Nie będzie nowością, jeśli napiszę, że żyjemy w czasach reklamowego przesytu. Codziennie ze wszystkich stron bombardowani jesteśmy billboardami, spotami, pop-upami nakłaniającymi nas do zakupów. Jak w tym gąszczu reklam przebić się ze swoim produktem i trafić do potencjalnego klienta? Jak sprawić, żeby nam zaufał i chętnie wracał do naszego sklepu? Odpowiedzią na ten problem jest włączenie do swojej strategii marketingowej social mediów, a szczególnie Facebooka.
Z tego artykułu dowiesz się:
74% ludzi, którzy mają dostęp do Internetu, jest aktywnych w social mediach(1). Aż 63% przedstawicieli generacji Y (urodzonych w latach 1980-1996) uważnie śledzi marki na serwisach społecznościowych, a 53% z nich deklaruje, że opinie na social media wpływają na ich decyzje zakupowe (2). Gdzie w tych statystykach jest Facebook? W tym momencie gromadzi on około 1,9 miliarda użytkowników miesięcznie (3), a według badań, spędzają oni aż 15,8% czasu online właśnie w serwisie społecznościowym stworzonym przez Marka Zuckerberga (4). Co więcej, social media, a wśród nich Facebook, to prawdopodobnie najlepsze narzędzie do budowy relacji z klientami. To właśnie na Facebooku możesz wchodzić ze swoimi klientami w interakcje, pytać ich o zdanie, nawiązać bezpośrednią rozmowę, pytać o opinie na konkretne tematy. Poczułeś/poczułaś się przekonany/a?
Już wiesz, że Facebook to idealne miejscem do pozyskiwania klientów, a część z nich na pewno już skupiasz w ramach fanpage’a swojej marki. Co możesz zrobić, żeby zwiększyć szansę na to, że dokonają oni zakupu w twoim sklepie?
Dowiedz się więcej: Linkowanie wewnętrzne – Jak to robić skutecznie?
Obecnie na Facebooku możesz stworzyć osobną zakładkę, na której będziesz mógł prezentować produkty ze swojego sklepu internetowego, oraz która umożliwi twoim klientom ich zakup. Aby to zrobić, skonfiguruj w ustawieniach zakładkę „Sklep”. Produkty możesz wprowadzić ręcznie lub powiązać shop z feedem produktowym. Obecnie w Polsce nie ma możliwości bezpośredniego sprzedawania produktów na fanpage’u, więc twoi klienci będą przekierowywani bezpośredni do sklepu lub będą mogli wysłać do ciebie prywatne wiadomość z zapytaniem o produkt.
Po skonfigurowaniu sklepu, na twoim fanpage’u włączy się opcja oznaczania produktów w postach. Szczególnie atrakcyjnie będzie to wyglądało, gdy oznaczysz produkty na przedstawiającym je zdjęciu wizerunkowym. Dzięki takiemu zabiegowi możesz dużo skuteczniej zachęcić użytkowników do przechodzenia na stronę twojego sklepu i tym samym znacznie zwiększyć współczynnik konwersji.
Aby twój sklep na Facebooku był jeszcze bardziej skuteczny, dodaj do fanpage’a przycisk CTA, zachęcający do wykonania określonej akcji. Przycisk domyślny dla szablonu „Zakupy” to „Kup teraz”, jednak możesz go zmienić na dowolny inny – taki, który według ciebie lepiej sprawdzi się na fanpage’u (np. „Zadzwoń teraz” czy „Dowiedz się więcej”).
Aby dodatkowo zmodyfikować przycisk CTA, wystarczy najechać na niego kursorem i z rozwijanego menu wybrać odpowiednią opcję.
Facebook to wciąż najbardziej rozbudowany pod kątem płatnych kampanii reklamowych portal społecznościowy w Internecie. Pomimo tego, że portal ma niemal 3 miliardy użytkowników, to możliwości zawężania tych odbiorców są dla ciebie jako reklamodawcy nieograniczone. Możesz targetować swoich obecnych i przyszłych klientów według takich kategorii jak wiek, płeć, lokalizacja, język, zainteresowania, zachowania czy połączenia.
Warto promować szczególnie posty z linkami do sklepów oraz reklamować całyfanpage. Płatne reklamy dotyczące postów są szczególnie ważne i skuteczne, jeśli chcesz wypromować konkretną ofertę, produkt, kolekcję lub wyprzedaż. Zobacz przykłady:
Promowanie całego fanpage’a to efektywny sposób na zwiększenie świadomości marki oraz liczby fanów twojego sklepu internetowego.
Facebook umożliwia ci także dotarcie do tych osób, które już odwiedziły twój sklep internetowy. Aby wystartować z taką kampanią, musisz utworzyć własną listę remarketingową – niestandardową grupę odbiorców. Możesz zrobić to dzięki Pikselowi Facebooka. Instrukcję, jak dobrze go wdrożyć na swojej stronie, uzyskasz w Menadżerze reklam, po kliknięciu w opcję Piksele. Gdy Piksel uzbiera już wystarczającą liczbę osób, które odwiedziły twoją stronę, będziesz mógł tworzyć niestandardowe grupy odbiorców i kierować do nich spersonalizowane reklamy na Facebooku.
