Home Blog Linkowanie wewnętrzne – jak robić to skutecznie?

Linkowanie wewnętrzne – jak robić to skutecznie?

Czas czytania : 11 min
16 marca 2021

 Chciałbyś się dowiedzieć czym jest linkowanie wewnętrzne i czy warto uwzględniać je w swojej strategii SEO? Dowiedzieć się, czym różni się od linkowania zewnętrznego? A może poznać przewagi, jakie nam daje i z jakich narzędzi korzystamy do jego badania? Na te i inne pytania postaram Ci się odpowiedzieć w dalszej części artykułu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o linkowaniu wewnętrznym – zapraszam do lektury

Z tego artykułu dowiesz się:

Czym jest linkowanie wewnętrzne?
Czym różni się linkowanie wewnętrzne od linkowania zewnętrznego
Co zyskujemy dzięki linkowaniu wewnętrznemu?
Jakie narzędzia do badania linkowania wewnętrznego warto wykorzystać?
Gdzie umieścić linki wewnętrzne?
Jak wygląda optymalizacja linkowania wewnętrznego?

Czym jest linkowanie wewnętrzne?

Linki wewnętrzne to hiperłącza, które prowadzą z jednej strony do drugiej w ramach jednej domeny. Dla przykładu, jeśli klikniesz w ten link, zostaniesz przeniesiony do podstrony w ramach tej samej domeny – konkretnie do naszego tekstu na temat SEO. Linkowaniem wewnętrznym można również nazwać przeniesienie w ramach jednego artykułu do innej części dokumentu. Np.: ze spisu treści do konkretnego akapitu.

Przykład linka wewnętrznego w kodzie html strony:

<a title=” Case study Promotraffic ” href=”https://promotraffic.pl/case-studies”>Case study Promotraffic</a>

Linkowanie wewnętrzne pomaga w nawigacji strony, definiuje strukturę witryny, zapewnia przejrzyste ścieżki dla robotów google. Wzmacnia ogólną wartość witryny i może zapewnić długotrwałe sesje na stronie zmierzające do budowania świadomości marki czy finalizacji transakcji przez użytkowników.

Duża ilość linków zewnętrznych jest głównym elementem składowym obecnych strategii SEO, bardziej skupiamy się na ich pozyskaniu niż na budowie fundamentu, jakim jest niewątpliwie wewnętrzne linkowanie. To obszar SEO, w którym często popełniamy błędy, ponieważ nie doceniamy wpływu zoptymalizowanej strategii linkowania wewnętrznego na efekty, a to jest duży błąd.

Linkowanie wewnętrzne, a linkowanie zewnętrzne

Każdy serwis powinien zawierać zarówno linkowanie wewnętrzne, jak i linkowanie zewnętrzne. Linki wewnętrzne łączą posty w obrębie jednej strony internetowej, natomiast linki zewnętrzne łączą Twoje strony z innymi witrynami. W tym poście skupię się głównie nad linkami wewnętrznymi, ale zapraszam również do zapoznania się z 5 krokami do stworzenia skutecznej strategii SEO, gdzie również uwzględniono jest linkowanie zewnętrzne.

Co zyskujemy dzięki linkowaniu wewnętrznemu?

Google używa wewnętrznych linków, aby odkrywać nowy content. Załóżmy, że publikujesz nową treść na stronie i zapomniałeś umieścić do niej link z innego miejsca w swojej witrynie. Jeśli założymy, że strony nie ma w Twojej mapie witryny i nie ma żadnych linków zwrotnych, Google nie będzie wiedział, że istnieje. Dzieje się tak, ponieważ robot indeksujący nie może go znaleźć. Strony bez linków wewnętrznych nazywane są „sierotami” lub „orphan pages”. Więcej na ten temat w dalszej części tekstu. Linkowanie wewnętrzne jest cenne pod wieloma względami. Skoncentrujmy się na kilku korzyściach SEO płynących z zastosowania linkowania wewnętrznego:

Poprawia nawigację

Nawigacja na stronie głównej może mieć ogromny wpływ na ogólny sukces Twojej witryny i wpływać na łatwość obsługi, rankingi wyszukiwarki i konwersje. Linkowanie wewnętrzne jest powszechnie używane w głównej nawigacji witryny. Umożliwia użytkownikom łatwe poruszanie się po witrynie w celu znalezienia potrzebnych informacji. Dołączenie linków wewnętrznych do głównego menu witryny może zwiększyć ilość czasu spędzanego przez ludzi w Twojej witrynie, co jest pozytywnie odbierane przez roboty indeksujące i może podnieść pozycję w bezpłatnych wynikach wyszukiwarki.

