Poznajcie Tomka. Tomek prowadzi swój własny sklep internetowy. Zadbał o stworzenie wysokiej jakości treści oraz grafik, maksymalne uproszczenie procesu płatności, a także dopasowanie poszczególnych elementów do kolejnych etapów ścieżki zakupowej. Wszystko wydawało się OK, jednak Tomek nie jest zadowolony z liczby konwersji i wysokości dochodu. Pomyślał więc, że zacznie intensywne działania na Facebooku. Nie minęło dużo czasu, a ilość odwiedzin oraz zyski wzrosły kilkukrotnie. Teraz Tomek ma mnóstwo czasu na poszerzanie i ulepszanie swojej oferty i z radością obserwuję kolejne sukcesy reklamowe. Chcecie być, jak Tomek? Przeczytajcie, co należy zrobić!
Definicji e-commerce nie trzeba nikomu przedstawiać. Co jednak w przypadku F-commerce? Krótko mówiąc, jest to silne powiązanie między rynkiem e-commerce, a sferą społecznościową, wykorzystującą tak potężne medium, jakim jest Facebook. Obecnie, każda firma, niezależnie od rodzaju produktów czy świadczonych usług, musi w swojej strategii komunikacji uwzględnić działania w mediach społecznościowych. Dlaczego jest to tak ważne? Facebook skupia coraz więcej użytkowników. Jak wynika z raportu Gemiusa z 2015 roku, korzysta z niego aż 80% z prawie 30 milionów polskich internautów. Serwis daje możliwość kierowania przekazów reklamowych do precyzyjnie określonych grup odbiorców. Posługując się kampanią reklamową w social media, właściciele sklepów internetowych mają doskonałą szansę na budowanie niezwykle trwałych relacji pomiędzy e-biznesem, a jego użytkownikami.
Dowiedz się więcej: Linkowanie wewnętrzne – Jak to robić skutecznie?
Pewnie większość z Was zastanawia się teraz, jak przedstawiają się wyniki social commerce? Ponad 1,5 miliarda osób miesięcznie loguje się na portalu Facebook. Według raportu „Internet Retailer’s Social Media 500” wzrost zarobków z kanału social media wyniósł w USA 26%. To o dziesięć punktów procentowych więcej niż wzrost całego sektora e-commerce. Imponujące, prawda? Czy zatem opłaca się intensyfikować działania w tym zakresie? Odpowiedź jest oczywista. Pytanie brzmi raczej, jak odpowiednio do tego podejść. Aby nie popełnić błędów, sprawdź, co dla Ciebie przygotowaliśmy, jeżeli chodzi o wykorzystanie kanałów social media w e-commerce.
Aby właściwie wykorzystać możliwości serwisu Zeuckerberga, należy rozpocząć od ustalenia celu, jaki chcemy osiągnąć. Mogą to być np.: konwersje w witrynie, aktywność dotycząca posta strony, budowanie świadomości marki czy pozyskanie kontaktów. Na tej podstawie możemy wybrać najlepszy dla nas typ kampanii. Poniżej znajdziesz opis tych, które należą do najbardziej popularnych, jeżeli chodzi o branżę e-commerce. Dlaczego zdecydowaliśmy się właśnie na tę branżę? Bo przewidujemy znaczny jej wzrost w kolejnych miesiącach o czym przeczytasz tutaj.
Pierwszym typem reklam, pomocnym w reklamowaniu biznesu internetowego, jest promocja strony. Dlaczego tak bardzo się przydaje? Osoby, które kliknęły „Lubię to” na Twojej stronie, zobaczą Twoje nowe posty w aktualnościach. Odpowiednie promowanie strony (m.in. precyzyjne dopasowanie takich czynników jak płeć, wiek, lokalizacja itp.) wpływa na pozyskanie nowych klientów oraz utrzymanie kontaktu z obecnymi. Jak i gdzie wyświetlane są posty? Reklama mająca na celu promocję strony zawiera nazwę oraz zdjęcie w tle danego fanpage’a, a także przycisk umożliwiający odbiorcom polubienie strony. Reklamy mogą być widoczne w aktualnościach, w prawej kolumnie Facebooka lub na Instagramie.
