Home Blog Które procesy warto budować inhouse, a do jakich dobrze zaprosić agencję?

Które procesy warto budować inhouse, a do jakich dobrze zaprosić agencję?

Czas czytania : 5 min
23 lutego 2022

Jeżeli prowadzisz własny biznes albo zarządzasz zespołem zajmującym się marketingiem w firmie, zapewne nie raz i nie dwa zadałeś sobie pytanie, które z procesów digital marketingowych najlepiej jest obsługiwać wewnętrznie, a do których warto zatrudnić agencję. Obydwa rozwiązania mają swoje plusy i minusy. Przyjrzyjmy się poszczególnym działaniom i zastanówmy się, jakie z nich warto prowadzić in-house’owo, a które lepiej przekazać agencji!

SEO, czyli pozycjonowanie w wyszukiwarce – czy poradzisz sobie sam?

SEO to obszar, w którym – jeżeli zależy Ci na naprawdę dobrych efektach – warto podeprzeć się wsparciem agencyjnych specjalistów. Dlaczego?

Jeżeli prowadzisz nieduży biznes, zapewne wolisz skupić się na rozwoju produktu czy planowaniu komunikacji, niż na rozstrząsaniu różnic pomiędzy follow a nofollow.

Jeżeli prowadzisz duży biznes, twój serwis jest prawdopodobnie mocno rozwinięty, a Twoi webmasterzy wiecznie zajęci – zatem jeśli chcesz naprawdę skupić się na SEO, musisz liczyć się z koniecznością zatrudnienia dodatkowych ekspertów.

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach to bardzo rozległy temat pochłaniający dużo zasobów. Aby robić to dobrze, potrzeba zarówno doświadczonych webdeveloperów, jak i SEO copywriterów. Dla najlepszych wyników i analiz konieczny jest również dostęp do narzędzi dedykowanych SEOwcom typu Senuto, SureferSEO czy SemRush, które często dla indywidualnych klientów są po prostu zbyt drogie.

W agencji znajdziesz wszystko – zasoby ludzkie, doświadczenie, zawsze aktualną wiedzę na temat wytycznych Google’a i dostęp do najnowocześniejszych narzędzi.

Czy warto zatrudnić agencję PPC?

To trudne pytanie, ponieważ kampanie PPC każdego miesiąca pochłaniają duże wydatki. Czy warto zatem takie budżety przekazać w ręce agencji? Jeżeli lubisz samodzielnie kontrolować wszystkie procesy, prowadzanie kampanii wewnątrz firmy może być lepszą drogą. Musisz jednak pamiętać o tym, że systemy i algorytmy reklamowe bez przerwy się zmieniają – i to agencje, jako partnerzy Google’a i Facebooka o takich zmianach dowiadują się najszybciej. Dzięki temu mogą testować nowe formaty i rozwiązania przed innymi, mają także dostęp do bardziej zaawansowanych funkcji analitycznych. Nie mówiąc o zapleczu technologicznym zwiększającym efektywność reklam i usprawniającym zarządzanie kampaniami – w agencjach korzystanie z różnego rodzaju narzędzi optymalizacyjnych to chleb powszedni, podczas gdy indywidualni reklamodawcy często nie mogą sobie pozwolić na tego typu luksus.

Ale narzędzia i algorytmy to jedno. Największą przewagą zatrudnienia agencji jest ich know how. Agencyjni specjaliści każdego dnia obsługują dziesiątki kampanii z różnych branż, realizując różnorodne cele biznesowe – dzięki temu dysponują zarówno wiedzą i doświadczeniem, jak i marketingową intuicją.

Wewnętrzny dział social mediowy, czy zewnętrzna agencja?

W tym temacie zdania są podzielone. Kanały w social media powinny być prowadzone w sposób szczerzy i spontaniczny – taką komunikację najbardziej lubią odbiorcy, tego typu posty również najbardziej lubią algorytmy, które decydują, komu wyświetlić Twoje treści. Z jednej strony, social media prowadzone in-house’owo zawsze będą bliżej marki i bliżej swojej społeczności. Z drugiej jednak – dobrze prowadzony profil w social mediach wymaga dużo czasu. Musisz planować posty z wyprzedzeniem (ale jednocześnie być wyczulonym na RTM), tworzyć angażujące treści (i grafiki), moderować dyskusje pod postami, odpowiadać na wiadomości, podglądać, co słychać u konkurencji, analizować wyniki… na kilku platformach jednocześnie. A na dodatek oczywiście przydałoby się orientować we wszystkich zmianach wprowadzanych na platformach. Gdy spojrzysz na to z tej perspektywy okazuje się, że efektywne prowadzenie social mediów to nie taka bułka z masłem, jak może się wydawać. Warto wtedy sięgnąć po pomoc agencji, w której specjaliści naprawdę wiedzą, jak to robić. A jeżeli boisz się o spójność i charakter swojej komunikacji, pamiętaj – grunt to dobry brief. Jeżeli stworzysz rzetelny brief dla agencji, w którym opiszesz swój styl komunikacji, personę, zbudujesz fajną relację ze swoim opiekunem – Twoja komunikacja na pewno stanie na wysokim poziomie, a agencyjny specjalista social mediów stanie się jednym z Was! Decyzja, co do tego, czy prowadzić media społecznościowe samodzielnie, czy powierzyć to zadanie agencji, zależy więc od wielu czynników – m.in. możliwości zatrudnienia własnych specjalistów, przygotowywania kreacji graficznych czy zasobów czasowych na stałą komunikację z klientami.