Płatne reklamy na Facebooku obejmują także tzw. product ads, czyli reklamy produktowe, które bardzo dobrze sprawdzają się w branży e-commerce. Dzięki nim możesz wyświetlić danej grupie użytkowników do 5 produktów w ramach jednej reklamy. Ten typ reklam jest szczególnie skuteczny, jeśli prowadzisz wyprzedaż lub chcesz pokazać nową kolekcję potencjalnemu klientowi. Zobacz przykład:
Płatne reklamy mogą być bardzo skutecznym źródłem sprzedaży, ale tylko jeśli nie zapomnisz o „społecznościowym” charakterze Facebooka. Nie możesz ignorować swoich fanów poprzez pomijanie ich komentarzy czy publikację nieatrakcyjnych treści. To jeden z głównych błędów, jakie popełniają firmy chcące zaistnieć w social mediach. Pamiętaj, że na Facebooku jesteś przede wszystkim dla swoich fanów, dopiero potem po to, by sprzedawać!
Przed zabraniem się za tworzenie postów na fanpage’u stwórz wizerunki kilku swoich typowych klientów – czyli tzw. persony. Pomyśl, w jakim są wieku, czym się interesują, co jest dla nich ważne itp. Materiały twórz właśnie z myślą o tych personach i o tym, co może je zainteresować. Dzięki temu, unikniesz treści niedopasowanych do twoich klientów.
Kiedy już wiesz, do kogo kierować posty, skup się na ich treści. Staraj się nawiązywać ze swoimi odbiorcami jak najwięcej interakcji – zadawaj im pytania, kreuj dyskusje, pytaj o ich zdanie, odwołuj się do emocji. Zamiast w suchy sposób informować o nowościach w swoim sklepie, napisz „W końcu jest! Nasza nowa kolekcja! Co o niej myślicie? My wciąż nie możemy oderwać od niej oczu!” Dzięki tak skonstruowanemu komunikatowi sprowokujesz fanów do wyrażenia zdania, a oni poczują przywiązanie do marki. Jakie typy postów możesz jeszcze tworzyć w przypadku sprzedaży na Facebooku?
Jeżeli udało Ci się zaangażować fana – nie zmarnuj tego. Nie pozostawiaj jego komentarzy bez odpowiedzi. Pamiętaj – zawsze staraj się ustosunkować do wypowiedzi swoich fanów. Dzięki temu pokażesz, że jesteś zainteresowany tym, co myślą, i zachęcisz ich do interakcji w przyszłości. Staraj się odpowiadać każdemu indywidualnie i w jak najkrótszym czasie.
Pomimo tego, że Facebook ma pomóc ci w sprzedaży, pamiętaj, żeby nie przesadzić ze stricte komercyjnymi treściami. Twoim głównym zadaniem jest przede wszystkim budowanie społeczności wokół produktów i oferty. Posty sprzedażowe warto więc przeplatać luźniejszymi materiałami o charakterze rozrywkowym. Dzięki temu klient nie będzie traktował twojej marki jak intruza.
Facebook umożliwia tworzenie bardzo zróżnicowanych postów i ma dużo mocnych stron, jeśli chodzi o publikację treści. Jedną z nich jest publikowanie filmów bezpośrednio na platformie. Zgodnie ze statystykami każdego dnia materiały wideo wyświetlane są na samym Facebooku nawet 8 miliardów razy dziennie (5). Warto wykorzystać tę informację i publikować treści wideo bezpośrednio w portalu.
Kolejną rzeczą, do której warto używać tego największego portalu społecznościowego, jest organizowanie przeróżnych konkursów. Są one skutecznym narzędziem do angażowania dotychczasowych fanów oraz zdobywania nowych użytkowników. Wielu użytkowników śledzi konkretny profil właśnie dlatego, że oferuje on zniżki, kupony i różnego rodzaju konkursy. Nie zmarnuj tego potencjału!
Staraj się też w swoich postach używać hashtagów. Dzięki nim znacząco zwiększysz zaangażowanie użytkowników. Ważne! Używaj hashtagów, które powiązane są z twoją branżą – to dzięki nim dotrzesz do klientów, którzy są nią zainteresowani. W ten sposób znacznie zwiększysz też prawdopodobieństwo konwersji.
Opinie innych klientów – zwłaszcza te pozytywne – to najlepsza reklama, jaką możesz sobie wyobrazić. Nic tak nie wpływa na decyzje zakupowe innych użytkowników prywatnych, jak dobre opinie o produkcie czy bezinteresowne polecenia. Recenzje to także źródło zaufania, które pozytywnie wpłynie na wizerunek twojego fanpage’a.
Jeśli chcesz sprzedawać na Facebooku, pozwól swoim użytkownikom na dodawanie recenzji oraz ocen usług lub towarów na fanpage’u. Aby upewnić się, że funkcja ta jest włączona, wejdź do sekcji „Edytuj stronę”, następnie w Ustawieniach wybierz spośród zakładek opcję „Recenzje”.
Jak widzisz, Facebook to świetne narzędzie, za pomocą którego możesz sprzedawać swoje produkty fizyczne bądź cyfrowe i pozyskiwać nowych klientów. Musisz tylko umiejętnie wykorzystywać jego potencjał. Aby osiągnąć sukces, myśl przede wszystkim o swoich klientach i o tym, żeby dostarczać im jak najbardziej wartościowe treści. W końcu to użytkownicy wyznaczają cel twojej obecności w social mediach i to od nich zależy jej charakter.
Zainteresował Cię ten artykuł? Sprawdź również 4 najpopularniejsze typy kampanii na facebooku dla e-commerce
Źródła danych:
(1) https://grupainfomax.com/blog/social-media-w-polsce-i-na-swiecie-raport-digital-2023/
(2) https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9178/instagram-facebook-tiktok-social-media-stay-sie-nowym-miejscem-zakupow/
(3) https://www.benchmark.pl/aktualnosci/facebook-ma-2-miliardy-uzytkownikow.html
(4) https://techjury.net/blog/time-spent-on-social-media/
(5) https://arturjablonski.com/grupy-odbiorcow-na-facebooku-oparte-o-wideo/
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.