Ten typ reklamy jest odpowiedni, jeśli Twoim celem jest zachęcenie innych osób do podjęcia aktywności i działania pod wpływem treści. Taka aktywność może oznaczać wyświetlenia, polubienia, komentarze lub udostępnienia postów, znajdujących się na Twojej stronie. Chcąc promować dany post, należy kliknąć w przycisk znajdujący się w prawym dolnym rogu posta. Jak i gdzie wyświetlane są posty? Posty promowane najczęściej wyświetlane są w aktualnościach. Pod nazwą strony znajduje się oznaczenie „Sponsorowane”. Oto przykładowa reklama, mająca na celu promocję posta:
Ten typ kampanii pozwala przekierować odbiorców z poziomu reklamy na Facebooku do dowolnego miejsca na Twojej witrynie (strona główna, strona produktu itp.). Przydaje się on, kiedy Twoim celem jest zwiększenie ruchu na stronie internetowej. Niezwykle ważne są w tym przypadku przyciski „call to action”. Jeżeli chcesz, aby odbiorcy przeszli z Facebooka do sklepu internetowego, dodaj np. przycisk „Kup teraz”. Co ważne, w tym typie kampanii możesz modyfikować reklamy, kiedy tylko chcesz.
Ile kosztuje kliknięcie?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi – wartości mogą się wahać od kilkunastu groszy do kilkunastu złotych. Na stawkę wpływa przede wszystkim wybranie kierowanie reklam – geografia, demografia, zainteresowania i inne możliwe opcje. Do tego dochodzą reklamy i ich postrzeganie przez użytkowników – kreacje, które bardziej angażują użytkowników są lepiej widziane przez Facebooka, co początkowo pozwala osiągnąć wyższe zasięgi, a z czasem niższe koszty. Skuteczność reklam pokazuje tzw. wskaźnik trafności – należy pamiętać o dbaniu o jego wysokość.
Gdzie powinny być wyświetlane posty?
W tym przypadku większe współczynniki konwersji są uzyskiwane z komputerów, jednakże rosnący udział mobile przy zastosowaniu responsywnych stron powoduje zwiększenie przychodów również z urządzeń przenośnych. Poniżej przykład kampanii skierowanej na kliknięcia:
Ten typ kampanii pozwala monitorować, co odbiorcy robią na Twojej witrynie po obejrzeniu reklamy na Facebooku. Do konwersji, które mogą odbywać się na dowolnej stronie witryny, należą przede wszystkim zakup, rejestracja, dodanie produktu do koszyka lub wyświetlenie konkretnej strony. Uwaga! By śledzić konwersję i optymalizować remarketing, należy zainstalować piksel konwersji w witrynie. Jeśli chcesz zlecić agencji dodanie piksela konwersji do Twojej witryny, wystarczy, że:
Konwersje wspomagające – co to takiego?
Dynamicznie zmieniająca się sytuacja na rynku e-commerce w ciągu ostatnich miesięcy przekształciła podejście użytkowników do zakupów w Internecie. Lejek zakupowy nie jest już lejkiem – to obecnie prawdziwa spirala wejść i powrotów na stronę aż do momentu transakcji. Należy o tym pamiętać, sprawdzając skuteczność działań reklam z Facebooka. Patrząc na same bezpośrednie transakcje często możemy być zawiedzeni, ale w tym momencie przychodzą nam ze wsparciem konwersje wspomagane i modele atrybucji. Często zauważaną tendencją jest pierwsza interakcja z produktem na Facebooku, choć transakcja dokonywana jest z innego źródła. W skali makro bez kampanii klient mógłby nigdy nie poznać naszej oferty, a tym samym nie mógłby dokonać transakcji.
Podobnie jak w przypadku stawki za kliknięcie, nie ma tu prostej odpowiedzi. Wiele zależy od naszej grupy docelowej – im jest ona mniejsza, tym mniejszych nakładów będzie wymagało dotarcie do wybranych użytkowników. Szerokie działania reklamowe, nastawione na budowanie świadomości marki, to koszty wynoszące tysiące złotych. Bardzo pomocni mogą się okazać fani naszej strony – im jest ich więcej, tym lepsze efekty możemy osiągnąć, kierując reklamy na ich znajomych bądź grupę podobnych odbiorców (lookalike). Z naszego doświadczenia wynika, że w każdej kampanii powinniśmy przetestować przynajmniej 2-3 metody kierowania. Budżet dzienny na każdy zestaw reklam wynoszący 50 zł jest minimalną, ale już wartościową kwotą, która pozwoli stwierdzić, na czym się skupić.
Jak widzisz, reklamy na Facebooku mają wiele zastosowań, a ich najważniejszą cechą jest wysoka skuteczność. Dzieje się tak, ponieważ Facebook to potężny portal społecznościowy, odwiedzany przez tysiące ludzi każdego dnia i który stał się nieodłączną częścią prywatnego życia wielu z nas. Oznacza to, że nasze reklamy docierają do naszych potencjalnych klientów w czasie wolnym od pracy – w momentach relaksu czy pogaduch ze znajomymi, kiedy to chętniej wyświetlają reklamy i częściej dokonują zakupu. Jednak aby reklama była skuteczna, należy zadbać nie tylko o jej wygląd i przekaz, ale także dobrać odpowiedni format, który zagwarantuje nam osiągnięcie wcześniej założonego celu. Jakie warianty mamy do wyboru? Najważniejsze z nich to reklamy w formie filmu, obrazu, karuzeli oraz kolekcji.]
