Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

SEO

Przyjaźń UX i SEO. Jak wpłynąć na doświadczenia użytkownika w procesie zakupowym?

9 1892
Magdalena Mróz | 06.10.2020

Z tego artykułu dowiesz sie:

  • co sprawiło, że SEO i UX stały się nierozłączne, 
  • dlaczego warto łączyć działania SEO z działaniami UX,
  • jak UX wspomaga SEO przy “uszczelnianiu” koszyka zakupowego.

Chociaż kiedyś funkcjonowały osobno, teraz UX i SEO są najlepszymi przyjaciółmi, dzięki którym Twoja witryna może sporo zyskać. Dowiedz się, dlaczego UX jest tak ważny i jak, posługując się jego regułami, wpłynąć na doświadczenia użytkownika podczas zakupów. 

SEO dla e-commerce

O tym, jak RankBrain nierozerwalnie złączył UX z SEO

User Experience oraz Search Engine Optimization przyjaźnią się już od dłuższego czasu, a konkretniej od 2015 roku, gdy Google wprowadził RankBrain. To system oparty na sztucznej inteligencji i uczeniu mechanicznym, który pomaga wyszukiwarce jeszcze lepiej interpretować zapytania użytkowników oraz skupić się na naturalnym przekazie (,,Kiedy zamykają Punkt Pocztowy?” zamiast ,,Punkt Pocztowy godziny zamknięcia”). RankBrain zmienił podejście do pozycjonowania witryn również dzięki podkreśleniu znaczenia takich kwestii jak sygnały użytkownika, do których zalicza się współczynnik CTR, współczynnik odrzuceń czy czas spędzony na stronie. Google zawarł powyższe na swojej liście czynników rankingowych, które wpływają na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Tym samym przypieczętował przyjaźń UX oraz SEO. 

Poniżej znajdziesz przykłady czynników rankingowych Google, które nawiązują do User Experience. Pełna lista jest dostępna pod adresem: https://backlinko.com/google-ranking-factors

User Friendly Layout

SIte Usability

Organic CTR for a Keyword

Bounce Rate

Dwell Time

Źródło: https://backlinko.com/google-ranking-factors

UX i SEO - ta przyjaźń się opłaca

Po tym, jak Google zaczął zwracać uwagę na User Experience i Usability, jasnym stało się, że UX oraz SEO muszą się zaprzyjaźnić. W końcu działają na zasadzie synergii, przenikają się wzajemnie, przyświeca im wspólny cel. Pozycjonowanie nie jest już upychaniem słów kluczowych gdzie bądź ani kupowaniem linków na stronach niskiej jakości. Google poszedł krok dalej i teraz zwraca uwagę na odczucia Internautów, przez co wszelkiego rodzaju treści na stronach należy przedstawiać w taki sposób, aby przyciągnęły, zainteresowały i sprawiły, że użytkownik kupi właśnie za pośrednictwem Twojej witryny. Najlepsze wyniki pod względem ruchu organicznego oraz konwersji uzyskują Ci, którzy dają użytkownikowi najlepszą możliwą odpowiedź na jego zapytanie, których serwisy są zoptymalizowane, intuicyjne i logiczne. W tym układzie SEO powinno naprowadzić Internautę na wartościowy content, a UX sprawić, aby dokonał zakupu czy innej akcji.

Budowanie pozytywnych doświadczeń użytkownika w procesie zakupowym. Jak to się robi?

Istnieje wiele reguł powstałych na kanwie przyjaźni UX oraz SEO, które warto wdrożyć. Oto kilka z nich:

  1. Optymalizacja linkowania wewnętrznego

Linkowanie wewnętrzne jest potrzebne, aby roboty Googla mogły prawidłowo odczytywać witryny. Warto starać się o to, aby linkowanie wewnętrzne było wykonane nie tylko w sposób prawidłowy, ale także intuicyjny. Jak zoptymalizować linkowanie wewnętrzne tak, aby było zgodne z UX? Zdiagnozuj problemy, a następnie pozbądź się ich. Poniżej przedstawiamy najczęstsze błędy w linkowaniu wewnętrznym i sposoby na ich usunięcie:

