Your browser does not support JavaScript!

Zależy nam na tym, aby korzystanie z naszego serwisu było dla Państwa komfortowe. W związku z tym staramy się dostosować dostępne w nim treści do Państwa preferencji i zainteresowań. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Państwa przeglądarkach plików cookies oraz przetwarzaniu przez PromoTraffic Sp.z.o.o. (administratora) danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych. Korzystając nadal z naszego serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażają Państwo zgodę na zapisywanie w przeglądarce plików cookies. Jednocześnie informujemy, że istnieje możliwość zmiany ustawień dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce. W celu uzyskania dodatkowych informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Państwu w związku z tym prawach prosimy o zapoznanie się z treścią naszej Polityki prywatności

Poznaj szczegóły kampanii PPC dla Ekomaluch, która została uznana najlepszą w Europie w kategorii Best Low Budget Campaign (PPC)

Jak zweryfikować czy Agencja SEO/SEM dla e-commerce jest w stanie zrealizować zakładane cele?

190
Grzegorz Maliszewski | 28.06.2021

Jak zweryfikować czy Agencja SEO/SEM dla e-commerce jest w stanie zrealizować zakładane cele?

Z tego artykułu dowiesz się

  • Jakich elementów nie powinno zabraknąć w ofercie agencji performance.
  • Jak w prosty i szybki sposób zweryfikować ofertę SEO/PPC.
  • Czy przedstawiony przez agencję plan ma szanse realizacji w Twojej firmie.

Dostarczenia wyników to bezapelacyjny klucz do sukcesu w każdej dziedzinie marketingu. Proste założenia, a jednak dość skomplikowane do zrealizowania w praktyce. Całe wyzwanie polega na tym, że zweryfikowanie, czy agencja dobrze odpowie na Twoje potrzeby, jest bardzo trudne do zweryfikowania na etapie pierwszych rozmów z agencją, a czasem również na etapie finalnego wyboru. Czy można zabezpieczyć się przed błędnym podjęciem decyzji? Niestety - nie w stu procentach. Na szczęście jest kilka sposobów, które zwiększą szansę na dobrą prognozę w kluczowej kwestii, jaką jest realizacja założonych celów przez Twojego partnera SEO/SEM.

W ostatnim artykule pisałem o różnych modelach rozliczeń z agencją SEO/PPC. Jednak nawet odpowiednio dobrany do sklepu internetowego model rozliczania nie daje gwarancji zrealizowania planu zgodnego z Twoimi założeniami. Dlatego już na etapie rozmów z agencją warto zapytać o kilka podstawowych kwestii. W szczególności:

  1. Jakie jest ogólne doświadczenie agencji i jej specjalistów? 
  2. Jaka jest główna specjalizacja agencji?
  3. Jakie agencja ma doświadczenie w Twojej branży lub pracy z profilem Twoich odbiorców?
  4. Jakie są szczegółowe zasady rozliczenia?
  5. W jaki sposób zostały skonstruowane czynniki motywujące agencję do rozwoju usługi i generowania lepszych efektów?
  6. W jaki sposób będzie przebiegać bieżąca komunikacja i raportowanie?
  7. Jak będą monitorowane postępy współpracy oraz jej efekty?
  8. Jakie działania podejmie agencja w  sytuacji, kiedy efekty są poniżej lub powyżej oczekiwanych?
  9. Jakiego zaangażowania będzie wymagać od Ciebie lub Twojego zespołu współpraca z agencją?

Twoją szczególną ostrożność powinien wzbudzić fakt, że nie otrzymałeś powyższych informacji na etapie oferty. Musisz dopytywać o podstawowe informacje? Zastanów się dlaczego, zanim przejdziesz do kolejnych etapów rozmów ze specjalistami SEO/PPC?

Wchodząc głębiej w analizę oferty warto zwrócić szczególną uwagę na informacje, które mogą wskazywać na to, że agencje wie, o czym mówi. Co w uproszczeniu oznacza, że ma większe szanse zrealizować zakładane cele lepiej lub szybciej niż inni.

W jaki sposób agencja dostosuje strategię do Twojej marki i wyzwań branży, w jakiej działasz?

W realizacji SEO i kampanii PPC nie ma rozwiązań uniwersalnych, a Twój partner powinien mieć pewne pomysły na to dopasować strategię do Twoich celów. Twój sklep potrzebuje unikalnego podejścia, które będzie odpowiadać Twojej branży, budżetowi, modelowi biznesowemu i działaniom konkurencji. Pozyskiwania konferującego ruchu dla księgarni internetowej będzie realizowane zupełnie inaczej niż posykiwanie klientów w sklepie z ekskluzywnymi meblami.

Doświadczenie agencji w Twojej branży to plus, ale niekoniecznie powinien to być wymóg. Ważniejsza jest zdolność agencji do wyrażenia, w jaki sposób dostosują swoje podejście do Twojej kategorii. Upewnij się, że firma może wskazać konkretne miejsca, w których strategia działań będzie się różnić i zostanie dopasowana do specyfiki Twojego e-commerce.

Upewnij się, czy wskaźniki sukcesu agencji współgrają z Twoimi.

Dość przewrotny, ale bardzo istotny aspekt. Jestem przekonany, że większość firmy SEO/PPC przyjdzie na spotkanie ofertowe nie tylko z założonymi celami, ale również estymacjami efektów kampanii. Kluczowe jest to, aby wskaźniki sukcesu agencji wynikały bezpośrednio z tego, co sukces oznacza dla Ciebie. Żadna firma SEO nie może zagwarantować miejsca na pierwszej stronie Google, czy nieskończenie niskiej rentowności kampanii PPC. Co ważne Twoim celem będzie rozwój sprzedaży we własnym sklepie, natomiast celem agencji najpewniej będzie rozwój współpracy z Tobą. Jak łatwo się domyślić cel agencji zostanie zrealizowany tylko w efekcie rozwoju sprzedaży  w Twoim sklepie. Oczywiście, wyłącznie pod warunkiem utrzymaniu określonych warunków rentowności projektu. Zatem kluczowe pytanie, na jakie odpowiedź powinieneś poznać brzmi: w efekcie jakich działań agencja sprawi, że kampania Google Ads/SEO będzie łatwo skalowalna?