Zacznijmy od reklam w postaci filmu. Jak powinna wyglądać dobrze przygotowana reklama wideo? Po pierwsze – odpowiednie proporcje. Proporcje Twojego filmu powinny mieścić się w przedziale od 9:16 do 16:9. Pamiętaj także, że maksymalny rozmiar pliku wideo to 4 GB, a Twój film powinien mieć długość nie krótszą niż 1 sekunda i nie dłuższą niż 240 minut. Jeżeli nie chcesz, nie musisz dodawać do swojego filmu dźwięku i napisów, jednak zarówno jedno jak i drugie jest zdecydowanie zalecane. Pamiętaj także, że tekst w firmie może mieć maksymalnie 125 znaków i nie powinien stanowić więcej niż 20% filmu. Jeżeli zdecydujesz się na wideo w formacie pionowym, tekst może być wyświetlany w proporcjach 2:3. Przed uruchomieniem kampanii warto ją przetestować i, jak przy każdej innej formie reklamy, dostosować ją do swojej grupy docelowej.
Przejdźmy teraz do następnego typu reklamy, jakim jest obraz. Jego główną zaletą jest szeroki wybór miejsc, w którym możemy taką reklamę zastosować. Reklamy tego typu przyczyniają się przede wszystkim do powiększania zasięgu firmy, choć sprawdzają się także w osiąganiu innych celów, takich jak zwiększenie świadomości marki czy ruchu na stronie. Jakie techniczne wymagania Facebook stawia tego rodzaju reklamom? Istotny jest m.in. format, w jakim zapisany jest obraz – musi to być plik typu JPG lub PNG. Proporcje reklamy obrazkowej, podobnie jak w przypadku filmu, powinny zawierać się w przedziale 9:16 – 16:9, a tekst na obrazki nie powinien zajmować więcej niż 20% jego powierzchni. Jeżeli obraz ma zawierać link, to nagłówek powinien zawierać maksymalnie 25 znaków, z kolei opis linku – nie więcej niż 30.
Kolejnym wartym uwagi formatem reklamy jest kolekcja. Jest to format, który zachęca do odkrywania, przeglądania i kupowania produktów, dzięki czemu jest idealną propozycją dla firm typu e-commerce. Tło reklamy zawiera zazwyczaj obraz lub film, a poniżej wyświetlają się obrazy kilku produktów, dopasowanych do celów i treści danej kampanii. Ten format to świetne narzędzie do zwiększenia ruchu na stronie. Najczęściej wyświetla się w aktualnościach, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby zmienić ustawienia na inne.
A co, jeśli chodzi o wymagania techniczne takiej reklamy? Obraz lub film stanowiące tło kolekcji objęte są tymi samymi standardami co powyższe dwa typy reklamy. Nagłówek kolekcji powinien zajmować maksymalnie 25 znaków, z kolei tekst nie więcej niż 90 znaków. Warto pamiętać także o rozmiarach dodawanej grafiki – minimalna szerokość obrazu to 150 pikseli, maksymalna – 400.
Dla e-commerce najlepszym rodzajem reklamy będzie reklama karuzelowa. Ten format umożliwia wyświetlanie nawet 10 obrazów lub filmów w jednej jednostce reklamowej. Przydaje się ona, gdy chcemy skierować klientów do konkretnej witryny. Co ważne, w reklamie karuzelowej mamy do wyboru dwie opcje. Dzięki niej możemy zaprezentować kilka odrębnych produktów lub stworzyć ciekawą historię, zachęcającą do zainteresowania się danym produktem, bądź usługą. Poniżej przykładowa reklama karuzelowa:
Wiesz już, które formy reklamy są najbardziej popularne, jakie są ich wymagania techniczne oraz potrafisz dopasować odpowiedni format do celów swojej kampanii. Znasz także wartość, jaką może Ci dać odpowiednio przygotowana kampania reklamowa. Jeżeli dotarłeś aż tutaj, prawdopodobnie masz już kilka pomysłów na doskonałą reklamę. Pamiętaj jednak, że przed realizacją swojego pomysłu warto zatrzymać się na chwilę i skupić na planowaniu! Czy reklamy wyświetlane w telewizji lub emitowane w radio są przygotowywane pospiesznie, na chybił trafił? Oczywiście że nie – takie działania przynosiłyby więcej strat, niż zysków. Podobnie jest z reklamą na Facebooku – aby zwiększyć swoje zasięgi oraz konwersję, należy zacząć od planowania struktury kampanii na Facebooku.