  • Linkowanie do jednej, tej samej podstrony z kilku miejsc (np. do podstrony z logowaniem do serwisu). Jak temu zapobiec? Warto wykonać audyt linków wewnętrznych, a następnie pozbyć się tych niepotrzebnych. 
  • Nieprawidłowe korzystanie z anchorów. Klikalne części zdania powinny nawiązywać do strony, do której linkują. Bardzo często zdarza się, że anchory przekierowują do zupełnie niezwiązanych tematycznie podstron, np. zamiast tytułu wpisu blogowego, anchorem jest tekst ,,czytaj więcej” czy słowo ,,tutaj”. Unikaj takiego działania. 
  • Przesadna liczba linków wewnętrznych na stronie głównej oraz w kategoriach. Jeśli w kodzie Twojej strony najczęściej występuje link, zmniejsz liczbę linków wewnętrznych. 
  1. Praca nad szybkim ładowaniem strony

Internauci nie lubią czekać. Jeśli strona ładuje się dłużej niż kilka sekund, zamykają kartę i przechodzą do kolejnej witryny. Aby zatrzymać ruch, a co za tym idzie, swoich potencjalnych klientów, zadbaj o prędkość wczytywania się strony. Jak to zrobić?

  • Zadbaj o dobry hosting. Unikaj firm, które prowadzą overselling, innymi słowy - sprzedaż usług ponad wytrzymałość Twojej witryny. 
  • Zadbaj o techniczną optymalizację witryny. Powinna najpierw serwować treść, a następnie reklamy i dodatkowe efekty wizualne. Kolejnym krokiem jest zastosowanie kompresji elementów wchodzących w skład strony oraz innych sztuczek, dzięki którym Twoja witryna szybciej się załaduje. 
  • Badaj prędkość wczytywania się witryny za pomocą różnych usług i narzędzi, np. GTmetrix. Dzięki nim nie tylko poznasz wyniki swojej strony, ale także zobaczysz, co powinieneś zoptymalizować, aby stały się jeszcze lepsze. 
  1. Atrakcyjne i użyteczne treści

Użytkownicy Internetu nie czytają, a jedynie skanują treści. Dlatego należy je przygotowywać już nieco inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Poradniki i artykuły eksperckie powinny znajdować się w miejscu do tego przeznaczonym, na przykład na firmowym blogu, gdzie użytkownik wchodzi z intencją pogłębienia swojej wiedzy.  Natomiast strony sprzedażowe powinny zawierać krótki, merytoryczny content. Treści, czy to w formie tekstu, obrazków czy filmików mają przykuć uwagę użytkownika, zaciekawić oraz popchnąć go do wykonania dodatkowego działania na stronie. Dzięki atrakcyjnemu i użytecznemu contentowi (odpowiadającemu na prawdziwe potrzeby użytkownika) wpłyniesz pozytywnie na odczucia Internauty, które przełożą się na konkretne, pożądane przez Ciebie działania. Tym samym zrealizujesz ideę UX w stu procentach. 

Pamiętaj także o treściach, które wpływają na CTR (jeden z czynników rankingowych). Są to title i meta description. Title wpływa na pozycjonowanie, meta description już mniej, natomiast dzięki niemu możesz zachęcić użytkownika do kliknięcia w link kierujący na Twoją witrynę, a tym samym podnieść swój współczynnik CTR. Przy pisaniu title i meta description uważaj na obietnice dane Internautom – jeśli ich nie spełnisz, szybko opuszczą Twój sklep. 

  1. Prezentacja produktów 

Prezentacja produktów powinna być przyjazna dla użytkownika. Na zdjęciach powinny być pokazane wszystkie najważniejsze cechy artykułów, takie jak: cena, warianty kolorystyczne czy gabarytowe. Fotografie powinny być wysokiej jakości, a użytkownik powinien mieć możliwość ich przybliżenia. 

Katalog produktów powinien zawierać odpowiednie filtry oraz możliwość łatwego, szybkiego sortowania artykułów. Sklep internetowy musi mieć także dobrze skonfigurowaną wyszukiwarkę produktów. 