Czy agencje obsługują marketing automation?

Systemy do marketing automation zostały stworzone po to, aby ułatwić Ci pracę i automatyzować niektóre działania, są zatem (przynajmniej z założenia) intuicyjne i niezbyt skomplikowane. Jeżeli wobec tego jesteś zainteresowany jedynie zapisem na newsletter i ratowaniem porzuconych koszyków – spokojnie poradzisz sobie bez pomocy agencji. Pamiętaj jednak, że nie samymi porzuconymi koszykami żyje automatyzacja marketingu! Narzędzia tego typu oferują o wiele więcej i to właśnie używanie ich do stworzenie idealnej ścieżki klienta (a najlepiej kilku… nastu ścieżek) przynosi najlepsze rezultaty. W tym celu na pewno warto zatrudnić agencję, która nie tylko zna te narzędzia i wie, jak najlepiej je wykorzystać, to również specjalizuje się w tworzeniu angażujących scenariuszy z ciekawą komunikacją, która na pewno trafi do Twojego klienta.

Co może zrobić agencja content marketingowa?

Znasz od podszewki swój produkt i potrafisz opisać go pięknymi, wielokrotnie złożonymi zdaniami, ale… ruch na stronie i konwersje wciąż są niskie. Dlaczego?

Może nie mówisz do swojego odbiorcy jego językiem? A może nie potrafisz przekuć swojej komunikacji na język korzyści? Ewentualnie szwankuje dystrybucja Twoich treści lub teksty nie są zoptymalizowane pod kątem SEO?

Jeżeli na któreś z powyższych pytań odpowiedziałeś tak, prawdopodobnie powinieneś zgłosić się do agencji content marketingowej!

Specjaliści od contentu z agencji przede wszystkim stworzą dla Ciebie strategię, która wskaże co, do kogo, i kiedy komunikować. Następnie napiszą treści – językiem korzyści i zgodne z wytycznymi SEO. Posiadają oni także dostęp do narzędzi, które umożliwiają research (na które tematy najlepiej jest pisać i jakich słów kluczowych używać?) czy optymalizację treści (czyli co zrobić, aby miło się czytało – lub oglądało!). Działy content marketingowe często współpracują z grafikami, którzy stworzą dla Ciebie infografiki czy ciekawą prezentację treści, aby były one jeszcze bardziej angażujące i przyjazne dla użytkownika.

Czy potrzebujesz specjalistów od influencer marketingu?

Plusem zatrudnienia agencji influencer marketingowej jest to, że posiadają one szerokie portfolio influencerów, z jakimi współpracują, a do których nie jesteś w stanie dotrzeć indywidualnie. Poza ułatwionym kontaktem z wymarzonymi twarzami dla twojego brandu, agencje również zaproponują ciekawą strategię i scenariusz współpracy z gwiazdą, używając najciekawszych formatów dostępnych na Instagramie czy TikToku – w obecnej sytuacji, gdy media społecznościowe są przesycone płatnymi współpracami, stworzenie angażującego formatu to konieczność, aby się wyróżnić.

Pamiętaj jednak, że najważniejsze we współpracy influencerskiej są relacje – a te najlepiej zbudujesz samodzielnie, bez udziału pośredników. Najefektywniejsze współprace to z kolej takie, które zostały zbudowane na koleżeństwie i realnym zainteresowaniu influencera danym produktem. Zastanów się zatem, jakie cele chcesz spełnić dzięki influencer marketingowi i czy jesteś w stanie poprowadzić je sam (kampanie produktowe z mikro influencerami), czy może potrzebujesz do nich pomocy agencji (szerokie akcje z instagramowym gwiazdami).

 

Jak widzisz – zarówno zatrudnienie agencji, jak i prowadzenie procesów marketingowych in-housowo ma swoje plusy i minusy. Zatrudniony w Twojej firmie zespół zna najlepiej specyfikę produktu i komunikację firmy, a do tego pracuje na miejscu, więc jest w stanie reagować “tu i teraz”. Z kolej agencyjni specjaliści posiadają doświadczenie, know how, a także dostęp do narzędzi optymalizacyjnych. Dodatkowo – agencja jest zabezpieczona na wypadek rotacji pracowników. W temacie kosztów jest podobnie – z jednej strony prowadzenie pewnych procesów na własną rękę może wydawać się tańsze, z drugiej – budowa i utrzymanie zespołu wiążą się z kosztami. Wszystko zależy od specyfiki branży, wielkości firmy i jej strategii, a optymalnym dla wielu biznesów wyjściem jest własny zespół, który współpracuje z agencją przy niektórych procesach.

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.