Home Blog ASO – app store optimization, czyli jak pozycjonować aplikacje mobilne w Google Play i App Store?

ASO – app store optimization, czyli jak pozycjonować aplikacje mobilne w Google Play i App Store?

Czas czytania : 8 min
25 maja 2021

Posiadanie strony internetowej jest dziś standardem praktycznie w każdej branży i nie daje już przewagi nad konkurencją. To jeden z powodów, dla których firmy coraz częściej decydują się na posiadanie aplikacji mobilnej.

Zmiany zachowań i preferencji użytkowników są widoczne bardzo mocno w branży e-commerce. Już w roku szacowano, że statystyczny użytkownik smartfona czy tabletu korzystał z około 30 aplikacji miesięcznie. Dziś 74% użytkowników ma zainstalowaną najmniej jedną aplikację zakupową. Duży wpływ na rynek aplikacji mobilnych miała pandemia, w czasie której wzrósł on trzykrotnie.

Samo stworzenie aplikacji mobilnej to jednak za mało. Trzeba dotrzeć z nią do użytkowników i przekonać ich do pobrań. Aby tak się stało, powinna ona być łatwa do znalezienie na platformach mobilnych. Z pomocą przychodzi nam app store optimization, czyli pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Dzięki właściwie przeprowadzonej optymalizacji, Twoja aplikacja nie tylko zajmie wysokie miejsca w wyszukiwarce. Przede wszystkim będzie dostosowana do potrzeb użytkowników oraz ich intencji, co zaowocuje dużą ilością pobrań aplikacji i niewielką odinstalowań.

Z tego artykułu dowiesz się:

Czym jest ASO?

App Store Optimization (ASO), czyli optymalizacja aplikacji mobilnych, to proces skupiający się na  pozycjonowaniu aplikacji, w celu osiągnięcia przez nie lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania wewnętrznych wyszukiwarek sklepów z aplikacjami.

Pytając, czym jest pozycjonowanie aplikacji mobilnych, można usłyszeć, że jest to po prostu SEO dla aplikacji. Nie jest to oczywiście w pełni prawdą. Występują między nimi wspólne cechy i podobieństwa,  ale musimy pamiętać, że ASO jest osobną dyscypliną, która działa w innym systemie i z innymi czynnikami rankingowymi. Przede wszystkim, celem SEO jest poprawa widoczności strony i pozyskanie ruchu organicznego, natomiast intencją pozycjonowania aplikacji mobilnych jest zwiększenie liczby pobrań. 

Podobnie jak w SEO, o tym którą pozycję zajmiemy w wynikach wyszukiwarki sklepu z aplikacjami, decydują czynniki rankingowe. Dlatego również w ASO należy zwracać uwagę na dynamiczne aktualizacje algorytmów, które przekładają się na zmiany widoczności aplikacji na poszczególne słowa kluczowe.

Rynek aplikacji mobilnych

Dwie największe platformy z aplikacjami to Google Play i Apple App Store – są one liderami pod względem liczby dostępnych aplikacji, jak i instalacji.  Daleko za nimi są też markety takie jak Amazon App Store, czy Windows Store. Każdy z marketów analizuje aplikacje w inny sposób, co wpływa na ich widoczność w danej wyszukiwarce. Warto zadbać o to, aby uwzględnić w strategii działań różnice pomiędzy poszczególnymi platformami.

Od czego zacząć pozycjonowanie aplikacji mobilnych w App Store i Google Play?

Optymalizację aplikacji mobilnej musimy zacząć od przeprowadzenia analizy słów kluczowych, na które będziemy ją pozycjonować. Właściwy dobór fraz jest podstawą pozycjonowania aplikacji i od niego zależy, czy dotrzemy do naszej grupy docelowej. Badania analizujące zachowania użytkowników w Google Play czy App Store wskazują, że do znalezienia aplikacji w sklepie najczęściej wykorzystują wyszukiwarkę wewnętrzną. Jednym słowem, główną ścieżką dotarcia do naszego produktu są słowa wpisywane do wyszukiwarki i powinniśmy się na nich skupić.

