Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

6 korzyści z influencer marketingu dla e-commerce

6 min 659
Weronika Bazarnik | 15.04.2021

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie korzyści płyną ze współpracy z influencerami,
  • jak i gdzie szukać odpowiedniego twórcy internetowego,
  • na co zwrócić uwagę, planując kampanię z influencerami.

Zmiany w branży e-commerce zachodzą dosłownie na naszych oczach. Jeżeli zależy Ci na tym, aby z powodzeniem konkurować z innymi, musisz dotrzymywać tempa, a tym samym decydować się na różne sposoby promocji. Jedną ze skuteczniejszych metod jest influencer marketing. Na czym polega fenomen twórców internetowych? Jakie korzyści płyną ze współpracy z influencerami? Zostań ze mną, aby dowiedzieć się więcej.

Precyzyjne dotarcie do grupy docelowej, czyli diabeł tkwi w szczegółach

Zacznę od wyjaśnienia, kim tak naprawdę jest influencer, ponieważ nie dla wszystkich jest to takie oczywiste. Większość osób mając na myśli twórcę internetowego, wskazuje na celebrytę o ogromnych zasięgach i to w nim upatruje szansy na sukces. Czy słusznie? To się dopiero okaże.

Tymczasem typów, rozróżnień oraz podziałów w ramach grupy o wspólnej nazwie „influencerzy” jest mnóstwo. Możemy ich podzielić ze względu na liczebność followersów, kanał komunikacji, ich motywacje oraz wiele innych aspektów. Nas interesują twarde dane liczbowe, więc skupimy się na pierwszej zmiennej.

banner content marketingu

Podział influencerów ze względu na liczebność fanów

Jasno przyjęte ramy, które odwołują się do liczby obserwatorów, pozwalają podzielić influencerów na:

  • mikroinfluencerów - konta od 1000 do 100 000 followersów (w tym przedziale możemy jeszcze wyróżnić nanoinfluencerów z grupą odbiorców od 1000 do 10 000),
  • makroinfluencerów - konta od 100 000 do 1 000 000 followersów,
  • megainfluencerów - konta ponad 1 000 000 followersów.

Dlaczego przytaczam akurat ten podział? Przede wszystkim dlatego, że w dużej mierze to cel kampanii powinien definiować, z kim decydujesz się na współpracę. Każdy z powyższych typów dociera do innych grup docelowych. Do tego dochodzi różny stopień zaangażowania oraz aktywności fanów, co z kolei przekłada się na współczynnik konwersji. Warto mieć na uwadze, że nie każde konto o takim samym zasięgu przyniesie Ci X złotych dochodu, a ilość nie zawsze oznacza jakość. Z drugiej strony bez widowni nie ma efektów w social media. Gdzie zatem szukać złotego środka? O tym przeczytasz w kolejnych akapitach.

6 korzyści influencer marketingu

infleuncerka marketingowa prezentująca produkty

Istnieje wiele powodów, dla których warto postawić na siłę influencerów. W kolejnych punktach przedstawię Ci zarówno te oczywiste kwestie, jak i te, o których mogłeś nie wiedzieć.

Influencer precyzyjnie dociera do grupy docelowej

Treści, które ukazują się na blogu, instagramowym stories, czy w video na YouTube nie są nachalną formą promocji produktu lub usługi. Oczywiście pod warunkiem, że jest to współpraca z wartościowym influencerem. Tego typu recenzje, unboxing, czy inne polecajki* wzbudzają zainteresowanie wśród użytkowników, co sprawia, że naturalnie trafiają do świadomości grupy odbiorców. W ten sposób użytkownik nie poczuje, że coś jest mu sprzedawane, a więc nie będzie się zdroworozsądkowo bronił przed zakupem. Zadaniem twórcy internetowego jest wzbudzenie pewnej potrzeby u konsumenta, aby ten mógł ją dostrzec i w efekcie zakupić oferowany produkt.

