Prowadząc działania w Google Ads dla e-commerce prawdopodobnie nie mogłeś/mogłaś pominąć kampanii produktowych (PLA). Zazwyczaj są one odpowiedzialne za większość przychodów z płatnych kampanii.
Samo ustawienie i optymalizacja to z pewnością ważna część pracy, jednak podstawą odpowiedniego funkcjonowania tego typu kampanii jest feed produktowy przesyłany do Google Merchant Center. Odpowiednio skonfigurowany feed to nie tylko bardziej wydajne kampanie produktowe, ale również dostęp do unikalnych danych, które bardzo często mogą pomóc w dobraniu odpowiedniego asortymentu sklepu lub obrać skuteczną strategię cenową.
Z tego artykułu dowiesz się:
czym jest i jak funkcjonuje Google Merchant Center
jakie analizy możemy stworzyć za pomocą tego narzędzia
co to analiza konkurencyjności cenowej i jak ją wykonać
co to analiza bestsellerów i jak ją wykonać
jakie są podstawowe metryki używane w raportach w GMC
Google Merchant Center – Centrum Sprzedawcy Google, to usługa oferowana przez Google, która jest łącznikiem między stroną sklepu internetowego, a wyszukiwarką Google. Jest to narzędzie reklamowe, które w łatwy sposób pozwala przesyłać informacje na temat produktów ze sklepu, a następnie wyświetlać je w naszych reklamach. Dzięki niemu możemy określić parametry produktów, które chcemy, aby pojawiały się dla użytkowników, którzy szukają danych fraz.
Przykładowa reklama produktowa:
Oprócz tej jakże ważnej podstawowej funkcji GMC (Google Merchant Center) pozwala nam nadzorować stan naszych produktów w sklepie. Oczywiście nie jest to swoisty CRM i jednak narzędzia sklepowe są bardziej precyzyjne. Natomiast usługa Google posiada swoją diagnostykę produktów, dzięki której możemy dowiedzieć się, jakie parametry są prawidłowe lub nieprawidłowe w naszych produktach.
Dodatkowo Google Merchant Center oprócz udostępniania nam możliwości przesyłu produktów do reklam, pozwala również czerpać informacje na temat konkurencyjności cenowej w danej kategorii produktowej oraz wskazuje w nich bestsellery. Właśnie o tych statystykach będę pisał w dalszej części artykułu.
Na początku artykułu wspomniano o statystykach, które możemy czerpać z panelu Google Merchant Center. Obie opcje można znaleźć w zakładce “Rozwój” jeśli skonfigurujemy dane na temat Bezpłatnych Informacji na karcie “Zakupy” oraz Reklam produktowych.
Sama konfiguracja obu opcji jest bardzo prosta. Należy podać URL sklepu, informacje o dostawie oraz dodać produkty w feedzie.
Konkurencyjność cenową produktów można zobaczyć w dowolnej konfiguracji według kategorii, kraju i marki. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, które produkty mogłyby mieć zmniejszoną cenę, aby były bardziej konkurencyjne w reklamach produktowych.
Możemy wybrać dowolny zakres czasowy, który nas interesuje. Istotne jest to, aby nie był on za długi, ponieważ na informacje o cenie będzie wpływało zbyt wiele czynników (np. inflacja).
Podstawowy panel wygląda w ten sposób:
Informuje nas o procencie produktów z wprowadzonego feedu, o których możemy uzyskać dane cenowe. W powyższym przypadku 78% nie posiada informacji o cenie referencyjnej, natomiast pozostała część produktów wskazuje informację o cenie referencyjnej (powyżej, poniżej lub w tej cenie).
W kolejnej części raportu możemy wybrać: typ, markę lub po prostu produkt.
Każdą z tych kategorii możemy rozwinąć, co pozwoli nam bardziej szczegółowo przyjrzeć się danemu podtypowi kategorii (w zależności jak mamy skonfigurowany plik produktowy).
Wybierając opcję “Wyświetl przesłane produkty” będziemy mieli dostęp do konkretnych produktów z odpowiedniego typu:
Większość informacji w tym raporcie nie wymaga dogłębnego wytłumaczenia. Mamy informację na temat tytułu, typu, marki, podany jest również identyfikator, kraj oraz liczba kliknięć w produkt (w danych okresie czasu).
Natomiast dalej mamy informacje na temat ceny w naszym katalogu produktów (zaczerpnięta z reklam produktowych oraz bezpłatnych informacji na karcie “Zakupy”) oraz ceny referencyjnej.
Cena referencyjna jest to “średnia cena danego produktu ważona według liczby kliknięć uzyskanych przez wszystkich sprzedawców, którzy wyświetlają ten sam produkt w reklamach i bezpłatnych informacjach (produkty są dopasowane na podstawie numeru GTIN)”.