Ponadto, utworzenie wewnętrznej struktury linków może pomóc odwiedzającym witrynę w znalezieniu podstron, które nie są uwzględnione w głównej nawigacji. Na przykład strony, do których prowadzą linki z Twojej strony głównej, mogą zawierać wewnętrzne linki do innych stron w głębi witryny. Z perspektywy użytkownika jest to dobre rozwiązanie, ponieważ pomaga w znajdowaniu odpowiednich informacji i wydłuża czas spędzany na stronie.

Tworzy zrozumiałą architekturę serwisu

struktura linków wewnętrznych

Struktura linków wewnętrznych – źródło neilpatel.com

Linkowanie wewnętrzne pomaga również ustalić hierarchię informacji na stronie internetowej. Dla przykładu możesz dołączyć linki ze swojej strony głównej do stron kategorii. Następnie te strony powinny zawierać linki do stron położonych głębiej w architekturze Twojej witryny. Pomaga to stworzyć uporządkowaną strukturę i hierarchię informacji, która umożliwia użytkownikom łatwiejsze poruszanie się po witrynie i znajdowanie ­potrzebnych informacji. Dodatkowo pozwala zwiększyć ilość czasu spędzanego na stronie, ale także buduje świadomość marki, co powinno zaowocować powracającymi użytkownikami.

Rozprowadzenie siły rankingowej (link-juice)

Linki wewnętrzne pomagają w rozpowszechnianiu siły rankingowej (link-juice) na stronie internetowej. Jeśli właśnie opublikowałeś nowy artykuł na blogu, możesz dołączyć wewnętrzne linki do tej strony z innych wysoko rankujących postów w Twojej witrynie. Pomoże to wyszukiwarce znaleźć i zindeksować nową treść. Może to być również wsparcie dla fraz znajdujących się blisko TOP10 w wynikach wyszukiwania. Bezkosztowym działaniem – linkując wewnętrznie z powiązanych tematycznie, dobrze rankujących artykułów – możesz pozyskać linka wewnętrznego, przekazując część mocy rankingowej.

Zmniejsza współczynnik odrzuceń i zwiększa ilość stron na sesję

Jeśli Twoja witryna ma współczynnik odrzuceń 70%, oznacza to, że 70 na 100 odwiedzających opuszcza witrynę po odwiedzeniu tylko jednej strony. Wskazany parametr jest jednym z czynników, który wspomaga pozycjonowanie Twojej witryny w wyszukiwarce. Google uważa, że ​​witryny o niższych współczynnikach odrzuceń mają wyższą jakość. Linkując wewnętrznie w obrębie witryny, możesz zachęcić odwiedzających do spędzenia na niej więcej czasu, a ostatecznie zmniejszyć współczynnik odrzuceń. Wyśle to pozytywne sygnały wyszukiwarce i może pomóc w poprawieniu pozycji na dane słowo kluczowe/słowa kluczowe. Linki wewnętrzne powinny obniżyć współczynnik odrzuceń. Internal linking mogą również zwiększyć ilość stron na sesję. Innymi słowy, linki wewnętrzne umożliwiają odwiedzającym przechodzenie do innych podkategorii/artykułów na blogu, zamiast po prostu przeglądać jedną stronę i opuszczać serwis. Jeśli odwiedzający przeglądają wpisy na Twojej witrynie i podoba im się to, co czytają, prawdopodobnie będą chcieli zobaczyć powiązane z danym wpisem artykuły na blogu czy produkty. Linki wewnętrzne pomagają im je znaleźć. Takie rozwiązanie jest korzystne zarówno dla użytkownika jak i wyszukiwarek.

Kierowanie na podstrony o najwyższej konwersji

Możesz również użyć linku wewnętrznego, aby skierować odwiedzających witrynę na podstrony o wysokiej konwersji. Najpierw musisz użyć Google Analytics, aby określić, które strony na Twojej witrynie przyciągają najwięcej odwiedzających i które mają najwyższe współczynniki konwersji. Następnie możesz dodać kilka linków ze stron o największym ruchu do odpowiednich stron o wysokiej konwersji. Efektem finalnym powinno być zwiększenie ilości osób odwiedzających strony o największej konwersji i zwiększenie przychodów na stronie.