Pozostając jeszcze przez chwilę w tym punkcie, muszę zwrócić uwagę na jedną istotną kwestię. Otóż społeczność, którą gromadzi dany twórca to zwykle osoby w podobnym wieku, o podobnych zainteresowaniach, a także podzielające wspólne wartości. Dzięki temu, że wiele ich łączy, jest to grono podatne na głos influencera.

Influencer buduje zaufanie do Twojego sklepu

Wiarygodność to słowo klucz w biznesie internetowym. Trudno się bez niej wybić na tle konkurencji i oczekiwać zadowalających przychodów. Choć niełatwo ją zmierzyć w działaniach twórcy, to nie należy bagatelizować tego wpływu.

Każdego dnia użytkownicy są atakowani banerami reklamowymi, których mają dość (z tego powodu nierzadko instalują adblocka). Znudzeni, a co więcej nieufni wobec bezpośredniego marketingu, wytchnienia i inspiracji poszukują u swoich ulubionych twórców internetowych. W tym oto miejscu influencer pośredniczy w kontakcie na linii marka-konsument, budując pomiędzy nimi relację. Biorąc pod uwagę fakt, iż odbiorcy darzą influencerów zaufaniem, ufają również ich wyborom, a więc związek przyczynowo-skutkowy zostaje zachowany w pozytywnym znaczeniu.

Influencer ukazuje Twoją markę w oryginalny sposób, budując jej świadomość

Kolejną korzyścią na mojej liście jest budowanie świadomości marki w ciekawy sposób. Dlaczego jest to ważne? Ano przede wszystkim z tego powodu, że w ten sposób produkt zostaje w pamięci klientów na dłużej. Komunikat, który będzie się wyróżniał na tle innych, zbuduje pozytywne wrażenia i emocje wokół Twojej oferty, co w perspektywie czasu przyniesie pozytywne efekty.

Influencer wspiera Twoje SEO

Kampania z influencerem może również pozytywnie wpłynąć na widoczność Twojego serwisu w Google. Aktywności reklamowe influencera powinny kierować klientów do Twojej witryny. Jak to wszystko zaplanować, aby wesprzeć SEO? Umów się z twórcą, aby w treści swojego wpisu na blogu zostawił aktywny odnośnik do Twojej strony internetowej. Choć może Ci się to wydawać mało istotne, to w perspektywie czasu pomoże Ci to w realizacji celów.

Influencer buduje zasięg niskim kosztem

Korzyści kampanii z influencerem to także koszty. Choć są oczywiście influencerzy, którzy jasno określają zasady współpracy i wymagają pokaźnego wynagrodzenia, to w zdroworozsądkowym przeliczeniu te kwoty nie są wcale bezpodstawne.

Social media mają wielką moc. Działania influencera na Instagramie bardzo często wychodzą taniej i skuteczniej niż inne formy marketingu. Aby się przekonać, czy współpraca ma sens w wymiarze mediowym, należy przeprowadzić prostą kalkulację. Wystarczy przeliczyć, ile będą kosztować takie same efekty (kliknięcia, komentarze, obejrzenia), wykorzystując do tego narzędzia reklamowe. Na YouTube „wartość zasięgu” możesz obliczyć, dokonując porównania go z kosztami uzyskania płatnych odsłoń w formie reklamy preroll.

I tak - od tego również są wyjątki, ponieważ każda kampania w internecie jest inna. Zdarza się też tak, że cena płatnej współpracy jest wyższa niż inne koszty marketingowe, ale wtedy o sensie takich działań mogą decydować inne zmienne. Najlepszym przykładem są działania wizerunkowe, które mają wartość długofalową i dopiero w perspektywie czasu przynoszą korzyści materialne.

Czas na dygresję! Kilka wskazówek w doborze jakościowych twórców

Temat rozliczenia za kampanie jest bardzo trudny. Stawki za poszczególne działania są tak zróżnicowane, że w praktyce wielu klientów płaci twórcom kwoty skrajnie różne. Wynika to przede wszystkim z tego, że ten obszar marketingu jest niezwykle dynamiczny i nie został określony przez żadne normy. Bardzo często influencerzy znajdują się na różnych etapach "zaawansowania" bez dokładnej wiedzy na ten temat, przez co zawyżają lub zaniżają swoje stawki.