Samo obliczanie ceny referencyjnej odbywa się na podstawie danych zebranych w okresie od 1 do 7 dni przed utworzeniem raportu. Wartość referencyjna jest ważona według liczby kliknięć, więc bardziej popularne oferty będą miały większe znaczenie przy określaniu tego wskaźnika.
W dalszej części raportu widać metrykę “Aktualna różnica w stosunku do ceny referencyjnej” – jest to różnica określona procentowo między ceną z feedu, a aktualną ceną referencyjną produktu wziętą od konkurentów.
Dalej widoczna jest też “Różnica w stosunku do historycznej ceny referencyjnej”, czyli średnia różnica wyrażona w procentach między naszą ceną a ceną referencyjną określoną stricte w wybranym zakresie dat.
W przypadku tych dwóch metryk ujemne wartości procentowe wskazują, że cena w naszym sklepie jest niższa w porównaniu do konkurentów, natomiast wartości dodatnie określają, że jest ona wyższa.
Podane dane można wyeksportować jako plik CSV i modyfikować według uznania. Rekomenduję, by pobierać te informacje, gdyż w arkuszu podzielonym na zakładki (np. według marek) będą bardziej czytelne.
Raport na temat bestsellerów, tak samo jak w przypadku raportu konkurencyjność cenowa, skupia produkty z reklam oraz bezpłatnych informacji. Ranking jest tworzony na podstawie szacunkowej liczby sprzedanych produktów z określonej kategorii. Dane w tym raporcie są odświeżane co tydzień, natomiast nie obejmuje on produktów używanych.
Dzięki informacjom z tego raportu możemy:
zmodyfikować asortyment sklepowy o odpowiednie produkty, dzięki dostępnym filtrom można wybrać te, które najbardziej pasują do profilu firmy
kontrolować i ustawiać stawki oraz budżety w określonych kampaniach produktowych dzięki informacjom na temat popytu na dany produkt lub markę
dostosować wyświetlanie produktów na stronie np. w zakładce proponowane
wyświetlać trendy sprzedaży dzięki skonfigurowaniu usługi Google Cloud
Na początku tworzenia raportu możemy określić kategorię lub markę najbardziej popularną w konkretny miesiącu albo tygodniu. Wybór samej kategorii może być bardzo precyzyjny, lecz też podkategorie nie zawsze są rozbudowane pod względem liczby pokazywanych produktów.
pozycja wg popularności – jest ona ustalona na podstawie szacowanej liczby sprzedanych produktów w określonej kategorii i kraju
zmiana w porównaniu z poprzednim miesiącem/tygodniem – zmiana w popularności względem poprzedniego okresu (miesiąca lub tygodnia)
względny popyt – jest określany w porównaniu do produktu, który jest najbardziej popularny, sama klasyfikacja jest rozwinięta do określeń:
bardzo wysoki – obliczony jako 51-100% popytu najpopularniejszego produktu
wysoki – obliczony jako 21-50% popytu najpopularniejszego produktu
średni – obliczony jako 11-20% popytu najpopularniejszego produktu
niski – obliczony jako 6-10% popytu najpopularniejszego produktu
bardzo niski – obliczony jako 0-5% popytu najpopularniejszego produktu
tytuł/nazwa produktu
numer GTIN wersji produktu
kategoria
marka
asortyment wg. marki w feedzie
asortyment wg. konkretnego produktu
przedział cenowy produktu – określony na podstawie poszczególnych konkurentów
W przypadku raportu bestsellerów według marek jest on bardzo podobny do raportu z produktów
Różni się tylko tym, że są w nim pokazane metryki takie jak:
najpopularniejsze produkty w Twoim asortymencie – co wskazuje liczbę produktów marki w feedzie, która zostały uznane za najpopularniejsze
możliwości związane z najlepszymi produktami – GMC wskazuje w ten sposób konkretne produkty o które możemy wzbogacić asortyment sklepowy
Wybierając opcję “wyświetl produkty” z zakładki “Możliwości” Googfle Merchant Center używa filtra związanego z konkretną marką i wskazuje produkty, których nie ma w asortymencie.
Powyższy raport również można wygenerować do arkusza i odpowiednio wyselekcjonować w zakładkach wszystkie podkategorie.
Samo generowanie raportów z Google Merchant Center nie jest skomplikowane, można to uczynić w kilku prostych krokach. Istotne jest to jak należy patrzeć na te dane. Mogą one posłużyć do opracowania specjalnej strategii asortymentowej i cenowej. Jednak warto zestawić te dane z innymi narzędziami, aby nie podjąć pochopnych decyzji. Z pewnością warto dodatkowo użyć takich rozwiązań jak: Keywords Planner Google, Trade Analytics lub Trade Watch.
Grzegorz
Maliszewski
HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT
tel. +48 577 997 701
e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl
PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.
Przeprowadzane przez PromoTraffic kampanie są kluczowe dla naszego biznesu. Razem skutecznie realizujemy je na ponad 20 rynkach.
Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.