Home Blog 10 najważniejszych raportów w Google Analytics dla e-commerce

10 najważniejszych raportów w Google Analytics dla e-commerce

Czas czytania : 6 min
21 lipca 2021

Z tego artykułu dowiesz się:

Raporty Google Analytics dla e – commerce

Google Analytics to jedno z najpopularniejszych narzędzi do analityki internetowej. Wykorzystywane jest zarówno w przypadku małych serwisów internetowych, jak i dużych biznesów usługowych oraz sklepów internetowych. Dzięki odpowiedniej implementacji jesteśmy w stanie zgromadzić przydatne informacje. Między innymi o tym, kto odwiedza naszą stronę, co na niej robi oraz czy realizuje założone przez nas cele biznesowe. Dla wszystkich właścicieli sklepów Google Analytics przygotował standardowe raporty e-commerce, dzięki którym dowiesz się co dzieje się na Twojej witrynie internetowej.

Które raporty w Google Analytics dla e-commerce będą przydatne

W niniejszym artykule opisane zostaną najważniejsze dostępne domyślnie raporty, które oferuje nam Google Analytics, abyśmy jeszcze lepiej mogli poznać nasz sklep internetowy. Oczywiście, jeśli chcesz w odpowiedni sposób analizować wszystkie potrzebne dane, musimy wcześniej odpowiednio skonfigurować kod śledzenia na naszej stronie (bądź stronie klienta). W przypadku sklepów internetowych należy pamiętać, aby włączyć moduł e-commerce w panelu administracyjnym oraz o jego odpowiedniej konfiguracji na stronie. Dzięki temu Google Analytics będzie w stanie przedstawiać nam informacje chociażby takie jak: średnia wartość zamówienia, współczynnik konwersji e-commerce, transakcje czy przychody.

1.Pozyskiwanie -> Cały ruch -> Źródło/medium

To raport bardzo często wykorzystywany, aby dowiedzieć się, skąd trafiają użytkownicy do naszego sklepu internetowego. Pozwala on na analizę ilości ruchu (domyślnie pokazuje: liczbę użytkowników, nowych użytkowników oraz liczbę sesji), jakości ruchu (metryki takie jak: współczynnik odrzuceń, strony/sesja, śr. czas trwania sesji) oraz dokonywanych konwersji z poszczególnego źródła (ilość konwersji, współczynnik konwersji oraz przychody).

Dzięki temu jesteśmy w stanie w szybki sposób sprawdzić, które źródło dostarcza do naszego sklepu e-commerce najwięcej ruchu oraz jest najlepsze pod kątem zachowań i przychodów. Raport ten oprócz danych w tabeli przedstawia nam także informacje na wykresie liniowym, na którym możemy zamieszczać interesujące nas metryki (i porównywać je ze sobą np. w odstępach dni, tygodni oraz miesięcy).

2.Odbiorcy -> Dane demograficzne -> Przegląd

W raporcie tym dowiemy się, jakiej płci oraz w jakim wieku są osoby odwiedzające nasz sklep internetowy. Na wykresie słupkowym Google Analytics przedstawia nam wiek naszych użytkowników, zaś na wykresie kołowym możemy dowiedzieć się, jakiej są płci. Tworząc odpowiedni segment (np. składający się z osób, które dokonały transakcji) możemy sprawdzić, jaka grupa wiekowa najchętniej dokonuje konwersji w naszym e-commerce oraz czy nasz asortyment bardziej odpowiada kobietom lub mężczyznom.

Dane te są z pewnością przydatne w przypadku tworzenia persony naszych klientów, jak i różnego rodzaju planowaniu zatowarowania. Taki raport, dzięki lepszemu poznaniu użytkowników, pozwoli na dokładniejsze optymalizowanie i tworzenie reklam.

3.Odbiorcy -> Ruch mobilny -> Przegląd

Raport ten pokaże nam, z jakich urządzeń korzystają klienci w naszej witrynie internetowej. Dzięki niemu dowiemy się, jak pod kątem ilościowym wygląda ruch pochodzący z telefonów komórkowych, komputerów oraz tabletów (domyślnie raport pokazuje nam ilość użytkowników, nowych użytkowników oraz liczbę sesji), jakiej jakości jest to ruch (współczynnik odrzuceń, strony/sesje oraz śr. czas trwania sesji), a także która kategoria urządzeń jest dla naszego sklepu najlepsza pod kątem ilości transakcji, współczynnika konwersji e-commerce oraz przychodów.

4.Zachowanie -> Szybkość witryny -> Czas wczytywania

Jak wiemy, użytkownicy w dzisiejszych czasach bardzo mocno zwracają uwagę na szybkość i funkcjonalność stron internetowych. Dzięki temu raportowi będziemy w stanie poznać szybkość wczytywania się poszczególnych podstron w naszym sklepie e-commerce. Taka wiedza pozwoli nam poznać, które ze stron wymagają dopracowania pod kątem technicznym i odstają od pozostałych w przypadku szybkości wczytywania – z takimi informacjami będziemy mogli udać się do programisty zajmującego się naszym sklepem internetowym, który postara się zoptymalizować poszczególne elementy.