Omawiając jednak tę kwestię, chciałabym się zatrzymać. Bardzo wielu niedoświadczonych jeszcze w tym obszarze klientów ocenia profil po jego wielkości. Tymczasem wielkość konta wcale nie jest najważniejszą rzeczą przy wycenie. Wszystko tak naprawdę zależy od celu kampanii. Jeżeli zależy Ci na działaniach stricte wizerunkowych, postaw na osoby, które zagwarantują Ci dużą liczbę odsłon. Mogą to być między innymi blogerki, które zajmują się tworzeniem poczytnych treści.

Celem wielu kampanii jest jednak przekonanie konsumentów do zakupu. Jeśli zależy Ci na sprzedaży tu i teraz, wybierz do współpracy osobę, która buduje zaangażowaną społeczność. Influencer nie musi mieć pokaźnego konta, aby być skutecznym. Wystarczy, że dba o własną wiarygodność, relacje z widzami, a jego polecenia są zawsze szczere. Dzięki temu staje się opiniotwórczy i przemawia do followersów. Jednym z ciekawszych narzędzi, które pomogą Ci zbadać poziom zaangażowania na profilu Influencera jest Social Blade.

Influencer wspiera sprzedaż w Twoim sklepie

Ostatnią z korzyści, którą chciałam dzisiaj omówić, jest sprzedaż, czyli jeden z najważniejszych celów w marketingu. Do tego już tak naprawdę nawiązałam we fragmencie powyżej, gdzie pokusiłam się o dygresję w kontekście wycen działań twórców internetowych. Przejdźmy jednak o krok naprzód.

Decydując się na współpracę, której celem samym w sobie jest bezpośrednia sprzedaż, powinieneś się liczyć z tym, że poniesiesz większe koszty. Influencerzy, którzy zdają sobie sprawę z tego, że po ich rekomendacji magazyny zostają wyczyszczone, cenią się wysoko. W ten sposób zasada win-win zostaje zachowana. Twórca dostaje adekwatne wynagrodzenie do efektu, jaki tworzy.

Przy wyborze osoby do kampanii zwróć uwagę na następujące kwestie:

  • w jaki sposób twórca jest w stanie spełnić cel kampanii?
  • czy influencer pasuje do Twojej marki?
  • czy jego wizerunek jest czysty (dokładnie sprawdź, czy nie był zaangażowany w skandal w przeszłości)?
  • jak rozmawia ze swoją społecznością i czy społeczność rozmawia z nim?

Nawiązując taką współpracę zawsze możesz sprawdzić "jakość" profilu we wspomnianym wcześniej narzędziu social blade oraz poprosić influencera o statystyki z jego ostatnich kampanii (co prawda umowa może mu nie pozwolić na informację, dla której marki prowadził działania, ale takich danych nie potrzebujesz).

Kilka słów na koniec, czyli... porozmawiajmy o Influencer marketingu!

Jak widzisz, Influencer marketing to zalety liczone nie tylko w złotówkach, ale i w świadomości oraz emocjach wśród użytkowników. Pamiętając o powyższych dobrych praktykach, z pewnością lepiej zaplanujesz kolejną kampanię. A jeśli nie wiesz, od czego zacząć - napisz do nas. Chętnie porozmawiamy z Tobą na temat możliwości!

*Komunikacja w social mediach rządzi się swoimi prawami. #polecajka to inaczej polecenie danego produktu.

Weronika Bazarnik

Head of Content Marketing

Team Leader działu CM w PromoTraffic. Swoją karierę w marketingu internetowym rozpoczęła jako copywriter, aby z czasem opracowywać i realizować skuteczne strategie content marketingowe dla e-commerce. Weronika jest odpowiedzialna za rozwój zespołu - wsparcie ekspertów w codziennej pracy oraz realizację ambitnych celów w projektach. Nie znosi monotonii i nieustannie szuka nowych obszarów do poszerzania kompetencji zespołu. Swoje doświadczenie zawodowe zdobyła podczas pracy z markami takimi jak Onninen, Maxfliz oraz Puccini.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.