Narzędzia do badania linkowania wewnętrznego

Możemy zrobić idealną witrynę posiadając i wdrażając całą przekazaną wiedzę od podstaw. Niemniej jednak regularnie spotykamy się ze stronami internetowymi, których struktura jest chaotyczna. W takich wypadkach musimy zrobić audyt wewnętrznych linków. Jest on niezbędny celem złapania odpowiedniego rozkładu fraz na stronie, odpowiedniej architektury informacji, zweryfikowania kanibalizacji słów kluczowych czy wyłapania stron sierot, do których nie kierują żadne linki wewnętrzne uniemożliwiając ich indeksację. W tym celu pokażę Ci kilka narzędzi, na których pracujemy na co dzień i wskażę ich ciekawe zastosowania.

Uszkodzone adresy w linkowaniu wewnętrznym

uszkodzone źródło linków

Uszkodzone internal linking – źródło ahrefs.com

Narzędzie Ahrefs pokazuje nam linki wewnętrzne prowadzące do stron ze statusem 404. Błędy 404 nie są dobre zarówno z punktu widzenia użytkownika jak i robotów google. Można je zweryfikować również z wykorzystaniem narzędzia Screaming frog.

Wewnętrzne linki do przekierowanych podstron

wewnętrzne linki do przekierowań

Wewnętrzne linki do przekierowanych poszczególnych podstron – źródło ahrefs.com

Z wykorzystaniem narzędzia Ahrefs możesz zweryfikować linki wewnętrzne, które kiedyś prowadziły do strony „x”, a obecnie są przekierowane ze strony „x” do strony „y”. Zazwyczaj w tej sytuacji najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie podmiana adresu linka, jak i anchoru. Takie działanie powinno korzystnie wpłynąć na efekty Twojego SEO.

Głębokość stron dobrze konwertujących

głębokość stron - screen

Głębokość stron – Ahrefs.com

Ahrefs pokazuje nam głębokość podstron w serwisie. Możemy sobie zestawić powyższe dane z danymi obrazującymi dobrze konwertujące podstrony i podjąć decyzję, czy nie lepiej zmodyfikować lekko struktury linków zmniejszając głębokość w przypadku podstron o wysokim współczynniku konwersji.

Występowanie wewnętrznych linków w postaci stron „sierot” (orhpan pages)

orhpan pages - screamingfrog

Orhpan pages – źródło Screamingfrog.co.uk

Orphan pages to zazwyczaj strona w serwisie WWW, która istnieje i nie ma do niej żadnych odnośników w obrębie serwisu. Ani użytkownik z poziomu witryny, ani roboty indeksujące nie są w stanie jej znaleźć. Osierocone strony mogą występować z różnych powodów, takich jak na przykład usunięcie linka wewnętrznego do starej strony, czy usunięcie z kategorii produktu, którego obecnie nie ma w magazynie, ale za kilka miesięcy znów pojawi się w sprzedaży. Strony osierocone mogą nadal być indeksowane, z uwagi na fakt, że długo widniały na danej stronie, występowały w mapie witryny czy kieruje do nich kilka linków zewnętrznych. Niewielka liczba osieroconych stron jest powszechna i generalnie nie stanowi dużego problemu, jednak na dużą skalę orphan pages mogą przyczynić się do marnowania Crawl Budget-u. Warto zweryfikować występowanie stron „sierot” za pomocą narzędzia Screaming frog.

Weryfikacja serwisu celem pozyskania linka wewnętrznego

weryfikacja serwisu - screen z google

Weryfikacja serwisu celem pozyskania linku wewnętrznego – google.pl

Załóżmy, że masz do czynienia z dużym serwisem pokroju agatameble.pl i chciałbyś podlinkować wewnętrznie jedną z kategorii z poziomu obecnych wpisów blogowych na frazę „krzesła”, aby wpłynąć pozytywnie na pozycjonowanie. W tym przypadku pomocna będzie wyszukiwarka Google i funkcja „site”, która wylistuje Ci wszystkie zaindeksowane artykuły zawierające w sobie słowo kluczowe „krzesła”. Wykorzystując tę metodę unikasz konieczności weryfikowania każdego artykułu z osobna. Miej przy tym na uwadze fakt, że gdy będziesz linkować nadmiernie słowami kluczowymi z poziomu jednego artykułu na blogu na ten sam adres strony internetowej to stosując zasadę „First link count” zostanie uwzględniony tylko anchor na pierwszy odnośnik.

Gdzie umieścić linki wewnętrzne?