Jak długo trzeba będzie czekać na wyniki?

Skuteczne SEO i kampanie reklamowe Google Ads wymagają czasu, ale nie powinno to uniemożliwić doświadczonej agencji wyznaczenia ram czasowych na wyniki. Ogólnie rzecz biorąc, powinieneś spodziewać się pierwszych wyników z odpowiednio wdrożonych technik SEO w ciągu sześciu miesięcy od rozpoczęcia współpracy.  W kontekście kampanii PPC znacząca różnica wynikająca ze stylu i metodologii prowadzenia kampanii Google Ads powinna być dla Ciebie odczuwalna już po 2-3 miesiącach.

Możliwość szybkiego zobaczenia wyników zależy od kondycji Twojego sklepu, sezonu, czy obecnego poziomu kampanii Google Ads. Na przykład korygowanie błędów technicznych i niedopatrzeń może w krótkim czasie przynieść uzasadnione korzyści SEO. Jeśli jednak Twoja witryna posiada już odpowiednią strukturę i jest wolna od problemów technicznych, na zmianę będziesz musiał poczekać dłużej.

Jeśli Twoja agencja SEO/PPC obiecuje szybkie rezultaty, zapytaj dlaczego. Jeśli wskażą czynniki techniczne, które wymagają modyfikacji, a wstępna analiza kampanii Google Ads wykazała brak podstawowych i najskuteczniejszych technik Adwords, to dobrze. Jeśli jednak obietnice szybkich efektów nie mają odzwierciedlenia w analizie, zachowaj ostrożność.

Czy przekonuje Cię pomysł na to, jak realizacja usług SEO i PPC będzie łączyć się z ogólną strategią marketingowa całego e-commerce. 

Najbardziej udane projekty SEO i PPC są tylko częścią ogólnego planu marketingowego. Unikaj agencji, które oczekują, że będą wykonywać swoje zadania w odosobnieniu. SEO idzie w parze z content marketingiem, kampanie PPC kooperują z SEO, a każdy z kanałów ociera się bezpośrednio lub pośrednio o social media. Dlatego nowa agencja SEO/PPC powinna być otwarta na współpracę z Twoim zespołem marketingowym — a także innymi zespołami, nawet agencją, z którą kooperujesz w innym obszarze. Same chęci i obietnica współpracy to jednak za mało, by osiągnąć sukces. Upewnij się, że agencja ma sprawdzony plan integracji wzajemnych wysiłków z istniejącymi inicjatywami marketingowymi. Poznaj bliżej specjalistów agencji, z jakimi będziesz pracował po podpisaniu umowy.

Podpisujemy umowę i co dalej?

Jeśli nie znasz odpowiedzi na to pytanie, to oznacza, że nie jest to jeszcze moment na finalizowanie współpracy. Podpisanie umowy uruchomi po stronie agencji cały proces związany z organizacją zespołu, dostępów, postawieniem i konfiguracją środowiska, uruchomieniem pierwszych analiz, modyfikacji w kampaniach i tak dalej. Doświadczona agencja przepracowała to już wielokrotnie, powinna wiedzieć, co wydarzy się w kolejnych tygodniach praktycznie dzień po dniu. Jeśli zostały przyjęte pewne założenia i określone cele to ich realizacją w czasie wydarzy się z większym prawdopodobieństwem, jeśli mniejsze etapy projektu będą realizowane zgodnie z planem. W standardzie powinieneś otrzymać szczegółowy plan na pierwsze tygodnie współpracy oraz kamienie milowe na pierwsze 6-12 miesięcy.

Pamiętaj, że nie jesteś w żaden sposób ograniczony do powyższej listy. Na etapie rozmów z agencją zachęcam do zadawania pytań, które uznasz za konieczne. Jeśli Twój sklep to biznes, w który włożyłeś całe swoje serce i mnóstwo energii, potrzebujesz agencji, której zależy na współpracy. Co w praktyce oznacza, że ​​powinna być bardziej niż chętna do odpowiedzi na wszelkie Twoje pytania.

Co więcej, jeśli znajdziesz agencję, która spełnia Twoje kryteria, koniecznie umów się na bezpośrednie spotkanie, aby poznać bliżej to, w jaki sposób funkcjonuje i jakie ma długoterminowe plany. To niesamowite, jak wiele o agencji może powiedzieć szybka rozmowa i filiżanka kawy.

Grzegorz Maliszewski

Head of Business Development

Opiekun klienta z natury i sprzedawca z zamiłowania. Z branżą digital związany od 2012 roku. Jest odpowiedzialny za idealną obsługę klienta od momentu pierwszego kontaktu po nieskończone rozwijanie projektu. Zawodowo uwielbia łączyć swoją wiedzę zdobytą w działaniach marketingowych performance, e-commerce i IT, z poszukiwaniem idealnego modelu sprzedaży oraz opieki projektowej. Prywatnie rozwija swoją pasję do małych/wielkich, rodzinnych wypraw rowerowych.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora
ebook image

Darmowy ebook

Zapisz się do naszego newslettera, a my podeślemy Ci e-booka "Digital marketing dla e-commerce " bezpośrednio na Twoją skrzynkę.