  1. Wiarygodność sklepu 

  • Wiarygodność sklepu internetowego budują informacje, a także banery o współpracach partnerskich oraz certyfikaty jakości i bezpieczeństwa.  
  • Wiarygodność sklepu budują także opinie i recenzje konsumentów. 
  1. Projekt menu strony

Odpowiedni projekt menu strony zakłada przede wszystkim właściwe nazwy dla kategorii produktowych. Staraj się je maksymalnie doprecyzować, aby użytkownik miał stuprocentową pewność, na jakiej zakładce się znajduje (np. zamiast tworzyć kategorię ,,pościel”, podziel ją na ,,pościel dziecięcą”, ,,pościel z satyny”, ,,pościel o wymiarach 140x220” itd.). Przy projektowaniu menu strony weź pod uwagę również kwestię użyteczności. Unikaj wyjątkowo długich nazw i zadbaj o odpowiedni wygląd menu na urządzeniach mobilnych. Karta ma być przejrzysta, łatwa w odczytaniu i poruszaniu się. 

  1. Liniowa, przejrzysta ścieżka zakupowa

Przejrzysta ścieżka zakupowa to jeden z najważniejszych elementów w sklepie internetowym. Jak można ją zoptymalizować? 

  • Sprawdź, czy dodawanie produktów do koszyka w Twoim sklepie jest jasne i przejrzyste. Użytkownik w każdej chwili powinien móc wrócić do listy artykułów, widzieć przyciski kierujące takie jak ,,przejdź do płatności”, ,,kontynuuj zakupy”.
  • Użytkownik powinien mieć wybór formy przesyłki, a także widzieć ile warte jest jego zamówienie. 
  • Rejestracja czy logowanie do sklepu powinno być łatwe i intuicyjne, a przy tym zajmować niewielką ilość czasu. Zadbaj o takie informacje jak siła hasła, zajęte loginy i przycisk pomocny w sytuacji, gdy klient zapomniał danych do logowania. 
  1. Praca nad pozycją witryny podczas wyszukiwania głosowego

Chociaż w Polsce wyszukiwanie głosowe nie jest tak popularne jak w Stanach Zjednoczonych, to od 16 stycznia 2019 roku Google Assistant zaczął mówić w naszym ojczystym języku. Warto więc mieć na uwadze ten fakt i monitorować popularność wyszukiwania głosowego, aby nie przegapić możliwości zwiększenia ruchu na stronie. Jak można poprawić widoczność witryny w wynikach wyszukiwania głosowego?

Case SEO

  • Podkreślaj naturalne słowa kluczowe (np. ,,Od kiedy otwarty jest sklep X?” zamiast ,,Otwarcie sklepu x”).
  • Zadbaj o to, aby treści, które zamieszczane są na Twojej stronie wyświetlały się w tradycyjnym wyszukiwaniu jako Direct Answer.
  • Popraw szybkość ładowania się witryny oraz UX na smartfonach oraz tabletach.

Wpływ UX na SEO – podsumowanie

Korzystanie zarówno z UX, jak i SEO może okazać się bardzo lukratywne dla pozycjonowanej strony. Warto więc spojrzeć na swoją witrynę pod kątem User Experience i Usability, a na pierwszym miejscu zawsze stawiać użytkownika, nie robota, nawet wtedy, gdy planujemy działania SEO. 

Chętnie pomożemy w audycie UX Twojego sklepu internetowego. Nie czekaj więc - wypełnij formularz kontaktowy i #GrowWithUs!

Magdalena Mróz

SEO Content Specialist

W Krakowie zaczynała jako dziennikarka radiowa, prasowa, redaktorka - wolny strzelec. W PromoTraffic pracuje od 2018 roku. Na początku zajmowała się copywritingiem, później content marketingiem. Obecnie na stanowisku SEO Content Specialist prowadzi oraz rozwija zespół copywriterski, jest redaktorką, korektorką, a także buduje doświadczenie w branży SEO i UX. Interesuje się modą, psychologią ludzi oraz zwierząt. W wolnym czasie zajmuje się swoimi kotkami (Maniusiem i Felkiem), ćwiczy trójbój i inne sporty siłowe, ogląda seriale, filmy czy musicale oraz wszystkie inne odrealnione, nierzeczywiste dzieła współczesności (nawet filmy klasy B).

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.