Dodawanie linków wewnętrznego jest ważne z punktu widzenia bezpłatnych wyników wyszukiwania. Aby wzmocnić wartość pozycjonowania możesz zastosować kilka technik, które wpłyną pozytywnie na efekty Twojego SEO. Oto kilka przykładów, które możesz zrobić na swojej stronie internetowej:

Menu główne

Menu główne – źródło agatameble.pl

Najpowszechniejszą metodą linkowania wewnętrznego stosowaną obecnie na stronach jest linkowanie z poziomu menu strony. Na etapie projektowania menu warto pomyśleć również o efektach pozycjonowania zwracając uwagę na to, żeby nazwy kategorii zawierały słowa kluczowe, menu było wyświetlane na wszystkich podstronach, a w kodzie html były zamieszczone wszystkie linki do podstron, patrząc z perspektywy użytkownika.

SEO linkowanie wewnętrzne do powiązanych produktów

linkowanie wewnętrzne - powiązane produkty

Powiązane produkty – źródło blog allegro.pl

Drugą dobrą metodą, która wspomaga linkowanie wewnętrzne jest kierowanie odnośników do innych powiązanych produktów, artykułów blogowych związanych z danym produktem, artykułem. To działanie pomocne zarówno z perspektywy SEO, jak i użytkownika. Tego typu działanie może wpływać pozytywnie na średnią wartość zamówienia budując większe przychody na sklepie.

Linki wewnętrzne śródtekstowe i dodanie kilku linków w stopce

Linki śródtekstowe – źródło blog e-zikoapteka.pl 

Kolejną dobrą metodą, która wspomaga linkowanie wewnętrzne jest kierowanie odnośników do innych powiązanych podkategorii, artykułów z poziomu artykułu blogowego, czy opisu kategorii. Dobrze, jeśli tekstowe hiperłącza będą oznaczone innym kolorem, aby użytkownik miał świadomość tego, że ma do czynienia z podlinkowanym fragmentem tekstu.

Linki wewnętrzne wspierające działania SEO w stopce – źródło promotraffic.pl

Niektórzy chcąc pozyskać linka wewnętrznego z poziomu każdej podstrony serwisu, by uniknąć umieszczenia go w menu, stosują technikę linkowania ze stopki. Użytkownik intuicyjnie szukając w stopce informacji o firmie również może natchnąć się na tego typu odnośniki i dostać się nie tylko z poziomu wyników wyszukiwarki na tego typu podstronę.

Linkowanie wewnętrzne w sidebarze i w breadcrumbs

Linkowanie wewnętrzne w sidebarze – źródło selfieroom.pl

Duża ilość podstron jest zaprojektowana tak, że powiązane wpisy blogowe, odnośniki do podstron kategorii, czy powiązane produkty są zamieszczone w lewym bądź prawym sidebarze. Jest to kolejny pomysł na efektywne linkowanie wewnętrzne.

linkowanie wewnętrzne w breadcumbs

Linki wewnętrzne w breadcrumbs – źródło zalando.pl

Znaczniki breadcrumbs to elementy nawigacji w witrynie wykorzystywane do tworzenia lepszego UX-a i poprawy indeksowalności. Innymi słowy, to kilka linków wewnętrznych do podstron w obrębie struktury kategorii/podkategorii/produktu/artykułów blogowych, które pozwalają użytkownikom śledzić, gdzie aktualnie znajdują się w witrynie i jak daleko znajdują się od strony głównej. Breadcrumbsy, jak inne typy linków wewnętrznych, pomagają utrzymać użytkowników w witrynie i pomagają im znaleźć informacje, których szukają.

Linkowanie wewnętrzne w tagach i mapie strony

Tag pełni rolę odnośnika do pozostałych wpisów powiązanych tematycznie. Jest to typ linka wewnętrznego, który porządkuje artykuły na stronie, przypisując je do odpowiedniej kategorii. Wspiera tym samym nawigację na stronie. Tworząc taki tag trzeba mieć jednak na uwadze ewentualną kanibalizację słów kluczowych, która może mieć negatywny wpływ na osiągane efekty. Kolejna metoda na pozyskanie linków wewnętrznych to stworzenie mapy witryny, służącej głównie do nawigacji w serwisie. To rozwiązanie jest zasadne w przypadku dużych witryn i portali informacyjnych. W przypadku małych serwisów nie jest to konieczna praktyka. Taka mapa witryny powinna uwzgledniać najważniejsze adresy url i przedstawiać strukturę serwisu.