dziewczyna korzystająca z aplikacji mobilnej

Analiza słów kluczowych

Przede wszystkim: musimy wybrać frazy powiązane z tematyką aplikacji i sprawdzić, jak często są one wyszukiwane przez użytkowników. W przypadku aplikacji dostępnych na rynku od jakiegoś czasu, warto dodatkowo zwrócić uwagę na jakie słowa kluczowe posiadają już widoczność. Z kolei dla debiutujących aplikacji, na początku powinniśmy skupić się na pozycjonowaniu fraz long tail, które są mniej konkurencyjne. W późniejszym okresie, gdy aplikacja uzyska już widoczność, można rozwinąć optymalizację o frazy z większym potencjałem. Możemy uzupełniać strategię pozycjonowania aplikacji mobilnych o nowe słowa kluczowe, ponieważ nie są one wybierane jednorazowo i na stałe. Dlatego też warto na bieżąco monitorować pozycje, by móc reagować na zmiany. Nieodzownym elementem analizy słów kluczowych jest także sprawdzenie, na co widoczni są konkurenci.

Pomocne w znalezieniu odpowiednich fraz będą dobrze znane w SEO narzędzia, takie jak Google Keyword Planner, Semrush czy Ahrefs. Spośród narzędzi dedykowanych dla App Store Optimization warto zwrócić uwagę na platformy TheTool i Apptweak, oraz po części darmowe Mobile Action. Dzięki nim sprawdzimy pozycje zarówno naszej aplikacji mobilnej, jak i konkurencji. Apple oferuje także swoje narzędzie do przygotowania listy fraz kluczowych, które nazywa się Apple Search Ads.

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych w Google Play

Zanim opublikujemy aplikację w Google Play, musimy wypełnić formularz w konsoli sklepu. Jest to istotny krok, ponieważ od tego jak wypełnimy pola, będzie zależała nasza widoczność w wynikach organicznych, a co za tym idzie – liczba instalacji i współczynnik konwersji.

Dla osób związanych z pozycjonowaniem stron internetowych nie będzie zaskoczeniem, że Google nie zdradza nam wprost czynników rankingowych, które mają wpływ na widoczność aplikacji. Na podstawie doświadczenia i analiz możemy jednak uwzględnić kilka czynników, które warto brać pod uwagę.

Najważniejsze czynniki rankingowe dla aplikacji w Google Play:

Czynniki on site

Na czynniki on-site mamy bezpośredni wpływ i są to elementy znajdujące się na stronie aplikacji, z której można ją pobrać. Należą do nich: nazwa aplikacji, adres url, imię dewelopera, krótki opis, długi opis, ikona, zrzuty ekranu czy filmy. Każde z tych pól odgrywa duże znaczenie dla pozycji w wynikach, dlatego wytłumaczmy je po kolei:

nazwa marki + słowo kluczowe

słowo kluczowe + nazwa marki

Aby wiedzieć, który tytuł lepiej wpływa na pozycję aplikacji i ilość pobrań, warto przeprowadzić testy A/B.

Trzeba również pamiętać o ustawieniu alternatywnych wersji językowych title, aby w zależności od lokalizacji, użytkownikowi wyświetlał się title w odpowiednim języku.  Przełoży się to zarówno na widoczność w wynikach wyszukiwania, jak i liczbę pobrań.

Czynniki off-site

To grupa czynników, które nie mogą być przez nas w pełni kontrolowane. Wyróżniamy w niej: liczbę zainstalowanych aplikacji,  liczba odinstalowanych aplikacji, oceny i recenzje aplikacji mobilnej oraz linki. 

App Store optimization – czyli pozycjonowanie na platformie Apple

App Store także posiada swoją konsolę, dzięki której można dodać aplikację do sklepu. Należy podać w niej informacje na temat aplikacji, aby możliwe było odpowiednie zaprezentowanie jej w sklepie. Do czynników rankingowych w sklepie Apple należą:

Podsumowanie

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych za jakiś czas stanie się w Polsce takim samym standardem jak działania SEO. Jeżeli stworzyłeś aplikację mobilną i chcesz zadbać o jej prawidłową widoczność, to pamiętaj o wymienionych powyżej czynnikach. Testowanie różnych rozwiązań nie zastąpi jednak doświadczenia specjalisty, a rynek aplikacji już teraz jest bardzo konkurencyjny.

źródło do danych statystycznych.

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail wspolpraca@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic 
jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.

Jak bardzo podobał Ci się ten wpis?

Kliknij i oceń

Średni rating 0 / 5. Głosowanie 0

Bądź pierwszą osobą, która oceni ten wpis

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?