Po co planować? Odpowiedź jest prosta – to właśnie planowanie pozwoli Ci obniżyć koszy reklamy i zwiększyć jej skuteczność. Efektem dobrego planowania jest niski poziom wydatków na kampanię i bardzo wysoki wzrost konwersji. Warto także podkreślić, że Facebook jest jedną z niewielu platform, która daje tak duże szansę na zwiększenie rozpoznawalności i przychodu danej firmy, dlatego warto korzystać z niej rozsądnie. Jakie działania należy wdrożyć, aby struktura Twojej kampanii była idealnie zaplanowana?
Zaczynając planowanie pamiętaj, że najważniejszym elementem jest cel Twojej kampanii – to on przekłada się na efekt Twojej reklamy. Zdecyduj, na czym Ci zależy: wolisz, aby użytkownik polubił Twoją stronę, skorzystał z Twojej oferty, a może przeszedł na Twoją witrynę? Miej na uwadze, że możesz postawić sobie kilka celu. Jeżeli tak jest, warto zaplanować strategię dla każdego z nich osobno. Dlaczego? W realizacji każdego z nich sprawdzą się inne środki i typy reklam – co innego przekona użytkownika do zakupu, a co innego do odwiedzenia Twojej strony internetowej. Pamiętaj także, że w każdym momencie możesz skorzystać z liczników wydatków, a także ograniczyć wydatki, ustawiając np. dzienny limit wyświetleń.
Ustawienie odpowiedniej grupy docelowej to połowa Twojego sukcesu. Ważne jest, aby opracować różne grupy docelowe dla różnych celów reklamowych. Przykłady? Kobiety w wieku 24 lat szybciej zdecydują się na zakup torebki, z kolei bardziej dojrzałe panie będą potrzebować czasu, aby przywiązać się do firmy. Pamiętaj, że ustawienia standardowe dają Ci możliwość wyboru potencjalnej grupy odbiorców, z kolei ustawienia niestandardowe pomogą w jej zawężeniu.
Bez względu na to, jak skrupulatnie zrobisz research i zaplanujesz swoją kampanię na Facebooku, nigdy nie możesz na 100% przewidzieć, która reklama okaże się tą najskuteczniejszą. Aby mieć nad tym większą kontrolę, warto przygotować różne reklamy dla każdego celu i każdej grupy odbiorców, a następnie monitorować ich skuteczność. Po pewnym czasie, gdy zbierzesz wystarczającą ilość danych na temat realizacji celów dzięki konkretnej kreacji, wyłączysz te reklamy, które charakteryzują się najniższym współczynnikiem konwersji. Pamiętaj, że w realizacji tego kroku pomoże Ci Menedżer reklam Facebooka, który ułatwi ocenianie jakości Twoich kampanii.
Monitoring reklam, analizowanie danych statystycznych i ogólnie pojęta czujność daje naprawdę dużą władzę nad tym, co dzieje się na Twojej stronie i jakie rezultaty odnoszą Twoje działania marketingowe. To dzięki czujności i kontroli rozpoznasz, co jest skuteczne, a co nie daje efektów. Przygotuj się na to, że nie wystarczą świetne reklamy i dobrze dobrane parametry – sukces na Facebooku może być osiągnięty dzięki monitorowaniu i optymalizowaniu kampanii. Pamiętaj, aby wyłączać nieskuteczne reklamy – dzięki temu nie będziesz tracił pieniędzy. Nie wyrzucaj ich jednak od razu: nigdy nie wiesz, czy nie przydadzą się w przyszłości.
Dowiedziałeś się już o poszczególnych typach kampanii oraz co nieco o reklamie karuzelowej. Teraz przyszła pora, abyś zdobył wiedzę o czynnikach, które mogą wpłynąć na odrzucenie Twoich reklam. Oto one:
Więcej na temat ograniczeń znajdziecie w Centrum Pomocy Facebook Business.
F-commerce to bardzo ważna część współczesnego biznesu. Reklamowanie sklepu internetowego na Facebooku daje niezliczone możliwości. Serwis Zuckerberga umożliwia wybór wielu typów kampanii reklamowych, w zależności od wyznaczonych celów biznesowych. Warto pamiętać, że przystępując do reklamowania biznesu internetowego lepsze efekty uzyskamy, wybierając model aukcyjny, zamiast rozliczania za zasięg i częstotliwość. Dlaczego? Model aukcyjny pozwala szybko reagować na zmiany, natomiast w przypadku budowania zasięgu i częstotliwości, raz określona kwota i ilość osób dla danej kampanii nie może być zmieniana. Chcesz, żeby reklamy Twojego sklepu e-commerce trafiły pod opiekę zespołu doświadczonych profesjonalistów? Z przyjemnością przygotujemy je dla Ciebie i zajmiemy się ich koordynacją – wystarczy, że wypełnisz dla nas brief.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.