5.Zachowanie -> Wyszukiwanie w witrynie-> Wyszukiwane hasła

Ten raport w Google Analytics wskaże nam, jakich haseł szukają klienci w naszym sklepie e-commerce. Dzięki temu jesteśmy w stanie dowiedzieć się, czy aby na pewno nasz sklep oferuje wszystko to, czego klient potrzebuje. Często dokonując takiej analizy można dostrzec elementy, których brakuje potencjalnemu klientowi chcącemu dokonać zakupu (np. klienci często poszukują konkretnych modeli butów – taka informacja jest dla nas wskazówką, że warto pomyśleć o możliwości dodania takiego produktu na nasz sklep).

W raporcie tym dowiemy się także, co użytkownik robił po skorzystaniu z wyszukiwania, np. ile spędził czasu po tym, gdy wyszukał dane hasło, ile wyświetlił stron czy chociażby, jaki był odsetek wyjść z naszego sklepu po wyświetleniu wyników wyszukiwania.

6.Konwersje -> E-commerce -> Zachowania zakupowe

W raporcie e-commerce tym jesteśmy w stanie prześledzić ścieżkę zakupową naszych klientów. Google Analytics oferuje nam w tym przypadku analizę zachowań zakupowych klientów od momentu wejścia na stronę, po wyświetlenie produktów, kończąc na dodaniu do koszyka, aż po finalizację transakcji. Poznamy tutaj ile sesji w naszym e-commerce odbyło się na każdym z etapów, a także jak wygląda to z podziałem na nowych oraz powracających użytkowników (jest to domyślne ustawienie, które możemy zmienić wybierając podział na chociażby źródła, kraje czy poszczególne kampanie)

7.Konwersje -> E-commerce -> Skuteczność produktu

Dzięki temu raportowi e-commerce poznamy skuteczność sprzedaży poszczególnych produktów w naszym sklepie internetowym. Google Analytics oferuje nam tutaj możliwość sprawdzenia, które produkty, kategorie produktów lub marka sprzedają się najlepiej pod kątem liczby transakcji lub przynoszą największy przychód. Dostajemy również informacje na temat tego, jak procent produktów był wyświetlany, a następnie dodawany do koszyka oraz ile z nich po wyświetleniu było finalnie zakupywanych.

8.Konwersje -> Marketing -> Promocja wewnętrzna

Jeśli korzystasz w swoim e-commerce z różnego rodzaju promocji, które komunikujesz wewnątrz swojego sklepu (np. slidery na stronie głównej z informacją o obecnych rabatach) to z pewnością raport ten będzie dla Ciebie bardzo pomocny. Dzięki niemu jesteśmy w stanie poznać, która z reklam i promocji wewnętrznych miała najwięcej wyświetleń, kliknięć, jaki był jej CTR oraz finalnie jaka sprzedaż i przychody zostały wygenerowane. Aby dane w tym raporcie były właściwie wyświetlane należy pamiętać o wcześniejszej odpowiedniej konfiguracji (na stronach supportu Google znajdziesz bez problemu artykuły na temat tego, jak można to zrobić).

9.Konwersje -> Ścieżki wielokanałowe -> Najważniejsze ścieżki konwersji

W raporcie tym Google Analytics przedstawia nam wszystkie kanały, jakie przebył użytkownik, zanim doszło do sprzedaży w naszym biznesie e-commerce. Dzięki temu raportowi możemy spojrzeć “szerzej” na nasz sklep internetowy i sprawdzić, jak długie są ścieżki konwersji naszych klientów. Oprócz tego będziemy w stanie ocenić także opłacalność inwestycji w poszczególne kanały, gdyż system pokaże nam ich wartość nawet w przypadku, gdy nie były tymi ostatnimi, a były na przykład otwierającymi bądź znajdywały się w środku (w przypadku innych raportów, np. Pozyskiwanie -> Cały ruch -> Źródło/medium kowersja przypisywana jest do źródła, które było ostatnim niebezpośrednim na ścieżce zakupowej – atrybucja: ostatnie kliknięcie niebezpośrednie).

10.Konwersje -> Ścieżki wielokanałowe -> Konwersje wspomagane

W tym raporcie Google Analytics sprawdzimy, jak dany kanał uczestniczył w finalizacji konwersji. Dowiemy się z niego jaką wartość wspomaganych konwersji mają poszczególne kanały (lub źródło i medium) oraz jakie przychody generują w przypadku konwersji po ostatnim kliknięciu lub bezpośrednim. Raport ten pozwoli poznać nam kanały, które wspomagają konwersję, lecz nie zawsze są tymi kończącymi finalizację zakupu oraz te, które doprowadzają do bezpośredniej transakcji.

Podsumowanie

Jak widać Google Analytics pozwala na dokładną oraz szczegółową analizę sklepów e-commerce. Dzięki raportom takim jak “Pozyskiwanie” oraz “Zachowanie” jesteśmy w stanie dowiedzieć się skąd, ilu oraz jacy użytkownicy odwiedzają nasz sklep internetowy, a także co na nim robią i jakie są ich zachowania. Dodatkowo wykorzystując raporty “E-commerce” w Google Analytics jesteśmy w stanie poznać metryki, które dotyczą wartości zamówienia, ilości transakcji, średniej wartości sprzedaży, współczynnika konwersji e-commerce, przychodów czy chociażby skuteczności sprzedaży poszczególnych produktów.

Ważną kwestią w przypadku analizy e-commerce w Google Analytics jest, jak już wcześniej wspomniałem, odpowiednio wgrany kod śledzenia oraz moduł e-commerce. Jeśli któryś z tych elementów zostanie przez nas nieodpowiednio skonfigurowany, część danych w naszych raportach będzie błędnie przekazywana przez system.

 

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.