bieżącej porze roku. Warto też przemyśleć odpowiedni dobór modelek, tak by grupa docelowa mogła się z nimi utożsamiać. W branży beauty możemy podczas wideo na żywo zaprezentować tutoriale makijażowe z wybranymi produktami, które znajdują się w asortymencie sklepu online. Jeśli w naszym sklepie posiadamy asortyment od kilku producentów, bardzo dobrze sprawdzają się koncepcje z wywiadami, w których przedstawiciel danej marki opowiada o swoich produktach.
Czas trwania transmisji powinien być dopasowany do programu, który przygotowaliśmy dla naszych odbiorców. Jeśli zależy nam na zbudowaniu relacji i zaangażowania, to nie powinniśmy schodzić poniżej godziny. Istnieje oczywiście możliwość uzyskania dobrych efektów, które przełożą się na zasięg w krótszym czasie, ale musimy postawić na treści mocno angażujące, o których kilka słów znajdziesz poniżej.
Powyższe formy wymagają sporego zaangażowania czasowego i finansowego. Co zrobić w momencie, kiedy ich nie mamy? Tutaj możemy postawić na znacznie szybsze i mniej czasochłonne rozwiązanie, jakim są konkursy organizowane podczas transmisji live. Dotychczas w naszej agencji przetestowaliśmy u naszych Klientów dwa takie formaty. Pierwszy to koło fortuny, dzięki któremu udało nam się w bardzo szybkim czasie zebrać sporo reakcji i komentarzy pod transmisją live. Stało się tak, dlatego, że kolejne literki hasła odkrywaliśmy za określoną liczbę like’ów pod postem.
Pierwsza osoba, która zgadnie hasło w komentarzu przechodzi dalej i bierze udział w losowaniu nagrody – zazwyczaj jest to rabat do sklepu online lub Darmowa Dostawa.
Drugim z formatów, który można wykorzystać podczas transmisji na żywo na Facebooku jest gra memory, w której ukrywamy pod cyferkami 9 par produktów, a zadaniem graczy, jest odgadnięcie i podanie w komentarzu numerów pod którymi znajdują się dwa takie same obrazki. Zwycięzca otrzymuje wygrane produkty z rabatem lub za symboliczną kwotę do złożonego zamówienia w sklepie online. W tym formacie, w trakcie 16-minutowej transmisji live użytkownicy wygenerowali 430 komentarzy.
Jeśli chodzi o efekty biznesowe, jakie możemy uzyskać dzięki transmisji live, to musimy wiedzieć, że tego typu działania mają w pierwszej kolejności przekładać się na efekty zasięgowe i wizerunkowe, które w dalszej konsekwencji przyniosą nam realny zarobek. Oczywiście, jeśli tak, jak już wspomniałam wyżej scenariusz lub gra zostaną stworzone w odpowiedni sposób – wynik sprzedażowy może poszybować nam bardzo szybko w górę. Jeśli Facebook live będzie prowadzić znany influencer zyskamy również nową grupę odbiorców w naszym sklepie online, która dzięki reklamie pozna markę po raz pierwszy. Jeśli Klienci poznają Twoją markę od pozytywnej strony – z pewnością wrócą dokonać zakupu ponownie.
Zacznijmy od efektu wizerunkowego i zasięgowego. Poniżej wyniki jakie wygenerował facebook live u jednego z naszych Klientów:
Na powyższym screenie widzimy, że live na Facebooku przełożył się w znaczący sposób na wyniki zasięgów organicznych, viralowych oraz płatnych.
Jeśli chodzi o wyniki sprzedażowe, to porównując analogiczny okres w tym samym miesiącu sprzedaży udało nam się uzyskać wzrost przychodów o 154,25%. Znacząco podniósł się również współczynnik konwersji e-commerce (77,74%)
Całość miała również wpływ na ścieżki konwersji, w których dzięki całemu przedsięwzięciu, ilość transakcji otwieranych przez Facebook’a wzrosła o 122,86%.
Bardzo istotnym elementem w planowaniu transmisji jest jej właściwa promocja. Tutaj warto oprzeć ją o cztery filary:
a) wydarzenie na Facebook’u i ustawienie jego kampanii płatnej z poziomu managera reklam Facebooka – najlepiej je uruchomić około tygodnia wcześniej i włączyć jego promocję w kampanii płatnej pod aktywność z celem zapisu do wydarzenia.
b) post informujący o transmisji na żywo opublikowany na profilu ze specjalnie przygotowanym BOT-em, który chwile przed transmisją wyśle do użytkowników powiadomienia o rozpoczęciu live’a.
c) materiały promocyjne na profilu influencera/partnera (jeśli zapraszamy go do akcji).
d) jeśli na swojej stronie masz uruchomione marketing automation, warto wykorzystać go w promocji wydarzenia.
Jeśli po wydarzeniu planujemy uruchomienie kodu rabatowego, wskazane jest przygotowanie materiałów promocyjnych, które będą spójne z całością wydarzenia.
Najlepiej skorzystać z narzędzia do analizy profilu, np. z Napoleon Cat’a, z którego jesteśmy w stanie wyciągnąć najlepsze dni i godziny pod względem zaangażowania na profilu.
Formę streamingu wideo należy dobrać do naszej koncepcji i scenariusza. Oto kilka sposobów:
Jest to narzędzie, które świetnie sprawdza się w streamowaniu wszelkich gier i konkursów, ale również w momencie, kiedy chcemy podczas live’a odbyć rozmowę z gościem online. W programie możemy udostępnić ekran, nałożyć dedykowane belki lub wyświetlić komentarze użytkowników. Aplikacja dzięki temu, że jest kompatybilna z API Facebook’a streamuje bezpośrednio na profil i użytkownik poza zaplanowaniem transmisji w programie, nie musi robić nic więcej z poziomu profilu.
