Home Blog ASO – app store optimization, czyli jak pozycjonować aplikacje mobilne w Google Play i App Store?

ASO – app store optimization, czyli jak pozycjonować aplikacje mobilne w Google Play i App Store?

Czas czytania : 8 min
25 maja 2021

Posiadanie strony internetowej jest dziś standardem praktycznie w każdej branży i nie daje już przewagi nad konkurencją. To jeden z powodów, dla których firmy coraz częściej decydują się na posiadanie aplikacji mobilnej.

Zmiany zachowań i preferencji użytkowników są widoczne bardzo mocno w branży e-commerce. Już w roku szacowano, że statystyczny użytkownik smartfona czy tabletu korzystał z około 30 aplikacji miesięcznie. Dziś 74% użytkowników ma zainstalowaną najmniej jedną aplikację zakupową. Duży wpływ na rynek aplikacji mobilnych miała pandemia, w czasie której wzrósł on trzykrotnie.

Samo stworzenie aplikacji mobilnej to jednak za mało. Trzeba dotrzeć z nią do użytkowników i przekonać ich do pobrań. Aby tak się stało, powinna ona być łatwa do znalezienie na platformach mobilnych. Z pomocą przychodzi nam app store optimization, czyli pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Dzięki właściwie przeprowadzonej optymalizacji, Twoja aplikacja nie tylko zajmie wysokie miejsca w wyszukiwarce. Przede wszystkim będzie dostosowana do potrzeb użytkowników oraz ich intencji, co zaowocuje dużą ilością pobrań aplikacji i niewielką odinstalowań.

Z tego artykułu dowiesz się:

Czym jest ASO?

App Store Optimization (ASO), czyli optymalizacja aplikacji mobilnych, to proces skupiający się na  pozycjonowaniu aplikacji, w celu osiągnięcia przez nie lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania wewnętrznych wyszukiwarek sklepów z aplikacjami.

Pytając, czym jest pozycjonowanie aplikacji mobilnych, można usłyszeć, że jest to po prostu SEO dla aplikacji. Nie jest to oczywiście w pełni prawdą. Występują między nimi wspólne cechy i podobieństwa,  ale musimy pamiętać, że ASO jest osobną dyscypliną, która działa w innym systemie i z innymi czynnikami rankingowymi. Przede wszystkim, celem SEO jest poprawa widoczności strony i pozyskanie ruchu organicznego, natomiast intencją pozycjonowania aplikacji mobilnych jest zwiększenie liczby pobrań. 

Podobnie jak w SEO, o tym którą pozycję zajmiemy w wynikach wyszukiwarki sklepu z aplikacjami, decydują czynniki rankingowe. Dlatego również w ASO należy zwracać uwagę na dynamiczne aktualizacje algorytmów, które przekładają się na zmiany widoczności aplikacji na poszczególne słowa kluczowe.

Rynek aplikacji mobilnych

Dwie największe platformy z aplikacjami to Google Play i Apple App Store – są one liderami pod względem liczby dostępnych aplikacji, jak i instalacji.  Daleko za nimi są też markety takie jak Amazon App Store, czy Windows Store. Każdy z marketów analizuje aplikacje w inny sposób, co wpływa na ich widoczność w danej wyszukiwarce. Warto zadbać o to, aby uwzględnić w strategii działań różnice pomiędzy poszczególnymi platformami.

Od czego zacząć pozycjonowanie aplikacji mobilnych w App Store i Google Play?

Optymalizację aplikacji mobilnej musimy zacząć od przeprowadzenia analizy słów kluczowych, na które będziemy ją pozycjonować. Właściwy dobór fraz jest podstawą pozycjonowania aplikacji i od niego zależy, czy dotrzemy do naszej grupy docelowej. Badania analizujące zachowania użytkowników w Google Play czy App Store wskazują, że do znalezienia aplikacji w sklepie najczęściej wykorzystują wyszukiwarkę wewnętrzną. Jednym słowem, główną ścieżką dotarcia do naszego produktu są słowa wpisywane do wyszukiwarki i powinniśmy się na nich skupić.

dziewczyna korzystająca z aplikacji mobilnej

Analiza słów kluczowych

Przede wszystkim: musimy wybrać frazy powiązane z tematyką aplikacji i sprawdzić, jak często są one wyszukiwane przez użytkowników. W przypadku aplikacji dostępnych na rynku od jakiegoś czasu, warto dodatkowo zwrócić uwagę na jakie słowa kluczowe posiadają już widoczność. Z kolei dla debiutujących aplikacji, na początku powinniśmy skupić się na pozycjonowaniu fraz long tail, które są mniej konkurencyjne. W późniejszym okresie, gdy aplikacja uzyska już widoczność, można rozwinąć optymalizację o frazy z większym potencjałem. Możemy uzupełniać strategię pozycjonowania aplikacji mobilnych o nowe słowa kluczowe, ponieważ nie są one wybierane jednorazowo i na stałe. Dlatego też warto na bieżąco monitorować pozycje, by móc reagować na zmiany. Nieodzownym elementem analizy słów kluczowych jest także sprawdzenie, na co widoczni są konkurenci.

