FreshMail.pl
    • 0
    • 5 min
    Martyna Góra
    Napisane przez
    Martyna Góra

    Nie będzie nowością, jeśli napiszę, że żyjemy w czasach reklamowego przesytu. Codziennie ze wszystkich stron bombardowani jesteśmy billboardami, spotami, pop-upami nakłaniającymi nas do zakupów. Jak w tym gąszczu reklam przebić się ze swoim produktem i trafić do potencjalnego klienta? Jak sprawić, żeby nam zaufał i chętnie wracał do naszego sklepu? Odpowiedzią na ten problem jest włączenie do swojej strategii marketingowej social mediów, a szczególnie Facebooka.

    Dlaczego warto być obecnym na Facebooku?

    74% ludzi, którzy mają dostęp do Internetu, jest aktywnych w social media(1). Aż 63% przedstawicieli generacji Y (urodzonych w latach 1980-1996) uważnie śledzi marki na serwisach społecznościowych, a 53% z nich deklaruje, że opinie na social media wpływają na ich decyzje zakupowe (2). Gdzie w tych statystykach jest Facebook? W tym momencie gromadzi on około 1,9 miliarda użytkowników miesięcznie (3), a według badań, spędzają oni aż 15,8% czasu online właśnie w serwisie społecznościowym stworzonym przez Marka Zuckerberga (4). Co więcej, social media, a wśród nich Facebook, to prawdopodobnie najlepsze narzędzie do budowy relacji z klientami. To właśnie na Facebooku możesz wchodzić ze swoimi klientami w interakcje, pytać ich o zdanie, nawiązać bezpośrednią rozmowę, pytać o opinie na konkretne tematy. Poczułeś/poczułaś się przekonany/a?

    Już wiesz, że Facebook to idealne miejscem do pozyskiwania klientów, a część z nich na pewno już skupiasz w ramach fanpage’a swojej marki. Co możesz zrobić, żeby zwiększyć szansę na to, że dokonają oni zakupu w twoim sklepie?

    1. Stwórz Facebook Shop

    Obecnie na Facebooku możesz stworzyć osobną zakładkę, na której będziesz mógł prezentować produkty ze swojego sklepu internetowego, oraz która umożliwi twoim klientom ich zakup. Aby to zrobić, skonfiguruj w ustawieniach zakładkę „Sklep”. Produkty możesz wprowadzić ręcznie lub powiązać shop z feedem produktowym. Obecnie w Polsce nie ma możliwości bezpośredniego sprzedawania produktów na fanpage’u, więc twoi klienci będą przekierowywani bezpośredni do sklepu lub będą mogli wysłać do ciebie prywatne wiadomość z zapytaniem o produkt.

    2. Oznaczaj produkty w postach

    Po skonfigurowaniu sklepu, na twoim fanpage’u włączy się opcja oznaczania produktów w postach. Szczególnie atrakcyjnie wygląda to, gdy będziesz oznaczać produkty na przedstawiającym je zdjęciu wizerunkowych. Dzięki takiemu zabiegowi, możesz dużo skuteczniej zachęcić użytkowników do przechodzenia na stronę twojego sklepu i tym samym, znacznie zwiększyć współczynnik konwersji.

     

    3. Pamiętaj o CTA

    Aby twój sklep na Facebooku był jeszcze bardziej skuteczny, dodaj do fanpage’a przycisk CTA, zachęcający do wykonania określonej akcji. Przycisk domyślny dla szablonu „Zakupy” to „Kup teraz”, jednak możesz go zmienić na dowolny inny, taki który według ciebie lepiej sprawdzi się na fanpage’u – np. „Zadzwoń teraz” czy „Dowiedz się więcej”.

    Aby dodatkowo zmodyfikować przycisk, wystarczy najechać na niego kursorem i z rozwijanego menu wybrać odpowiednią opcję.

    4. Zainwestuj w płatne reklamy

    Facebook to wciąż najbardziej rozbudowana platforma społecznościowa pod kątem płatnych kampanii reklamowych. Pomimo tego, że portal ma ponad 2,2 miliarda użytkowników, to możliwości zawężania tych odbiorców jest dla ciebie jako reklamodawcy nieograniczona. Możesz targetować swoim obecnych i przyszłych klientów według takich kategorii jak wiek, płeć, lokalizacja, język, zainteresowania, zachowania czy połączenia.