Możemy również uruchomić live’a bezpośrednio z telefonu. W tym celu musimy wejść na profil, którym zarządzamy i z poziomu przycisku “utwórz post” wybrać przycisk “na żywo”, który przekierowuje bezpośrednio do poziomu uruchomienia live’a.
W oprogramowaniu miksera wpisujemy klucz transmisji pobierany z narzędzia Facebook Live Producer. Tutaj mamy również możliwość ustawienia transmisji na kilku profilach.
Jednym z kluczy do sukcesu transmisji jest dobry sprzęt, obsługiwany przez właściwe osoby. Tworzenie całej koncepcji powinniśmy zdecydowanie oprzeć o ten istotny element. Jeśli decydujemy na streaming z profesjonalną ekipą, całość może się odbywać się poprzez specjalny program vMix, który jest instalowany na komputerze. Zakupuje się do niego również dedykowany mikser. Oprogramowanie to daje możliwości połączenia treści video i audio w jeden sygnał, który jest streamowany. Zanim klikniemy przycisk rozpocznij, warto w kadrze sprawdzić, czy osoby występujące stoją na właściwych miejscach oraz czy dźwięk ma odpowiednią jakość – vMIX daje nam taką możliwość. Nie bez znaczenia są tutaj również ustawienia ostrości obrazu oraz odpowiednie ustawienie kamer, tak by ich zasięg obejmował cały kadr. Program daje nam również możliwość nakładania animowanych ramek w różnym czasie trwania transmisji. Jeśli chodzi o sam hardware, to osobiście polecam mikrofon bezprzewodowy firmy Saramonic, dwie kamery cyfrowe (z kartami wideo takimi jak Blackmagic lub AJA, do przechwytywania na żywo z aparatu lub zewnętrznego źródła wideo. W obsługiwanej rozdzielczości HD, w zależności od ograniczeń karty i sprzętu komputerowego) – to pozwoli na pokazanie dwóch perspektyw podczas transmisji. Dodatkowo są potrzebne lampy, no i oczywiście statyw do kamer.
Screen z programu vMix – źródło: vMix.com
Jeśli decydujemy się na streaming z poziomu aplikacji z użyciem telefonu, to bardzo modne stały się ostatnio ringi, w których można bezpośrednio umieścić telefon, lampa posiada również wbudowany statyw. To bardzo fajne rozwiązanie na sprzęt oświetleniowy w niskim budżecie.
Alternatywą dla vMix’a jest obs studio. Wieloplatformowy program, który służy zarówno do nagrywania, jak i transmisji strumieniowej. Jest otwartym oprogramowaniem wydawanym na systemy operacyjne Windows, macOS i Linux. Bardzo często korzystają z niego osoby z branży gamingowej do transmitowania swoich rozgrywek w internecie.
Aby zwiększyć wydajności podczas transmisji wideo z gier, OBS Studio wspiera nowoczesne rozwiązania, opierające się na mocy obliczeniowej układów GPU. Program może być używany nie tylko do streamingu gier, ale również obrazu z kamery, pojedynczych zdjęć lub pokazów slajdów. OBS Studio dysponuje opcjami wyświetlania tekstu na transmitowanym obrazie i usuwania kolorów z transmitowanego obrazu. Wspiera także mechanizm wtyczek, pozwalających łatwo rozbudować możliwości narzędzia o nowe funkcje. Jest bardzo przydatny w tworzeniu filmików instruktażowych lub różnego rodzaju pokazów.
Jak ustawić OBS studio? Na samym początku po zainstalowaniu wyskakuje opcja uruchomienia automatycznej konfiguracji, którą zdecydowanie polecamy. Dzięki niej większość parametrów ustawi się automatycznie, wystarczy tutaj tylko zwrócić uwagę na rozdzielczość i ręcznie wybrać 1920×1080.
Następnie w kreatorze pojawia nam się w aplikacji okienko, w którym wybieramy źródło, do którego chcemy transmitować:
Następnie poprzez przycisk “Pobierz klucz” przenosimy się na Facebook’a i pobieramy klucz transmisji strumieniowej z live producter’a, który jest połączony ze stroną, którą zarządzamy.
Po skonfigurowaniu klucza, przechodzimy w programie do właściwego panelu zarządzania transmisją, możemy w nim ustawić następujące elementy:
Jeśli chodzi o to, który z tych programów wybrać, to nie mam na to jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od Twoich potrzeb i budżetu. OBS to bezpłatna opcja dla mniej wymagających. Jeśli zależy Ci na efektach to zdecydowanie warto postawić na vMix’a, który dzięki swoim bardziej rozbudowanym funkcją sprawi, że odbiorcy zwrócą uwagę na transmisję, którą udostępnisz na swoich kanałach social media.
Streaming video to jeden z najlepszych sposobów na zwiększenie zasięgów w Internecie. Za jego pomocą w jednym momencie skupiamy uwagę wielu użytkowników, którzy zostają z nami na długo (live może przecież trwać nawet ponad godzinę). W tym czasie łatwiej przedstawić im sylwetkę firmy i jej ofertę produktową, dzięki czemu odbiorcy lepiej poznają ofertę Twojego sklepu online. Jeśli jeszcze nie wykorzystujesz tego formatu w swojej komunikacji – to już najwyższa pora, żeby zacząć go wdrażać!
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.