Home Blog Przyjaźń UX i SEO. Jak wpłynąć na doświadczenia użytkownika w procesie zakupowym?

Przyjaźń UX i SEO. Jak wpłynąć na doświadczenia użytkownika w procesie zakupowym?

Czas czytania : 6 min
06 października 2020

Z tego artykułu dowiesz sie:

Chociaż kiedyś funkcjonowały osobno, teraz UX i SEO są najlepszymi przyjaciółmi, dzięki którym Twoja witryna może sporo zyskać. Dowiedz się, dlaczego UX jest tak ważny i jak, posługując się jego regułami, wpłynąć na doświadczenia użytkownika podczas zakupów. 

SEO dla e-commerce

O tym, jak RankBrain nierozerwalnie złączył UX z SEO

User Experience oraz Search Engine Optimization przyjaźnią się już od dłuższego czasu, a konkretniej od 2015 roku, gdy Google wprowadził RankBrain. To system oparty na sztucznej inteligencji i uczeniu mechanicznym, który pomaga wyszukiwarce jeszcze lepiej interpretować zapytania użytkowników oraz skupić się na naturalnym przekazie (,,Kiedy zamykają Punkt Pocztowy?” zamiast ,,Punkt Pocztowy godziny zamknięcia”). RankBrain zmienił podejście do pozycjonowania witryn również dzięki podkreśleniu znaczenia takich kwestii jak sygnały użytkownika, do których zalicza się współczynnik CTR, współczynnik odrzuceń czy czas spędzony na stronie. Google zawarł powyższe na swojej liście czynników rankingowych, które wpływają na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Tym samym przypieczętował przyjaźń UX oraz SEO. 

Poniżej znajdziesz przykłady czynników rankingowych Google, które nawiązują do User Experience. Pełna lista jest dostępna pod adresem: https://backlinko.com/google-ranking-factors

User Friendly Layout

SIte Usability

Organic CTR for a Keyword

Bounce Rate

Dwell Time

Źródło: https://backlinko.com/google-ranking-factors

UX i SEO – ta przyjaźń się opłaca

Po tym, jak Google zaczął zwracać uwagę na User Experience i Usability, jasnym stało się, że UX oraz SEO muszą się zaprzyjaźnić. W końcu działają na zasadzie synergii, przenikają się wzajemnie, przyświeca im wspólny cel. Pozycjonowanie nie jest już upychaniem słów kluczowych gdzie bądź ani kupowaniem linków na stronach niskiej jakości. Google poszedł krok dalej i teraz zwraca uwagę na odczucia Internautów, przez co wszelkiego rodzaju treści na stronach należy przedstawiać w taki sposób, aby przyciągnęły, zainteresowały i sprawiły, że użytkownik kupi właśnie za pośrednictwem Twojej witryny. Najlepsze wyniki pod względem ruchu organicznego oraz konwersji uzyskują Ci, którzy dają użytkownikowi najlepszą możliwą odpowiedź na jego zapytanie, których serwisy są zoptymalizowane, intuicyjne i logiczne. W tym układzie SEO powinno naprowadzić Internautę na wartościowy content, a UX sprawić, aby dokonał zakupu czy innej akcji.

Budowanie pozytywnych doświadczeń użytkownika w procesie zakupowym. Jak to się robi?

Istnieje wiele reguł powstałych na kanwie przyjaźni UX oraz SEO, które warto wdrożyć. Oto kilka z nich:

  1. Optymalizacja linkowania wewnętrznego

Linkowanie wewnętrzne jest potrzebne, aby roboty Googla mogły prawidłowo odczytywać witryny. Warto starać się o to, aby linkowanie wewnętrzne było wykonane nie tylko w sposób prawidłowy, ale także intuicyjny. Jak zoptymalizować linkowanie wewnętrzne tak, aby było zgodne z UX? Zdiagnozuj problemy, a następnie pozbądź się ich. Poniżej przedstawiamy najczęstsze błędy w linkowaniu wewnętrznym i sposoby na ich usunięcie:

  1. Praca nad szybkim ładowaniem strony

Internauci nie lubią czekać. Jeśli strona ładuje się dłużej niż kilka sekund, zamykają kartę i przechodzą do kolejnej witryny. Aby zatrzymać ruch, a co za tym idzie, swoich potencjalnych klientów, zadbaj o prędkość wczytywania się strony. Jak to zrobić?

