Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

SEO

5 kroków do stworzenia skutecznej strategii SEO

9 1012
Justyna Dzielińska | 28.10.2020

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak identyfikować słowa kluczowe ważne dla Twojej witryny,
  • jak skutecznie rozbudować linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
  • jak badać skuteczność strategii SEO.

 
Strategia SEO jest kluczowym dokumentem, który pozwala na efektywne pozycjonowanie witryny. Jak ją stworzyć? Sprawdź naszą metodę 5 kroków! 

Krok 1. Zidentyfikuj słowa kluczowe 

Pracę zacznij od sprawdzenia, na jakie frazy kluczowe obecnie wyświetla się Twoja witryna. Dzięki temu nakreślisz sytuację, co będzie punktem wyjścia do dalszych analiz. Kolejnym ruchem powinno być podejrzenie widoczności konkurencyjnych serwisów – takie działanie pozwoli Ci skonfrontować siłę własnej witryny z potencjałem innych stron działających w tej samej branży. Następnie zidentyfikuj frazy kluczowe, które użytkownikom Internetu kojarzą się z Twoją ofertą, a Twoi potencjalni klienci mogą wpisywać do wyszukiwarki. Skupiaj się nie tylko na frazach generycznych (jednowyrazowych oraz dwuwyrazowych), ale weź pod uwagę także słowa kluczowe tzw. „długiego ogona” (kilkuwyrazowe „long tail keywords”).

SEO dla e-commerce

Poprawne dobranie słów kluczowych, poparte analizą sytuacji wyjściowej i konkurencji to początkowy etap, a zarazem filar tworzenia strategii SEO. Poznając słowa kluczowe i ich potencjał czy konkurencję, możesz zdecydować, które będą dla Ciebie priorytetem. Proces wyszukiwania fraz warto powtarzać co jakiś czas i dostosowywać go do aktualnej sytuacji rynkowej, konkurencyjnej i wewnętrznej.   

2. Stwórz schemat rozbudowy linkowania 

Praca związana z rozbudową linkowania wiąże się zarówno z działaniami on-site, jak i off-site. Można ją podzielić na dwa etapy:

a)    Rozbudowa linkowania wewnętrznego

Każdy serwis internetowy powinien publikować treści, które są wzajemnie ze sobą skorelowane. W strategii SEO uwzględnij więc to, aby na Twojej witrynie znalazły się artykuły o podobnej tematyce z odnośnikami pomiędzy nimi. Dobrym sposobem na poprawę linkowania wewnętrznego jest wprowadzenie sekcji ,,polecane artykuły” lub ,,powiązane artykuły”, którą umieszcza się na podstronach z podobnymi artykułami, a w przypadku e-commerce’ów – podstronach z produktami.

b)    Rozbudowa linków z serwisów zewnętrznych

Linki z zewnętrznych serwisów i witryn zdobędziesz na kilka różnych sposobów. Przede wszystkim publikuj treści wysokiej jakości, bierz udział w dyskusjach dotyczących Twojej branży i dostarczaj użytkownikom cennej wiedzy w różnych formach – infografik, raportów, wywiadów. Dzięki temu istnieje szansa, że zewnętrzny serwis chętnie opublikuje Twoją treść, ponieważ będzie ona dla niego wartościowa. Kolejnym sposobem na uzyskanie linków zewnętrznych jest publikacja artykułów sponsorowanych, wpisy gościnne, a także SEO PR – nawiązywanie długofalowych relacji z dziennikarzami oraz dostarczanie im wartościowego contentu w zamian za publikację z linkiem dofollow.  

3. Zadbaj o technical SEO

Zagadnienie technical SEO witryny powinno być ujęte już w audycie działań SEO, który należy przygotować przed rozpoczęciem prac nad strategią. Audyt z listą zaleceń do wdrożenia jest jednak wykorzystywany także w trakcie tworzenia dokumentu strategicznego, gdy sprawdza się, w jakim stopniu zostały wdrożone zalecenia z audytu. Co wchodzi w skład technical SEO? Jakie działania warto rozpisać w audycie, a następnie sprawdzić ich rezultaty w strategii? 

a)    Poprawa szybkości ładowania strony

Szybkość ładowania strony wpływa nie tylko na pozycję witryny w Google, ale także na pozytywne doświadczenia użytkownika. Jak sprawić, aby Twój serwis wczytywał się szybciej? Zacznij od analizy kodu strony, w wyniku której często przenosi się jego część do osobnych plików CSS i JS oraz wprowadza się mechanizm lazy load. Kolejnym krokiem do przyspieszenia ładowania strony jest zmniejszenie rozmiarów grafik. 

b)    Optymalizacja witryny pod względem UX

O związkach między SEO i UX pisaliśmy w artykule ,,Przyjaźń UX i SEO. Jak wpłynąć na doświadczenia użytkownika w procesie zakupowym?”. Znajdziesz tam szczegółowe informacje na temat optymalizacji witryny pod względem UX. 