Optymalizacja linkowania wewnętrznego

Wybór narzędzi do linkowania wewnętrznego i wybór miejsca do jego zamieszczenia to jedno. Drugą część stanowi odpowiednia optymalizacja wewnętrznego linkowania pod pozycjonowanie. W tym celu warto żebyś zadbał o:

Analizę słów kluczowych i anchor text-y

Zalecam przed przystąpieniem do linkowania wewnętrznego przeprowadzić analizę fraz celem zbadania potencjału na stronie i zrobić sobie rozkład fraz na url-e celem uniknięcia kanibalizacji słów kluczowych (linkowania wewnętrznego na te same słowa kluczowe do różnych adresów na stronie). Jeżeli prowadzisz serwis od paru lat i nigdy nie zwracałeś uwagi na linkowanie wewnętrzne, to warto:

Anchor text jest widocznym, klikalnym tekstem w hiperłączu. Zazwyczaj w przeglądarkach ma kolor niebieski i jest podkreślony. Przykład:

<a href=”http://www.example.com”> Anchor text </a>

Chociaż nie ma określonego limitu długości tekstu anchora, dobrym pomysłem jest, aby tekst linku był jak najbardziej zwięzły. Tekst kotwicy powinien w najdokładniejszy sposób opisywać podstronę, do której prowadzi link. Autor tekstu przed dodaniem kotwicy powinien zastanowić się jaka fraza zachęciłaby użytkownika do kliknięcia w link. W przeciwieństwie do linkowania zewnętrznego, w wewnętrznym linkowaniu lepiej wykorzystywać kotwicę w formie słowa kluczowego, na które chciałbyś żeby dana strona pojawiała się wysoko w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Zalecam stosowanie różnych anchor tekstów: najlepiej tych wyszukiwanych przez użytkowników mogących przyczynić się do większej konwersji na stronie. Używanie anchorów typu „kliknij tutaj” nie będzie dawało większego przełożenia na efekty z uwagi na fakt, że chyba nie chcesz pokazywać się na tą frazę w organicznych wynikach wyszukiwarki. Umieszczaj swoje anchor tekstów wysoko na danej podstronie. Pomaga to zwiększyć czas użytkownika na stronie, czy zmniejszyć współczynnik odrzuceń.

„First link count” i tematyczność linków wewnętrznych

Pamiętaj o zasadzie „First link count”, która mówi, że jeśli na danej podstronie umieścimy dużą ilość linków z identycznymi albo różnymi słowami kluczowymi do jednego adresu url, to w rankingach zostanie uwzględnione tylko jego pierwsze wystąpienie. W praktyce oznacza to, że nie warto wielokrotnie linkować wewnętrznie tego samego adresu url z poziomu jednej i tej samej podstrony. Staraj się linkować wewnętrznie z tematycznie powiązanych artykułów blogowych bądź kategorii. Linki tego typu powinny dać Ci znaczną przewagę nad konkurencją, wzmocnić wartość samej domeny i zachęcić użytkowników do jej „sherowania”.

Stosuj zasadę 3 klików i weryfikuj martwe wewnętrzne linkowanie (broken links)

Nie jest to reguła, która musi być standardem i mogą występować od niej odstępstwa, ale lepiej mieć ją na uwadze przygotowując strukturę linków na stronie. Zasada mówi, że do każdej podstrony powinniśmy dotrzeć maksymalnie 3 kliknięciami. Broken links są to linki prowadzące do usuniętych, niewłaściwych bądź też niedziałających podstron w obrębie domeny. Jeżeli masz stronę postawioną na WordPressie to możesz skorzystać z wtyczki Broken Link Checker, która zweryfikuje Ci występowanie takiego linku na danej podstronie.

Nie używaj wtyczek do automatycznego linkowania wewnętrznego

Pomimo tego, że jestem wielkim fanem automatyzacji wszelkich procesów, muszę przyznać, że żaden automat nie jest w stanie zastąpić ręcznego linkowania wewnętrznego. Podchodząc indywidualnie do tego zagadnienia wpływasz pozytywnie na UX, co powinno przełożyć się pozytywnie na współczynnik konwersji strony.

Nie bój się ustawić atrybutów Nofollow / Noindex w obrębie domeny

Najprawdopodobniej na Twojej witrynie są istnieją podstrony, które w ogóle nie przyciągają użytkowników, ale są często indeksowane przez boty. Nie linkuj wewnętrznie podstron generujących mały odsetek ruchu, ponieważ marnują one zasoby Google. Pomóż robotom przydzielić zasoby do najcenniejszej części Twojej witryny.

Podsumowanie

Wewnętrzne linkowanie może poprawić ogólną wydajność pozycjonowania od użyteczności po wyniki wyszukiwania generowane w SERP-ach. Budowa silnej architektury wewnętrznej to zwycięska strategia. Linkowanie wewnętrzne może i jest czasochłonne, ale nie jest trudne do wdrożenia. Nie mniej jednak nie możesz powiedzieć, że coś naprawdę działa, dopóki sam nie zmierzysz rezultatów swojego działania. Do dzieła

 

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.