  1. Atrakcyjne i użyteczne treści

Użytkownicy Internetu nie czytają, a jedynie skanują treści. Dlatego należy je przygotowywać już nieco inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Poradniki i artykuły eksperckie powinny znajdować się w miejscu do tego przeznaczonym, na przykład na firmowym blogu, gdzie użytkownik wchodzi z intencją pogłębienia swojej wiedzy.  Natomiast strony sprzedażowe powinny zawierać krótki, merytoryczny content. Treści, czy to w formie tekstu, obrazków czy filmików mają przykuć uwagę użytkownika, zaciekawić oraz popchnąć go do wykonania dodatkowego działania na stronie. Dzięki atrakcyjnemu i użytecznemu contentowi (odpowiadającemu na prawdziwe potrzeby użytkownika) wpłyniesz pozytywnie na odczucia Internauty, które przełożą się na konkretne, pożądane przez Ciebie działania. Tym samym zrealizujesz ideę UX w stu procentach. 

Pamiętaj także o treściach, które wpływają na CTR (jeden z czynników rankingowych). Są to title i meta description. Title wpływa na pozycjonowanie, meta description już mniej, natomiast dzięki niemu możesz zachęcić użytkownika do kliknięcia w link kierujący na Twoją witrynę, a tym samym podnieść swój współczynnik CTR. Przy pisaniu title i meta description uważaj na obietnice dane Internautom – jeśli ich nie spełnisz, szybko opuszczą Twój sklep. 

  1. Prezentacja produktów 

Prezentacja produktów powinna być przyjazna dla użytkownika. Na zdjęciach powinny być pokazane wszystkie najważniejsze cechy artykułów, takie jak: cena, warianty kolorystyczne czy gabarytowe. Fotografie powinny być wysokiej jakości, a użytkownik powinien mieć możliwość ich przybliżenia. 

Katalog produktów powinien zawierać odpowiednie filtry oraz możliwość łatwego, szybkiego sortowania artykułów. Sklep internetowy musi mieć także dobrze skonfigurowaną wyszukiwarkę produktów. 

  1. Wiarygodność sklepu 

  1. Projekt menu strony

Odpowiedni projekt menu strony zakłada przede wszystkim właściwe nazwy dla kategorii produktowych. Staraj się je maksymalnie doprecyzować, aby użytkownik miał stuprocentową pewność, na jakiej zakładce się znajduje (np. zamiast tworzyć kategorię ,,pościel”, podziel ją na ,,pościel dziecięcą”, ,,pościel z satyny”, ,,pościel o wymiarach 140×220” itd.). Przy projektowaniu menu strony weź pod uwagę również kwestię użyteczności. Unikaj wyjątkowo długich nazw i zadbaj o odpowiedni wygląd menu na urządzeniach mobilnych. Karta ma być przejrzysta, łatwa w odczytaniu i poruszaniu się. 

  1. Liniowa, przejrzysta ścieżka zakupowa

Przejrzysta ścieżka zakupowa to jeden z najważniejszych elementów w sklepie internetowym. Jak można ją zoptymalizować? 

  1. Praca nad pozycją witryny podczas wyszukiwania głosowego

Chociaż w Polsce wyszukiwanie głosowe nie jest tak popularne jak w Stanach Zjednoczonych, to od 16 stycznia 2019 roku Google Assistant zaczął mówić w naszym ojczystym języku. Warto więc mieć na uwadze ten fakt i monitorować popularność wyszukiwania głosowego, aby nie przegapić możliwości zwiększenia ruchu na stronie. Jak można poprawić widoczność witryny w wynikach wyszukiwania głosowego?

Case SEO

Wpływ UX na SEO – podsumowanie

Korzystanie zarówno z UX, jak i SEO może okazać się bardzo lukratywne dla pozycjonowanej strony. Warto więc spojrzeć na swoją witrynę pod kątem User Experience i Usability, a na pierwszym miejscu zawsze stawiać użytkownika, nie robota, nawet wtedy, gdy planujemy działania SEO. 

Chętnie pomożemy w audycie UX Twojego sklepu internetowego. Nie czekaj więc – wypełnij formularz kontaktowy i #GrowWithUs!

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 11 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.