Pomocne w znalezieniu odpowiednich fraz będą dobrze znane w SEO narzędzia, takie jak Google Keyword Planner, Semrush czy Ahrefs. Spośród narzędzi dedykowanych dla App Store Optimization warto zwrócić uwagę na platformy TheTool i Apptweak, oraz po części darmowe Mobile Action. Dzięki nim sprawdzimy pozycje zarówno naszej aplikacji mobilnej, jak i konkurencji. Apple oferuje także swoje narzędzie do przygotowania listy fraz kluczowych, które nazywa się Apple Search Ads.

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych w Google Play

Zanim opublikujemy aplikację w Google Play, musimy wypełnić formularz w konsoli sklepu. Jest to istotny krok, ponieważ od tego jak wypełnimy pola, będzie zależała nasza widoczność w wynikach organicznych, a co za tym idzie – liczba instalacji i współczynnik konwersji.

Dla osób związanych z pozycjonowaniem stron internetowych nie będzie zaskoczeniem, że Google nie zdradza nam wprost czynników rankingowych, które mają wpływ na widoczność aplikacji. Na podstawie doświadczenia i analiz możemy jednak uwzględnić kilka czynników, które warto brać pod uwagę.

Najważniejsze czynniki rankingowe dla aplikacji w Google Play:

Czynniki on site

Na czynniki on-site mamy bezpośredni wpływ i są to elementy znajdujące się na stronie aplikacji, z której można ją pobrać. Należą do nich: nazwa aplikacji, adres url, imię dewelopera, krótki opis, długi opis, ikona, zrzuty ekranu czy filmy. Każde z tych pól odgrywa duże znaczenie dla pozycji w wynikach, dlatego wytłumaczmy je po kolei:

nazwa marki + słowo kluczowe

słowo kluczowe + nazwa marki

Aby wiedzieć, który tytuł lepiej wpływa na pozycję aplikacji i ilość pobrań, warto przeprowadzić testy A/B.

Trzeba również pamiętać o ustawieniu alternatywnych wersji językowych title, aby w zależności od lokalizacji, użytkownikowi wyświetlał się title w odpowiednim języku.  Przełoży się to zarówno na widoczność w wynikach wyszukiwania, jak i liczbę pobrań.

Czynniki off-site

To grupa czynników, które nie mogą być przez nas w pełni kontrolowane. Wyróżniamy w niej: liczbę zainstalowanych aplikacji,  liczba odinstalowanych aplikacji, oceny i recenzje aplikacji mobilnej oraz linki. 

App Store optimization – czyli pozycjonowanie na platformie Apple

App Store także posiada swoją konsolę, dzięki której można dodać aplikację do sklepu. Należy podać w niej informacje na temat aplikacji, aby możliwe było odpowiednie zaprezentowanie jej w sklepie. Do czynników rankingowych w sklepie Apple należą:

Podsumowanie

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych za jakiś czas stanie się w Polsce takim samym standardem jak działania SEO. Jeżeli stworzyłeś aplikację mobilną i chcesz zadbać o jej prawidłową widoczność, to pamiętaj o wymienionych powyżej czynnikach. Testowanie różnych rozwiązań nie zastąpi jednak doświadczenia specjalisty, a rynek aplikacji już teraz jest bardzo konkurencyjny.

źródło do danych statystycznych.

Udostępnij wpis jako PROtip

Porozmawiajmy

Opowiedz nam o swojej marce

Grzegorz
Maliszewski

HEAD OF BUSINESS DEVELOPMENT

tel. +48 577 997 701

e-mail g.maliszewski@promotraffic.pl

PromoTraffic to przede wszystkim wysoki standard obsługi. Jest to agencja, która podchodzi do zagadnienia marketingu w sposób kompleksowy.

Z przyjemnością rekomendujemy Agencję PromoTraffic 
jako rzetelnego i kreatywnego partnera, z którym mamy okazję współpracować w kilku obszarach digital marketingu.

Zaufaj jakości PRO

Ponad 13 lat doświadczenia, nieustanny #PROgress i sukcesy naszych Klientów.