    Warto promować szczególnie posty z linkami do sklepów oraz reklamować cały fanpage. Płatne reklamy dotyczące postów są szczególnie ważne i skuteczne jeśli chcesz wypromować konkretną ofertę, produkt, kolekcję lub wyprzedaż. Zobacz przykłady:

     

    Promowanie całego fanpage’a to efektywny sposób na zwiększenie świadomości marki oraz ilości fanów twojego sklepu internetowego.

    Facebook umożliwia ci także dotarcie do tych osób, które już odwiedziły twój sklep internetowy. Aby wystartować z taką kampanią, musisz utworzyć własną listę remarketingową – niestandardową grupę odbiorców. Możesz zrobić to dzięki Pikselowi Facebooka. Instrukcję, jak dobrze go wdrożyć na swojej stronie, uzyskasz w Menadżerze reklam, po kliknięciu w opcję Piksele. Gdy Piksel uzbiera już wystarczającą ilość osób, które odwiedziły twoją stronę, będziesz mógł tworzyć niestandardowe grupy odbiorców i kierować do nich spersonalizowane reklamy na Facebooku.

    Z rzeczy, które umożliwiają ci płatne reklamy na Facebooku, a które bardzo dobrze sprawdzają się w branży e-commerce, są tzw. product ads, czyli reklamy produktowe. Dzięki nim możesz wyświetlić danej grupie użytkowników do 5 produktów w ramach jednej reklamy. Ten typ reklam jest szczególnie skuteczny, jeśli prowadzisz wyprzedaż lub chcesz pokazać nową kolekcję potencjalnemu klientowi. Zobacz przykład:

    5. Twórz interakcje

    Płatne reklamy mogą być bardzo skutecznym źródłem sprzedaży, ale tylko jeśli nie zapomnisz o „społecznościowym” charakterze Facebooka. Nie możesz ignorować swoich fanów poprzez pomijanie ich komentarzy czy publikację nieatrakcyjnych treści. To jeden z głównym błędów, jakie popełniają firmy chcące zaistnieć w social mediach. Pamiętaj, na Facebooku przede wszystkim jesteś dla swoich fanów, dopiero potem, by sprzedawać!

    Przed zabraniem się za tworzenie postów na fanpage’u, stwórz wizerunek kilku twoich typowych klientów – person. Pomyśl w jakim są wieku, czym się interesują, co jest dla nich ważne itp. Treści twórz właśnie z myślą o tych personach i o tym, co może je zainteresować. Dzięki temu, unikniesz treści niedopasowanych do twoich klientów.

    Kiedy już wiesz, do kogo kierować posty, skup się na ich treści. Staraj się nawiązywać ze swoimi odbiorcami jak najwięcej interakcji – zadawaj im pytania, kreuj dyskusje, pytaj o ich zdanie, odwołuj się do emocji. Zamiast w suchy sposób informować o nowościach w twoim sklepie, napisz „W końcu jest! Nasza nowa kolekcja! Co o niej myślicie? My wciąż nie możemy oderwać od niej oczu!” Dzięki tak skonstruowanemu komunikatowi, sprowokujesz fanów do wyrażenia swojego zdania, a oni poczują przywiązanie do marki. Jakie typy postów możesz jeszcze tworzyć?

    • Co wybierasz? X, Y, a może Z?
    • Który nasz produkt lubisz najbardziej?
    • Jadąc na bezludną wyspę, zabrałbym ze sobą…
    • Zaoferuj swoim fanom na Facebooku zniżki wyłącznie za bycie fanem.
    • Pokaż kulisy Twoich codziennych działań.

    Zobaczy przykłady angażujących postów:

     

     

    Jeżeli udało Ci się zaangażować fana – nie zmarnuj tego. Nie pozostawiaj jego komentarza bez odpowiedzi. Pamiętaj, zawsze staraj się ustosunkować do wypowiedzi twoich fanów. Dzięki temu, pokażesz, że jesteś zainteresowany tym, co myślą i zachęcisz ich do interakcji w przyszłości. Staraj się odpowiadać każdemu indywidualnie i w jak najkrótszym czasie.