c)    Tworzenie przyjaznych adresów URL

Przyjazne adresy URL to takie, z których można wywnioskować,  dokąd prowadzą. Nieczytelne adresy, które nie wzbudzają zaufania zarówno użytkownków, jak i robotów Google, to przede wszystkim takie z ciągiem nielogicznie połączonych ze soba znaków, cyfr i liter. 

d)    Analiza Index Bloat 

Analiza Index Bloat pozwala na wychwycenie zaindeksowanych adresów URL, które nie powinny być widoczne w wynikach wyszukiwania. Jeśli Googlebot marnuje czas na podstrony, które są dla nas nieważne, w przyszłości mogą pojawić się problemy z indeksowaniem nowych podstron.

e)    Czytelna, przyjazna architektura treści

Architekturę treści buduje menu oraz drzewko kategorii. Zadbaj o to, aby były one przejrzyste i czytelne dla użytkownika, a także by zawierały słowa kluczowe, na które chcesz się pozycjonować. 

Darmowy e-book

f)    Zminimalizowanie szans na kanibalizację treści

Treści zamieszczone w witrynie powinny być komplementarne, ale nie zoptymalizowane pod to samo słowo kluczowe. Kanibalizacja treści skutkuje obniżeniem siły i pozycji serwisu w wyszukiwarce Google. W strategii SEO zaplanuj prace nad zminimalizowaniem szans na kanibalizację treści w witrynie. Przemyśl dopasowanie słowa kluczowego pod daną podstronę – sprawdź, jakie strony już wyświetlają się w TOP10 na dane zapytanie, a następnie wzmocnij ich siłę. Wykorzystuj potencjał już wykonanych działań i ich rezultatów, nie zaczynaj pozycjonowania od nowa, jeśli nie musisz tego robić! 

g)    Odświeżanie starych artykułów blogowych

Odświeżanie starych postów umieszczonych w witrynie to dodatkowa wartość dla użytkowników oraz dla botów. Takie działania mogą wzmocnić siłę serwisu. Co więc warto zrobić?

Po pierwsze sprawdź, jakie artykuły opublikowane na Twojej stronie mają najmniejszą widoczność, a następnie na jakie słowa kluczowe powinny się wyświetlać. Stwórz nowe wytyczne optymalizacyjne dla swoich wpisów, przeglądając TOP10 wyników wyszukiwania na pożądanych frazach. Sugeruj się długością i zawartością stron konkurencyjnych.

Po drugie sprawdź, jakie artykuły są już opublikowane na blogu - może się okazać, że warto złączyć 2 teksty o podobnej tematyce w 1 wpis. Dzięki temu Twoja treść może pojawić się na wyższej pozycji w Google, a co za tym idzie, więcej osób ją zobaczy.

h)    Angażowanie użytkowników

W czynnikach rankingowych Google można znaleźć punkty, które są związane z doświadczeniami użytkownika. Dlatego warto stworzyć swoim potencjalnym klientom okazję do interakcji, np. poprzez sekcję pozwalającą na zostawienie opinii na temat produktu, usługi. Ponadto, tzw. user-generated content (komentarze dotyczące produktów, usług)  wpływa pozytywnie na pozycje serwisu w Google. 

4. Załóż bloga i wykorzystaj content marketing

W strategii SEO umieść nie tylko elementy związane z UXem, ale także content marketingiem. Prowadzenie bloga, tworzenie raportów, infografik i e-booków pomoże Twojej witrynie wyświetlać się na coraz więcej słów kluczowych w TOP3,TOP10 i TOP50. Więcej na temat content marketingu oraz jego relacji z SEO znajdziesz w kategorii Content Marketing.

5. Wyznacz KPI, dzięki którym zmierzysz skuteczność strategii SEO

W każdej strategii SEO powinny znaleźć się odpowiednie KPI, dzięki którym będzie można ocenić skuteczność wykonanej pracy, a także zaplanować ewentualną korektę. Uwzględnij takie czynniki jak liczba wizyt na stronie z organicznych wyników wyszukiwania, liczba zdobytych słów kluczowych, współczynnik konwersji czy wzrost siły domeny.

Podsumowanie – skuteczna strategia SEO w 5 krokach

Warto podkreślić, że nie ma jednego, uniwersalnego przepisu na skuteczną strategię SEO. Powyższe 5 kroków to wskazówki, które mogą pomóc Ci swój dostosowany do potrzeb witryny, rokujący plan związany z poprawą widoczności. Jeśli potrzebujesz pomocy w zbudowaniu i poprowadzeniu strategii SEO, wypełnij brief i #GrowWithUs!

Justyna Dzielińska

SEO Team Leader

pracuje w Promotraffic ponad 2,5 roku, a z branżą SEO jest związana od 6 lat. Ceni sobie pracę w SEO za to, że nigdy nie ma nudy - każdy projekt jest inny i dzięki temu wciąż się rozwija. Poza pracą lubi spacerować z psem, wyskoczyć na zajęcia aqua i odkrywać nowe, kulinarne miejsca na mapie Krakowa.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.