    6. Pamiętaj o zróżnicowanych treściach

    Pomimo tego, że Facebook ma pomóc ci w sprzedaży, pamiętaj, żeby nie przesadzić ze stricte sprzedażowymi treściami. Twoim głównym zadaniem jest przede wszystkim budowanie społeczności wokół twoich produktów i oferty.

    Facebook umożliwia tworzenie bardzo zróżnicowanych postów i ma dużo mocnych strony, jeśli chodzi o publikację treści. Jedną z nich jest publikowanie filmów bezpośrednio na platformie. W lutym 2015 przeciętny internauta obejrzał 69,5 filmu na YouTube i aż 107,4 filmu na Facebooku (5). Warto wykorzystać tę informację i publikować treści bezpośrednio na Facebooku.

    Kolejną rzeczą, do której warto używać tego największego portalu społecznościowego, jest organizowanie przeróżnych konkursów. Są one skutecznym narzędziem do angażowania dotychczasowych fanów oraz zdobywania nowych użytkowników. Badania pokazały, że 42% użytkowników śledzi konkretny profil właśnie dlatego, że oferuje on zniżki, kupony i różnego rodzaju konkursy (6). Nie zmarnuj tego potencjału.

    Staraj się też w swoich postach używać hashtagów. Dzięki nim zwiększysz zaangażowanie użytkowników nawet o 60% (7), co znacznie wpłynie na zasięg twoich postów. Ważne! Używaj hashtagów, które powiązane są z twoją branżą – to dzięki nim dotrzesz do klientów, którzy są nią zainteresowani. W ten sposób znacznie zwiększysz też prawdopodobieństwo konwersji.

    7. Włącz opcję recenzji

    Opinie innych klientów – zwłaszcza te pozytywne – to najlepsza reklama, jaką możesz sobie wyobrazić. Nic tak nie wpływa na decyzje zakupowe innych użytkowników, jak dobre opinie o produkcie czy bezinteresowne polecenia. Recenzje to także źródło zaufania, które pozytywnie wpłynie na wizerunek twojego fanpage’a.

    Jeśli chcesz sprzedawać na Facebooku, umożliw swoim użytkownikom dodawanie recenzji oraz ocen usług lub towarów na fanpage’u. Aby upewnić się, że funkcja ta jest włączona, wejdź do sekcji „Edytuj stronę”, następnie w Ustawieniach i spośród zakładek wybierz „Recenzje”.

    Podsumowanie

    Jak widzisz, Facebook to świetne narzędzie, które efektywnie może wspomóc twoją sprzedaż oraz pozyskać nowych klientów. Musisz tylko umiejętnie z niego korzystać i wykorzystać wszystkie możliwości, które ci daje. Aby osiągnąć sukces, myśl przede wszystkim o swoich klientach i tym, żeby dostarczać im jak najbardziej wartościowe treści. To oni wyznaczają cel twojej obecności w social mediach i to od nich zależy jej charakter.

    Zainteresował Cię ten artykuł? Sprawdź również 4 najpopularniejsze typy kampanii na facebooku dla e-commerce

    Źródła danych:

    (1), (3) https://mobirank.pl/2017/01/24/mobile-digital-social-media-na-swiecie-2017/

    (5) https://www.spidersweb.pl/2015/05/facebook-wideo-youtube.html

    (2), (4), (6), (7)  Ebook “Social media w e-commerce”, http://poradniki.shoplo.com/

    Dodaj komentarz

    Bądź pierwszy!

    Powiadom o
    avatar
    wpDiscuz

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną od Promotraffic Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-415), ul. Wadowicka 8a (dalej: „Promotraffic”) dotyczących produktów i usług Promotraffic zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. oświadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1219 z późn. zm.). Zapoznałem/zapoznałam się z klauzulą informacyjną. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem moich danych osobowych przez Promotraffic.

    FreshMail.pl
     

    FreshMail.pl